Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-04-28@04:37:30 GMT

۶۹ میلیون مشترک پهن‌باند سیار در ایران

تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۳۰۵۸۱

۶۹ میلیون مشترک پهن‌باند سیار در ایران

تعداد مشترکین پهن‌باند سیار در ایران ظرف مدت شش سال از ۳۰۰هزار کاربر به عدد نزدیک به ۶۹ میلیون کاربر فعال رسیده است. به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، تعداد مشترکین پهن‌باند سیار در ایران ظرف مدت شش سال از ۳۰۰هزار کاربر به عدد نزدیک به ۶۹ میلیون کاربر فعال رسیده است.

وضعیت اینترنت در ایران همیشه با حواشی زیادی همراه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از کیفیت اینترنت ثابت که قبل از رونمایی از تکنولوژی جدید VDSL تعریف آنچنانی نداشت تا کیفیت اینترنت سیار که با شیوع کرونا و اشباع ظرفیت شبکه موبایل با اختلال مواجه و بحث آزادسازی فرکانس ۷۰۰-۸۰۰ مطرح شد. باند فرکانسی که به گفته وزارت ارتباطات می‌تواند ظرفیت مورد نیاز تلفن همراه را تامین کند.

بحث مهم دیگری که طی این مدت بر آن تاکید شد، تعداد مشترکین پهن‌باند سیار موبایل بود. پس از دهه فجر سال گذشته بود که وزیر ارتباطات در توئیتر خود ضمن معرفی سامانه نت‌سنج پلاس (سنجش کیفیت اینترنت) اعلام کرد: همه تلاش کردیم تا ۳۰۰هزار ایرانی متصل به اینترنت موبایل را به ۷۰میلیون برسانیم؛ آن‌هم با صرف ۶سال، برای رشد کسب‌وکار و برای مردم. رشدی که در دنیا بی‌نظیر است.

پس از اعلام این خبر، کاربران فضای مجازی به این مساله واکنش نشان دادند و آن را خلاف واقع دانستند. استنادشان هم این بود که مدیرعامل وقت رایتل، حدود پنج سال قبل اعلام کرده بود «تعداد مشترکان اپراتور سوم تلفن همراه کشور ۱.۵ میلیون است و براساس برنامه‌ریزی انجام شده این تعداد تا پایان سال‌جاری به پنج میلیون مشترک خواهد رسید.»

حسین فلاح جوشقانی معاون وزیر ارتباطات در خصوص تناقضی که در این خصوص به چشم می‌خورد گفت: مشترک یک تعریف دارد و مشترک فعال تعریف دیگر. مشترک فعال مشترکی است که به مدت سه ماه از آخرین زمانی که قرار است آن را مبدا قرار بدهیم مکالمه، اینترنت و ارسال پیامک انجام داده باشد. تعداد سیم‌کارت در دست مردم زیاد است، اما فعال بودن یا نبودن آن اهمیت دارد.

رئیس رگولاتوری افزود: وزیر ارتباطات در توییتی که منتشر شد، درباره شش سال گذشته صحبت کردند که در آن زمان شبکه رایتل ۲۰۰-۳۰۰هزار مشترک فعال داشت و همگی دارای اینترنت ۳ G بودند. سال ۹۳پروانه‌های نسل دوم را به نسل سوم و نسل سوم را به چهارم ارتقا دادیم. طی شش ماه تا یک سال جهش جدی در شبکه را شاهد بودیم که تقریبا به همین سال ۹۲ برمی‌گردد.

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به این‌که سیم‌کارت رایتل با اضافه شدن بحث رومینگ در سال ۹۴ بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت، درباره اظهارات مدیرعامل وقت رایتل در آبان ۹۳ و تاکید بر داشتن ۱.۵ میلیون کاربر گفت: شاید یک و نیم میلیون سیم‌کارت در آن زمان توزیع شده باشد، اما تعداد کاربران فعال همان۳۰۰ یا حداکثر۵۰۰ هزار کاربری است که در آمار وزیر ارتباطات اعلام شده است. الان سیم کارت‌های دارای اینترنت ۳ G و ۴ G ما بالای صد میلیون است، اما تعداد مشترک‌های فعال ما همان۷۰ میلیون کاربری است که اعلام کرده‌ایم.
ضریب نفوذ اینترنت؛ استان البرز در صدر   گفتنی است، بر اساس آخرین فصل نامه‌ای که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور منتشر کرده است، تعداد مشترکین پهن باند ثابت در کشور ۹میلیون نفر است که حدود ۱۰ درصد از ضریب نفوذ اینترنت در کشور را پوشش می‌دهد این در حالی است که تعداد مشترکین ارتباطات سیار عددی نزدیک به ۶۹ میلیون نفر است با ضریب نفوذ ۸۳ درصد که این بیش از هر زمان دیگر بر ضرورت نیاز به اختصاص باند فرکانسی به اپراتور‌های همراه کشور تاکید می‌کند.

