Web Analytics Made Easy - Statcounter

نصیرائی با بیان اینکه آفت زنگ زرشک ۴۵۰ هکتار از باغات شهرستان درمیان را آلوده کرده است، گفت: تاکنون مبارزه مکانیکی با آفت زنگ جارویی زرشک در ۴۵۰ هکتار و مبارزه شیمیایی در ۲۰۰ هکتار از باغ‌های زیرکاشت این محصول انجام شده است.

«سید محسن نصیرائی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند با بیان اینکه سطح زيركشت محصول زرشک شهرستان درميان سه هزار و 717 هكتار است، گفت: از اين مقدار سه هزار و 401 هكتار بارور و بقيه غيربارور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مدیر جهاد کشاورزی درمیان با اشاره به اینکه زرشک به عنوان یک محصول مقاوم و استراتژیک سهم زیادی در اقتصاد و اشتغال مولد شهرستان به عهده دارد، افزود: در همین راستا برنامه کنترلی زنگ زرشک جهت حفظ این محصول برای شهرستان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

 

نصیرائی با تاکید بر اینکه بیماری زنگ جارویی زرشک از بیمارهای مهم این محصول است که در صورت عدم پیشگیری باعث نابودی باغات شده و خسارات جبران ناپذیری را به بار می آورد، ادامه داد: تاکنون آفت زنگ زرشک 450 هکتار از باغات شهرستان را آلوده کرده است.

 

وی با بیان اینکه این مبارزه با مشارکت بسیج سازندگی، قرارگاه پیشرفت و آبادانی، دهیاران و بخشداران به صورت ضربتی انجام شده است، عنوان کرد: تاکنون مبارزه مکانیکی(هرس و سوزاندن) با آفت زنگ جارویی زرشک در 450 هکتار و مبارزه شیمیایی در 200 هکتار از باغ‌های زیرکاشت این محصول در شهرستان انجام شده است.

 

مدیر جهاد کشاورزی درمیان میزان برآورد خسارت در کل سطح آلوده به این آفت را 315 میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: علائم بیماری شامل ظهور لکه‌های زرد یا نارنجی رنگ روی سطح برگ، ساقه های جوان و میوه ها در ابتدای شروع بیماری بوده و سپس با پیشرفت بیماری علائم جارویی شدن در درختان ظاهر می شود که به لحاظ شباهت علائم آن با علائم زنگ زدگی فلزات، بدین نام نامیده می شود.

 

نصیرائی با بیان اینکه این آفت در گذشته نیز در شهرستان وجود داشته که متاسفانه در چند سال اخیر افزایش یافته است، تصریح کرد: از جمله دلایل این امر افزایش رطوبت ناشی از بارندگی های اخیر، خرده مالکی و وجود باغ های رها شده و در نتیجه عدم همکاری و عدم تحقق مبارزه همگانی و تدوام کانون‌های آلودگی و عدم توجه به زمان طلایی مبارزه و سم مناسب است.

 

وی تاکید کرد: باید عملیات کنترل زنگ زرشک به صورت سالانه و به مدت پنج سال در شهرستان درمیان اجرا شود و از طرفی با توجه به همجواری با شهرستان زیرکوه و آلودگی این منطقه، اقدام مشابه در آن شهرستان نیز انجام شود.

 

 

 

پایان پیام/375

منبع: شبستان

کلیدواژه: مبارزه شیمیایی با آفت مدیر جهاد کشاورزی درمیان سطح زیر کشت خراسان جنوبي هکتار از باغ زنگ زرشک آفت زنگ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۳۸۵۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نصب تله‌های فرمونی برای پایش آفات در شهرستان بن

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای چهارمحال و بختیاری، سعید اسدی گفت: تله‌های فرمونی به منظور جلب آفات برای تعیین زمان مناسب مبارزه با آفاتی مانند کرم سیب، سرشاخه خوار هلو، کرم آلو و کرم خراط گردو و همچنین ردیابی مگس مدیترانه‌ای توسط کارشناسان حفظ نباتات مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان بن در سطح باغات شهرستان نصب شدند.
مدیر جهاد کشاورزی بن افزود: این اقدام منجر به صدور اطلاعیه‌های پیش آگاهی در خصوص کنترل آفات می‌شود.
وی گفت: با توجه به سطح چشمگیر باغات شهرستان تعیین زمان دقیق مبارزه با آفات و اطلاع رسانی به بهره برداران یکی از رسالت‌های مهم جهاد کشاورزی است.

دیگر خبرها

  • نهال‌کاری در ۵۰ هکتار از اراضی تفرجگاه عینالی تبریز
  • سمپاشی ۱۸۱۶ هکتار از مزارع ارومیه بر علیه آفت سن غلات
  • برداشت گوجه سبز از باغ های سرخه
  • کاهش آفت ملخ در زمین‌های کشاورزی با بارش‌های بهاری
  • نصب تله‌های فرمونی برای پایش آفات در شهرستان بن
  • افزایش کشت گلخانه ای در شهریار
  • خرید تضمینی گندم به بیش از یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن رسید
  • کاهش آفت ملخ در اراضی کشاورزی با بارش های بهاری
  • مبارزه علیه سن مادر در ۱۸ هزار هکتار از مزارع رزن
  • مبارزه شیمیایی با آفات مزارع گندم و جو مازندران