اخبار جدید از شروع سریال بیگانهای با من است/ انتقاد بهروز مفید از تولیدات مناسبتی تلویزیون
تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۳۰۱۹۰
تهیهکننده قدیمی تلویزیون اعتقاد دارد که چرا باید همه شبکهها برنامه سحرگاهی و افطار و سریال داشته باشند؟ دور شدن سریالسازان از مناسبتها در عید نوروز زیاد به چشم خورد و در ماه رمضان، مجموعههایی میبینیم که قرار بود در ایامی دیگر روی آنتن بروند. ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۰ فرهنگی رادیو و تلویزیون نظرات - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، این روزها سریالها و برنامههایی روی آنتن میبینیم که کاملاً با رمضان بیگانه است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در موضوع سریالها هم وقتی دیده میشود مجموعهای مثل "متهم گریخت" و نوستالژیها و دیگر مجموعههای قدیمی تلویزیون، مخاطب بیشتر از آنها استقبال میکند تا کارهای جدید را ببینند، اینها هم دلیل بر این شتابزدگیها و عمدتاً عدم توجه به مناسبتها است. سؤالی که باید از مدیران پرسید چرا از فضای رمضان و مناسبتهای دیگر بهره نمیبرند که معنویت و خصوصیات اخلاقی ویژه به نوعی اوج میگیرد، دلها و اندیشهها آماده استفادهاند اما برای این ایام هم هیچ تمهید و اندیشهای نشده و انگار نه انگار که رمضانی میآید و میرود. نوروزی داشتیم و یا محرم و صفر و دیگر مناسبتهای مذهبی و دینیمان را در پیش داریم؟! بهروز مفید هم که این روزها در شهرک غزالی با ساخت و طراحی لوکیشن میکوشد که سریال "بیگانهای با من است" شبکه 2 سیما را دوباره راه بیندازد، اعتقاد دارد که چرا در مناسبتها، آنقدر سریال و برنامه تدارک میبینند و البته انتقادهای دیگری هم به نحوه مدیریت رساندن سریالهای مناسبتی به آنتن و عدم توجه به سریالهایی همچون "سرگذشت" است تا جایی که این تهیهکننده قدیمی تلویزیون اعلام کرد که دیگر "سرگذشت"2 را نمیسازم.
مشروح این گپ و گفت را در ادامه بخوانید:
* آقای مفید شنیدهایم که قرار است سریال "بیگانهای با من است" را به زودی آغاز کنید. دوران کرونا کار را برای سریالسازان و حتی برنامهسازان سخت کرده است، برای شما و سریالتان هم چنین اتفاقی افتاد؟
بله اما تعهد و رسالتی برعهده داریم که به فکر افتادیم بتوانیم سریال خوبی را برای بیننده تلویزیون آماده کنیم. به همین خاطر کار را به شهرک غزالی بردیم تا با بالا بردن سلامتی بازیگران و عواملمان، یکی دو روزه آینده، کار از سرگرفته شود. در حال حاضر دکورها و لوکیشنها در حال طراحیاند که هم کار پیش برود و هم مشکلی برای عزیزی از همکارانمان ایجاد نشود. 4، 5 ماه دیگر از تولید "بیگانهای با من است" مانده و انشاءالله خودمان را مهیای آنتن کنیم.
* کار امسال به آنتن خواهد رسید؟
کار مقداری دستخوش تغییراتی شد؛ قرار بود در دو فاز 30 قسمته تولید شود و در نهایت شرایط تولیدمان تغییر کرد. زیرا یک فازه شدیم با چند قسمت بالاتر؛ پیشبینیمان این است که برای اواخر پاییز، 45 قسمت "بیگانهای با من است" را روانه آنتن شبکه دو سیما کنیم.
نمایی از سریال "بیگانهای با من است"
من هم اذیت شدم وقتی دیدم سریالها با رمضان بیگانهاند!
