Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-26@10:55:53 GMT

حمله مطرب‌ها به چادر؛ حجاب برتر چگونه ابزار اغواگری می‌شود؟ +عکس و فیلم

تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۳۶۳۲۵

حمله مطرب‌ها به چادر؛ حجاب برتر چگونه ابزار اغواگری می‌شود؟ +عکس و فیلم

‍‍‍‍‍‍

اهالی این بازار سنتی شیفته تماشای این دختر چادری هستند گویی چادر بازاری برای اغوای مردان و ابزا برای ترویج تبرج است و ساحت دختر چادری هیچ تفاوتی با یک فاحشه ندارد.

سرویس فرهنگ و هنر مشرق - یکی از ویژگی‌های خاص دو دوره متوالی برنامه عصر جدید توجه به موسیقی سنتی و ردیف دستگاهی است و این برنامه به استعدادهای موسیقی سنتی توجه خاصی دارد و این نقطه قوت با آریا عظیمی‌نژاد آهنگساز و حمیدرضا ترکاشوند شکل می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ترکاشوند به عنوان خواننده‌ای تلویزیونی شناخته می‌شود که موسیقی تیتراژ برنامه ساعت بیست و پنج و سریال «پایتخت۵»، زندگی از نو و چند سریال تلویزیونی دیگر را در کارنامه‌اش ثبت کرده است.

مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی‌کند.
فایل آن‌را از اینجا دانلود کنید: video/mp4

اما چهره حمیدرضا ترکاشوند در فصل نخست عصر جدید وبه عنوان مربی موسیقی استعدادهای نوظهور شناخته شد و در فصل دوم این برنامه به عنوان مربی استعدادها حضور  بیشتری در این برنامه داشت.   ترکاشوند حتی با خواندن تیتراژ سریال پایتخت و قطعات موسیقیایی که در چند سال اخیر منتشر کرد، چهره شناخته شده‌ای در عرصه موسیقی نبود اما عصر جدید زمینه‌ای برای بیشتر شناخته شدن این خواننده در مقام مربی را فراهم آورد.

گروه تازه تشکیل شده «بی‌حد»   که خوانندگی قطعات این گروه را ترکاشوند با عنوان هنری ترکاش، بر عهده دارد، «باهارا»   را به عنوان نخستین قطعه رسمی این گروه منتشر کرد. قطعه‌ای که موزیک ویدئوی آن با اندکی تاخیر در فضای مجازی منتشر شد. سپهر وکیلی تدوینگر فیلم «بدون تاریخ بدون امضاء» کارگردانی آنرا بر عهده دارد. وکیلی ورکشاپی به صورت مستمر در مجتمع فنی تهران تحت عنوان کارگاه آموزشی موزیک ویدئو  تدریس می‌کند و برای خوانندگان متعددی موزیک ویدئو ساخته است.

بیشتر بخوانید:

خواننده‌ای که «پاره‌سنگ» به سوی ارزش‌ها پرتاب کرد، روی صحنه‌ رفت!

صفحه اینستاگرام حمید وکیلی کارگردان موزیک ویدئوی باهارا

در ساختار موسیقیایی فعلی حجم عظیمی از  موسیقی‌های تولید شده در شرایط کنونی با ساخت موزیک ویدئو توزیع و شناخته می‌شوند، اما موزیک ویدئوی «بی‌حد» تفاوت بسیار عمده‌ای با بسیاری از موزیک ویدئوهایی دارد که این‌روزها در فضای مجازی منتشر می‌شود.  

در اغلب عاشقانه خوانی‌های مرسوم حضور یک کاراکتر زن در پیشبرد  روایت موزیک ویدئوهای کنونی نقش اساسی را ایفا می‌کند. این حضور تاثیر پذیرفته از ساختاری است که شبکه MTV در دهه هشتاد میلادی بنا گذاشت و مرزهای موسیقایی را تا  ابتذالی محتوایی و ساختاری پیش برد. موزیک ویدئوی «باهارا» از  شاخصه حضور محوری کاراکتر زن بهره می‌برد، اما نحوه استفاده از موقعیت پرسوناژی در روایت موزیک ویدئوی باهارا کمی متفاوت و ساختار شکن است.

در نماهای آغازین «باهارا»،   زنی در صحنه حاضر می‌شود که کفش‌هایی به تن کرده که به لحاظ سبک و عرف پذیرفته‌شده، با پوشش چادرش کاملا مغایر  است. ضمن اینکه فضای یک بازار سنتی در چهارچوب قطعه تصویری باهارا تبدیل به یک شخصیت می‌شود و محتوای اصلی موزیک ویدئو درباره عبور یک زن چادری از میان یک بازار سنتی است.   زن  چادر بر سر دارد و در نقطه‌ای ایستاده، موسیقی آغاز می‌شود و باد شدیدی وزیدن می‌گیرد. تصویر بعدی چترهای فراوانی را نشان می‌دهد که روی سقف یک بازار وجود دارد. گروه «بی‌حد»   درون یک خودرو قدیمی نشسته‌اند  و خواننده از آن خارج می‌شود و دختر جوان چادری در بازار شروع به حرکت می‌کند.

