Web Analytics Made Easy - Statcounter

حسین کاشانی‌پور گفت: آن دسته از روشنفکرنمایانی هم که در داخل، سعی دارند به زعم خودشان ملت و کشور را تحقیر کنند، این‌ها را باید همان پیاده‌نظام غرب بدانیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از یزدرسا، شیوع ویروس کرونا در جهان و نوع مقابله کشورهای مختلف با این ویروس، واقعیت‌های جدیدی را برای جهانیان نمایان کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کشورهای غربی که سال‌ها پیشرفت‌های علمی و اقتصادی‌شان را به رخ جهان می‌کشیدند، عملکرد قابل قبولی از خود در جریان مقابله با کرونا نشان نداند و حتی شاهد رفتارهای عجیب و زننده توسط این جوامع بودیم.

این در حالی است که در ایران ماجرا برعکس است و نه تنها کادر درمانی و پزشکی تمام عیار وارد میدان مبارزه با کرونا شدند، بلکه اقشار مختلف مردم نیز داوطلبانه وارد این صحنه شدند و حتی جان خودشان را در این مسیر کف دست گذاشتند.

مقایسه ایران و کشورهای اروپایی در جریان مقابله با کرونا، به وضوح نشان داد تصویرسازی پیرامون غرب، بیش از آنکه واقعیت باشد، نتیجه یک روند طولانی مدت توسط رسانه‌ها و برخی جریان‌های روشنفکری بوده است.

در همین رابطه گفتگو گرده‌ایم با محقق و پژهشگر تاریخ معاصر و چرایی و سابقه تاریخی این مسئله را مورد بررسی قرار داده‌ایم. آنچه در ادامه می‌آید گفتگوی خبرنگار یزدرسا با حسین کاشانی‌پور محقق و پژوهشگر تاریخ و مدیرکل آموزش و پژوهش شورای تبلیغات اسلامی کشور است.

نوع مواجهه کشورهای مختلف مانند آمریکا و کشورهای اروپایی با ویروس کرونا و مقایسه آن با ایران، واقعیت‌های جالبی را نشان داد و ثابت کرد که تصویری که از این کشورها ارائه شده بود فاصله بسیار ژرفی با واقعیت این‌ها دارد. به نظر شما چه عوامل و چه کسانی تلاش کرده‌اند که در طول سال‌های متمادی چهره‌ای قدسی از غرب به ملت ما ارائه دهند؟

کرونا، ویروس منحوس و بلای جهانی بود که در این عصر دامنگیر بشریت شد و در کنار آسیب‌هایی که به جامعه بشری زد یک سری از واقعیت‌ها را برملا و رفتارهایی را هم زمینه‌سازی کرد. در کل می‌شود گفت که کرونا دست‌هایی را رو کرد؛ من معتقدم که خود کرونا یکی از کارکردهایش این بود که برخی از تبلیغات و هژمونی‌های پوشالی را خنثی و ماهیت‌ها را آشکار کرد و شرایطی که امروز در جهان داریم می‌بینیم مؤید همین واقعیت است.

کشورهای غربی در رفتار اجتماعی از دیگران عقب‌ترند

کشورهای به اصطلاح جهان اول که مدعی پیشرفت‌های علمی هستند و خودشان را متمدن نشان می‌دهند، امروز رفتارها و مدیریت‌هایی را داریم از آن‌ها می‌بینیم که نشان می‌دهد نه تنها هیچ ترجیحی بر سایر ملت‌ها ندارند بلکه در بسیاری از زمینه‌ها در مدیریت و در جامعه‌پذیری و رفتار اجتماعی نسبت به ملت‌ها و کشورهای دیگر حتی عقب‌تر هم هستند. نمونه‌اش خود آمریکای جنایتکار است که خودش را در رأس کشورهای دنیا و درس‌آموز جهانیان می‌خواهد معرفی کند، یا کشورهایی که اذناب و همراه او هستند و مدعی پیشرفت و داشتن شرایط ویژه هستند و می‌گویند اگر می‌خواهید به اوج برسید باید به ما برسید.

کشور ما معمولا هدف حمله کشورهای غربی بوده است؛ با این وجود از زمانی که انقلاب اسلامی پیروز شد و ملت ایران با هدایت حضرت امام نظام اسلامی را پایه‌گذاری کرد، طی 41 سال گذشته با هدایت حضرت امام و رهبر معظم انقلاب این ملت توانسته‌اند با  آن بن‌مایه‌های اعتقادی و تمدنی و اخلاقی و برجستگی‌های انسانی که داشتند به رغم همه بدخواهی‌ها مسیر رشد را طی کنند. این در حالی است که از همان روز اول با توجه به اعلام اینکه ایران عزیز نه شرقی است و نه غربی و یک نظام مستقل متکی به مردم و معتقد به آرمان‌های بلند الهی است، مورد هجمه و حمله دشمنانه و بدخواهانه جهان سلطه قرار گرفت.

