Web Analytics Made Easy - Statcounter

استاندار خوزستان با هشدار نسبت به ضرورت توجه بیشتر به پروتکل‌های بهداشتی، گفت: در 10 روز اخیر بسیاری از اهوازی‌ها به ویژه قشر جوان توصیه‌های بهداشتی خود مراقبتی را کنار گذاشتند.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، غلامرضا شریعتی دقایقی قبل در ششمین گفتگوی تلوزیونی با مردم با بیان اینکه بیماریابی ما تقویت شده است، اظهار کرد:  قبلاً  فقط از موارد بستری مبتلا به ویروس کرونا تست می‌گرفتیم اما  اکنون از بیماران سرپایی که مشکوک هستند نیز تست گرفته می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به فعال بودن آزمایشگاه‌های تشخیص کرونا در شهرهای آبادان ، دزفول و اهواز و راه‌اندازی آزمایشگاه سوم در اهواز، افزود: در طول یک هفته گذشته موارد سرپایی افزایش و موارد بستری ما کاهش پیدا کرده است که این نشان می‌دهد بیمار یابی و آزمابشگاهی ما بیشتر شده است.

استاندار خوزستان گفت: با توجه به تشخیص بیماری در حالت سرپایی، افرادی که دو، سه روز آلوده شده اند به سرعت از بین جامعه جدا می‌شوند و نمی‌گذاریم بقیه را آلوده کنند.

شریعتی عنوان کرد: قدرت آزمایش گرفتن ما از بیماران مبتلا به کرونا در مراکز آزمایشگاهی بیشتر شده و این قدرت و توان دانشگاه علوم پزشکی را نشان می‌دهد تا بتوانیم افراد آلوده را از افراد سالم جدا کنیم.

وی با بیان اینکه از هفته ششم تا 12 اردیبهشت 930 مورد مثبت و 182 مورد بستری هستند، گفت: این نشان می دهد موارد بستری ما کاهش یافته است و در منزل هستند و مشکل خاصی ندارند.

شریعتی با تاکید بر اینکه میزان بیماران بهبود یافته ما در حال افزایش هستند، عنوان کرد:  تا کنون موارد مثبت در استان خوزستان 3 هزارو 776 نفر بوده و اطرافیان آن‌ها که سرپایی تست شدند 2 هزار و 68 نفر بودند و تعداد 638 نفر از این اطرافیان تست آن‌ها مثبت شد.

وی افزود: این افراد از بقیه جدا شدند و تعدادی از آن‌ها در منزل قرنطینه شدند و تعدادی که نیاز به بستری داشتند در بیمارستان بستری شدند.

شریعتی با بیان اینکه روند رشد بیماری در اهواز بالا است، گفت: آمار ابتلا به کرونا در شهرستان رامشیر بالا است اگر چه در روزهای اخیر با اقدمات صورت گرفته کنترل شد؛ بعد از رامشیر شهرستان هویزه و سپس شهرستان هفتکل به دلیل عدم‌خودمراقبتی و رفتار پر خطر شهروندان، این شهرهای کوچک درگیر شدند اما شهرهای خرمشهر، اندیمشک و ماهشهر وضعیت آن‌ها بهتر شده است.

وی بیان کرد: رشد بیماری ویروس کرونا در اهواز نشان می‌دهد مردم اهواز کمتر مراقبت می‌کنند، در 10 روز اخیر بسیاری از اهوازی ها به ویژه قشر جوان توصیه‌های بهداشتی  خود مراقبتی را کنار گذاشتند که این عامل سبب شده متوسط مرگ میر در زیر ۶۰ سال افزایش پیدا کرده است.

شریعتی با بیان اینکه آمار رشد بیماری ویروس کرونا  از 10 و 14 به 85 نفر در شبانه روز رسیده است، گفت: البته افزایش آمار ابتلا به بیماری کرونا به دلیل  بیمار‌یابی دقیق ما هم است که  بیماران را  سریع تشخیص و دستور قرنطینه آن‌ها  در منزل داده شد.