خواننده با دیده شدن نخستین تصویر از صورت زن این عبارات را می‌خواند : عزیزا، دلبرا جانا، نگارا، و ... این تلقی شکل می‌گیرد که دختر محجبه‌ای  محبوبه مرد اصلی قصه این موزیک ویدئو است.

دختر چادری وارد بازار می‌شود و در متن موزیک ویدئو  ما با توجه بی‌شمار صاحبان مشاغل مختلف و بازاریان نسبت به این دختر چادری مواجه می‌شویم. نخستین کسی که برای تماشای دختر چادری از مغازه‌اش خارج می‌شود مردی مسن با مویی سپید است.

پیر و جوان، خرد و کلان محو تماشای دختری با پوشش سنتی ایرانی هستند. همه اهالی این بازار سنتی شیفته تماشای این دختر چادری هستند و این ساختار ناخواسته فیلم «مالنا» جوزپه تورناتوره را در ذهن متبادر می کند. گویی چادر، ابزاری برای اغوای مردان و دستاویزی برای  تبرج است و ساحت دختر چادری هیچ تفاوتی با یک فاحشه ندارد. دختر اغواگری که تمامی اهالی بازار به او توجه می‌کنند می‌توانست یک دختر چادری نباشد و با حجاب عرفی مرسوم در بازار ظاهر شود. داشتن حجاب سنتی و عبور از بازار سنتی، به برداشت و تعابیر گوناگون دیگری دامن می‌زند.

البته از از ساختار فعلی دفتر موسیقی و وزارت فرهنگ و ارشاد فعلی انتظاری بیش از این نمی‌شود داشت. اما خواننده‌ای که با برنامه تلویزیونی عصر جدید به مردم معرفی شد  تا پیش از این معرفی در برنامه مذکور پرسوناژ هنری شناخته شده‌ای نبود و در حتی قبل از برنامه عصر جدید طی چند سال فعالیت، عمدتا در سازمان صدا و سیما، هیچ فعالیت موسیقایی خارج از ساختار صدا و سیما نداشت و با اعتباری  که در برنامه عصر جدید بدست می‌آورد، فعالیت خود را در خارج از سازمان آغاز می‌کند و چنین موزیک ویدئوی ساختار شکنی را همراه با گروه «بی‌حد» ارائه می‌دهد.

سوال اصلی اینجاست که آیا قرار است که کسب اعتبار از مدیوم تلویزیون، زمینه ای برای شناخته شدن و ساختار شکنی خازج از محیط سازمان صدا و سیما به یک رویه برای بازیگران و هنرمندان تبدیل شود؟ آیا قرار است همه بازیگران و چهره هایی که به اعتبار تلویزیون چهره شده‌اند، در جلوی دوربین رسانه ملی به یک شکل باشند و چون به خلوت می‌روند... ۱۸۰ درجه در  تضاد با ارزش‌های ملی و دینی کشور قدم بردارند؟

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا ماهواره نور سال جهش تولید اخبار بورس سازمان صدا وسیما فیلم بدون تاریخ بدون امضاء وزارت فرهنگ و ارشاد سازمان صدا و سیما سازمان صداوسیما بی حد موزیک ویدئوی موزیک ویدئو بازار سنتی دختر چادری عصر جدید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۳۶۳۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معاون وزیر آموزش و پرورش: ۱۶ طرح عفاف و حجاب در مدارس در حال اجرا ست

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: وقتی در فضای مدرسه اقدامات معلمان را می‌بینیم درمی‌یابیم که اقدامات تربیتی و آموزشی برخی معلمان از جنس چندین نسل قبل است.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام پورثانی در رویداد دختر ایران که رویدادی برای روایتگری پیشرفت‌های ایران است گفت: دانش آموزان ما سال‌ها از ما جلوتر هستند. وقتی در فضای مدرسه اقدامات معلمان را می‌بینیم در می‌یابیم که اقدامات تربیتی و آموزشی برخی معلمان از جنس چندین نسل قبل است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: امروز وقتی در مدرسه حاضر می‌شویم می‌بینیم که فضای دانش‌آموزان فضایی است که سال‌ها با ما متفاوت است. دانش آموز می‌بیند معلمش اصلاً صحبت‌هایش را درک نمی‌کند و او را بی‌جا قضاوت می‌کند.

