Web Analytics Made Easy - Statcounter

یکی از سیاست‌های کلان آستان قدس رضوی تسهیل زیارت امام هشتم است، بنابراین حمایت از زائران محروم به یکی از مأموریت‌های اصلی معاونت محرومیت‌زدایی این آستان مقدس تبدیل شده است. ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۴ استانها خراسان رضوی نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، یکی از سیاست‌های کلان آستان قدس رضوی تسهیل زیارت امام هشتم است، بنابراین حمایت از زائران محروم به یکی از مأموریت‌های اصلی معاونت محرومیت‌زدایی این آستان مقدس تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاونت محرومیت‌زدایی برای دست‌یابی به این مهم ساختاری را تنظیم و زائران محروم را به چند دسته تقسیم کرده است. گروه نخست، زائران شناسایی شده از طریق نمایندگی‌های آستان قدس رضوی در استان‌ها و گروه دوم زائرانی را شامل می‌شود که از طریق سایر نهادهای خیریه کشور اعم از کمیته امداد و... طی توافقاتی شناسایی و اعزام می‌شوند. در این مجال به معرفی گوشه‌ای از مجموعه اقدامات و فعالیت‌های معاونت محرومیت‌زدایی آستان قدس رضوی در راستای تسهیل زیارت از ابتدای تأسیس این معاونت تا کنون می‌پردازیم.

تشریح طرح مهر درخشان رضوی

نمایندگی‌های آستان قدس رضوی در استان‌ها مسئول گزینش افراد محروم بالای 40 سالی هستند که به مشهد سفر نکرده یا از آخرین سفر آنان بیش از 10 سال گذشته است. با اهتمام به شناخت نهادهای مردمی از جمله بسیج، کمیته امداد، بهزیستی و... نسبت به این امر، زمینه‌ای فراهم شده تا شناخت و پذیرش واجدان شرایط برای این دفاتر به خوبی امکان‌پذیر گردد.

مدیریت امور زائران معاونت محرومیت‌زدایی آستان قدس رضوی از نیمه دوم اردیبهشت ماه سال 1395 مسئولیت مطالعه و چگونگی جذب محرومینی که به هر دلیلی امکان تشرف به مشهدالرضا(ع) برای آنان فراهم نشده را آغاز کرد و اولین گروه از زائران، هم‌زمان با مبعث پیامبر رحمت(ص) به شمار 1500 نفر وارد مشهد شدند که به عنوان نخستین تجربه کاری این مدیریت امر تغذیه، اسکان و حمل و نقل درون شهری رقم خورد. این اقدام به نام طرح مهر درخشان رضوی نامگذاری شد که تمامی ارکان آستان قدس رضوی به این حرکت به عنوان یک تکلیف و اقدام جمعی نگاه می‌کردند.

زائرشهر رضوی

زائرشهر رضوی با چشم‌انداز اسکان 20 هزار نفر در تیر ماه سال 95 کلنگ‌زنی شد و در مرداد ماه 96 همزمان با میلاد امام هشتم به بهره‌برداری رسید. ساخت زائرشهر در قالب 2 فاز پیش‌بینی شده است که هم‌اکنون فاز نخست آن پذیرای زائران بوده، ظرفیت اسکان تا پایان سال 97 به روزانه 1500 نفر رسیده است و روند تکمیل، تجهیز و تحویل سایر بلوک‌ها همچنان ادامه دارد.

بسته‌های معیشتی آستان قدس رضوی در حاشیه شهر مشهد توزیع شدآماده‌سازی بسته‌های معیشتی در ‌حرم رضوی / ‌خدمت در آستان قدس رضوی‌ متوقف نمی‌شود‌ + فیلمآستان قدس رضوی در سال جهش تولید 4000 شغل را احیاء می‌کند / تقویت کسب و کارهای مردمی

ساخت زائرشهر بر پایه‌ اسکان ارزان قیمت بنا شده، بر این اساس سیستم اداره و ارائه خدمت این مجموعه به صورت هتلی و در اتاق‌های 5 نفره است، هم‌چنین سالن غذاخوری، سالن اجتماعات و نمازخانه، محوطه‌سازی و... نیز در این طرح گنجانده شده و به بهره‌برداری زائران رسیده است.