وی با انتقاد از عدم توجه برخی جوانان به پروتکل‌های بهداشتی و بی توجه‌های به توصیه‌های خودمراقبتی، افزود: افزایش بیماری در سنین پایین نگران کننده است و سبب می‌شود آمار مرگ و میر در بین  نیروی انسانی جوان و مفید کشور بالا  برود.

شریعتی بیان کرد: درصد کشندگی به دلیل بیماری کرونا در هفته های اول بالا بوده اما از 26 فروردین تا اوایل اردیبهشت 2.8 بوده است  و میزان کشندگی تا به امروز 7.85 است که نسبت به هفته‌های گذشته 10 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به بالا رفتن میزان مرگ و میر و ابتلا در زنان، گفت: این آمار نشان می‌دهد زنان به توصیه‌های خود مراقبتی توجه نداشته و خروج آنان از منزل حتی در مواقع غیر ضروری است.

شریعتی با بیان اینکه میانگین سنی مرگ و میر همچنان 64.5 است که نسبت به هفته های قبل تقریبا ثابت بوده، گفت: مبتلا شدن افراد مسن توسط جوانان افزایش پیدا کرده و  انتظار می‌رود جوانان  اگر به والدین خود علاقه دارند مراقبت های خود را افزایش دهند.

وی بیان کرد: 75 درصد موارد فوت مربوط به کسانی است که بیماری زمینه‌ای دارند و 25 درصد مربوط به کسانی است که بیماری زمینه‌ای ندارند.

شریعتی با تاکید بر اینکه بیشترین موارد فوت در بیماری قلبی، دیابتی، فشارخون و  ریوی است، گفت: کسانی که این بیماری ‌ها را دارند چه کارکنان دولتی، اصناف و  بخش خصوصی سرکار  نروند.

انتهای پیام/

 

منبع: فارس

کلیدواژه: استاندار خوزستان کرونا اهوازی ها توصیه های بهداشتی نشان می دهد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۳۶۹۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استرس زیاد و کمبود خواب، وزن را افزایش می‌دهد

آفتاب‌‌نیوز :

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از روابط دانشگاه علوم پزشکی ایران، ناهید آریائیان افزود: چاقی زمینه ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها را افزایش می‌دهد، در نتیجه با «کاهش دریافت میزان کالری» و «افزایش فعالیت‌های فیزیکی» می‌توان از بروز چاقی و بیماری‌های وابسته به آن پیشگیری کرد.

وی اظهارداشت: در سال‌های اخیر میزان شیوع چاقی افزایش یافته و آمار افراد چاق از سال ۱۹۸۰ در جهان بیش از دو برابر شده است. در ایران تقریبا نیمی از افراد دارای اضافه وزن یا چاق هستند.

آریائیان با اشاره به افزایش کودکان مبتلا به چاقی، اظهار کرد: چاقی، زمینه‌ساز بروز بسیاری از بیماری‌های شایع همچون بیماری‌های قلبی عروقی، پرفشاری و چربی خون، دیابت، انواع سرطان‌ها، برخی بیماری‌های زنان و ناباروری، کبدی (مانند کبد چرب)، کلیوی، مفاصل و اتوایمیون، تنفسی، اختلالات خواب، روحی و روانی و ... است. به علاوه چاقی باعث کاهش قدرت سیستم ایمنی بدن می‌شود و خطر ابتلا به بیماری‌های عفونی را افزایش می‌دهد.

این متخصص تغذیه ادامه داد: مطالعات نشان می‌دهد به ازای هر ۱۰ درصد کاهش وزن، ۲۰ الی ۲۵ درصد خطر مرگ و میر وابسته به چاقی کاهش می‌یابد؛ در واقع چاقی زمینه‌ساز بسیاری از بیماری‌های مزمن به شمار می‌رود و با کاهش حتی ۱۰ درصد از وزن می‌توان به اندازه قابل توجهی از ابتلا به بیماری‌های متابولیک و غیرواگیر پیشگیری کرد.

وی افزود: چاقی، افزایش درصد چربی بدن است و چاقی در کودکی، زمینه بروز بسیاری از بیماری‌های مزمن در دوران بزرگسالی را افزایش می‌دهد.

