Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@13:52:41 GMT

انصراف دو گروه سیاسی اهل سنت از مشارکت در دولت الکاظمی

تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۳۰۶۸۰

انصراف دو گروه سیاسی اهل سنت از مشارکت در دولت الکاظمی

گروه پارلمانی «اسامه النجیفی» (رییس پارلمان اسبق) و گروه پارلمانی «جمال الکربولی» (نزدیک به محمد الحلبوسی رییس کنونی پارلمان عراق) امروز دوشنبه اعلام کردند که در کابینه الکاظمی شرکت نمیکنند.

با پیوستن این دو گروه پارلمانی به مخالفان کابینه الکاظمی، در عمل شمار مخالفان کابینه وی در پارلمان عراق به بیش از ۸۰ کرسی رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این درحالی است که «صادق الموسوی» چهره برجسته سیاسی عراق امروز در توئیتی در صفحه شخصی خود ادعا کرده است که «مسعود بارزانی» نیز (حزب دمکرات کردستان عراق) به صف «نوری المالکی» و «ایاد علاوی» برای عدم اعطای رای اعتماد به کابینه الکاظمی پیوسته است.

این حزب کرد عراقی هنوز هیچ بیانیه یا موضع مشخصی در این خصوص صادر نکرده است.

در زمان حاضر گروههای پارلمانی «نوری المالکی» موسوم به دولت قانون (۲۶ کرسی)، الوطنیه «ایاد علاوی» (۲۲ کرسی)، اسامه النجیفی موسوم به «جبهه نجات و توسعه» (۱۱ کرسی)، «حزب الحل» جمال الکربولی (۱۴ کرسی) به علاوه فراکسیون ترکمنان (۸ کرسی) از مشارکت در کابینه الکاظمی انصراف داده اند.

اسامه النجیفی در بیانیهاش گفته است که با افسوس فراوان، کشمکش و تمسک به سهمبندیها و جست وجو به دنبال غنائم در کابینه الکاظمی توسط گروههای سیاسی دنبال میشودد، امری که بسیار دور از انتظارات مردم و اعتراضات آنها است.

وی افزوده که این وضعیت، عملکرد دولت الکاظمی را در آینده محدود کرده و منجر به ادامه بحرانها در عراق خواهد شد، امری که هرگونه امیدواری به ایجاد اصلاحات و تغییر را غیرممکن میکند و بر همین اساس جبهه نجات و توسعه در تشکیل این کابینه ذیطرف نخواهد بود.

حزب "الحل" عراق نیز در بیانیهای به ادامه سهمبندیها در توزیع پستهای وزارتی بین جریان های سیاسی اعتراض کرده و گفته که از مشارکت در کابینه الکاظمی خوداری میکند.

حزب الحل یکی دیگر از علتهای انصراف از کابینه الکاظمی را اختلافاتش با گروه سیاسی «خمیس الخنجر» موسوم به «پروژه عربی عراق» عنوان کرده و گفته که برخی گروههای سیاسی ادعا می کنند که نماینده یک طیف و مولفه اجتماعی عراق هستند.

دو گروه پارلمانی اهل سنت عراق با وجود اعلام انصراف از مشارکت در کابینه الکاظمی اما اشاره نکرده اند که در پارلمان به این کابینه رای اعتماد می دهند یا خیر.

برخی رسانه ها، بیانیه این دو گروه پارلمانی اهل سنت را نشانه شکاف حاد بین جریان های سیاسی اهل سنت به ویژه گروه «خمیس الخنجر» با هر یک از گروه های سیاسی النجیفی و الحلبوسی دانسته اند.

النجیفی در بیانیه اش گفته است که گروه سیاسی او هیچ گونه ائتلافی با گروه خمیس الخنجر ندارد.

پارلمان عراق از ۳۲۹ کرسی تشکیل شده و طبق قانون کابینه الکاظمی برای گرفتن رای اعتماد نیازمند رای مثبت نصف به علاوه یک نمایندگان حاضر در جلسه پارلمان است.  

مخالفتهای سیاسی گروه های پارلمانی علیه کابینه الکاظمی در حالی است که عملا فرصت قانونی الکاظمی برای معرفی کابینه در پارلمان در شرف اتمام است.

الکاظمی تا ۲۰ اردیبهشت جاری زمان دارد کابینه خود را برای رای اعتماد به پارلمان معرفی کند.

برخی آگاهان بر این باورند که الکاظمی از بیم دچار شدن به سرنوشت «محمد توفیق علاوی» نخست وزیر مکلف قبلی، کابینه خود را تا جلب نظر و موافقت قطعی گروه های سیاسی به پارلمان معرفی نمی کند.

