Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-05-04@14:12:42 GMT

صفر تا صد آنچه که باید از هانتاویروس بدانید

تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۳۷۳۷۹

صفر تا صد آنچه که باید از هانتاویروس بدانید

هانتا ویروس یکی از خطرناک‌ترین ویروس‌هایی است که توسط جوندگانی مثل موش منتقل می‌شود.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ ویروس هانتا یکی از خطرناک‌ترین ویروس‌هایی است که توسط جوندگانی مثل موش منتقل می‌شود و بیماری کشنده‌ای را به نام سندرم ریوی هانتا یا HSP ایجاد می‌کند.

در تاریخ ۲۵ مارس بود که رسانه‌های دولتی چین از یک مورد مرگ بر اساس ابتلا به «هانتا ویروس» در استان شاندونگ خبر دادند و پس از آن نگرانی‌هایی مبنی بر شیوع این ویروس مانند شیوع ویروس کرونا شکل گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های مستقر در ایالات متحده (CDC) همچنین اعلام کرده است که هانتاو ویروس عمدتاً توسط جوندگان پخش شده است.

هانتا ویروس از طریق تماس یا استنشاق ادرار جوندگان، مدفوع یا بزاق گسترش می‌یابد که باعث ایجاد بیماری تنفسی Hantavirus Syndrom Rmon (HPS) می‌شود.

این سازمان تأکید می‌کند: هانتاویروس از طریق جوندگان بسیار خاص پخش می‌شود و بسیار نادر از انسان به انسان منتقل می‌شود، بر خلاف ویروس کرونا که بسیار مسری است.

کارشناسان تأکید می‌کنند، هانتا ویروس جدید نیست، در سال ۱۹۹۳ میلادی هانتاویروس‌ در چند ایالت از امریکا شیوع یافت؛ در سال ۲۰۱۲ میلادی نیز شیوع این ویروس در این کشور ۱۰ نفر را مبتلا کرده و در سال ۲۰۱۷ میلادی تنها ۱۷ مبتلا در ایالات متحده برجای گذاشت.

طبق گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC)، هیچ موردی از انتقال انسان به انسان این ویروس در امریکا ثبت نشده است. در عوض، هانتا ویروس از طریق ادرار، مدفوع، بزاق و گزش از یک گونه آلوده منتقل می‌شود.

CDC در وب سایت خود یادآور شده است: در امریکا شایع‌ترین علت ابتلا به هانتاویروس از موش‌‌گوزن است؛ علائم اولیه بیماری ناشی از این ویروس شامل خستگی، تب و گرفتگی عضلات و گاهی سردرد، سرگیجه، لرز یا مشکلات معده می‌شود.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: موش هانتاویروس منتقل می شود هانتا ویروس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۳۷۳۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایمن‌سازی کودکان زیر ۵ سال با قطره فلج اطفال اجرا شد

به گزارش خبرگزاری مهر، سیمین دخت بیات رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: در مرحله اول این عملیات ضمن مراجعه به ۲۷ هزار و ۲۹۸ خانوار، تعداد ۳۷ هزار و ۶۹۲ کودک زیر ۵ سال واکسینه شدند.

وی افزود: نوبت اول اجرای این طرح از دوم تا چهارم اردیبهشت به شکل مراجعه خانه به خانه منازل و جستجوی کودکان زیر ۵ سال در مناطق پرخطر اجرا شد.

بیات، هدف این برنامه را توقف گردش ویروس فلج اطفال در مناطق پرخطر (نقاط کانونی و وارده) عنوان کرد و گفت: با توجه به انتقال ویروس وحشی فلج اطفال در دو قاره آسیا و آفریقا و بومی بودن بیماری در کشورهای همسایه شرقی ایران (افغانستان و پاکستان) عملیات ایمن‌سازی تکمیلی سالانه، برای حفظ موقعیت عاری از ویروس فلج اطفال در کشورمان الزامی است.

به گفته وی، این مرحله به عنوان مرحله نهایی قبل از ریشه کنی جهانی ویروس اطفال محسوب می‌شود.

بیات یادآور شد: گروه هدف این طرح، کودکان ۵ سال (صفر تا ۵۹) ماهه بودند که بدون توجه به سابقه ایمن‌سازی قبلی دو قطره واکسن خوراکی فلج اطفال دریافت کردند.

به گفته وی، تمامی کودکان زیر ۵ سال که در محل‌های تجمع مهاجران خارجی سکونت داشتند، کودکان ساکن مناطقی با احتمال پوشش واکسیناسیون کمتر از ۹۵ درصد، کودکان ساکن مناطق تحت پوشش تیم‌های سیار و کودکان اتباع ساکن در مناطق تابعه دانشگاه تحت پوشش این طرح قرار گرفتند.

رئیس گروه مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: مرحله دوم طرح از ۳۰ اردیبهشت تا یکم خرداد ۱۴۰۳ اجرا خواهد شد.

کد خبر 6096509 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • ایمن‌سازی کودکان زیر ۵ سال با قطره فلج اطفال اجرا شد
  • ورزش و کاهش وزن نخستین اقدام برای درمان کبد چرب
  • هر آنچه از سیستم VRF باید بدانید
  • گندم‌کاران مراقب شیوع بیماری زنگ زرد باشند
  • انسان نخستین بار کی سرما خورد؟
  • کار آلگری در یوونتوس را تمام شده بدانید!
  • ۱۰ حقیقت حیرت‌انگیز درباره عنکبوت‌ها که باید بدانید
  • تب مالت چیست؟ + فیلم
  • پیشگیری از آنفولانزای فوق حاد پرندگان با تزریق واکسن ایران‌ساخت
  • خدا نیت‌های ما را هم خریدار است + فیلم