Web Analytics Made Easy - Statcounter

قاسمی گفت: آموزش حضوری دانش آموزان در نقاط سفید یا کم خطر استان البرز در فضاهای باز یا در مدرسه با رعایت فاصله گذاری اجتماعی صورت می گیرد.

خبرگزاری شبستان – البرز: شیوع بیماری کرونا علاوه بر زندگی اجتماعی مردم، تحصیل دانش آموزان را نیز دچار اختلال کرد و به نوعی تعطیلی بی سابقه ای را در تمام جهان رقم زد؛ اخلالی که ایران نیز از آن مستثنی نبود و مدارس آن را به تعطیلی کشاند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شایان ذکر است با تعطیلی بلند مدت مدارس کشور و به تبع آن استان البرز، بخشی از نگرانی های والدین در رابطه با حفظ سلامت فرزندانشان برطرف شد اما دغدغه سال تحصیلی نیمه کاره و بلاتکلیفی دانش آموزان همچنان به قوت خود باقی ماند.

ایجاد یک ساز و کار منسجم و منظم نخستین موضوعی بود که در دستورکار مسئولین امر قرار گرفت و به منظور تبادل دانش و ظرفیت سازی مقرر شد روش های جایگزین برای آموزش دانش آموزان در نظر گرفته شود که آموزش آنلاین از طریق فضای مجازی و تهیه برنامه های تلویزیونی از جمله آن ها بود.

سؤال های بی جوابی مبنی بر جبران دروس عقب افتاده در ذهن اولیاء دانش آموزان شکل گرفت که به منظور شفاف سازی آن ها گفت و گویی با سالار قاسمی، مدیرکل آموزش و پرورش استان البرز ترتیب داده ایم که در ادامه آن را می خوانید.

با توجه به شیوع بیماری کرونا در کشور و استان البرز و تعطیلی مدارس، در خصوص ادامه آموزش دانش آموزان به صورت آنلاین توضیح دهید.

با شیوع این ویروس به منظور حفظ سلامت مردم و مهار کرونا از حضور دانش آموزان و معلمان در مدارس جلوگیری شد اما تکمیل بخشی از کتاب های ناتمام مدارس موضوعی بود که پس از حفظ سلامت در اولویت کاری آموزش و پرورش قرار داشت و آموزش از طریق فضای مجازی آغاز شد.

آموزش از راه دور دانش آموزان از اول اردیبهشت ماه آغاز شد تا تقریبا یک چهارم باقی مانده محتواهای درسی آن ها در این فضا و به صورت مجازی تدریس شود. همچنین به منظور اجرای مطلوب برنامه های  آموزشی، شبکه شاد از نیمه شعبان آغاز به کار و شروع به عضوگیری کرد و تدریس از این طریق همچنان ادامه دارد.

در بخش آموزش از طریق فضای مجازی تکلیف آن دسته از دانش آموزانی که در مناطقی زندگی می کنند که دسترسی به اینترنت ندارند چیست؟

حدود ۳٠ درصد از دانش آموزان استان البرز که اغلب ساکنین روستاها هستند ممکن است در چنین شرایطی با مشکل مواجه شوند و امکان دسترسی به اینترنت و آموزش آنلاین را نداشته باشند اما استفاده از برنامه های آموزشی تلویزیون که روزانه از شبکه های آموزش و چهار سیما پخش می شود، برای آن ها امکان‌پذیر است.

در مناطق روستایی تعداد دانش آموزان هر کلاس زیاد نیست بنابراین در نقاط سفید یا کم خطر مانند طالقان و برخی روستاهای نظرآباد و ساوجبلاغ و ... که ابتلا به کرونا کمتر مشاهده می شود آموزش های حضوری در فضاهای باز یا در مدرسه با رعایت فاصله گذاری اجتماعی صورت می گیرد و از این بابت جای نگرانی نیست.

همچنین «راهبران آموزشی» با مراجعه و سرکشی روستا به روستا «بسته های آموزشی» که در اداره کل آموزش و پرورش یا ادارات مناطق تهیه می شود را به دست دانش آموزان می رسانند و در این مراجعات بر روند آموزش ها و فراگیری دانش آموزان نیز نظارت دارند.

مدارس استان البرز از چه زمانی فعالیت خود را از سر می گیرند؟

بازگشایی مدارس در حیطه تصمیمات ستاد ملی کروناست که تاکنون تصمیمی برای این موضوع گرفته نشده است. ناگفته نماند ۱۴ اردیبهشت ماه در این ستاد اعلام شد که احتمال بازگشایی مدارس از ۲۷ اردیبهشت جاری در مدارس مناطق کم خطر وجود دارد.

این در حالی است که چنانچه تصمیمی برای بازگشایی مدارس گرفته شود، تنها مدارس مناطق کم خطر بازگشایی می شوند و احتمال بازگشایی مدارس در شهرها و نقاط پرخطر کم است و آموزش ها از طریق فضای مجازی تا پایان سال تحصیلی و برگزاری امتحانات ادامه دارد.

