Web Analytics Made Easy - Statcounter

پوررستمی گفت: الکل ها و مواد ضدعفونی کننده از طریق شماره پروانه ساخت، کد IRC (شماره نامه مجوز موقت) یا بارکد درج شده بر روی محصول قابل استعلام هستند اما استفاده از محصولی که فاقد این نشانه ها و استانداردها و نیز سیب سلامت باشد توصیه نمی شود.

خبرگزاری شبستان – البرز: در روزهای کرونایی به منظور رعایت بهداشت فردی استفاده از ملزومات بهداشتی برای مقابله با ویروس کرونا به یکی از دغدغه های مردم تبدیل شده است اما با وجود سواستفاده های صورت گرفته در این زمینه، در کنار اقلام مجاز، محصولات تقلبی نیز بازار مشاهده می شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شاید یکی از دلایل روی آوردن مردم به استفاده از محصولات غیراستاندارد و عدم تشخیص آن ها از موارد مجاز، عدم آگاهی و آموزش های کافی باشد. وحشت از کرونا البرزی ها را به سمت و سوی تهیه هرگونه ماسک، ژل و محلول های ضدعفونی کننده سوق می دهد بی آنکه به درج شناسه های بهداشتی، پروانه های ساخت و حتی مکان عرضه کالا توجه شود.

خبرنگار خبرگزاری شبستان از البرز به منظور افزایش آگاهی شهروندان در رابطه با استفاده از ملزومات بهداشتی مبارزه با ویروس کرونا و راهکارهای تشخیص اقلام مجاز از غیرمجاز و تقلبی گفت و گویی با دکتر کیومرث پوررستمی، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان البرز انجام داده است که در ادامه می خوانید.

در ابتدا توضیح دهید که ماسک های تنفسی به چند دسته تقسیم می شوند و هر یک چه کاربردی دارند؟