حجت‌الاسلام پورثانی با بیان اینکه قطعا اثرپذیری دختران از مادران زیاد است؛ گفت: دختری که امروز یار و یاوری ندارد و کسی به او اهمیت نمی‌دهد، دختری که امروز در جنگ روایت‌ها چندان بر سر سفره روایت‌های ما و مدرسه نمی‌نشیند طبیعی است که پای روایت دشمنان ایران بنشیند.

حجت‌الاسلام پورثانی گفت: وقتی چنین دانش آموزی فضایی هم برای تخلیه هیجاناتش ندارد در هنگام بروز حوادث و اعتراضات، برای تخلیه هیجان خود به خیابان می‌آید و به شبیه سازی آنچه که در ذهن خود پرورش داده بود اقدام می‌کند. در سال ۱۴۰۱ من معاون پرورشی در شهر مشهد بودم؛ در آن زمان می‌دیدم که دختر ما زیست مشترکی با مشاوران و مدیران و معلمانش نداشته و مشاور و معلم او هم نتوانسته بودند درکی از زیست دختر دانش آموزش داشته باشند.

وی با طرح این سوال که امروز کدام معلم و مشاور است که یک ساعت با دانش آموز صحبت کند و حرف‌هایش را بشنود گفت: ما باید اردو‌هایی برگزار کنیم که اگر دختران در اردوگاهی حضور پیدا می‌کنند بدون حضور نامحرم و بدون حجاب باشند تا علاوه بر سپری کردن اوقات فراغت، تماما به گفتگو بپردازند.

معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه دختران ایران حق دارند شادی کنند گفت: گاهی از مسئولان می‌پرسم شما دخترانتان را به کجا می‌برید تا آن‌ها شادی کنند؟ ما نیاز به فضا‌های مناسبی برای شادی دختران و سپری کردن اوقات فراغتشان داریم.

حجت‌الاسلام پورثانی گفت: نقطه قوت انقلاب اسلامی در دنیا اتفاقاً اهمیت دادن به نقش زن و دختر ایرانی است. جمهوری اسلامی می‌خواهد دختر ایرانی کنشگر باشد. اما ما نتوانستیم به خوبی این موضوع را برای دختر ایرانی بازگو کنیم؛ در حالی که جهان غرب برعکس، دختر را کالایی مصرفی می‌بیند، اما به بهترین شکل تبلیغاتی این نگاه به دختر و زن را تزیین می‌کند.

حجت‌الاسلام پورثانی گفت: رویداد دختر ایران رویدادی برای بیان روایت صحیح از دختران ایران است. روایتی صحیح از نقشی که دختر می‌تواند داشته باشد. روایتی که می‌گوید دختر ایرانی سال‌ها در چه جایگاهی بوده و امروز می‌تواند در ایران عزیزمان در چه جایگاهی قرار بگیرد. روایتی که بیان می‌کند اسلام هم چگونه به دختر نگاه می‌کند و چه جایگاهی برای او در نظر می‌گیرد.

وی با بیان اینکه امروز روایتگری بر عهده ماست؛ گفت: در ۶۰۰ هزار مدرسه دخترانه باید این وظیفه روایتگری پیشرفت ایران و دختر ایرانی را انجام دهیم. در کنار آن هم ۱۶ طرح عفاف و حجاب در مدارس در حال اجراست.

حجت‌الاسلام پورثانی خاطر نشان کرد: باید از تشکل‌های دانش‌آموزی همچون اتحادیه انجمن‌های اسلامی تشکر کنیم؛ در حالی که امروز همه هجمه‌ها بر روی دختران عزیز ایران ماست؛ این تشکل‌ها پای کار آمدند. اگر ما وظایف خود را به خوبی انجام ندهیم؛ جامعه ایرانی به همان سرنوشت بی‌عفتی و بی حیایی دچار می‌شود که برخی از جوامع مسلمان امروز به آن دچار شدند.

دیگر خبرها

  • پهپاد‌های انتحاری «شاهد» چگونه به ابزار کارآمد روسیه در جنگ اوکراین تبدیل شدند؟
  • ۷ بوم‌گردی برتر یزد که باید بشناسید
  • گسترش جلسات سنتی قرآن کریم در حرم مطهر رضوی
  • معاون وزیر آموزش و پرورش: ۱۶ طرح عفاف و حجاب در مدارس در حال اجرا ست
  • معرفی نفرات برتر رده سنی نوجوانان دختر کاراته قهرمانی کشور
  • اجرای ۱۶ طرح عفاف و حجاب در مدارس
  • اين دختر بسكتبال لژيونر مى شود، شك نكنيد
  • دختر شیروانی قهرمان شطرنج‌ لیگ برتر کشور شد
  • موضوع عفاف و حجاب از ارزش‌های ملی، مذهبی و سنتی ماست
  • فیلم| تیراندازی به دختر فلسطینی به بهانه تلاش برای حمله