در رابطه با نحوه ثبت نام کتب درسی سال تحصیلی جدید به صورت اینترنتی توضیح دهید.

با ورود به سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی به آدرس irtextbook.ir  و irtextbook.com امکان ‌ثبت نام به دو صورت فردی و گروهی وجود دارد که یا دانش آموز به صورت انفرادی مراحل ثبت نام را انجام‌ می دهد یا این امر به مدیر مدرسه واگذار می شود تا به صورت گروهی ثبت نام را صورت دهد.

نحوه ثبت نام بدین صورت است که با ورود به سامانه و وارد کردن کد ملی و شماره سریال شناسنامه دانش آموز، صفحه مربوطه باز و با درج اطلاعات متقاضی پر می شود سپس هزینه کتاب ها به صورت آنلاین پرداخت و سفارش ثبت شده و کتاب ها در موعد مقرر به دانش آموزان تحویل داده می شود.

با توجه به اینکه نگرانی اولیا از پایان سال تحصیلی 98-99 همچنان وجود دارد، از آن ها خواسته شده برای کتب سال جدید ثبت نام کنند در حالیکه هنوز مشخص نیست همه دانش آموزان در امتحانات قبول شوند یا خیر. در این خصوص توضیح بفرمایید.

در این سامانه به صورت پیش فرض قبولی دانش آموز در نظر گرفته شده اما تقریبا هر سال از اواخر تیرماه تا اوایل شهریور سامانه، امکان ویرایش سفارش برای کاربران ایجاد می شود تا دانش آموزانی که به هر دلیلی موفق به قبولی نشدند و نیازی به کتاب های جدید ندارند، امکان استرداد وجه یا انتقال آن به سال تحصیلی بعد وجود داشته باشد.

افرادی نیز که به هر دلیل محل تحصیل یا سکونت آن ها تغییر کرده می توانند با مراجعه به همان سامانه اطلاعات خود را اصلاح کنند. همچنین والدین دانش آموزان‌ می توانند از طریق ارتباط با شماره تلفن 0219099071789 جهت ثبت نام‌ کتب درسی از مشاوره های کارشناسان بهره مند شوند.

نحوه برگزاری امتحانات به چه صورت خواهد بود؟


سناریوی متفاوتی برای برگزاری امتحانات دانش آموزان وجود دارد. امتحانات نهایی پایه دوازدهم و مدارس بزرگسالان که ترمی هستند به صورت حضوری و با رعایت فاصله گذاری اجتماعی برگزار می شود اما در مدارس ابتدایی برآیندی از نمرات دانش آموز در طول سال به صورت توصیفی صورت می گیرد.

برای نحوه برگزاری امتحانات دوره اول متوسطه و پایه دهم و یازدهم منتظر ارسال دستورالعمل از وزارتخانه هستیم که هنوز قطعی نشده است. ممکن است امتحانات به صورت آنلاین و از طریق فضای مجازی برگزار شود یا ممکن است توصیفی باشد.

گفت و گو: صدیقه صباغیان

پایان پیام/301

منبع: شبستان

کلیدواژه: مناطق سفید آموزش حضوری مدیرکل آموزش و پرورش البرز طریق فضای مجازی برگزاری امتحانات بازگشایی مدارس دانش آموزان استان البرز سال تحصیلی دانش آموز ثبت نام کتاب ها کم خطر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۳۹۴۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تدارک بیش از ۲۰ برنامه مختلف به مناسبت هفت معلم

سلمان محمدی، مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه در نشست خبری هفته بزرگداشت مقام معلم در کرمانشاه، با بیان اینکه بیش از ۲۰ برنامه مختلف فرهنگی، ورزشی و... برای برگزاری در هفته معلم در استان تدارک دیده شده، گفت : می‌خواهیم فضای شهر و استان در این هفته به‌گونه‌ای باشد که معلم‌ها تکریم شوند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه با بیان اینکه ارتقای مقام و منزلت معلم را در برنامه استان داریم، ادامه داد: هفته معلم فرصتی است که بیشتر قدردان معلم‌ها باشیم، وگرنه در همه روز‌های سال باید معلم‌ها را تکریم کنیم.

وی گفت: برگزاری ویژه برنامه سپاس معلم، اعزام معلمان نمونه برای دیدار با مقام معظم رهبری، تجلیل از معلمان نمونه استان، دیدار و سرکشی از پیشکسوتان فرهنگی و ... از برنامه‌های در نظر گرفته شده برای هفته معلم در کرمانشاه است.

محمدی در ادامه با اشاره به اهتمام دستگاه تعلیم و تربیت برای اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، گفت: هم اکنون نقشه راه این سند تهیه شده و الگوی مدرسه در تراز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مشخص شده است.