* این روزها به برنامهها و سریالهای ماه رمضانی هجمه و نقد وارد میشود که با ماه رمضان بیگانهاند؛ نظر شما در این باره چیست؟
متأسفانه این نکته خود من را نیز اذیت کرد و کارهایی که پخش میشود این نکته را یادآوری میکند و کمتر از گذشته بیننده هم با برنامهها و سریالها ارتباط برقرار میکند،در صورتی که روزگاری بهترینهای تلویزیون در مناسبتها خصوصاً ماه رمضان به رخ مخاطب کشیده میشد. قرار بود سریال "زیرخاکی" در دهه فجر پخش شود و اصلاً بنا نبود در ماه رمضان روی آنتن برود. یا "بچهمهندس" و "سرباز" هم مناسبتی نبودند. در شبکه پنج سیما هم ظاهراً طنز خوبی درنیامده و به همین دلیل من خودم تعجب میکنم با تمام شوراها و گروههای مختلفی که وجود دارد؛ باز هم میبینیم کارها دیر به آنتن میرسند مصداق بارز آن عید نوروز بود که این اتفاق افتاد. یا سریال "نون.خ" تعداد بالاتری بود و جمع و جور پخش شد. متأسفانه به زمانبندیها هیچ توجهی نمیشود که کارها دقیقه نودی نشوند! چه اشکالی دارد که از همین الان به فکرِ سریال و برنامه رمضان سال آینده باشند. وقتی اینقدر زمان وجود دارد و برخی از کارها هم مدتها قبل طرح و ایدهاش مشخص میشود، نمیفهمم چرا در رمضان یا مناسبتهای دیگر کار نمیرسد. قطعاً این مشکلات، مدیریتی است.
انگار دغدغه ندارند این سریال رمضانی شود یا نوروزی!
* درباره این مشکلات مدیریتی بیشتر توضیح دهید.
من مشکل مدیریتی را در اینجا میبینم که کارها را به دقیقه 90 میبرند؛ امسال در نوروز شاهد آن بودیم سریال "پایتخت" که اوایل سال گذشته با طرح و ایدهاش موافقت شده بود بدون پایانبندی میماند. در صورتی که اگر زمانبندیها درست باشد گافهای فیلمنامهای و کارگردانی پایینتر میآید و البته هزینهها هم مقرون به صرفهتر است. چرا باید مخاطب منتظر باشد پایانِ "پایتخت" را چند ماه دیگر ببیند؟! نباید کار 15 قسمتی که مدتها قبل تصویب شده به دلیل کرونا نتوانند قسمت آخر داشته باشند. این شتابزدگی در نوشتن فیلمنامه و عجله در ساخت هم به این نکته برمیگردد که مدیران فکر و اندیشه لازم را برای ساخت کارهای مناسبتی ندارند. و انگار این دغدغه نسبت به گذشته، کمتر شده است و آرام آرام به رسمی تبدیل میشود که این سریال رمضان باشد یا نوروز، فرقی نکند! یک مقداری این مسائل مرا آزرده و اذیت کرده است.
آیا نیاز است این همه سریال و برنامه برای رمضان داشته باشیم؟
* یکی از نقدهای دیگر، سریالها و برنامههایی است که در مناسبتها به مخاطب هجوم میآورند؛ یعنی به یک باره چند سریال و چند برنامه در افطار و سحر در همه شبکهها جزو کنداکتور سیما قرار میگیرد؛ چرا تلویزیون در مناسبتها، مخاطب را سردرگم میکند؟
من هم با شما هم عقیدهام که مخاطب نمیداند کدام برنامه و سریال را ببیند و به نوعی سردرگم میشود. در عید هم این اتفاق بهوجود آمده بود؛ واقعاً چه نیازی است که همه شبکهها برنامه داشته باشند و چهار سریال رمضانی بشوند؟ برنامه سحرگاهی که بیشتر رادیویی است تا تلویزیونی! چرا که وقتی رادیو را روشن میکنیم مینشینیم کنار خانواده و سحری میخوریم تا اینکه سحری بخوریم و به تلویزیون خیره شویم. به همین خاطر است که میگویم برنامه سحرگاهی اقتضا میکند آن را در رادیو بشنویم تا در تلویزیون آن را ببینیم. از طرفی من میبینم که تلویزیون چندین برنامه صبحگاهی دارد، چرا اینطور تدارک میبینند؟ در صورتی که میدانیم مخاطب برنامههای صبحگاهی به 8 درصد هم نمیرسند. آیا نیاز است این تعداد برنامه صبحگاهی، سحرگاهی و افطار داشته باشیم؟
باید چند شبکه مأمور به تولید برنامه رمضانی شود
تلویزیون باید برای ذائقه مخاطب احترام قائل شود و میتواند به جای این همه توجه به کمیّتها، فکری به حال سلیقه با کیفیت مخاطب ایرانی کند. یعنی در واقع سریالهای جدیتر و یا طنز و با انرژیتری را انتخاب کند و یک ماه جلوتر آماده باشد. از طرفی چند شبکه را مأمور به تولید و پخش برنامههای با کیفیت رمضانی کند.