تغذیه زائران

زائران و مهمانان خوان با کرامت علی‌بن ‌موسی‌الرضا(ع) طی مدت 3 شبانه‌روز اقامت در مشهد از 9 وعده پذیرایی کامل شامل 3 صبحانه، 3 نهار و3 شام بهره‌مند می‌شوند. لازم به ذکر است که زائران یکی از وعده‌های صبحانه، نهار و شام خود را با هماهنگی معاونت اماکن متبرکه در مهمان‌سرای حضرت در حرم مطهر صرف می‌کنند.

خدمات حمل و نقل درون شهری

با اهتمام به اقامت بخش عمده‌ای از زائران طرح مهر درخشان رضوی در اردوگاه شهید کاوه و زائر شهر رضوی و بعد مسافت این مراکز نسبت به حرم مطهر، برقراری خطوط انتقال زائران برای زیارت و بازگشت امری اجتناب‌ناپذیر است. به همین دلیل زائران توسط معاونت محرومیت‌زدایی و موسسه موقوفه زائر رضوی از خدمات ایاب و ذهاب جهت زیارت بهره‌مند می‌شوند. اتوبوس‌های حمل زائران در 24 ساعت شبانه‌روز در محل‌های اسکان حضور داشته و اقدام به انتقال زائران به حرم مطهر و بازگشت آنان می‌کنند. این سرویس‌دهی‌ به صورت منظم و دقیق در ساعت‌های مشخص و با انتظار حداکثر 20 تا 30 دقیقه صورت می‌گیرد.

زائران انفرادی

شمار بسیاری از نامه‌هایی که با شروع به کار مدیریت امور زائران دریافت شد، درخواست‌های تشرف افراد و خانواده‌هایی بود که از سر ارادت قلبی و نداشتن امکانات سفر اقدام به نگارش آن کرده بودند‌ و به وسیله دوستان و آشنایان خود در ضریح مطهر انداخته و یا با پست به دفتر تولیت آستان قدس ارسال کرده بودند.

همکاران مدیریت امور زائران ضمن تماس به آنان و ارائه توضیحات لازم، افراد نامبرده را در نوبت تشرف قرار داده و برایشان تعیین وقت می‌کنند. این افراد در موعدهای اعلام ‌شده به مشهد مشرف شده و از خدمات 3 روزه اسکان رایگان، تغذیه و مهمان‌سرا بهره‌مند می‌شوند.

زائرانِ مجاور

قِسم دیگری از خدمات تسهیل زیارت معاونت محرومیت زدائی میزبانی از زائران ساکن در خراسان رضوی است، این زائران در ایام خاص در قالب گروه‌های 300 تا 500 نفره به مشهد مشرف شده و ضمن اسکان در سالن‌های زائرشهر از خدمات تغذیه بهره‌مند شده‌اند. این خدمات یک وعده در مهمان‌سرای حضرت و دو وعده در محل اسکان ارائه شده و شمار این زائران نزدیک به 25 هزار نفر در سال گذشته بوده است.

زائران بدون اسکان اطراف حرم رضوی

حضور زائرانی که به دلایل گوناگون از محل اسکان محروم بوده و قصد استراحت در حرم مطهر را دارند به ویژه در ساعات پایانی شب همواره یکی از مسائل مورد توجه این سازمان بوده است. معاونت محرومیت‌زدایی در راستای وظایف ذاتی خود با همراهی و مشارکت معاونت اماکن متبرکه در این عرصه ورود پیدا کرده و ضمن عقد قرارداد با یک مرکز اسکان مجهز به تخت، کمد شخصی، حمام، رستوران و پزشک این افراد را شناسایی و نسبت به اسکان یک شب و پذیرایی صبحانه اقدام کرده است.

زائران غیرایرانی

شیعیان و زائران غیرایرانی به عنوان یکی از گروه‌های شاخص همواره مورد توجه بخش‌های گوناگون آستان قدس رضوی بوده‌اند و معاونت محرومیت‌زدایی پیرو دستورات رهبر معظم انقلاب و نیز تولیت این آستان مقدس به ویژه در حوزه زائران پاکستانی از این مهم غافل نبوده است. زائران افغانستانی، پاکستانی و طلاب غیرایرانی به ویژه کشورهای آفریقایی به عنوان مخاطبان طرح مهر درخشان رضوی از سفره با کرامت امام رضا(ع) بهره‌مند شده‌ و می‌شوند.