آریائیان با اشاره به شاخص توده بدنی، خاطرنشان کرد: هر چه BMI (وزن به کیلوگرم تقسیم به مجذور قد به متر) بالاتر رود، میزان مرگ و میر هم بیشتر می‌شود. BMI بالاتر از ۲۵ تا ۲۹.۹ اضافه وزن و بالاتر از ۳۰ به عنوان چاقی تعریف می‌شود.

وی افزود: علت چاقی افزایش دریافت انرژی بیشتر نسبت به مصرف آن است؛ بنابراین برای پیشگیری از اضافه وزن باید میزان دریافت کالری را کنترل کنیم.

به گفته وی، یکی از علل کاهش مصرف انرژی، کاهش فعالیت فیزیکی است و چاقی، خود زمینه ساز کم تحرکی است.

این متخصص تغذیه با تاکید بر افزایش فعالیت فیزیکی، اظهار کرد: برخی افراد از رژیم غذایی نامناسب پیروی کرده و مواد غذایی خاصی را استفاده و یا برخی از گروه‌های غذایی را حذف می‌کنند؛ ولی باید توجه داشت که لازم است همه گروه‌های غذایی به میزان مورد نیاز استفاده شوند و گروه‌های سبزی‌ها (دارای فیبر بالا باشند و مصرف آن‌ها به صورت خام و آب پز به حس سیری کمک می‌کند)، میوه‌ها، غلات سبوس‌دار، لبنیات کم چرب، گروه گوشت‌ها مانند انواع گوشت بدون چربی یا کم چرب، حبوبات و تخم‌مرغ در برنامه روزانه گنجانده شوند.

وی تاکید کرد: همچنین مصرف غذا‌های پرکالری و کم ارزش مانند فست فودها، غذا‌های سرخ کردنی، شیرینی‌ها و چربی‌های اشباع شده کاهش یابد و از روغن‌های مفید مانند روغن زیتون و کلزا در مقدار مورد نیاز استفاده و آب کافی مصرف شود.

به گفته آریائیان، از نشستن‌های طولانی، خوردن غذا هنگام تماشای تلویزیون، خوردن سریع غذا و مصرف غذا‌های شیرین و پرچرب خودداری کنید و به جای آن، تغییر سبک زندگی، پیاده‌روی مستمر، انجام ورزش‌های هوازی (به منظور کاهش چربی) به همراه غیر هوازی (برای افزایش متابولیسم بدن) و استفاده از مواد غذایی در حد نیاز را مورد توجه قرار دهید.

وی افزود: همچنین برای کنترل اشتها در فاصله وعده‌های اصلی می‌توانید از میان وعده‌های مغذی مناسب نظیر میوه‌ها (در حد مورد نیاز)، سبزی‌ها و آجیل بدون نمک (در میزان کم) استفاده کنید. به یاد داشته باشید که هیچ وعده غذایی به خصوص صبحانه نباید حذف شود.

آریائیان تصریح کرد: منافع فیزیولوژیک وزن مناسب بسیار بالا است و وقتی وزن ایده‌آلی داریم علاوه بر حفظ سلامت بدن، حال و روحیه بهتری هم داریم و سیستم ایمنی بدن هم قوی‌تر است، در نتیجه کمتر به بیماری‌های جسمانی و روانی مبتلا می‌شویم.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • مالیات آری؛ اما نه ۳۰ و ۵۰ و ۷۰ درصد!
  • عضو انجمن آسم و آلرژی : ۹ تا ۱۳ درصد مردم کشور آسم دارند / آلودگی هوای کلانشهرها از عوامل مهم ابتلا به آسم است
  • ۴ نفر مبتلا به تب کریمه کنگو/مردم توصیه‌های بهداشتی را جدی بگیرند
  • کاهش فواصل بهداشتی تولید را افزایش می‌دهد
  • گشتی در اقتصاد جهان | صادرات گاز ترکمنستان به چین از روسیه بیشتر شد
  • دو عامل چاقی که دور از ذهن هستند
  • استرس زیاد و کمبود خواب، وزن را افزایش می‌دهد
  • با این ۸ روش طول عمرتان بیشتر می‌شود
  • طعم شیرین افزایش تولید با کاهش فواصل بهداشتی
  • سازمان جهانی بهداشت: همه‌گیری کرونا باعث افزایش چاقی در کودکان شده است