بر اساس آخرین سهم همراه اول از مشترکین ارتباطات سیار ۳۳ میلیون و ۹۰۰ هزار کاربر، ایرانسل ۳۱ میلیون و ۹۷۵ هزار کاربر و رایتل بیش از ۳ میلیون کاربر دارند. این اعداد مجموعه کاربرانی است که از ۳ G و ۴ G استفاده می‌کند.

در این فصلنامه جداولی طراحی شده که نشان می‌دهد تهران با تعداد مشترک پهن باند ثابت (حدود ۲ و نیم میلیون نفر) بیشترین ضریب نفود پهن باند ثابت (۱۷.۸۱) را به خود اختصاص داده و استان البرز و تعداد مشترک نزدیک به سه میلیون نفر بیشترین ضریب نفوذ پهن باند سیار ار در اختیار دارد. جالب است که تهران با داشتن ۱۴ میلیون کاربر پهن باند سیار با ضریب نفوذ ۱۰۱ در رتبه دوم پس از البرز قرار دارد.

کمترین میزان ضریب نفود پهن باند ثابت به ترتیب در شهر‌های سیستان و بلوچستان (۲.۹۴)، کهگیلویه و بویراحمد (۵.۲۴)، خراسان شمالی (۵.۹۳)، گلستان (۶.۵۶) و کرمانشاه (۷.۰۶) وجود دارد.

میزان ضریب نفود پهن باند سیار نیز به ترتیب در شهر‌های سیستان و بلوچستان (۵۷.۳۹)، کرمان (۶۵.۲۱)، خراسان جنوبی (۶۷.۸۰) نبست به کل کشور در پایین‌ترین رتبه قرار دارند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: رئیس رگولاتوری وزیر ارتباطات پهن باند ثابت پهن باند سیار میلیون کاربر تعداد مشترک میلیون نفر ۶۹ میلیون ضریب نفوذ سیم کارت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۳۰۵۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میدان شهرت در ایران

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، کتاب «میدان شهرت در ایران» اثر پژوهشی احسان شاه‌قاسمی (عضو هیأت علمی گروه ارتباطات دانشگاه تهران) است. این پژوهش به بررسی نقش سلبریتی‌ها در جامعه ایران می‌پردازد و به جنبه‌هایی از این صنعت نوپدید در کشورمان اشاره دارد که تاکنون دیده نشده‌ است. 

 این کتاب با مقدمه آرتور آسابرگر که یکی از بزرگ‌ترین استادان و پژوهشگران زنده علم ارتباطات در دنیا است، از سوی انتشارات پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی منتشر شده است. کتاب «میدان شهرت در ایران» در شانزدهمین جشنواره بین‌المللی پژوهش فرهنگی در محور رسانه و ارتباطات به‌عنوان اثر برگزیده معرفی شد.

 سه فصل اول کتاب به توضیح تاریخچه شهرت در ایران، شالوده‌های شهرت، نقش صنعت شهرت در سلبریتی‌سازی و... اختصاص دارد.

در سه فصل دوم، به مسائلی همچون فمنیسم شهرت، نیکوکاری سلبریتی‌ها و شهرت و دین پرداخته شده است.

 در فصل ششم نشان داده می‌شود صنعت شهرت چگونه از عناصر دینی برای سلبریتی‌سازی استفاده می‌کند و چگونه مخاطبان و کاربران به مسیری کشانده می‌شوند که احساس کنند با سلبریتی‌ها روابط صمیمانه شخصی و دوسویه دارند.

در فصل هفتم، نویسنده به مسأله مصرف‌گرایی و رابطه آن با شهرت پرداخته و نشان می‌دهد چگونه سلبریتی‌ها به‌صورت آشکار و نهان، مصرف‌گرایی را تبلیغ می‌کنند و چگونه این کار آنها در تضاد با ادعا‌های زیست محیطی آنها قرار می‌گیرد.

فصل هشتم این کتاب به توصیه‌هایی برای مدیریت فرهنگ شهرت اختصاص یافته است. این کتاب تلاش دارد به این سوالات پاسخ گوید:

فرهنگ شهرت از کجا پیدا شد و در ایران چه روندی را طی کرده است؟ رابطه شهرت و پول چیست؟ فضای مجازی چه کمکی به سلبریتی‌ها کرده است؟ چرا نیکوکاری سلبریتی‌ها زیانبار است؟ شهرت چه ارتباطی با فمنیسم پیدا می‌کند؟

آسابرگر در مقدمه کتاب «میدان شهرت در ایران» می‌نویسد: این کتاب به جنبه‌هایی از این صنعت نو پدید در ایران اشاره می‌کند که تا کنون دیده نشده‌اند. مطالب این کتاب کمک می‌کند که حتی مخاطب غیرایرانی هـم به جنبه‌هایـی از شهرت در کشور خودش آگاه شود کـه تا کنون در پیش چشم او بوده و نمی‌دیده است، و شاید این را بتوان مهم‌ترین امتیاز کتاب دانست.