میزان زائران محروم و سفر اولی طرح مهر درخشان رضوی از ابتدای شروع طرح تا پایان سال 1397 بیش از 1 میلیون نفر بوده است، شمار زائران در سال 97 بیش از400  هزار نفر را در برمی‌گیرد و در این میان زائران کمیته امداد در سال 97 بیش از 70 هزار نفر را شامل شده‌اند.

در سال گذشته گروه‌هایی از محرومان با شرایط ویژه نیز از خدمات این طرح بهره‌مند شده‌اند که از آن جمله بیماران خاص و معلولان، خانواده شهدای مدافع حرم، زوج‌های جوان، ایتام بی سرپرست و... را می‌توان اشاره کرد. آمار زوج‌های جوانی که در قالب این طرح به حرم مطهر رضوی در سال 97 مشرف شده‌، 3 هزار نفر بوده که توانسته‌اند از خدمات این طرح در ابتدای زندگی مشترک خود بهره برده و تحفه معنوی ارزشمندی برای زندگی مشترک خود به همراه برند.

این آمار به طور کلی در سال 98 تاکنون به بیش از 300 هزار نفر رسیده و زائران دانش‌آموزی، دانشجویی، طلاب محروم، زوج‌های جوان و... مانند سال گذشته از خدمات این طرح بهره برده‌اند.

در سال جاری تلاش شد تا به مقوله‌های فرهنگی به ویژه در کاروان‌های جوانان و نوجوانان اهتمام ورزیده، همچنین در طول سفر از روحانی همراه استفاده شود و سامانه ثبت‌نام و اعزام زائران به منظور یکپارچه‌سازی سیستمی از خدمات و بهره‌مندی از مزایای مختلف برای کاربران سطوح مختلف به کار گرفته شد. تفکیک سهمیه دفاتر استانی در حوزه زائران عادی و نوجوانان و الزام تخصیص سهمیه به مخاطبان مربوطه از جمله نوآوری‌هایی است که این معاونت در سال جاری به کار گرفته است.

انتهای پیام/281/ش

R41347/P/S6,1188/CT7

منبع: تسنیم

کلیدواژه: معاونت محرومیت زدایی طرح مهر درخشان رضوی آستان قدس رضوی زائران محروم تسهیل زیارت سال گذشته بهره مند حرم مطهر هزار نفر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۳۰۰۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شرحی بر قدیمی‌ترین فهرست‌نامه‌های کتابخانه آستان قدس رضوی/خدمتی به گذشته، امروز و آینده

وقتی درباره فهرست منابع یک کتابخانه صحبت می‌کنیم، بیشتر ما درک اندکی از موضوع صحبتمان در این باره داریم و تقریباً می‌دانیم فهرست یک کتابخانه، لیست منظمی از کتاب‌ها و سایر مدارک موجود در آن است و همان‌طور که فهرست یک کتاب نشان‌دهنده محتویات داخل آن است، فهرست کتابخانه نیز منابع موجود در آن را معرفی می‌کند. این فهرست منظم در گذشته شبیه سیاهه‌ای بوده که ممکن است ما از وسایل داخل یک مکان بنویسیم، اما در حال حاضر این فهرست شامل اطلاعات متعدد و متنوعی از قبیل نام نویسنده، عنوان، ویرایش، ناشر، تاریخ انتشار، مشخصات ظاهری، موضوع و محل بایگانی مدرک مورد نظر است. اطلاعاتی که سهولت دسترسی مراجعان به یک اثر را نه تنها با نام کتاب که به کمک سایر اطلاعات آن مانند نام نویسنده یا موضوع، ممکن می‌کند. همان‌طور که گفته شد، از گذشته‌های دور، گردانندگان کتابخانه‌ها یا صاحبان آن‌ها فهرست‌هایی از منابع موجود در آن‌ها تهیه می‌کرده‌اند. عملی که در کتابخانه‌های کشورهای اسلامی نیز انجام شده است. از فهرست‌های گذشته مانند فهرست کتابخانه مأمون عباسی فقط نامی در متون آمده، اما اینکه این فهرست‌ها به چه شکل تهیه شده و یا شامل چه کتاب‌هایی بوده، مطلبی در اختیار پژوهشگران نیست.

