Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-26@13:07:32 GMT

انتظارها برای آزادسازی قیمت سیمان

تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۲۵۱۵۶

انتظارها برای آزادسازی قیمت سیمان

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛شهریار گراوندی عضو هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان کشور با بیان اینکه در سالیان گذشته وضعیت تقاضا در بازار برای سیمان بیشتر از عرضه آن بود، گفت : آن ایام حتی گاهی مجبور به واردات سیمان می‌شدیم و دولت در آن شرایط به جهت کنترل قیمت و جلوگیری از ایجاد بازار سیاه که گاهی قیمت سیمان را به دو برابر قیمت کارخانه می‌رساند، نسبت به نرخ گذاری سیمان اقدام کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با اشاره به رشد ظرفیت صنعت سیمان کشور از ۳۶ میلیون تن در سال به ۹۰ میلیون تن طی ۱۵ سال اخیر، گفت : در حال حاضر دیگر مشکلی برای عرضه وجود ندارد و حتی با مازاد تولید سیمان نیز مواجهیم.

مدیرعامل صنایع سیمان سامان کرمانشاه میزان مصرف سیمان کشور در سال ۱۳۹۸ را زیر ۵۰ میلیون تن اعلام کرد که باعث شد ۴۰ میلیون تن مازاد تولید داشته باشیم و افزود: پیش‌بینی می‌شود در سال جاری نیز شرایط به همین شکل باشد.

گراوندی گفت: در چنین شرایطی دیگر نیاز به قیمت‌گذاری دستوری نیست و باید آزادسازی قیمت سیمان بر اساس وضعیت عرضه و تقاضا در بازار شکل بگیرد.

او با بیان اینکه به دلیل مازاد تولیدی که داریم صنایع سیمان مجبورند گاهی با ۷۰ درصد ظرفیت کار کنند، ادامه داد: این امر هزینه تمام شده تولید سیمان را بالا برده است.

عضو هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان کشور ادامه داد: در کنار بالا بودن قیمت تمام شده تولید، با افزایش حدود ۱۰۰ درصدی هزینه‌های تولید طی ۲.۵ سال اخیر مواجه بوده ایم.

گراوندی افزایش قیمت آجر نسوز برای پوشش داخل کوره‌ها از کیلویی ۴۵۰۰ تومان به ۱۸ هزار تومان، افزایش قیمت هر پاکت سیمان از ۵۰۰ تومان به ۱۶۵۰ تومان، افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت انواع روغن و گریس، افزایش ۱۵۰ درصدی هزینه حمل و نقل هم برای مواد اولیه و هم برای تحویل سیمان و افزایش دستمزد و... را نمونه‌هایی از بالا رفتن هزینه‌های صنعت سیمان طی ۲.۵ سال اخیر دانست.

او گفت: در کنار افزایش هزینه‌هایی که داشته ایم، قیمت‌گذاری دولتی باعث شده هیچوقت طی ۱۰ سال گذشته اجازه واقعی شدن قیمت سیمان داده نشود.

این فعال صنعت سیمان با بیان اینکه یک بهانه دولت قرار گرفتن انرژی یارانه‌دار در اختیار صنعت سیمان است، افزود: انرژی فقط ۲۰ تا ۲۵ درصد از هزینه‌های تولید را به خود اختصاص می‌دهد.

گراوندی با بیان اینکه نگرانی دیگر دولت که مانع از بالا رفتن قیمت سیمان می‌شود تاثیر آن در قیمت تمام شده صنعت ساختمان است، گفت: این در حالی است که سهم سیمان از قیمت تمام شده هر مترمربع ساختمان فقط یک درصد است.

او افزود: برای اینکه صنایع سیمان بتواند به حیات خود ادامه دهند هم باید آزادسازی قیمت سیمان صورت بگیرد و هم قیمت سیمان کارخانجات به حدود دو برابر میزان کنونی برسد.

عضو هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان کشور با بیان اینکه صنایع سیمان از معدود صنایعی بودند که بر اساس برنامه‌های توسعه‌ای کشور ظرفیت خود را افزایش دادند و اکنون نیازمند یک مشوق از سوی دولت هستند، گفت: اگر اجازه آزادسازی قیمت سیمان داده نشود، این صنایع نه تنها نمی‌توانند تجهیزات خود را به روز کنند، بلکه از پس هزینه‌های جاری خود نیز برنخواهند آمد .