در همان زمان انقلاب هم که مردم داشتند تلاش می‌کردند حرف خودشان را به کرسی بنشانند و یک رژیم وابسته مستبد را کنار بزنند، مدعیان دموکراسی، در مقابل ملت ما صف‌آرایی کردند و تمامی ظرفیت‌های رسانه‌ای و سیاسی و نظامی‌شان را کنار رژیم شاه آوردند؛ این یک نوع پارادوکس و دوگانگی بود که شعار و عمل‌شان با هم همخوانی نداشت. آن دوران سپری شد و بعد از پیروی از انقلاب باز هم انواع توطئه‌ها را علیه ملت ایران انجام دادند تا به امروز رسیدیم.

هدف شان از این کار و این برخورد با جامعه ایرانی چه بود و چرا تلاش داشتند مردم ایران را تحقیر کنند؟

برای چپاول ایران، ایرانیان را تحقیر می‌کردند

در گذشته‌های دورتر زمانی که ما داشتیم تلاش‌هایی می‌کردیم که بتوانیم بر منابع خومان مسلط شویم و امتیازهایی که شاهان بی‌کفایت قاجار و پهلوی در اختیار جهان سلطه و کشورهای انگلیس، امریکا و شوروی قرار داده بودند را می‌خواستیم حذف کنیم؛ همان زمان هم این‌ها آمدند و با هدف اینکه پای خودشان را در ایران محکم کنند، تلاش کردند تا به ملت ایران اینگونه القا کنند که شما ناتوان هستید و باید با توانایی ما از جا بلند شوید.

یا در موقعیت‌های دیگر یک‌سری از صنایع و تکنولوژی‌ها را در حد مونتاژ وارد ایران می‌کردند و به هیچ وجه امکان دستیابی فرزندان این کشور را بر آن تکنولوژی‌ها فراهم نمی‌کردند نمونه‌اش در صنایع هوایی بود که مثلا یک همافر می‌گفت من یک مشکلی که در یکی از بالگردها بود را حل کردم، بجای اینکه تشویق شوم توبیخ شدم که تو چرا مشکل را حل کردی و اصلا چرا تو فکر کردی! توفقط باید آچار دست آمریکایی‌ها بدهی.

چند ده هزار مستشار در ایران حضور داشتند که هم حقوق می‌گرفتند و هم -در اقدامی توهین‌آمیز- حق توحش از ملت ایران می‌بردند؛ آن‌ها روز به روز داشتند مسلط‌‌تر می‌شدند و ملت و متخصصین ما و کسانی که علاقه‌مند به پیشرفت کشور بودند، بی‌اراده‌تر و در خدمت گماشته آن‌ها باید قرار می‌گرفتند، آن زمان اینطور بود.

لذا برای اینکه آن حضور ظالمانه و چپاولگرانه خودشان را حفظ کنند باید اثبات می‌کردند که ملت ایران توانایی ندارد. چنان که در دوره تلاش‌های ملت ایران برای ملی شدن صنعت نفت مثلا نخست‌وزیر وقت به مجلس می‌رود و در آنجا می‌گوید شما لولهنگ هم نمی‌توانید درست کنید چه برسد به اینکه بخواهید نفت استخراج کنید! در واقع  برای ادامه سیطره و سلطه غربی‌ها ملت ایران را تحقیر می‌کردند.

این نوع برخورد با غرب در شرایط فعلی و حتی با واقعیت‌هایی که از غرب عیان شد باز هم ادامه دارد؟

در فضای کنونی و بعد از جریان کرونا هم شاهدیم که دو خط خبری نسبت به ایران دنبال شد یکی از طرف غربی‌ها که بزرگ‌نمایی مشکلات ایران و ایجاد رعب و وحشت و یأس و ناامیدی در ملت ایران را دنبال می‌کردند و مدام القا می‌کردند که مدیریت کشور توانایی برخورد با این ویروس را ندارد و سعی می‌کردند ایران را در شرایط بد و ناگوار تصویر کنند و این رویکرد را مدام در رسانه‌هایشان دنبال می‌کردند و آدم تعجب می‌کند که در کشورهای دیگر به زبان یک کشور دیگری این همه رسانه ایجاد شده و همه‌شان هم دارند به اشکال مختلف اخبار را به مردم القا می‌کنند.

یک طرف هم ما در داخل کسانی را داریم که این‌ها همواره تلاش دارند تا غربی‌ها را دارای توانمندی‌های فوق‌العاده و شرایط آن‌ها را شرایط مدینه فاضله ترسیم کنند و داخل کشور خودمان را در شرایط بسیار منفی؛ اگر تاریخ معاصر را ورق بزنیم می‌بینیم در طول تاریخ هم همواره افرادی بوده‌اند که چنین نقشی را ایفا کرده‌اند.

حتی در شرایط کنونی که دست غرب رو شده و ناتوانایی‌هایشان عیان شده است اصلا به این واقعیت نمی‌پردازند و همه تلاش‌شان این است که به هر بهانه‌ای ملت ایران را تحقیر کنند؛ وقتی نگاه کنیم می‌بینیم که در طول تاریخ این‌ها بیشتر ژست روشنفکری به خودشان می‌گیرند.

ویژگی‌های روشنفکرنمایان غرب‌زده

این افراد دارای چند ویژگی مشترک هستند، یکی اینکه سعی می‌کنند که خودشان را طرفدار علم معرفی کنند، دوم اینکه تلاش دارند تغییرات و اصلاحات دینی را هم مطرح کنند چون اعتقادات دینی را مانع پیشبرد اهداف خودشان می‌دانند.

غرب‌باوری و دین‌گریزی از شاخصه‌های این افراد است و گاهی این‌ها حتی مدعی اصلاح‌طلبی در داخل دین می‌شوند و می‌گویند باید دین اصلاح شود مثل اینکه الان بعضی‌ها صاحب فتوا شده‌اند و راجع به مثلا روزه و ماه رمضان نظر می‌دهند.

افرادی اینچنینی در تاریخ هم سراغ داریم مثلا می‌توان از تقی‌زاده، فروغی، میرزا آقاخان کرمانی، میرزا یوسف خان مستشاردوله، عبدالرحیم طالبوف، میرزا حسین خان سپهسالار، میرزا فتحعلی آخوندزاده، میرزا ملکم خان نام برد. نمونه‌های نزدیک‌تر هم می‌توان جریان نهضت آزادی، احمد کسروی و جبهه ملی و امثالهم را نام برد.

 الان هم یک سری با عنوان‌های جدیدتر مثل دگراندیشان و حتی به نام اصلاح‌طلبی تلاش دارند ناتوانی‌های ملت را بزرگ نشان دهند و ابراز کنند اگر ما بخواهیم چه در حوزه رفتار اجتماعی، چه در حوزه مناسبات سیاسی چه در حوزه‌های علمی به توانمندی برسیم باید نگاه‌مان به غرب باشد.

دلیل این همه تلاش برای بزک کردن غرب از سوی داخلی‌ها چیست؟

می‌خواهند به مردم القا کنند که اگر به غرب وصل نشویم و اگر کدخدایی غرب را نپذیریم در بسیاری از مسائل مشکل خواهیم داشت؛ این در حالی است که در دوره‌های مختلف غیرواقعی بودن این دیدگاه اثبات شده است.

روشنفکرنمایان پیاده‌نظام غرب در داخل ایران هستند

ما در شرایطی قرار گرفتیم که کرونا وقتی آمد دچار تحریم بودیم و در کنار این قضیه مشکلات زیادی داریم که غرب سعی کرد برای ما ایجاد کند اما با همه این‌ها بهترین کارنامه‌ها را در مقابله با ویروس کرونا داشتیم.

پس می‌توانم بگویم این تحقیری که دارد از سوی غرب صورت می‌گیرد بخاطر سلطه‌گری و پذیرش هژمونی خودش است و آن دسته از روشنفکرنمایانی هم که در داخل، سعی دارند به زعم خودشان ملت و کشور را تحقیر کنند، این‌ها را هم در واقع باید همان پیاده‌نظام غرب بدانیم هرچند عناوین قشنگی هم روی خودشان می‌گذارند و خودشان را مصلح و اصلاح‌گر و تلاش‌گر برای پیشرفت کشور می‌دانند.

نمونه‌اش را من به شما مصداقی عرض کنم، الان فرزندان ایران عزیز سپاه افتخارآفرین پاسداران انقلاب اسلامی ماهواره‌ای را در فضا مستقر کردند که یک دستاورد بزرگ است اما در هیمن حال شاهدیم که کسانی در داخل سعی می‌کنند با انتشار مطالبی این افتخار را تضعیف کنند و کاملا در چارچوب منافع غرب اقدام می‌کنند.

همه این‌ها برای این است که آن غرب‌باوری که این افراد دارند را می‌خواهند به ملت القا کنند و مثلا در همین ایام شاهد بودیم که بازهم به انحا واشکال مختلف بحث مذاکره را مطرح می‌کردند که البته این واقعا خیلی مضحک است که به کشوری که در این شرایط هم دارد همچنان تحریم‌هایش را ادامه می‌دهد امید داشت.

وقتی معطوف شدیم به توان داخلی می‌فهمیم کسانی که ما را همیشه سعی می‌کنند ما را به خارج هدایت ‌کنند به نوعی دارند خیانت می‌کنند و تنها کسانی که می‌توانند به داد این ملت هستند خود این ملت هستند. آن‌هایی که هیچ انسانیتی در تفکر و عمل‌شان نیست و حتی نسبت به ملت‌های خودشان هم رحم نمی‌کنند، یقینا آن‌ها هیچ‌گاه برای ملت ما دستاورد مثبتی نخواهند داشت.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

کلیدواژه: ایران را تحقیر تحقیر کنند واقعیت ها ملت ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۲۸۱۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبر جدید وزیر صمت درباره واردات خودرو | مردم هم می توانند این خودروها را ثبت نام و خریداری کنند

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، عباس علی‌آبادی در گفت‌وگوی تلویزیونی با اشاره به افزایش تولید خودرو در کشور به ۵ هزار دستگاه در روز گفت: تلاش داریم که این رقم را حدود ۲۰ درصد افزایش دهیم که خیلی جهش بسیار بزرگی است.

وی اظهار کرد: اجلاس آفریقا را داشتیم و بزرگترین نمایشگاه دستاوردهای کشور برای معرفی به بیش از ۲ هزار بازرگان و تاجر بین‌المللی برگزار خواهد شد و می‌تواند تبعات خوبی داشته باشد. اجلاس آفریقا با تعداد زیادی از مقامات ارشد سیاسی آفریقا به خوبی برگزار شد که می‌تواند تاثیرات خوبی در رفاه و اقتصاد کشور داشته باشد.

علی‌آبادی افزود: آفریقا، اقیانوس فرصت‌ها برای بازرگانان و تجار ما است. از جمله مهمترین این فرصت توسعه‌نیافتگی کامل آفریقا است. البته آفریقایی‌ها به صورت جامع برنامه‌هایی را برای توسعه پیگیری می‌کنند و در این برنامه فرصت‌های برای تجار ما وجود دارد. برای تحقق جهش تولید باید دروازه صادرات باز شود. خیلی از کالاهایی که تولید می‌کنیم به جهت اینکه بازار صادراتی ندارد، مجبور هستیم تولید را محدود کنیم. به عنوان مثال در لوازم خانگی رشد خوبی در کیفیت و کمیت داشتیم، اما همچنان در تهدید کالاهای قاچاق هستیم.

جزئیات تازه درباره مجوز واردات خودروهای کارکرده

وزیر صمت ادامه داد: از جمله چالش‌هایی که در آفریقا داریم، نبود زیرساخت است که البته این موضوع با توجه به ظرفیت‌های خوبی که در توسعه زیرساخت حوزه‌های انرژی و حمل و نقل داریم یک فرصت محسوب می‌شود. نرخ رشد اقتصادی در آفریقا از متوسط جهانی بیشتر است و این به معنای فرصت است و ما باید از آن استفاده کنیم. تلاش می‌کنیم تا پایان امسال در تمام یا حداقل بخشی از کشورهای آفریقایی که محوریت دارند، نمایشگاه‌های دائمی برای کالاهای ایرانی را فراهم کنیم و همچنین به آفریقایی‌ها فرصت دهیم که در کشور ما پایگاه معرفی خود را داشته باشند. تراز تجاری ما با آفریقا کاملاً مثبت است و رویکرد ما این است که واردات خود را نیز از آفریقا افزایش دهیم. تا پایان امسال تعداد رایزن‌های بازرگانی ما در آفریقا به ۱۲ مورد می‌رسد و تعداد مراکز بازرگانی به ۱۵ مرکز خواهد رسید.

او در خصوص چالش‌های توسعه تجارت با آفریقا گفت: مهم‌ترین چالش‌ها رقبا هستند که تلاش می‌کنند پس از حضور ما در آفریقا با ابزارهای مختلفی مانند تحریم جلوی این موضوع را بگیرند. برنامه وزارت صمت این است که میزان تجارت ایران اعم از صادرات و واردات نسبت به شرایط فعلی دو برابر شود.