کتابخانه مبارکه حضرت امام ابوالحسن علی بن موسی‌الرضا(ع)

ازجمله سیاهه‌هایی که باقی مانده، فهرست کتاب‌های کتابخانه آستان قدس رضوی است. کتابخانه آستان قدس رضوی یکی از قدیمی‌ترین کتابخانه‌های جهان اسلام است که آثار آن از گذشته مورد توجه دانشمندان و پژوهشگران بوده است.  بر کسی پوشیده نیست که این کتابخانه به دلیل همجواری با حرم مطهر امام رضا(ع) و موقوفات بسیار آن شکل گرفته و رشد کرده و به عظمت امروزش رسیده است. حضور همین کتب وقفی موجب شکل‌گیری فهرست‌های متعدد از منابع این کتابخانه شده است. اهمیت این فهرست‌ها از این نظر است که می‌توان گفت آن‌هاتنها فهرست‌های به‌جامانده از کتابخانه‌ها در ایران قدیم هستند. از کتابخانه‌های دوره صفویه فهرست‌هایی با این مشخصات فعلاً موجود نیست و از دوره قاجار نیز فقط چند فهرست داریم که قابل مقایسه با فهرست‌های کتابخانه آستان قدس هستند. الهه محبوب در مقاله «فهرست‌های کتابخانه آستان قدس رضوی از صفویه تا قاجار» فهرست‌های موجود از کتابخانه آستان قدس را به چند دسته تقسیم کرده و به ذکر موارد مهم این فهرست‌ها در سه دوره زمانی صفویه، افشاریه و قاجار پرداخته است.

قدیمی‌ترین سیاهه کتاب‌های کتابخانه رضوی

براساس این گزارش، قدیمی‌ترین فهرست این مجموعه متعلق به سال‌های 1007 تا 1010 هجری قمری است. در این فهرست که با عنوان «تفسیر تحویل صاحب جمعان بیوتات روضه منوره...» آغاز شده، موجودی کتابخانه به تفکیک آمده است. نویسنده فهرست گویی بیشتر به خصوصیات ظاهری کتاب‌ها توجه کرده و آن‌ها را به صورت قرآن‌های جلددار، بدون جلد، کتب جلددار، کتب بدون جلد، تفاسیر، سی‌پاره‌ها و مصاحف و سایر کتب دسته‌بندی کرده است. این فهرست همچنین صورتی از اموال کتابخانه شامل رحل‌های موجود در حرم مطهر و کتابخانه و سی‌پاره‌دان‌ها را در خود دارد. در هر مورد، قطع، تعداد سطور، خصوصیات خطی، نوع ،و نوع تذهیب و همچنین نام واقف آمده است. گاهی شروط وقف کتاب نیز در فهرست ذکر شده است. کتابدار غیر از این اطلاعات به شرح امانت نیز پرداخته است. این نشان می‌دهد کتابدار با توجه به این فهرست، کتاب را به امانت و یا از مکان مربوط تحویل می‌گرفته: «قرآن وقفی مسماه زهراباجی مشروط بر آنکه در شرفیه مخصوص سلطان حیدرمیرزا در حرم تلاوت نمایند».

