Web Analytics Made Easy - Statcounter

نمایش نامه نویس و کارگردان تئاتر با بیان اینکه باید از ظرفیت های فضای مجازی برای اجرای تئاتراستفاده کرد، گفت: من معتقدم هیچ چیزی جای صحنه را در تئاتر نمی گیرد اما در شرایط خاص باید از همه ظرفیت ها بهره برد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، همزمان با شیوع کرونا و تعطیلی سالن های تئاتر بسیاری از نمایش های در صحنه تعطیل شدند و با طولانی شدن فرایند تعطیلی سالن های اجرای نمایش  در دوران کرونایی برخی از هنرمندان و کارگردانان تئاتر به اجرای آنلاین تئاتر روی آوردند که این امر علاوه بر خاموش نماندن چراغ تئاتر، به عنوان راهی برای  جاری بودن تئاتر در دل زندگی روزهای کرونایی و همچنین برای حفظ این هنر کمک کننده خواهد بود، اجرای تئاتر آنلاین و مزایا و معایب آن و ظرفیت فضای مجازی برای اجرای تئاتر را با «احسان حاجی پور»، نمایش نامه نویس و کارگردان تئاتر به گفتگو نشستیم که در زیر مسی آید:

 

اجرای آنلاین تئاتر چه مزایا و معایبی می تواند داشته باشد؟

 

من فکر می کنم تئاتر آنلاین باید مقداری از گستره اجراهای آنلاین سازه اش بزرگ تر باشد؛ وقتی به کلمه تئاتر آنلاین نگاه می کنیم یکی از زیرمجموعه های آن اجرای آنلاین است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آیا فضای مجازی ظرفیت اجرای تئاتر را دارد؟

من فکر می کنم یک ظرفیت بالقوه ای به نام فضای مجازی وجود دارد که می شود در تئاتر از این ظرفیت استفاده زیادی کرد اما انتقادهایی هم به سامانه بلیت فروشی آنلاین دارم ، این انتقاد دلیل نمی شود که ما از بقیه ظرفیت فضای مجازی استفاده نکنیم، الان کرونا باعث شده که اهالی تئاتر که به این فکر کنند که امروز که صحنه را از آنها گرفته اند چه چیزی را می شود جایگزین آن کرد، هر چند که من معتقدم هیچ چیزی جای صحنه را در تئاتر نمی گیرد اما وقتی در شرایط خاصی مثل الان هستید باید از همه ظرفیت ها استفاده کرد.

 

کسب و کارهای اینترنتی آیا در حوزه تئاتر قابل اجرا هستند؟

من معتقدم که ما در تئاتر نه فقط در حوزه اجرا که در کلیت پدیده ای به نام تئاتر باید به سمت ایجاد کسب و کارهای اینترنتی برویم. خود این کسب و کارها تعاریف مختلفی دارند، وقتی حرف از تئاتر آنلاین می زنیم اولین چیزی که به ذهن همه می رسد، این است که (فیلم تئاتر) بفروشیم که این کار خوب و پسندیده ای است اما همه ظرفیتی که داریم این نیست، وقتی حرف از کسب و کار اینترنتی می زنیم داریم از تولید محتوا حرف می زنیم داریم از راه اندازی یک بازار تئاتر مجازی حرف می زنیم که در همه اینها بسته ای از تئاتر را داریم که قابلیت سرمایه گذاری دارد، پس می شود برای این چاره اندیشی کرد و برنامه ریزی کرد.

 

آیا در اداره کل هنرهای نمایشی یک بخشی به عنوان تئاتر در فضای مجازی وجود دارد؟

اداره کل هنرهای نمایشی  در این شرایط یک نفر را به عنوان مسئول تئاتر این اداره در فضای مجازی  معرفی کرده اند و برنامه ای برای آن ندارند و برایشان مسئولیتشان تعریف نشده است، بعدا از واکنش های اهالی تئاتر آن اداره کل هنرهای نمایشی مجبور می شوند بیانیه ای صادر کند و در این بیانیه وظایف این فرد را به عنوان مسئول تشریح می کند. سئوال اینجاست کسی که خودش برنامه ای ندارد و فعالیتی در فضای مجازی نداشته است آیا ظرفیت های بالقوه تئاتر در فضای مجازی را می شناسد؟ ایشان چه برنامه ای برای تئاتر در فضای مجازی به عنوان مسئول دارند؟  بنابراین در این شرایط ما به عنوان اهالی تئاتر باید از اداره کل هنرهای نمایشی دل بکنیم و از ظرفیت های شرکت های خصوصی و از ظرفیت تخصصی خانه تئاتر در این مسیر استفاده کنیم.