 وی با بیان اینکه قرار شده الگوی مدرسه در تراز سند تحول بنیادین در یک برنامه سه ساله در همه مدارس پیاده شود، گفت: مهر ماه امسال این الگو در ۲۰ درصد مدارس دولتی اجرا خواهد شد و در سال تحصیلی بعد ۴۰ درصد و سال بعد از آن هم ۴۰ درصد دیگر مدارس زیر پوشش این طرح خواهند رفت.

وی ادامه داد: مهر ماه امسال همچنین قرار شده ۵۰ درصد مدارس غیر دولتی و خاص هم بر اساس الگوی مدرسه در تراز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اداره شوند.

محمدی سپس با اشاره به فعال شدن قرارگاه عدالت آموزشی و نصیب آموزشی برابر با نگاه محرومیت زدایی در مجموعه آموزش و پرورش استان، گفت: از جمله اقداماتی که از قبل فعال شدن این قرارگاه در استان انجام شده می‌توان به تجهیز مدارس به امکانات ورزشی، تجهیز ۳۰ میلیارد تومانی هنرستان‌های مناطق محروم، برنامه‌ریزی برای جمع آوری مدارس کانکسی با بیش از ۱۰ دانش‌آموز و ... اشاره کرد.

وی تقویت مدارس دولتی را یکی از مهمترین اولویت‌های استان در سال تحصیلی جدید عنوان کرد و افزود: در تلاش هستیم تا مدارس دولتی را به لحاظ فضا، تجهیزات، نیروی انسانی و ... تقویت کنیم. در این راستا می‌خواهیم معلم‌های برتر استان نیمی از موظفی خود را در مدارس دولتی تدریس کنند تا همه دانش آموزان فرصت برخورداری از معلم‌های برتر را داشته باشند.

محمدی با اشاره به برنامه‌ریزی برای بالا بردن معدل امتحانات نهایی دانش آموزان استان، گفت: سال گذشته رشد حدود سه پله‌ای معدل دانش آموزان در امتحانات نهایی را در استان شاهد بودیم و برنامه‌ریزی کرده‌ایم ظرف امسال و سال بعد حداقل دو نمره به معدل امتحانات نهایی دانش‌آموزان استان اضافه شود.

وی ادامه داد: در تلاشیم با افزایش کیفیت آموزش و نیز برگزاری امتحانات شبه نهایی، کیفیت آموزش را ارتقا داده و معدل دانش آموزان استان را بالا ببریم.

محمدی اشاره‌ای هم به برنامه توزیع توازن رشته‌ای داشت و گفت: در تلاشیم دانش‌آموزان متوسطه دوم را به سمت تحصیل در رشته‌های فنی و حرفه ای، کار دانش، ریاضی و انسانی ببریم.

وی در ادامه اشاره‌ای هم به روند ترمیم معدل داوطلبان آزمون سراسری داشت و گفت: داوطلبان متقاضی ترمیم معدل شامل دانش آموزان سال گذشته و بزرگسال و پشت کنکوری‌ها با مراجعه به سامانه آموزش و پرورش می‌توانند در جهت ارتقاء معدل دروسی که می‌واهند، اقدام کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه با اشاره به تاثیرگذاری معدل در قبولی دانش‌آموزان استان در آزمون سراسری، گفت: با توجه به تاثیرگذاری بالای معدل امتحانات نهایی در پذیرش داوطلبان در آزمون سراسری از امسال همه امتحانات پایه دهم، یازدهم و دوازدهم به صورت نهایی برگزار می‌شود.

وی در ادامه اشاره‌ای هم به استخدامی‌های جدید آموزش و پرورش در استان داشت و گفت: سال گذشته ۱۵۰۰ نفر جذب آموزش و پرورش استان شده و امسال هم بنا داریم بیش از ۱۵۰۰ نفر دیگر را جذب کنیم.

محمدی در ادامه اشاره‌ای هم به آغاز اجرای پروژه مهر از بهمن ماه سال گذشته در آموزش و پرورش استان داشت و گفت: هدف از اجرای این پروژه این است که شرایط را به‌گونه‌ای مهیا کنیم که اول مهر هیچ مدرسه‌ای در استان بدون معلم و هیچ معلمی بدون کلاس نباشد

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • البرز به ۱۱ هزار کلاس درس جدید نیاز دارد
  • کمبود زمین برای ساخت مدرسه در البرز/ درخواست کمک از دستگاههای ملی
  • رتبه اول زنجان در جذب دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل
  • تدارک بیش از ۲۰ برنامه مختلف به مناسبت هفت معلم
  • ۱۵۰۰ نفر جذب آموزش و پرورش استان کرمانشاه شدند
  • «دبیر کارگروه سلامت مدارس» منصوب شد
  • تقویت مدارس دولتی با اولویت مدارس دولتی مناطق حاشیه‌ای
  • آیا دختران ازدواج کرده می توانند در مدارس روزانه هم تحصیل کنند؟
  • تقویت هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای از اولویت‌های جدی ما است
  • فعالیت مدارس استان بوشهر تا ۱۹ اردیبهشت