فهرستی از علوم کثیره موجود و مخزون

فهرست متعلق به دوره افشاریه سندی است در 28صفحه که کاتب آن به ذکر تعداد کتب و خصوصیات آن‌ها پرداخته است. در این فهرست نام کتب قرآن، فهرست خطوط ائمه(ع) و کتب وقفی و امانی و همچنین فهرست کتب وقفی شاه‌عباس با عنوان «بندگان سکندر نشان» آمده است. دیگر فهرست مشهور کتابخانه آستان قدس رضوی فهرست‌های موجود در دوره قاجار است. برخی از این‌ها به دستور متولیان و به صورت کتابچه مستقل و یا همراه با سایر موجودی کل حرم (مثل فهرست دفتر عضدالملکی) تهیه شده و یا در کتب افرادی که از کتابخانه بازدید کرده‌اند به‌طور خلاصه (سفرنامه خانیکوف) و یا مفصل (مطلع‌الشمس) آمده‌اند. «مطلع‌الشمس» یکی از کتاب‌های نوشته شده توسط «محمدحسن اعتمادالسلطنه» ملقب به «صنیع‌الدوله» است. این کتاب در سه جلد نگاشته شده و موضوع آن، گزارش یکی از سفرهای ناصرالدین‌شاه قاجار به شهر مشهد است. اما جلد دوم این کتاب در این گزارش مورد توجه ماست که به مشهد و آستان مقدس علی بن موسی‌الرضا(ع) اختصاص دارد و در آن به مشهد، آثار و ابنیه حرم مطهر و کتیبه‌های آن و شرح حال بزرگان شهر می‌پردازد و در پایان، فهرست جامعی از کتاب‌های موجود در کتابخانه‌های آستان قدس رضوی در آن گردآوری شده است. این فهرست در زمان تولیت میرزا سعیدخان مؤتمن الملک به سال 1296ه.ق تنظیم شده است. اعتماد السلطنه در مقدمه فهرست، چگونگی یافتن فهرست را شرح داده: «درحین تألیف جلد ثانی کتاب مطلع‌الشمس، فهرست جمیع نسخه‌ای که فعلاً در کتابخانه مبارکه حضرت امام ابوالحسن علی بن موسی‌الرضا علیه الصلوةوالسلام از علوم کثیره موجود و مخزون است بدست آمده، اگر چه صورت آن فهرست چندان مصحح نبود ولی به قدر می‌شود منقح ساخته ثبت و الحاق آن پرداخته شد». البته نویسنده در این فهرست تنها نام و موضوع کتاب‌ها را آورده و ظاهراً آن را از روی فهرس‌تهای کتابخانه یادداشت‌برداری کرده است.

خدمتی به گذشته، امروز و آینده

 فهرست‌های فوق نشان می‌دهد کتابخانه آستان قدس رضوی از همان آغاز شکل‌گیری دارای نظمی خاص در ساماندهی بوده و افرادی آشنا به امور نسخه‌شناسی بوده‌اند که این فهرست‌ها را تهیه می‌کرده‌اند. جز این، فهرست کتب می‌توانند ما را به جهان اندیشه‌ای مردمان در گذشته برسانند. درواقع فهرست‌نویسان تنها به مردمان دوره خود خدمت نمی‌کنند و به نوعی به آیندگان نیز سود می‌رسانند. اینکه در آن روزگاران چه کتبی نوشته می‌شده و مورد توجه علما و اندیشمندان بوده و مردمان نیز بیشتر چه کتبی را اهدا و وقف می‌کرده‌اند. دیگر نکته مهم در این فهرست‌ها شرح ویژگی جلدها و تذهیب و خط کتب است که می‌تواند در خصوص هنر مجلدسازی و تذهیب اطلاعاتی را در اختیارمان بگذارد. نام و جایگاه واقفان نیز چهره اجتماعی مردمان آن روزگار را ترسیم می‌کند.

آزاده خلیلی

دیگر خبرها

  • شورای شهر مشهد با پیگیری ویژه رفع کمبود پارکینگ اطراف حرم را به سرانجام برساند
  • اجرای ۳۵۰ برنامه توسط آستان قدس رضوی در ایام دهه کرامت
  • برگزاری کنگره جهانی حضرت رضا (ع) در دهه کرامت
  • برگزاری کنگره جهانی حضرت رضا(ع) در دهه کرامت
  • پیگیری ویژه شورای شهر مشهد برای رفع کمبود پارکینگ اطراف حرم رضوی
  • یادگارهایی از «خلیج‌فارس» در آستان مبارک رضوی
  • خدمات مشاوره‌ای در ۱۷ نقطه حاشیه شهر مشهد ارایه شد
  • شرحی بر قدیمی‌ترین فهرست‌نامه‌های کتابخانه آستان قدس رضوی/خدمتی به گذشته، امروز و آینده
  • بازدید ۷۰ هزار نفر از موزه‌ های حرم مطهر رضوی
  • ۷۰ هزار نفر از موزه‌های حرم مطهر رضوی دیدن کردند