 

 

انتهای پیام/د

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: صنعت و معدن قیمت آهن صادرات کالا عرضه کالا صنعت سیمان کشور صنایع سیمان میلیون تن تمام شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۲۵۱۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استفاده از بتن حاوی گرافن در آمریکا

شرکت پریمیر گرافن از بتن گرافنی خود در چند پروژه به صورت آزمایشی استفاده کرده و نتایج مثبتی از این کار گزارش شده است.

به گزارش ایسنا، پریمیر گرافن (Premier Graphene)، یک شرکت پیشرو در حوزه مواد پیشرفته با تمرکز بر تحقیق، تولید و بازاریابی گرافن دوستدار محیط زیست است. این شرکت به تازگی از دستاوردهای خود در زمینه استفاده از گرافن در مصالح ساختمانی خبر داده است.

به گفته مسئولان این شرکت، مطالعات داخلی اخیر، کیفیت بالای بتن هیدرولیک با گرافن را ثابت کرده است. یافته‌ها حاکی از بهبود بی‌نظیر در عملکرد سیمان است که منجر به تولید محصولات بتن با کیفیت برتر می‌شود. این سیمان حاوی گرافن، مقاومت و استحکام بیشتری را در کنار زمان‌های خشک شدن سریع‌تر نشان می‌دهد که در مجموع به صرفه‌جویی در هزینه‌ها در پروژه‌های ساختمانی در مقیاس بزرگ کمک می‌کند.

اسکار دوارت، مهندس سازه و مدیر یکی از شرکت‌های حوزه ساختمان می‌گوید: این محصول شگفت‌انگیز بوده و انقلابی در صنعت سیمان و ساختمان ایجاد می‌کند. این بتن نانویی زمان خشک شدن را کاهش می‌دهد.

آزمایش‌های اولیه انجام شده در یک دوره ۱۴ روزه نتایج امیدوارکننده‌ای را به همراه داشته است و گزارش نهایی آن به زودی ارائه می‌شود. تیم پریمیر گرافن مطمئن است که داده‌های آینده مزایای استثنایی ترکیب گرافن در بتن و سایر مصالح ساختمانی را بیشتر تایید می‌کند.

رامیرو رومرو، مالک یکی از ساختمان‌هایی که این بتن به صورت آزمایشی در آنجا استفاده شده، می‌گوید: ما از کیفیت گرافنی شگفت‌زده شده‌ایم. ما آزمایش با آسفالت و آلیاژهای فلزی حاوی گرافن را آغاز کرده‌ایم و منتظر نتایج شگفت‌انگیز آن هستیم. در مرحله بعد گرافن را با فولاد تست خواهیم کرد.

رویکرد نوآورانه پریمیر گرافن فراتر از بتن است، با آزمایش‌های مداوم شامل آسفالت برای ساخت و ساز جاده، آلومینیوم برای ابزارهای تخصصی و فولاد، این شرکت کار خود را پیش می‌برد. هدف این تلاش‌ها کشف کاربردهای دیگر گرافن است که می‌تواند دوام، کارایی و پایداری مصالح ساختمانی را به طور چشمگیری افزایش دهد.

به نقل از ستاد نانو، پریمیر گرافن همچنین از سرمایه‌گذاری مشترک با Clear Asset Holdings خبر داد که یک شرکت نوپا در هیوستون، تگزاس در تولید سیمان است.

پریمیر گرافن با استناد به این نتایج مثبت، آماده است تا در کالیفرنیا از این فناوری برای ساخت سازه‌های جدید استفاده کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کمبودی در توزیع لاستیک خودرو‌های سواری نداریم
  • استفاده از بتن حاوی گرافن در آمریکا
  • صادرات دام راهکاری برای ایجاد رونق صنعت دامپروری
  • راحت می‌گویند از افزایش نرخ ارز سود نمی‌بریم و نقشی در آن نداریم!
  • افزایش ۳۰درصدی قیمت خرید برگ سبز چای/ پیش‌بینی تولید ۱۴۵ هزار تن برگ سبز چای
  • ◄ تـامـلی بر موضوع آزاد سـازی نرخ بلیت هواپیما باتوجه به تـجربه دیگر کشـورها
  • نخستین کارخانه تولید سیمان کربن صفر ساخته شد
  • افزایش سال گارانتی خودرو‌ها برای مردم هزینه دارد؟
  • برای حج تمتع هیچ نماینده‌ای از مجلس اعزام نمی‌شود/ افزایش قیمت ارز نرخ حج را گران کرده است
  • انتقادها از افزایش مالیات ارزش افزوده چای بالا گرفت/ کالا گران و قاچاق زیاد می شود