علی‌آبادی افزود: باید ظرفیت‌های مالی و اقتصادی خود را به نفع صادرات بسیج کنیم و هر مانعی که در مسیر صادرات است را برداریم. ما به شرکت‌هایی اولویت می‌دهیم که صادرات محور و دانش‌بنیان هستند. شرکت‌هایی که حداقل ارزبری و بیشترین میزان ارزآوری را دارند. مشارکت مردم زمانی رخ می‌دهد که بتوانیم از سرمایه‌های خرد مردم استفاده کنیم.

او افزود: در حال تعریف پروژه‌هایی هستیم که بر اساس آنها بتوانیم صندوق‌های پروژه را تأسیس کنیم که مردم با سرمایه‌های خرد خود در پروژه‌های ملی مشارکت کنند. به زودی اطلاعیه‌ها در این باره منتشر خواهد شد. اگر بتوانیم این هدف را محقق کنیم، بخش مشارکت مردم در شعار سال را به معنای واقعی و الگوی تازه محقق کنیم.

آمار جدید از ورود خودروهای وارداتی به کشور | وزیر صنعت: مردم برای خرید خودرو خارجی عجله نکنند؛ سرعت تحویل به زودی افزایش می‌یابد

علی‌آبادی گفت: رقبای ایران حتماً برای ایران مزاحمت ایجاد خواهند کرد. یکی از کارهای مهمی که باید انجام دهیم ابزار تجارت را فراهم کنیم که مهمترین آن حمل و نقل است. برای شرق و شمال آفریقا نسبت خوبی داریم و طبق دستور رئیس‌جمهور برای غرب و جنوبی آفریقا هم از لحاظ حمل‌ونقل پوشش دهیم که کارهای سختی است و حتماً انجام خواهیم داد.

وزیر صمت افزود: آفریقا فرصت خوبی برای صنایع دانش‌بنیان ایران است و کشورهای آفریقایی هم در حوزه آموزش هدف‌گذاری کرده‌اند و ایران باید از این فرصت استفاده کند. همچنین شرکت‌های مهندسی و زیرساخت ایران هم می‌توانند پروژه‌های بزرگی در آفریقا اجرا کنند. کشورهای آفریقایی علاقه‌مند هستند از خودروهای روز استفاده کنند و این فرصتی برای ایران است.

وی تاکید کرد: تلاش خواهیم کرد به کسانی در اولویت ارز، ارز بدهیم که به سمت تجارت و صادرات بروند به‌ویژه به مقاصد صادراتی ایران از جمله آفریقا.

علی آبادی همچنین درباره برنامه های وزارت صمت در خصوص صنعت خودرو گفت: ما برنامه گسترده داریم و امسال تلاش خواهیم کرد که ظرفیت تولید را افزایش دهیم. ما به ظرفیت تولید ۵ هزار خودرو در روز رسیدیم و تلاش داریم که این را حدود ۲۰ درصد افزایش دهیم که خیلی جهش بسیار بزرگی است.

وی افزود: در بحث واردات خودرو باید گفت: این موضوع را در دستور کار داریم تا به این وسیله تعادل بهتری در تامین تقاضای بازار و بحث ناترازی به وجود بیاوریم و اخبار خیلی خوبی در این زمینه داریم. تاکسی‌های برقی را واردات کرده ایم و مردم می‌توانند ثبت نام کرده و بخرند.

کد خبر 847353 برچسب‌ها واردات خودرو خبر مهم واردات وزارت صنعت، تجارت و معدن علی آبادی ایران آفریقا

دیگر خبرها

  • شوراها به جایگاه واقعی خود نرسیده‌اند
  • رسانه‌ها چهره خبیث رژیم صهیونیستی را به جهانیان نشان می‌دهند
  • تحقیر آمریکا در دریا و آسمان‌
  • دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند
  • کاپیتان مس: آرامش نویدکیا عامل نتایج ماست
  • وزیر خارجه اردن: جنگ غزه انتقام از مردم فلسطین است
  • روایت عضو شورای شهر اصفهان از تفاوت دانشگاه‌های ایران و آمریکا
  • خبر جدید وزیر صمت درباره واردات خودرو | مردم هم می توانند این خودروها را ثبت نام و خریداری کنند
  • برنامه افزایش ۲۰ درصدی تولید خودرو در سال ۱۴۰۳
  • دشمن همواره در تلاش است نام خلیج فارس را تغییر دهد