مشکل صداوسیما، تقسیم مسئولیتها است/ مسئولینی که هم سلیقه نیستند!
* مشکل کجاست که این اتفاقات میافتد؟
فکر میکنم الان مشکل سازمان صداوسیما، تقسیم مسئولیتها است، به طوری که برخی اوقات نمیدانیم دقیقاً مسئول مستقیم سریالمان چه کسی است؟ بخشی در گروه و شبکه وجود دارد، بخشی در مرکز سیمافیلم و بخشی هم در مالی و شورای بالاتر مدیریت میشود؛ اینها هم سلیقه هم نیستند! همین است که بهترین طرح برای رمضان سال آینده هم ارائه شود در این چرخه و تقسیم فوقالعاده مسئولیتها قرار میگیرد و نزدیک آذرماه این طرح تصویب میشود. دلیل این همه تعویق را نمیدانم که چرا باید دقیقه 90 به فکرِ ساخت برنامه و سریال مناسبتی بیفتیم؟ واقعاً حیف است، بودجههای خوبی میآید و بازیگران پولهای خوبی از ما میگیرند؛ اینطور نیست که بگوییم پول نیست، الان عوامل کارها نسبت به بازار بیرون، بهتر درآمد کسب میکنند و بازار خوبی را در اینجا داریم.
میزگرد شفافیت مالی صداوسیما| واقعیتهای دستمزدهای مجریان و فساد در خارج از صداوسیما/ مدیران تلویزیون حداقل باید فضای هنری را بشناسند"خونهمونی" از امشب برنامه تلویزیون میشود/ طنازی مردم زیر ذرهبین "علی مشهدی" و داورانشنمایی از سریال "سرگذشت"
دیگر "سرگذشت"2 را نمیسازم!
* من هم شنیدم که یکی از سریالهای عید نوروز که موفق هم نبود کارگردانش برای هر اپیزود 50 میلیون تومان دریافت کرده است...
من هم شنیدم. به نظرمن باید فکری به حالِ کارهای عجلهای و شتابزده که هیچ توفیقی هم روی آنتن ندارند، کنیم. فقط میآیند و هدفی هم ندارند، در واقع باری به هر جهتاند. من سریال "سرگذشت" (محکومین2) را ساختم و کمتر از این برآوردها، تک اپیزودی و با 300، 400 بازیگر، هر قسمت مسائل اجتماعی مهم را هدفگذاری کردیم اما هیچ واکنشی در سازمان صداوسیما نداشتند. در صورتی که میبینیم برای کارهای عید نوروز با مردم مصاحبه میگیرند و هیاهویی برپا میکنند. واقعاً سازمان صداوسیما کدام هدف را دنبال میکند؟ اگر صرف دیده شدن است که با نگاهی به سینما هم متوجه میشویم که کدام کارها اصطلاحاً بفروشند! کاری که مطرح میشود و اصطلاحاً آنقدر برای آن هیاهو میکنند حداقل با آن عکس هم بگیرند. وقتی این شرایط و تبعیضها را میبینم ترجیح میدهم "سرگذشت"2 را نسازم، چرا که هیچ تفاوتی میان کار با دغدغه و بیدغدغه و باری به هر جهت نیست. من دغدغهام این است که مسائل اجتماعی بسازم. باید فکری به حالِ ذائقهسازی اشتباه مخاطب کنیم که دنبال شادی صرف و برنامههای طنز است. این برنامهها لازماند و ضرورت دارند اما جای کارهایی که حرف برای گفتن داشته باشند خالی است و نیاز به حمایتهای ویژه دارند؛ امیدوارم مدیران هرچه زودتر به این اندیشه و تمهید برسند.
انتهای پیام/
R1515/P/S4,1430/CT2 واژه های کاربردی مرتبط ویروس کرونا ماه مبارک رمضان سریال ایرانی رسانه ملی تلویزیون
منبع: تسنیم
کلیدواژه: ویروس کرونا ماه مبارک رمضان سریال ایرانی رسانه ملی تلویزیون ویروس کرونا ماه مبارک رمضان سریال ایرانی رسانه ملی تلویزیون بیگانه ای با من مناسبت ها داشته باشند عید نوروز ماه رمضان برنامه ها روی آنتن سریال ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۳۰۱۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
انتقاد از سریال «حشاشین» به رسانههای عرب زبان رسید
به گزارش «تابناک» به نقل از هنر آنلاین، این سریال روایتی حول محور یکی از مرموزترین افراد تاریخ بشر تحت عنوان حسن صباح که شاید بتوان او را پایهگذار نخستین سازمان اطلاعاتی تاریخ به شمار آورد را روایت میکند که پایگاه اصلی و نمادین آنها در قلعه الموت قرار داشت و اقداماتی انجام داد که برای قرنها منطقه خاورمیانه را تحت تاثیر قرار داده است. با این حال، اما رسانههای عرب زبان بر این سریال تاریخی نقد وارد کردهاند.
