Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شیوه نامه بازگشایی مساجد را اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، وزارت بهداشت شیوه نامه بازگشایی مساجد در مناطق سفید را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اعلام کرد.

در این شیوه نامه آمده است:

با توجه به اهمیت سلامت نمازگزاران و مراجعان به مساجد و از طرفی اهمیت برگزاری برنامه‌های معنوی و دینی در اماکن متبرکه، از جمله مساجد در راستای حفظ سلامت روانی و اجتماعی نیازمند است که با روند رو به کاهش همه گیری بیماری کرونا در مناطقی که از سوی وزارت بهداشت به عنوان مناطق سفید اعلام می‌شود نسبت به بازگشایی مرحله‌ای با رعایت الزامات زیر اقدام شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
رعایت مفاد راهنمای فاصله گذاری اجتماعی و الزامات سلامت مفید و کار زیارتگاه‌ها و اماکن متبرکه از جمله مساجد الزامی است. نظارت روزانه بسیج به خصوص پس از برگزاری هر وعده نماز الزامی است و ضرورت دارد. مسؤول هیأت امنا یا نماینده آگاه آن، مسؤول اجرا و نظارت بر حسن اجرای این شیوه نامه است زمان حضور در مساجد حداکثر نیم ساعت آن هم در وقت اذان جهت برگزاری نمازهای یومیه است. تمامی نمازگزاران و مراجعه کنندگان باید با ماسک و دستکش وارد مساجد شوند. در صورت فعال بودن کفشداری‌ها از کیسه‌های یک بار مصرف برای نگهداری کفش استفاده شود. در مساجدی که دارای صحن‌های روباز و حیاط هستند، اولویت برگزاری نماز در بودن هوا در صحن‌های رو باز و حیاط است. از توزیع چای، غذا و نذورات خودداری شود. تمام وسایل مشترک در مساجد جمع آوری شود. تمام نمازگزاران از سجاده، مهر و چادر شخصی استفاده کنند. تجهیزات ضد عفونی و شستشوی دست همراه با ماده ضد عفونی کننده و مایع دستشویی در مکان‌های مناسب از جمله ورودی‌های مسجد، روشویی و سرویس‌های بهداشتی به تعداد کافی نصب شده باشد. سرویس های بهداشتی از وضعیت بهسازی و نظافت مناسبی برخوردار باشند. در صورت حضور صندلی نماز ضمن رعایت فاصله حداقل یک متر نسبت به گندزدایی صندلی‌ها بعد از هر نماز اقدام شود. گندزدایی دستگیره درها، سرویس‌های بهداشتی و سایر سطوح مشترک بعد از هر وعده نماز و خروج نمازگزاران توسط خادم یا خادمین انجام شود. از برگزاری هر گونه مراسمی که مستلزم تجمع افراد است مانند مراسم ختم، دعا، مولودی، عزا و مواردی نظیر آن خودداری شود.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

منبع: فارس

کلیدواژه: وزارت بهداشت مساجد سلامت چای شیوه نامه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۲۸۵۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عوامل حمله تروریستی در هرات شناسایی و مجازات شوند

شورای سراسری علمای شیعه هرات در واکنش به حمله تروریستی شب گذشته در مسجد امام زمان(عج) با صدور بیانیه‌ای از طالبان خواست هرچه زودتر عوامل این جنایات را شناسایی نموده و آنها را به اشد مجازات برساند.

در این بیانیه آمده است: «بار دیگر عوامل جنایت پیشه و مزدور اجانب با اقدام تروریستی در مسجد امام زمان(عج) واقع در شهرک اندیشه شهرستان گذره ولایت هرات عده‌ای از نمازگزاران مظلوم و بی دفاع کشورمان را شهید و مجروح ساختند».

بیانیه می‌افزاید: «این اقدام وحشیانه که قلوب هموطنان عزیز و تمامی آزادگان جهان را جریحه دار کرده است، نشانگر نهایت ددمنشی و پست فطرتی عاملان و آمران پشت پرده این جنایت است که از سر استیصال و عجز، چشم دیدن افغانستانی باثبات، آرام و در حال پیشرفت را ندارند و دست به این قبیل جنایات می‌زنند».

شب گذشته هنگام نماز مغرب و عشا افراد مسلح ناشناس به نمازگزاران در مسجد امام زمان(عج ) حمله کردند که در نتیجه آن 7 نفر شهید و چندین تن دیگر زخمی شدند.

«نثاراحمد الیاس» سخنگوی والی هرات نیز با انتشار بیانیه‌ای ضمن محکومیت این حمله گفت: تلاش‌های نیروهای امارت اسلامی جهت دستگیری عاملین این حمله جریان دارد و هرچه زودتر آنها را پیدا و به دست خواهند سپرد.

«حامد کرزی» رئیس‌جمهور سابق افغانستان نیز در بیانیه‌ای ضمن محکومیت حمله تروریستی به نمازگزاران در مسجد امام زمان(عج) در شهرستان «گذره» هرات گفت: این عمل تروریستی خلاف تمام موازین دینی و بشری است.

«عبدالله عبدالله» رئیس شورای عالی مصالحه ملی دولت سابق افغانستان نیز در پیامی ضمن محکومیت این حمله اظهار داشت: «در حالیکه حمله بزدلانه بر هموطنان بی‌دفاع ما را مخالف موازین اسلامی و انسانی می‌دانم، از بارگاه ایزد متعال برای شهدای این حادثه بهشت برین و برای مجروحین شفای عاجل استدعا دارم».

دفتر هیئت معاونت سازمان ملل در افغانستان نیز در شبکه ایکس نوشت: «تحقیقات و پاسخ‌گویی برای عاملان و اقدامات حفاظتی برای جامعه‌ شیعه افغانستان به فوریت مورد نیاز است».

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • اجرای پویش سلامت دهان و دندان در تربت حیدریه
  • زمان برگزاری آزمون استخدامی مربی پرورشی، مراقب سلامت و مشاور مدارس
  • هر روز چقدر باید بنشینیم، بخوابیم، بایستیم و ورزش کنیم؟
  • هر روز چقدر باید بنشینیم، بخوابیم، بایستیم و ورزش کنیم؟ علم پاسخ می دهد
  • حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد خطیب این هفته نماز جمعه تهران
  • ابوترابی فرد خطیب این هفته نماز جمعه تهران
  • استاندار مازندران: به زیرساخت‌های مساجد بین‌راهی رسیدگی شود
  • خسارت جبران ناپذیر در کم توجهی به امر نماز
  • عوامل حمله تروریستی در هرات شناسایی و مجازات شوند
  • برگزاری ویژه برنامه‌های دهه کرامت در مساجد و حسینیه‌ها