Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خرداد»
2024-05-08@20:24:46 GMT

سیاست تکفیری در نگاه تندروهای پایداری

تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۲۹۴۹۸

سرویس سیاسی خرداد- رضا رئیسی: شاید اگر بخواهیم مهم ترین معضل و مصیبت حاکم بر مناسبات و دیدگاه های کنش گران سیاسی و اجتماعی کشورمان را طی چند دهه اخیر (البته ریشه ای چند سده ای دارد) بر شمریم بی گمان به نگاه صفر و صدی یا سیاه و سفیدی دو قطبی می رسیم که یکطرف را خوب مطلق می داند و طرف دیگر را شر مطلق نگاه تکفیری که آسیب های فراوانی به ما زده و کماکان رایج است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش خرداد، نگاه و رویکردهای افراطی و تفریطی در هیچ بعد زمانی و مکانی به خیر و صلاح نیانجامیده و همواره آسیب زا و فرصت سوزانه بوده اما به رغم هزینه های گزاف متحمل بر آن باز هم طیفی از سیاسیون ما هنوز بر همان روال سابق رج می زنند و حرکت می کنند.
نگاهی که در حوزه سیاسی ما حصل آن است که من و طیف و گروه و دسته ام خیر مطلق و عصاره فضایل و نیکی ها هستیم و مخالفان ما در هر حالت و وضعیتی شر مطلق و بر مدار اشتباه و خطا.
در میان طیف های سیاسی تندرو این نگاه و گفتار و رفتار البته مسبوق به سابقه و رایج تر است. نمونه آنکه سخنگوی جبهه پایداری امروز در گفت و گویی پیرامون مشخصات و مختصات مجلس یازدهم در بخشی از سخنان خود می گوید:در مجلس آینده دیگر مفاهیم اصلاح طلب و اصولگرا معنایی ندارد، بلکه مجلس آینده انقلابی و غیر انقلابی خواهد بود و این هویت بیرونی ندارد مردم تصمیم گرفتند که مجلس پیش رو باید یا انقلابی باشد و یا غیر انقلابی و غیر از این هم نمی‌تواند باشد.
این دسته بندی و تفکیک فارغ از مفاهیم مترتب بر آن البته محل ایراد و مورد اشاره در این گفتار است اینکه یک خط کشیده و دو سر آن را انقلابی ( آنچه که ما در گفتمان خود مطرح می کنیم و داعیه آن را داریم) و غیر انقلابی (آنچه که در چارچوب رویکردها و مفاهیم مد نظر ما نباشد) قرار دهیم بسیار محل  ایراد بود و نگاه تکفیری تندروهای پایداری به عرصه سیاسی را نشان می دهد.

اول- چه کسی گفته که انقلابی بودن و گفتمان انقلاب منحصر در یک طیف و جریان خاص است؟ با چه متر و معیاری چنین خط کشی انجام می پذیرد؟ چرا دایره خودی ها و انقلابی ها را حضور تنگ و تنگ تر می کنیم و عده ای را از آن بیرون می ریزیم؟اساسا انقلابی که با مشارکت حداکثری مردم امکان وقوع و پیروزی یافت چگونه می تواند در یک گفتمان چند درصدی و اقلیت محض منحصر باشد و جفا به انقلاب و آرمان های آن نیست؟
دوم- وقتی نماینده ای آنهم با عبور از فیلترهای های متعدد و عبور از پروسه نظارت استصوابی و حداکثری نامزد مجلس می شود و سپس از مردم رای می گیرد، چگونه می توان او را غیر انقلابی خواند و عملکرد غیر انقلابی از آن انتظار داشت؟؟مگر اینکه نهادهای نظارتی و چرخه نظارت را معیوب بدانی یا آنکه به همان حرف ابتدایی باور داشته باشی که انقلابی و انقلابی عمل کردن محدود و محصور در آرا و نظرات ما می شود و غیر از این اگر باشد، نماینده منتخب یا هر کسی که می خواهد باشد از دایره خودی ها بیرون بوده و عملکرد او هر چه که باشد انقلابی نبوده و شایسته نقد و ایراد است!
مخلص کلام آنکه این نگاه و دیدگاه که خود را پشت عناوین ارزشی و اصیل پنهان می کند و حد وسط ندارد و همه چیر را در قالب رویکرد خودی (مثبت) و غیر خودی (منفی) می بیند نگاه خطرناکی است که می تواند در مجلس آینده هزینه های زیادی را بر کشور تحمیل کند و کاش عقلای اصولگرا نسبت به این موضع گیری ها واکنش نشان داده و نگذارند که مدار حرکت مجلس آینده بر اساس این تقسیم بندی ها تنظیم شود که اول از همه دود آن در چشم خود ایشان خواهد رفت.
برچسب ها: مجلس یازدهم ، پایداری ، تندروها ، افراط و تفریط ، اصولگرایان ، رضا رئیسی

منبع: خرداد

کلیدواژه: مجلس یازدهم پایداری تندروها افراط و تفریط اصولگرایان رضا رئیسی غیر انقلابی مجلس آینده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۲۹۴۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهادری جهرمی: دولت در حوزه تسهیلات تکلیفی با کسی شوخی ندارد

سخنگوی دولت گفت: در حوزه تسهیلات تکلیفی نگاه دولت روشن است و با کسی شوخی ندارد. اگر بانک‌ها برنامه اصلاحی را رعایت نکنند تصمیم گیری لازم اتخاذ می‌شود.