ماسک های تنفسی وسیله های پوشیدنی هستند که برای محافظت از فرد در برابر استنشاق مواد خطرناک و زیان آور از جمله ذرات گرد و غبار و میکروارگانیسم های موجود در هوا که می تواند شامل کرونا هم شود مورد استفاده قرار می گیرند. این ماسک ها گستره وسیعی دارند و اغلب یکبار مصرف هستند.
مؤسسه ملی ایمنی و بهداشت شغلی تحت عنوان NIOSH مرجعی در آمریکاست که ماسک ها را طبقه بندی و کیفیت و کارایی آن ها را ارزیابی می کند. براساس این طبقه بندی 9 نوع ماسک از جمله ماسک های تنفسی مقاوم در برابر روغن، غیرمقاوم در برابر روغن، ضد روغن و ... تعریف شده است که هر یک کاربردهای خاصی دارند که توضیح بیشتر در مورد این ماسک ها از بحث امروز ما خارج است.
ساختار ماسک ها معمولا دارای یک بخش پوشاننده صورت است که به وسیله بندهای پارچه ای پشت گوش یا پشت سر قرار می گیرند. ماسک های تنفسی به سه دسته تقسیم می شوند: ماسک های جراحی، سه لایه، پرستاری یا پزشکی – ماسک های N95 و ماسک های N99.
ماسک های جراحی، ماسک های معمولی هستند که به منظور جلوگیری از خروج و پرتاب باکتری ها، قطرات مایع و ذرات معلق در هوا از دهان و بینی کادر درمانی طراحی شده اند و در محافظت از فرد در برابر استنشاق باکتری های موجود در هوا یا ذرات ویروسی از جمله کرونا کاربرد زیادی ندارند و تنها می توانند تا حدودی قطرات درشت حاوی ویروس کرونا را کنترل کند.
ماسک های سه لایه نسبت به ماسک های باکیفیت بالاتر مانند N95 که دارای مواد خاصی هستند و لایه های متراکم تری دارند محافظت کمتری ایجاد می کنند و بیش از سایر انواع ماسک در کشور وجود دارند و پرکاربردتر هستند اما حداکثر تا چهار ساعت می توانند استفاده شوند و قابلیت شست و شو و استفاده مجدد را ندارند؛ ایمنی عدم استفاده از این نوع ماسک بیش از استفاده مجدد از آن است.
ماسک های جراحی یا سه لایه به دلیل ترشحات تنفسی فرد استفاده کننده که حاوی میکروارگانیسم های داخل دهان و بینی است و همراه با ترشحات بزاقی پشت ماسک ترشح می شود، در صورت اتمام طول عمر آن ها یک کانون بالقوه عفونت محسوب می شوند و می توانند منشأ بسیاری از عفونت های دیگر شوند بنابراین باید در شرایط کاملا بهداشتی به عنوان یک زباله عفونی دفن شوند.
پیش از شیوع کرونا ویروس تولید ماسک های پزشکی در کشور بسیار کم بود اما با گسترش این بیماری براساس نیاز کشور به تعدادی از واحدهای تولیدی مجوز فعالیت داده شد. پس از شیوع کرونا نیاز به این نوع ماسک ها در کشور با افزایش هشت تا 10 برابری مواجه شد. در حال حاضر روزانه چهار تا چهار و نیم میلیون ماسک در کشور تولید می شود که با توجه به جمعیت 80 میلیون نفری ایران استفاده تمام مردم از این ماسک ها ممکن نیست.
ماسک های N95 با تأیید سازمان غذا و دارو بیشتر برای کاربردهای پزشکی و درمانی و توسط کارکنان بخش درمان، بیماران و مراقبین آن ها که نیاز به محافظت در برابر مایعات و قطرات موجود در هوا دارند، استفاده می شوند و خارج از مراکز درمانی کاربرد خاصی ندارند. این ماسک ها لایه های محافظتی بیشتری دارند و می توانند از ورود 95 درصد از میکرون های حاوی بزاق یا ذرات حاوی ویروس جلوگیری کنند.
ماسک های N95 که هشت تا 12 ساعت قابل استفاده هستند، خود به دو دسته تقسیم می شوند: ماسک های دریچه دار و بدون دریچه. روی برخی از این ماسک ها دریچه ای قرار گرفته که مردم به اشتباه فکر می کنند فیلتر است در صورتی که آن ها دریچه های یکطرفه ای هستند که زمان دم کاملا بسته می شوند و اجازه ورود ویروس را نمی دهند و زمان بازدم اجازه خروج هوای بازدمی را می دهند.
تنفس با ماسک های N95 دشوارتر بوده و ممکن است برخی کارکنان بخش درمان از گرمای ایجاد شده در زیر ماسک گله مند باشند. میزان محافظت ماسک های N95 دریچه دار به اندازه ماسک های بدون دریچه نیست. وجود دریچه تنفس را تسهیل می کند و دما و محافظت را کاهش می دهد. آحاد مردم نیازی به این نوع ماسک ندارند زیرا به نوعی هدررفت هزینه و منابع محسوب می شود.
ماسک های دیگری از جمله N99 نیز در دنیا وجود دارند اما تعداد آن ها در کشور ما بسیار محدود است. این نوع ماسک ها که هایتک تر و دارای کیفیت بالاتری هستند، در شرایط بسیار خاص مورد استفاده قرار می گیرند و قابلیت جلوگیری از ورود 99 درصد ذرات میکرونی را دارند و نسبت به ماسک های N99 نقش محافظتی بیشتری را ایفا می کنند.
ماسک هایی نیز وجود دارند که از فناوری نانو در آن ها استفاده شده که تعدادشان بسیار محدود است. این نوع ماسک ها بعضا تا یک هفته هم قابل استفاده هستند اما قیمت فوق العاده بالایی دارند؛ تکنولوژی تولید این ماسک ها دشوارتر و زمان تولیدشان طولانی تر است.
پس از شیوع کرونا کشورهای دیگر به فکر طراحی ماسک هایی با ماندگاری و طول عمر بیشتر افتادند که از کادر درمان، بیمار یا مراقبین بیمار که از این ماسک استفاده می کنند محافظت بیشتری صورت گیرد. کشور ما نیز پتانسیل و توانمندی لازم برای تولید را دارد و پس از انجام تحقیقات و پژوهش ها باید به سمت تولید ماسک هایی حرکت کنیم که ایمنی بیشتر و هزینه کمتری داشته باشند.