شاه‌قاسمی، نویسنده کتاب می‌گوید از حدود ده سال پیش که مطالعه روی شهرت را آغاز کرده است، هر روز افراد بیشتری متوجه شده‌اند مسأله شهرت مسئله‌ای مهم در فرهنگ ماست. اوایل کار، حتی جامعه‌شناسان بسیاری به او می‌گفتند مسأله شهرت در ایران چندان مهم نیست که ارزش پژوهش‌های گسترده و ژرف را داشته باشد. رسانه‌های رسمی و غیررسمی ایران چندان مسأله شهرت را جدی نمی‌گرفتند و دانشجویان علوم انسانی کمتر این حوزه را حوزه مهمی برای انجام پژوهش و نگارش پایان‌نامه و رساله می‌دانستند. امروز که میلیون‌ها نوجوان ایرانی عملا برای سلبریتی‌های داخلی و خارجی بردگی می‌کنند، پژوهش‌های بسیار بیشتر و بهتری در این حوزه انجام می‌شود.

بریده‌ای از کتاب «میدان شهرت در ایران» که گوشه‌ای از این ابعاد ناپیدا را ملموس‌تر بیان می‌کند به این شرح است:

«سلبریتی‌های ایرانی معمولاً از اصطلاح «خراب شده» در توصیف کشورشان استفاده می‌کنند انگار این کشور ویرانه‌ای است که لیاقت آنها را ندارد و آنها با بازگشت به این کشور یا ماندن در آن باید بر سرش منت بگذارند. هر وقت چنین اظهار نظر‌هایی را می‌شنوم سه نکته به ذهنم می‌رسد، نخست باید از دوگانه حکومت ملت پرهیز کرد حکومت هم بخشی از ملت است و برعکس. نمی‌توان تصور کرد نیرویی اسرارامیز تعدادی غیرایرانی را از کشوری دیگر آورده است تا در جایگاه‌های مؤثر حکومتی قرار بگیرند و ایران را خراب کنند. دوم سلبریتی‌ها هرگز نمی‌گویند که این خراب شده باعث بالیدن و موفقیت آنها شده است. سوم و از همه مهم‌تر، سلبریتی‌ها هرگز توضیح نمی‌دهند که اگر ایران شایستگی آنها را ندارد چرا حاضر نیستند در جایی کار کنند که شایستگی آنها را دارد.»                     

احسان شاه‌قاسمی در سال ۱۳۵۷ در شهرستان رستم به دنیا آمد. کودکی را در نورآباد ممسنی، شیراز و تهران گذراند. در سال ۱۳۸۱ با مدرک کارشناسی مهندسی مکانیک از دانشگاه شیراز فارغ التحصیل شد و بعد از گذراندن دوره سربازی، در سال ۱۳۸۴ وارد دوره کارشناسی ارشد ارتباطات در دانشگاه تهران شد و تحصیلات خود را تا سطح دکتری در این دانشگاه ادامه داد. شاه‌قاسمی از سال ۱۳۹۴ به عنوان عضو هیات علمی در گروه ارتباطات دانشگاه تهران مشغول کارشد.

وی در دو دهه گذشته بیش از پنجاه کتاب را از انگلیسی به فارسی ترجمه کرده و دست کم چهار کتاب را به زبان‌های فارسی و انگلیسی منتشر نموده است. مقاله‌های او در مجلات مهم منتشر شده است. از سال ۱۳۹۹ شاه‌قاسمی برای اولین بار درس مطالعات شهرت و هواداران را در ایران ارائه کرد. او پیش از آن یک دهه را صرف مطالعه و تحقیق درباره شهرت و رابطه آن با رسانه‌ها کرده بود. در سال ۱۴۰۲ پژوهش‌های او در قالب کتابی به نام «میدان شهرت در ایران» به وسیله پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی منتشر شد و به عنوان مهم‌ترین منبع تدریس مطالعات شهرت در اختیار دانشگاه‌های مختلف قرار گرفت.

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • چگونه دمای گوشی را پایین بیاوریم؟
  • میدان شهرت در ایران
  • حضور معاون وزیر حمل‌ونقل و زیرساخت ترکیه در غرفه همراه اول
  • اشتراک‌پذیری بیش از ۱۰ هزار مشترک جدید در مناطق شهری و روستایی ایلام
  • خطرات استفاده از تلفن هوشمند با دمای بالا
  • ۲۳۲ روستای بالای بیست خانوار لرستان به اینترنت پر سرعت دسترسی پیدا کردند
  • دسترسی حمل‌و‌نقل‌ دریایی و هوایی به ارتباطات مخابراتی/آنتن‌های ماهواره‌ای سیار ساخته شد
  • وعده تأمین اینترنت برای روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشور
  • تردز حالا ۱۵۰ میلیون کاربر ماهانه دارد
  • واحدهای سیار برای پخش HD لیگ برتر!