برچسب‌ها محمد الحلبوسی پارلمان نوری المالکی عراق الحلبوسی بارزانی پروندهٔ خبری گره کور تشکیل دولت عراق

منبع: ایرنا

کلیدواژه: محمد الحلبوسی پارلمان نوری المالکی عراق الحلبوسی بارزانی محمد الحلبوسی پارلمان نوری المالکی عراق الحلبوسی بارزانی کابینه الکاظمی گروه پارلمانی رای اعتماد دو گروه اهل سنت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۳۰۶۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکرار حمایت‌های دولت از گشت ارشاد

آفتاب‌‌نیوز :

سید محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور، با اشاره به اهمیت رعایت عفاف و حجاب گفت: رهبر معظم انقلاب، علما و بزرگان نظام همه کسانی که دل در گرو اعتلای ایران عزیز دارند، همواره بر اهمیت پای بندی به اعتقادات و ارزش‌های اسلامی از جمله حجاب و عفاف به عنوان یک واجب شرعی و قانونی تأکید کرده اند و در شورای انقلاب فرهنگی در سال ۸۴ وظایف ایجابی دستگاه‌های مختلف به ویژه فرهنگی و آموزشی مشخص شده است و مجلس نیز قوانینی را به تصویب رسانده که اهتمام به اجرای آن‌ها نشان قانون‌گرایی دست اندرکاران است.

معاون پارلمانی رئیس جمهور، تصریح کرد: جدا از مصوبات شورای انقلاب فرهنگی که لازم الاجرا است، در لایحه‌ی اخیر عفاف و حجاب هم بر این تکالیف دستگاه‌ها به عنوان وظایف قانونی تصریح شده است، البته در این لایحه که مراحل نهایی خود را پشت سر می‌گذارد وظایف سلبی فراجا و قوه قضائیه که هم جنبه پیشگیری و بازدارندگی و هم جنبه برخورد قانونی با حرمت شکنان را دارد، مشخص شده است و البته به هر میزان فعالیت‌های موثر ایجابی گسترش کمی و بویژه کیفی داشته باشد، کمتر نیاز به اقدامات سلبی می‌شود.

وی اضافه کرد: با تصویب و تایید نهایی این لایحه در مجلس و شورای نگهبان، تا حدود زیادی به اختلاف برداشت‌ها پایان داده می‌شود و عملکرد هر دستگاه در این خصوص قابل ارزیابی توسط نهاد‌های نظارتی خواهد بود.

حسینی در ادامه گفت: در عین حال تا ابلاغ این لایحه که به هر دلیل بیش از حد انتظار به درازا کشیده شده است، دستگاه‌ها باید به وظایف روشن و بی‍ّن خود عمل کنند از جمله فراجا در چارچوب وظایف و موازین پس از مدتی وقفه اقداماتی را شروع کرده که با وظیفه شناسی همگان و همکاری دیگر نهاد‌ها امیدواریم سرمایه‌گذاری کلان و سازماندهی بدخواهان ملت ایران برای تضعیف فرهنگ اصیل اسلامی و ایرانی بی نتیجه بماند.

معاون پارلمانی رئیس جمهور تأکید کرد: همان‌گونه که در نبرد سخت و مواجهه با قدرت‌های شیطانی به ویژه رژیم صهیونیستی و حامیانش ایران اسلامی دست برتر را دارد، در حوزه رویارویی نرم نیز با تکیه بر اعتقادات و باور‌های عمیق و آداب و سلوک انسانی، این جلوه از تهاجم فرهنگی که بیش از سه دهه یعنی پس از دوران دفاع مقدس شروع شده و مع الأسف برخی از داخلی‌های به ظاهر دلسوز هم با لطایف الحیل به آن دامن می‌زنند و عملا مروج اباحی‌گری هستند، ره به جایی نبرد و ملت سربلند ایران در عرصه‌های مختلف با اقتدار نظامی، فرهنگی و اقتصادی بتواند الگویی الهام بخش برای موحدان و حق‌طلبان عالم گردد.

منبع: خبرگزاری فارس

دیگر خبرها

  • ۴ فهرست در دور دوم انتخابات مجلس با هم رقابت می‌کنند
  • حسینی: نمایندگان منتخب مجلس دوازدهم در مجموع انقلابی هستند + فیلم
  • حسینی: گرایش سیاسی اکثر نمایندگان منتخب مجلس دوازدهم مشخص است / امیدواریم در مجلس دوازدهم تعامل سازنده بین نمایندگان و دولت بیشتر باشد + فیلم
  • توضیح دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق درباره بازار دلار
  • معاون پارلمانی رئیس جمهور به اظهارات قالیباف پاسخ داد
  • تحقق شعار سال نیازمند استفاده از نیروهای دانش بنیان است
  • باکو: اروپا در امور داخلی جمهوری آذربایجان دخالت نکند
  • نظر دولت رئیسی درباره ریاست مجلس آینده از زبان معاون پارلمانی /کرسی های نمایندگی تهران اهمیت زیادی دارد
  • تکرار حمایت‌های دولت از گشت ارشاد
  • مردم با شرکت در انتخابات دور دوم مجلس به تکلیف دینی و سیاسی خود عمل کنند/ احزاب لیست مشترک بدهند