با توجه به تأکید بر خرید ماسک از مراکز مجاز، چرا این محصول مهم در داروخانه ها موجود نیست؟
علت کمبود عرضه ماسک در داروخانه ها مربوط به سیاست های کشوری بوده و این در حالی است که ماسک های خانگی در صورت تولید انبوه می توانند با همکاری اتحادیه اصناف در داروخانه ها نیز عرضه شوند اما داروخانه ها باید با دریافت فاکتور رسمی و مستندات اقدام به خرید کنند و با در نظر گرفتن سود متعارف آن ها را به فروش برسانند.


تولیدکنندگان ماسک های خانگی مجوز تولید دارند؟ چطور می توان ماسک خانگی مجاز را از غیرمجاز تشخیص داد؟
سازمان غذا و دارو مجوز تولید دو نوع ماسک خانگی را صادر و به اتحادیه ها، سازمان صمت و افرادی که متقاضی تولید این نوع ماسک بودند اعلام کرد که با الیاف و استاندارد مشخصی می توانند آن ها را تولید کنند. در وهله اول ماسک های تولید شده مورد آزمایش قرار گرفتند و در صورت کسب استانداردهای لازم مجوز موقت سه ماهه به تولیدکنندگان داده شد.
زمانی که شهروندان برای خرید ماسک مراجعه می کنند، در صورتی که فروشنده بتواند فاکتور رسمی با مجوز سازمان غذا و دارو و صنعت، معدن و تجارت را ارائه دهد، ماسک تولیدشده، خانگی مجاز است اما ماسک هایی که به صورت زیرزمینی تولید می شوند، ممکن است استاندارهای لازم را نداشته باشند.


ماسک های خانگی باید از چه جنسی و دارای چه مشخصه هایی باشند؟
سازمان غذا و دارو و اداره کل تجهیزات پزشکی برای جبران کمبود ماسک راهکاری به مردم ارائه داد که بتوانند از خودشان محافظت کنند و تا حدودی بار روانی این شرایط نیز کاهش یابد. استفاده از دو نوع ماسک خانگی پیشنهاد داده شد که این ماسک ها می توانند توسط گروه های جهادی و بسیجی، اصناف و سایر گروه ها تولید شوند.
یکی از این دو نوع، ماسکی بود که باید از پارچه 100 درصد پنبه با متقال بدون پرز در اندازه 19 در 10 سانتی متر دوخته شود، عرض آن سه چین داشته و دارای دو لایه باشد که در لایه وسط دریچه قرار گیرد تا در صورت لزوم استفاده شود.
تولیدکنندگان این نوع ماسک ها باید بروشوری را داخل بسته بندی ماسک قرار داده و نحوه استفاده از آن را آموزش دهند. این ماسک های پارچه ای پیش از استفاده حتما باید شسته و اتو شوند تا حرارت حاصل از اتوی خشک، مقداری از ارگانیسم های موجود روی ماسک را از بین ببرد. این ماسک ها تقریبا تا چهار ساعت قابل استفاده هستند.
سازمان غذا و دارو اجازه تولید ماسک دیگری را نیز داد که برای آحاد مردم نیاز به مجوز ندارد؛ ماسک های تولیدشده از پارچه نبافته یا به اصلاح انگلیسی نانوون. این ماسک ها معمولا دارای سه لایه و از جنس اسپان باند، ملت بلون یا اس ام اس و دارای وزن حدود پنج گرم و یکبار مصرف هستند و نیازی به فیلتر جداگانه ندارند.
این ماسک ها برای اطمینان از سلامت محصول پیش از توزیع باید 24 ساعت در گرمای 45 تا 50 درجه سانتی گراد قرار گیرند. ماسک های مذکور نیاز به جی ام پی یا پروانه ساخت ندارند و سازمان غذا و دارو به صورت موقت اجازه تولید و استفاده آن ها را صادر کرد.
نکته ای که در این شرایط باید مورد توجه قرار گیرد نحوه استفاده از ماسک هاست به گونه ای که ماسک را پیش از استفاده در صورتی که سطح دستمان آلوده است آلوده نکنیم که به کرونا مبتلا شویم.
افراد در صورت عدم دسترسی به ماسک های تنفسی و خانگی می توانند پارچه تمیز دو لایه یا سه لایه ای را مقابل دهان قرار دهند تا از ورود بخش زیادی از ذرات گرد و غبار جلوگیری شود به شرطی که پارچه موردنظر تمیز باشد و به موقع شست و شو داده شود.
در شبکه های خبری و فضای مجازی بارها مشاهده شده که کشورهای اروپایی و مترقی و پیشرفته نه کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته نیز این اقدام را انجام داده اند. باید فرهنگ استفاده از ماسک به مردم انتقال داده و آموزش های لازم در خصوص نحوه و مدت زمان استفاده از آن ارائه شود.
افرادی که جزو گروه های حساس به شمار نمی روند یا با کسی تماسی ندارند و تنها برای مدت زمان کوتاهی از منزل خارج می شوند، می توانند از ماسک های چند بار مصرف خانگی استفاده کنند و پس از استفاده کوتاه، ماسک را در شرایط مناسب و به دور از آلودگی قرار دهند زیرا برای استفاده از ماسک های پزشکی هزینه سنگینی به فرد و جامعه تحمیل می شود.