 

آیا اجراهای آنلاین تئاتر می تواند تعاملی بین مخاطبان و اجرا کنندگان باشد؟

ظرفیت هایی که فضای مجازی در اختیار می گذارد و امکاناتی که برنامه های مختلف مجازی دارد ارایه می دهد، امکان این را که مقداری به خلاقیت برسیم و  از ظرفیت تماشاگر استفاده بهینه کنیم را دارد، ولی یک چیزی را نباید فراموش کرد آن هم اینکه قواعد فضای مجازی مختص خود این فضاست. وقتی شما از این صحبت می کنید که بیاید گونه ای جدید از نمایش را تولید بکنید، طبعا باید قواعد جدیدی را برای آن تعریف کرد و این طبیعی است که بخش هایی از این ماجرا به شکل آزمون و خطا برگزار شود.

 

آیا از ظرفیت های فضای مجازی می شود برای نمایش نامه خوانی هم استفاده کرد؟

هر تعریفی که از تئاتر وجود داشته باشد، می تواند در این بستر جای بگیرد از نمایشنامه خوانی تا هر گونه ای از تئاتر را می شود اجرا کرد.

 

شما به عنوان کارگردان تئاتر برنامه ای برای اجرای یکی از آثارتان به صورت آنلاین  دارید؟

من در حال مذاکره با بخش خصوصی برای اجرای یکی از آثارم به صورت آنلاین هستم می خواهم بازتولید یکی از آثارم  را به صورت آنلاین به اجرا ببرم.

پایان پیام/32

منبع: شبستان

کلیدواژه: احسان حاجی پور صحنه استفاده ظرفیت فضای مجازی تئاتر اداره کل هنرهای نمایشی فضای مجازی تئاتر آنلاین اجرای تئاتر برای اجرای برنامه ای تئاتر آن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۳۷۷۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره مندی ۳ هزار و ۷۰۰ بیمار صعب العلاج و خاص از تسهیلات درمان در گلستان

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز گلستان فاطمه اسفندیاری گفت: در استان گلستان حدود ۱۷ هزار  بیمار صعب العلاج و خاص زندگی می‌کنند که سالانه ۳ هزار نفر به آنها افزوده می‌شود.

او گفت: بیماران هموفیلی، تالاسمی، دیالیزی و سرطانی در گروه بیماران خاص هستند که طبق بسته خدمتی تعرفه بیمه‌های مختلف خدمات دریافت می‌کنند.  

او در مورد پرداخت تسهیلات بانکی به بیماران صعب العلاج و خاص نیز گفت: دانشگاه علوم پزشکی گلستان بر اساس پرونده پزشکی این بیماران و با توجه به ابلاغ بودجه از سوی وزارت بهداشت، بیماران را برای دریافت تسهیلات درمانی ۵۰ میلیونی به بانک معرفی می‌کنند..

اسفندیاری افزود: این تسهیلات سال گذشته با بهره ۴ درصد و بازپرداخت ۵ ساله ارائه شد و برای امسال نیز منتظر ابلاغ بودجه تسهیلات درمان هستیم تا بیماران را به بانک‌های عامل معرفی کنیم.

او گفت:خدمات به بیماران خاص و صعب العلاج در شهرستان گرگان در بیمارستان‌های ۵ آذر، مرکز آموزشی و درمانی صیاد شیرازی  با تجهیزات کامل ارائه می‌شود.

فاطمه اسفندیاری اضافه کرد: در کلینیک تخصصی و فوق تخصصی دزیانی گرگان و بیمارستان کودکان طالقانی گرگان هم به این بیماران خدمات ارائه می‌شود.

دیگر خبرها

  • بهره مندی 3 هزار و 741 مشترک نهادهای حمایتی از خدمات رایگان شرکت گاز
  • بهره مندی روستای سَبزکان ریگان ازآب سالم
  • آغاز طرح ملی مشاركت اجتماعی مردم در فضای مجازی از تابستان
  • توضیحات وکیل بابک زنجانی از احتمال آزادی او
  • (ویدیو) احضار برخی چهره‌های فضای مجازی
  • بهره مندی بیش از ۴۰۰ هزار نفر در شهر‌های زیر ۲۰ هزار نفر خراسان جنوبی از بیمه سلامت
  • بابک زنجانی آزاد هم می‌شود؟/ توضیحات وکیل
  • بهره مندی ۳ هزار و ۷۰۰ بیمار صعب العلاج و خاص از تسهیلات درمان در گلستان
  • بهره‌مندی ۳۶۰۰ دانش‌آموز مازندرانی از طرح سراد
  • اقدامی غیرقانونی علیه کسب‌وکارهای آنلاین ایرانی/ پای رانت به فضای مجازی کشیده شد!