در سریال «الحشاشین» که ماه رمضان منتشر شد، گویش محاورهای که شخصیتهای سریال به آن صحبت میکردند، انتقادهای بسیاری را برانگیخت؛ چراکه سریال تاریخی بوده و زبان شخصیتها باید عربی فصیح و کلاسیک میبود. در این راستا، تعدادی از بازیگران جامعه هنری مصر نیز این اثر را مورد انتقاد قرار دادند.
سمیحه ایوب، هنرمند و بازیگر، در همین زمینه گفت: عربی کلاسیک بهترین زبان در آثار تاریخی است تا نسلهای کنونی آن زبان را درک کنند.
او همچنین به جای خالی عربی فصیح اشاره کرده و گفته است در آثار هنری نزدیک به ۱۵ سال است که از این زبان استفاده نمیشود و مردم دیگر به آن عادت ندارند.
مجدی احمدعلی، کارگردان مصری نیز عنوان کرد: انتقاد برخی از افراد به استفاده نکردن از عربی فصیح با توجه به تاریخی بودن این سریال طبیعی است و به نظر من ممکن است تکیه بر زبان عربی، عمدی از سوی سازندگان اثر باشد تا بیشترین مخاطب را همراه کنند.
محمد فاضل، کارگردان دیگری با اشاره به سریال الحشاشین، اظهار کرد: این اولین اثر تاریخی نیست که به گویش محاورهای تکیه میکند، چراکه پیش از آن سریالهای زیادی ساخته شده است، اما مهمترین نکته این است که کار به خوبی ارائه و اطمینان حاصل شود که پیام آن بر مخاطبان تأثیر میگذارد.
طارق الشناوی، منتقد سینما نیز گفت: ما از دهه ۱۹۶۰ قوانینی را به ارث بردهایم که آثار تاریخی و مذهبی به زبان عربی فصیح یا کلاسیک ارائه میشود که این منطقی نیست. البته این در حالی است که «ریدلی اسکات ناپلئون را به انگلیسی ارائه کرد، هرچند او یک شخصیت فرانسوی است».
پدیده جعل تاریخ در درام تاریخی عرب
رسانههای عرب زبان مسئله دیگری که در مورد نمایش ماه رمضان مطرح شد را میزان دقت و اعتبار تاریخی و نقض برخی آثار با حقایق رخ داده خواند.
وجیهه عبدالرحمن، بازیگر، در رابطه با این موضوع گفته است که درام تاریخی متأسفانه ذهن بینندگان را با ابطالهایی که آزارش میدهد، آشفته کرده است و اگر فیلمنامهنویس حق داشته باشد با رمان اجتماعی، پلیسی یا عاشقانه بازی کند، حق دستکاری تاریخ و وقایع شناخته شده را ندارد، به خصوص اگر درام به شخصیتی تاریخی بپردازد که در یک دوره زمانی خاص نقش فعالی داشته است، همانطور که این امر در سریال الحشاشین (قاتلان) واکنشهای بسیاری را برانگیخت.
پدیده جعل تاریخ در درام تاریخی عرب و ترکیه بسیار وجود دارد، چراکه آنها فیلمنامهها را از بین رویدادهایی برمیگزینند که مواضع قهرمانانه را تقویت و افتخارات و پیشینیانشان را ستایش میکند و این قطعاً به نفع درام نیست.
بدون تاریخ، بدون تفسیر
او معتقد است عوامل این فیلم تمایلی به پایبندی به حقایق و آنچه کتابهای تاریخی روایت میکنند، ندارند؛ چراکه برخورد نمایشی با آثار ادبی و تاریخی، فیلمنامه نویس و کارگردان را مجبور میکند تا جزئیات زیادی را به آن اضافه کند و این امر ممکن است برتر از اثر ادبی باشد.
همچنین رسانه دیگری عنوان کرده است: سریال «الحشاشین» در ابتدا و انتها ماحصل خیال بوده که از تاریخ الهام گرفته شده است، همچنین در این سریال تلاش چندانی برای تفسیر تاریخ نشده است.