چگونه می توان الکل یا مواد ضدعفونی کننده اصل را از تقلبی تشخیص داد؟ آیا نظارتی صورت می گیرد؟
الکل ها و مواد ضدعفونی کننده از طریق شماره پروانه ساخت، کد IRC (شماره نامه مجوز موقت) یا بارکد درج شده بر روی محصول قابل استعلام هستند اما استفاده از محصولی که فاقد این نشانه ها و استانداردها و نیز سیب سلامت باشد به هیچ عنوان توصیه نمی شود.
در ایام شیوع کرونا، برخی کارخانه های آرایشی و بهداشتی تقاضای تولید محلول ضدعفونی نیز داشتند که پس از کسب نظریه کمیته مربوطه، آنالیز آزمایشگاهی و نمونه برداری از محصول تولید شده، مجوز مربوطه را کسب کردند که بر روی این نوع محصولات متنی با مضمون «این محصول به استناد مجوز شماره ... معاونت غذا و دارو تولید شده» درج شده است.
کد IRC درج شده بر روی محصولات ضدعفونی کننده که مجوز موقت از سازمان غذا و دارو گرفته اند، به منزله کد تلقی می شود. شهروندان می توانند این کد را از طریق معاونت غذا و دارو استعلام کنند تا با جستجو در سیستم مشخص شود که شرکت تولیدکننده دارای مجوز است یا خیر و مجوز مربوط به تولید چه محصولی است.
در صورتی که پس از گذشت سه ماه، همچنان کرونا شیوع داشته باشد، پروانه تولیدکنندگانی که استانداردهای مربوطه را رعایت کرده اند تمدید و پروانه مابقی از درجه اعتبار ساقط می شود. هر محصولی که فاقد استانداردهای مذکور باشد باید برای استعلام به معاونت غذا و دارو اطلاع داده شود زیرا ممکن است خارج از شبکه رسمی توزیع شده باشد.
برخی افراد سودجو موادی را به متانول اضافه می کنند که رنگ آن از زرد به سفید تغییر پیدا می کند و محصول نهایی را به عنوان الکل طبی به بازار عرضه می کنند که استفاده از آن موجب بروز حساسیت پوستی، چشمی و نیز مسمومیت و گاهی مرگ می شود بنابراین شهروندان در صورت عدم اطمینان از اصل بودن الکل، آن را برای بررسی و آنالیز به معاونت غذا و داروی استان تحویل دهند.
آزمایشگاه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان البرز با آنالیز کردن میزان اتانول و متانول موجود در الکل به اصالت محصول پی می برد و در صورت تقلبی بودن، با مراکز عرضه برخورد قانونی صورت می گیرد.


برخی ژل های ضدعفونی کننده دست موجب بروز عوارض پوستی می شوند. مگر نظارت کیفی بر این محصولات صورت نمی گیرد؟
این موضوع نیز حتما باید به معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان گزارش شود زیرا ممکن است در تولید آن ها موادی مورد استفاده قرار گرفته باشند که با موارد مذکور در پروانه متفاوت است.
ما معتقدیم بازرسی از محیط عرضه بهتر از بازرسی از کارخانه است زیرا محصولی که در محیط عرضه می شود دقیقا نمونه ای از محصول تولیدشده است. زمان بازدید ما از شرکت ها ممکن است بهترین محصول تولید شود اما زمان عرضه به بازار، تغییراتی در فرمولاسیون صورت گیرد.


برخی از ژل های موجود در بازار با عنوان ژل پاک کننده دست به فروش می رسند. کارایی آن ها مانند ژل های ضدعفونی کننده است؟
خیر. ژل ها و محلول های پاک کننده خاصیت ضدعفونی کنندگی ندارند زیرا میزان الکل آن ها حداکثر 15 درصد است در صورتی که طبق نظریه سازمان جهانی بهداشت، میزان الکل 63 تا 72 درصد می تواند دیواره چربی ویروس کرونا را از بین ببرد و الکل پایین تر از این مقدار فاقد مصرف است.


محلول های ضدعفونی کننده ای در بازار عرضه می شوند که فاقد الکل هستند. آیا این ها هم خاصیت ضدعفونی کنندگی دارند؟
یکسری از مواد ضدعفونی کننده و آنتی وایرال بر پایه الکل تولید نمی شوند و دارای ترکیبات دیگری هستند که نقش الکل را ایفا می کنند و استفاده از آن ها عوارض جانبی استفاده از الکل را نیز ندارد که در حال حرکت به سمت اعطای مجوز تولید این نوع مواد ضدعفونی کننده هستیم.
از همکاری و توضیحات خوبتان سپاسگزاریم و برای شما آرزوی موفقیت و سربلندی داریم.
من هم از شما ممنونم. پیروز و سربلند باشید.

گفت و گو: مینا صدیقیان

پایان پیام/301

منبع: شبستان

کلیدواژه: محصولات ضدعفونی کننده کارگاه تولید ماسک تولید ماسک مواد ضدعفونی کننده ضدعفونی کننده معاونت غذا و دارو سازمان غذا و دارو نوع ماسک ها ماسک های تنفسی استفاده از آن ویروس کرونا داروخانه ها ماسک ها غذا و داروی ماسک های N95 شیوع کرونا مجوز موقت هستند اما روی محصول ماسک هایی سه لایه درج شده بر روی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۳۹۴۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نرخ بازار باید منصفانه و اسلامی باشد/ ضرورت توجه به حق و حقوق کارگران

حجت‌الاسلام حسینی امام جمعه بافق در خطبه‌های نماز جمعه این هفته شهرستان گفت: امروز یکی از دغدغه‌های مردم ما گرانی اجناس در بازار است که این مسئله‌ای کشوری است و دولت باید فکری اساسی کند.

او افزود: امروز خواروبار فروشی دست کم از طلافروشی ندارد و لحظه به لحظه قیمت‌ها را چک می‌کند چراکه بازار ما بازار متعادلی نیست و ماهم گلایه داریم و باید مسئولان تدبیری بیاندیشند. 

حسینی بیان کرد: مغازه داران هم باید انصاف را رعایت کند تا برکت آن را ببیند. 

او تصریح کرد: بازار، سودآوری، نرخ و بهره وری آن باید منصفانه و اسلامی باشد که مردم معترض نشوند؛ باید بازار ما بازار آسانی باشد که نه فروشنده ضرر کند نه خریدار. 