به گزارش مشرق، علی بهادری جهرمی روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیأت دولت در گفت‌وگو با خبرنگاران به افزایش حجم صادرات و واردات نسبت به سال گذشته اشاره کرد و گفت: تراز تجاری فروردین نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته است و حتی تراز تجاری هم مثبت شده است و امیدواریم با منابع ارزی، امسال را به خوبی پیش ببریم.

بانک ها برنامه اصلاحی را رعایت نکنند تصمیمات لازم اتخاذ می شود

سخنگوی دولت درباره برنامه‌های دولت برای تسهیل روند ازدواج گفت: در حوزه تسهیلات تکلیفی نگاه دولت روشن است و با کسی شوخی ندارد. یعنی هم در جلسات شورای عالی مسکن و هم عملکرد سازمان مالیاتی در حوزه ای که قانون ضمانت اجرایی را برای عدم پرداخت تسهیلات مسکن پیش بینی کرده و هم در اصلاح ترازنامه بانک ها نگاهش روشن است. بنابراین اگر بانک ها برنامه اصلاحی را رعایت نکنند تصمیمات لازم اتخاذ می شود و امیدواریم امسال با جدیت تسهیلات تکلیفی را بهتر پرداخت کنیم.

نتیجه مدیریت اقتصادیِ سیاسیون رشد ۴۲ درصدی نقدینگی بود

بهادری جهرمی در بخش دیگری گفت: در دوره‌ای مشق اقتصادی ما به دست نگاه‌ها و چهره‌های سیاسی بود که با توجه به سوابق سیاسی‌شان برای کشور تصمیمات اقتصادی می‌گرفتند و نتیجه عملکردشان روشن بود. نتیجه عملکرد آنها نرخ رشد ۴۲ درصدی نقدینگی که در ابتدای دولت سیزدهم تحویل شد.

وی افزود: وقتی همان چهره‌های سیاسی می‌بینند مدیریت اقتصادی دولت سیزدهم موفق شده و توانسته نرخ رشد نقدینگی ۴۲ درصدی را به ۲۳ درصد کاهش دهد، طبیعی است آن چهره‌های سیاسی برای اینکه عملکردشان با عملکرد مدیران اقتصادی روز مقایسه نشود دست به فضا سازی در رسانه بزنند.

سخنگوی دولت تصریح کرد: نگاه دولت در مسائل اقتصادی، اقتصادی است و مشابه آن عزیزان سیاسی نیست . آن چهره های سیاسی برای اینکه بهتر دیده شوند راه های دیگری وجود دارد. امیدورایم با نگاه اقتصادی مشکلات به ارث رسیده نظیر تورم‌های های بالا ،رکود اقتصادی بالا، نرخ رشد نقدینگی بالا و نرخ بیکاری بالا که الحمدالله همه در مسیر درمان قرار گرفته با سرعت بیشتری درمان کنیم.

دیگر خبرها

  • نگاه سیاسی به نرخ تعرفه لوکوموتیو در ادوار گذشته
  • بهادری‌جهرمی: در حوزه تسهیلات تکلیفی نگاه دولت روشن است
  • سخنگوی دولت: نگاه دولت در مسائل اقتصادی، سیاسی نیست / حجم صادرات و واردات افزایش داشته است
  • سخنگوی دولت : در دوره‌ای مشق اقتصادی ما دست چهره‌های سیاسی بود / نگاه دولت در مسائل اقتصادی، اقتصادی است و مشابه آن عزیزان سیاسی نیست
  • بهادری جهرمی: دولت در حوزه تسهیلات تکلیفی با کسی شوخی ندارد
  • نگاه دولت به مسائل اقتصادی تخصصی است نه سیاسی
  • نگاه دولت به مسائل اقتصادی صرفا تخصصی است نه سیاسی
  • عضو جبهه پایداری: با کودک همسری مخالفم / مستنداتی علیه فرزین دارم!
  • انصراف قالیباف از نمایندگی مجلس جدی است؟ /برنامه ریزی ۵ ساله برای ورود به انتخابات ۱۴۰۸ /دولت رئیسی علیه قالیباف دست به کار شد
  • افشاگری رشیدی کوچی: افرادی محکومیت قطعی داشتند، اما به دلیل نزدیکی شان به دولت در مجلس آینده حضور دارند / می‌خواهند ریاست را هم به جریان پایداری نزدیک کنند