نسبت آرمان های انقلاب اسلامی؛ تمدن نوین اسلامی و ظهور
تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۳۷۷۲۵
مبینی مقدس با تبیین و بازخوانی نسبت آرمان های انقلاب اسلامی، تمدن نوین اسلامی و ظهور گفت: «ناامیدشدن مردم از مکاتب مادی و امیدوارشدن به مکتبی الهی» و «تربیت نیروی لازم» دو شرط اساسی برای ظهور است.
«مجید مبینی مقدس» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قم، در تشریح نسبت انقلاب اسلامی، تمدن نوین اسلامی و ظهور اظهار داشت: در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، «تحقق تمدن نوین اسلامی» و آمادگی برای «ظهور»، به عنوان آرمان های انقلاب اسلامی معرفی شده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
عضو انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه افزود: پرسش مهم آن است که انقلاب اسلامی در چه سازوکاری میتواند مأموریت آمادگی برای ظهور را به انجام برساند و اساسا چه نسبتی میان تحقق تمدن نوین اسلامی و ظهور وجود دارد؟
این پژوهشگر پژوهشکده باقرالعلوم(ع) گفت: برخی نسبت انقلاب اسلامی در ایران را با انقلاب اسلامی مهدوی در جهان به درستی درنمییابند و با عبارت کلیشهای مقدمهسازی و زمینهسازی ظهور، از آن می گذرند و اینکه دقیقاً این انقلاب اسلامی چگونه و در چه مکانیسمی میتواند مقدمهساز آن انقلاب جهانی اسلامی باشد، مورد توجه لازم قرار نمیگیرد.
وی افزود: از این منظر، تحقق تمدن نوین اسلامی در ایران اقدامی به موازات ظهور فهم میشود که می توان آن را «انتظار موازی» نامید، در انتظار موازی، تحقق عدالت در ایران صرفاً یک فریضه دینی تلقی میشود که باعث رضایت امام موعود(عج) خواهد شد و در نتیجه این نگاه، انتظار و مهدویت، به امری شعاری و تشریفاتی فروکاسته شود و ظرفیت تحول و جریانسازی اجتماعی را از دست میدهد.
مبینی مقدس گفت: اگر چگونگی مقدمه بودن انقلاب اسلامی در ایران برای رخ دادن انقلاب جهانی اسلامی به روشنی تشریح شود، میتوان در جامعه ایران و به ویژه در جوانان عدالتخواه، انگیزهبخشی مضاعفی برای تحقق آرمانهای انقلاب اسلامی به وجود آورد.
وی در بخش دیگری از این گفتگو با تأکید بر این که ظهور دارای دو شرط بنیادین است، گفت: این دو شرط، یکی «ناامیدشدن مردم از مکاتب مادی و امیدوارشدن به مکتبی الهی» و دیگری «تربیت نیروی لازم» است و انقلاب اسلامی باید برای تحقق هر دو برنامهریزی کند، چرا که هریک بدون دیگری ناقص است و موجب تحقق ظهور نخواهد شد.
مبینی مقدس با اشاره به عوامل و زمینههای تحقق شروط یاد شده افزود: شرط اول یعنی ناامیدی از مکاتب مادی، با عواملی از جمله تبدیلشدن ایران اسلامی به الگویی برای جهانیان و نیز صدور ارزشهای انقلاب اسلامی میسر خواهد شد و شرط دوم یعنی تربیت نیرو نیز با عواملی از جمله تحقق عدالت اجتماعی در جامعه ایران محقق میشود.
وی تصریح کرد: این عوامل زمینهساز همگی ذیل تمدن نوین اسلامی شکل میگیرند، بنابراین میتوان گفت ایجاد تمدن نوین اسلامی مقدمه ظهور حضرت موعود(عج) است و انقلاب اسلامی در صورت استمرار مقاومت و تحقق آرمان تمدن نوین اسلامی میتواند زمینه ظهور را فراهم آورد و شروع تاریخ جدیدی را در جهان رقم زند.
پایان پیام/694منبع: شبستان
کلیدواژه: تمدن سازی ظهور آرمان های انقلاب اسلامی تمدن نوین اسلامی و ظهور انقلاب اسلامی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۳۷۷۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دهه هشتادی ها شهردار محلات رفسنجان شدند
سید احمد عبودتیان عصر یکشنبه در آئین رونمایی از الگوی حکمرانی مردمی و مدیریت مشارکتی شهرداری رفسنجان اظهارداشت: نسل دهه هشتادیها که خاری به چشم دشمنان اسلام هستند امروز در رفسنجان شهرداران نوجوان ۵۰ محله شدند و با طرحها و ایدههای ناب، حکمرانی مردمی که یک امر الهی است را در دست گرفتند تا تمدن الهی را به رخ جهانیان بکشند.
وی تصریح کرد: دهه هشتادیها در رفسنجان تهدید را تبدیل به فرصت کردند و نشان دادند که اگر بر اساس الگوی امام و اسلام عمل شود نوجوانان در کشور حکمرانی میکنند.
دستیار رییس جمهور در امر مردمی سازی دولت بیان کرد: از ویژگیهای خوب این طرح، محله محور و مسجد محور بودن است و امام جمعه محله، طرحهای مدیریت شهری را هدایت میکند.
وی خاطر نشان کرد: در این طرح از بانوان دهه هشتادی استفاده شد و به تجربه بزرگترها پشت نشده و جوان و نوجوان محور است.
عبودتیان ادامه داد: در این طرح قرار است نسل امروز حول انسانهای هدایت گر (امامان مساجد) آینده را بسازند، امروز انسان خلیفه الله در حکمرانی شهر به رسمیت شناخته شده و تازه این آغاز راه و اتفاق شگفتی ساز است.
وی گفت: دشمن برای دهه هشتادیها خیلی خواب دیده بود و فکر میکرد با فضای مجازی و اتفاقات جدید و بعد از جریان کرونا شکاف عمیقی میافتد و این نوجوانان با آرمانهای قبل غریب میشوند، در حالی که نمیدانند آرمانهای اسلامی آرمانهای بشری است و هر انسان حر و آزادهای که از این آرمانها آگاه شود آنها را قبول میکند.
دستیار رییس جمهور در امر مردمی سازی دولت تصریح کرد: دشمن در دهه نود با راه اندازی داعش در سوریه و عراق قصد براندازی تفکر انقلاب اسلامی را داشت که با تدبیر رهبر انقلاب، حاج قاسم سلیمانی از پیش قراولان لشکر فراملیتی، فراقومیتی و فرا مذهبی وارد میدان شد.
وی ادامه داد: در این راستا در لشکریان دفاع از حرم مسیحیان، مسلمانان شیعه و سنی و انواع فرقهها و نیز از کشورهای اسلامی مانند لبنان، پاکستان، افغانستان، سوریه، یمن و ... حضور یافتند.
عبودتیان تصریح کرد: دشمن که میخواست ما در عرصه و منطقه نباشیم و این تهدید برای او بود، اما ایران تبدیل به سردمدار فرهنگی و جریان ساز اصلی منطقه شد و اگر امروز بخواهد به ایران تجاوز کند از یمن، غزه و لبنان پاسخ میگیرد.
آئین رونمایی از الگوی حکمرانی مردمی و مدیریت مشارکتی شهرداری رفسنجان و آغاز رسمی فعالیت ۹۴ شهردار نوجوان دهه هشتادی که با حضور استاندار کرمان و مدیرکل از مسئولان استانی و شهرستانی در محل تالار خیام دانشگاه ولیعصر (عج) رفسنجان برگزار شد.
ایرنا
باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان