Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-28@00:59:59 GMT

مودّت اهل بیت علیهم السلام

تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۳۶۹۷۰

مودّت اهل بیت علیهم السلام

حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی «قُلْ لَّا اَسْئَلُکمْ عَلَیْهِ اَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِى الْقُرْبَى‏ وَ مَن یَقتَرِفْ حَسَنَةً نَّزِدْ لَهُ فِیهَا حُسْناً إِنَّ اللهَ غَفُورٌ شَکورٌ» (شورى، 23) (اى پیامبر! به مردم) بگو: من از شما بر این (رسالت خود) هیچ مزدى جز مودت ذی القربی را نمی خواهم و هرکس کار نیکى انجام دهد، براى او در نیکویى آن می‌افزاییم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همانا خداوند بسیار آمرزنده و قدردان است.

بارها در قرآن این سخن از قول پیامبران مختلف نقل شده که ما از مردم مزد و پاداشى نمی خواهیم. پیامبر اسلام نیز از مردم درخواست مزد مادى نداشت، ولى دو مرتبه از طرف خداوند مأمور شد تا مزد معنوى را که به نفع خود مردم است، از مردم تقاضا کند.
یک بار ‏فرمود: من پاداشی جز مودت اهل بیتم نمی‌خواهم: «الاّ المودّه فى القربى» و یک بار فرمود: من هیچ مزدى
نمی خواهم، جز آنکه کسی راه خدا را انتخاب کند: «الاّ من شاء ان یتّخذ الى ربّه سبیلا». آیه‌ای دیگر، نتیجه مودّت را به نفع خود مردم می‌داند: «قُلْ مَا سَأَلْتُکم مِّنْ اَجْرٍ فَهُوَ لَکمْ ان اَجْرِىَ إِلَّا عَلَى‌الله وَهُوَ عَلَى‏ کلِ‏ّ شَىْ‏ءٍ شَهِیدٌ»؛ بگو: هر مزدى که از شما خواستم، آن به نفع شماست، مزد من جز بر خدا نیست و او بر هر چیزى گواه است.
بنابراین پیامبراکرم اعلام می‌کند: اگر من از شما مزدى درخواست می کنم و می گویم اهل بیتم را دوست بدارید، به‌خاطر آن است که فایده‏ این کار به خود شما بر می گردد. زیرا کسى که به اهل بیت معصوم پیامبر علاقه‌مند باشد، از آنان پیروى می کند و هر کس از رهبران معصوم پیروى کند، از راه خدا پیروى کرده است. مثل معلمى که به شاگردانش بگوید: من از شما پاداشی نمی خواهم، جز آنکه درس مرا خوب بخوانید، که طبیعی است فایده این امر به خود شاگرد برمی گردد.
از طرفى مودت با دو چیز ملازم است: یکى شناخت و معرفت، زیرا تا انسان کسى را نشناسد نمی تواند به او عشق بورزد. دوم اطاعت و تبعیت، زیرا مودت بدون اطاعت، نوعى تظاهر و ریاکارى و دروغ و تملق است. پس کسانى که راه خود را از راه اهل بیت پیامبر علیهم‌السلام جدا کردند، راه خدا را پیش نگرفته‏ اند. این از دیدگاه قرآن.
اما از نظر عقل. پاداش باید همسنگ و هموزن عمل باشد. رسالت، جز امامت که ادامه آن است هم وزنى ندارد، مزد رسالت ادامه هدایت است، مزد یک معصوم، سپردن کار به معصوم دیگر است.
از سوی دیگر، مگر می شود بگوییم مسلمانان صدر اسلام مأمور بودند مزد رسالت را بپردازند و نسبت به قُربى مودت داشته باشند، ولى مسلمانان امروز یا این وظیفه را ندارند یا قربایى نیست تا به او مودت بورزند. اگر مزد رسالت، مودت قربى است، امروز هم باید قُربایى باشد تا نسبت به او مودت و اطاعت داشته باشیم. آرى، امروز باید نسبت به امام زمان علیه‌السلام مودت داشته و مطیع او باشیم. البته اطاعت آن حضرت در زمان غیبت، عمل به پیام او و رجوع به فقهاى جامع الشرایط است.
فخررازى از مفسران بزرگ اهل سنت، در تفسیر خود آورده است: همین که آیه مودت نازل شد، از پیامبر اکرم پرسیدند: قربى‏ چه کسانى هستند؟ حضرت فرمود: على و فاطمه و فرزندانش.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۳۶۹۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سلامتی و طولانی عمر در حکومت امام زمان(عج)

پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب به انتشار مطلبی پیرامون ریشه کنی فقر اقتصادی در زمان حکومت امام زمان علیه السلام پرداخته که تقدیم علاقه‌مندان می‌شود:

سلامتی یکی از نعمت‌های است که قدر آن به درستی دانسته نمی‌شود و بشر تا زمانی که از آن برخوردار است، نسبت به آن بی توجه می باشد و شاکر این نعمت بزرگ نیست. همانطور که در روایت نبوی به این حقیقت اشاره شده است: « نِعْمَتَانِ مَکْفُورَتَانِ الْأَمْنُ وَ الْعَافِیَةُ[۱] دو نعمت است که قدر آن دانسته نمی شود امنیت و عافیت.»

یکی از گرفتاری‌های بشر در عصر کنونی بیماری‌هایست که منشأ تعدادی از آنها دست ساز جریان‌های ضد بشری و زیست محیطی و برخی بخاطر تغییر سبک زندگی انسانها است که به همراه دیگر عوامل باعث شیوع و حتی پدید آمدن بیماری های جدیدی در بین انسانها شده است.

در عصر حکومت امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) به خاطر پیشرفت علم از یک طرف و نابودی جریان‌های ضد بشری و تصحیح سبک زندگی انسانها در امور مادی و معنوی باعث افزایش طول عمر انسانها خواهد شد و امید به زندگی در آن عصر، به شدت افزایش می یابد. همانگونه که از امیرالمؤمنین(علیه السلام) نقل شده است: « فیَبْعَثُ المهْدِیُّ (علیه السلام) اِلی أُمَرَائِهِ بسائرِ الأمْصارِ بالعَدْلِ بینَ النَّاسِ و یذهب الرّبا و الزّنا، و شرب الخمر و الرّیاء، ...و تطول‏ الأعمار[۲] پس مهدی (علیه السلام) فرماندهان خود را به سائر شهرها می‌فرستد و دستور رعایت عدل در بین مردم ... و ربا و زنا و شراب خواری و ریا از بین می رود ...و عمرها طولانی شود.»

در نتیجه عصر حکومت امام زمان(عجل الله تعالی فرجه)، عصر سلامتی و طول عمر انسان است تا در سایه این عمر طولانی خویش، به بندگی خدا پرداخته و بشر زندگی عاری از ناخوشی‌ها را تجربه بنماید.

پی نوشت:

[۱]. ابن بابویه، محمد بن علی، الخصال، جامعه مدرسین - قم، چاپ: اول، ۱۳۶۲ش، ج‏۱ ؛ ص۳۴.

[۲]. مقدسی شافعی سلمی، یوسف بن یحیی، عقد الدرر فی أخبار المنتظر (عج)، مسجد مقدس جمکران، سوم، ۱۴۲۸ ه.ق، ص۲۱۱

دیگر خبرها

  • لزوم بازشناسی بقیع به جهان اسلام
  • به همت پژوهش سرای برهان کتاب «عشق برتر» منتشر شد
  • دستور لازم برای رفع مشکلات آزاد راه پیامبر اعظم(ص) داده شده است
  • سلامتی و طولانی عمر در حکومت امام زمان(عج)
  • لزوم ایجاد فضا‌های آموزشی و تربیتی در آموزش و پرورش
  • فضیلت زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)
  • راهکار اصلاح رابطه با خدا چیست؟
  • مسیرهای دسترسی تقاطع محور فردوسی و بلوار پیامبر اعظم(ص) تکمیل می‌شود
  • بزرگداشت حمزه سیدالشهدا در کشور کم‌رنگ است
  • دلیل عظمت شاه عبدالعظیم حسنی (ع) چه بود؟