خطیب جمعه بافق گفت: امروز برخی از بازاریان رحم ندارند و به هم نوع خود ترحم نمی‌کنند؛ برخی به راحتی خرید می‌کنند، بدون اینکه به قیمت‌ها توجهی داشته باشند و برخی هم وارد مغازه می‌شوند و نمی‌دانند چه کنند و این بی عدالتی است. 

او با اشاره به روز کارگر گفت: اگر چرخ جامعه می‌چرخد و پیشرفت‌هایی را در حوزه‌های مختلف می‌بینیم، به برکت تلاش‌های کارگران عزیز است. 

حسینی بیان داشت: باید هوای کارگران را داشت و دغدغه‌های آنها را شنید، اما متاسفانه در سال گذشته ظلم فراوانی به قشر کشاورزان شد. 

او گفت: نسخه‌ای برای خاموشی چاه‌ها پیچیدند و همه کشور را با همان یک نسخه مدیریت کردند در حالی که برای شهر و استان ما، که شهری کویری و کم آب است به کشاورزان ضرر رساند. 

امام جمعه بافق افزود: باید تدبیری اتخاذ شود تا نسخه استان‌های کویری با استان‌های پر آب متفاوت باشد. 

او بیان داشت: رهبر معظم انقلاب در جمع کارگران بر امنیت شغلی کارگران، بیمه، معیشت و حقوق، آموزش و ارتقای مهارت و... تاکید کردند و فرمودند هنوز عرق کارگر خشک نشده باید حقوقش را داد در حالی که می‌بینیم گاهی حقوق کارگر چند ماه عقب می‌افتد. 

حسینی تصریح کرد: اگر این کارگران نباشند تمام پیشرفت‌ها، زیبایی‌ها و فضاسازی‌ها از بین می‌رود و کسی که به کارگری ظلم کند و مزد و حقوقش را ندهد، خداوند تمام اعمال خوبش را از او می‌گیرد و بوی بهشت را بر او حرام می‌کند. 

او با اشاره به روز معلم نیز گفت: معلم یک شغل دارد و یک مسئولیت و شغل معلم، شغل خدای متعال است چراکه خدای متعال اول معلم بشریت است، اما مسئولیت معلمان، مسئولیت انبیا و تربیت و پرورش است. 

خطیب جمعه بافق افزود: یک معلم باید هم رفتار خدایی و هم منش پیامبرگونه داشته باشد. 

او عنوان کرد: با کمال تاسف باید بگویم فضای حاکم بر آموزش و پرورش در کل کشور فضای پرورشی نیست ضمن اینکه امروز معلم ما آن شأن و جایگاهی که در ۴۰ سال قبل داشت، ندارد و امروز حرمت معلمان حفظ نمی‌شود. 

حسینی گفت: قداست و شأن معلم باید حفظ شود چراکه این معلم در حکم خدا و کار او کار خدایی است و امروز اگر ما نخبگانی داریم، در اثر زحمات معلمین گذشته است و اساتید و معلمان بدانند آینده را شما باید تامین و تضمین کنید. 

او افزود: آیندگان معلمین امروز را قضاوت می‌کنند و این یک هشدار اشت و اگر آینده ما بدون نخبه و عالم باشد، معلمان امروز فضاوت می‌شوند.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • ضرورت به‌روزسانی تجهیزات اطفای حریق در کرمانشاه
  • ضرورت توجه به سلامت روانی، اخلاقی و اجتماعی در کنار سلامت جسم
  • ضرورت تعیین تکلیف چای سنواتی/ دغدغه کشاورزان برطرف شود
  • دولت سیزدهم به تولید توجه ویژه کرده است
  • ربات انسان‌نمای تسلا تا سال دیگر به بازار می‌آید
  • ضرورت توجه ویژه‌ به بیمه و امنیت شغلی کارگران
  • نرخ بازار باید منصفانه و اسلامی باشد/ ضرورت توجه به حق و حقوق کارگران
  • ایمنی بالای خودروهای دوگانه‌سوز با سوخت CNG با وجود تخریب‌های مافیای بنزین
  • ضرورت جریان شناسی تحریف تاریخ ایران
  • توجه به زیرساخت‌های حوزه امنیت غذایی یک ضرورت است