Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-05-01@02:05:18 GMT

راهکار طلایی برای درمان کم خونی در روز‌های کرونایی

تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۳۹۵۰۷

راهکار طلایی برای درمان کم خونی در روز‌های کرونایی

نرگس جوزدانی متخصص تغذیه و رژیم درمانی درباره درمان کم خونی در روز‌های کرونایی گفت: کم خونی ناشی از فقر آهن یک مسئله بسیار شایع در زنان است که طی چند سال اخیر به علت اینکه بانوان کمتر به وضعیت تغذیه خود از نظر نوع مواد غذایی که باید به بدن خود برسد توجه می‌کنند، بیشتر شده است.

او افزود: سیر ماندن و مصرف مواد غذایی ضروری در طول روز نکته بسیار مهمی است که باید رعایت شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کم خونی فقر آهن به طرز شایعی در کشور ما وجود دارد و از همان ابتدای شروع تغذیه تکمیلی به بچه‌ها توصیه می‌شود که حتماً همزمان با شروع تغذیه تکمیلی و به محض ۲ برابر شدن وزن خود شروع به مصرف قطره آهن کنند.

او ادامه داد: یکی از دلایل کم خونی ناشی از فقر آهن این است که خاک، صنعت و گوشتی که استفاده می‌کنیم کفایت کافی برای جذب آهن را ندارد به این معنا که از نظر میزان مواد معدنی خاک‌های کشور ما فقیر هستند و در نتیجه علوفه‌ای که به دام می‌رسد باعث می‌شود تا کفایت تغذیه آهن پایین بیاید.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی اظهار کرد: نکته دوم در این مورد این است که منابع آهنی که ما استفاده می‌کنیم ممکن است در تداخلات غذایی باشند یعنی مثلاً گوشت، دوغ و ماست را در کنار هم استفاده می‌کنیم و تکرار این موارد از بچگی باعث می‌شود تا روی کفایت جذب آهن بدن ما اثر بگذارد.

جوزدانی ادامه داد: امروز به خصوص در دوران نوجوانی خیلی مد شده است که افراد رژیم گیاه خواری می‌گیرند و باعث می‌شوند تا کفایت آهن آن‌ها کاهش یابد. به طوری که حداقل ۴الی ۵ موردی که از نزدیک شاهد بودم این بود که برای مثلا یک نوجوان که سطح هموگلوبین خونش در اثر رژیم گیاهخواری به شدت پایین است که در این روز‌هایی کرونایی مصرف متعادل گوشت برای تقویت سیستم ایمنی بدن توصیه می‌شود.

او افزود: در بحث کمبود آهن ۲ موضوع یعنی دریافت کافی پروتئین و دریافت کافی آهن وجود دارد که با هم کاملاً متفاوت هستند. اگرچه آهن در منابع پروتئینی مانند گوشت، مرغ و ماهی وجود دارد، اما در منابع گیاهی هم یافت می‌شوند، اما باید بدانیم که جذب آهن از منابع گیاهی به شدت ضعیف است، برای مثال حبوبات منابع طلایی برای جذب آهن نیستند؛ چرا که آهن این مواد ۳ ظرفیتی است و جذب آن کمی سخت است و حتما باید به آهن ۲ ظرفیتی تبدیل و در بدن احیا شوند.

جوزدانی ادامه داد: توصیه بنده در مورد مصرف حبوبات این است که حتما با ویتامین C. مصرف شوند. برای مثال افراد حتما عدسی و لوبیا را در کنار ویتامین C. مصرف می‌کنند تا جذب آهن در آن‌ها بالا رود و موضوع دیگری که بنده شاهد بودم این است که افراد اسفناج می‌خورند و می‌گویند منبع خوبی از آهن است، اما اینطور نبوده و منابع گیاهی به علت نوع خاک و کودرسانی به محصولات گیاهی و هم به علت پایین بودن کفایت جذب آهن زیادی ندارند؛ بنابراین نمی‌توان به عنوان منابع خوب آهن در آن‌ها حساب کرد.

او گفت: عسل هیچ نقشی در تامین آهن بدن ندارد و تنها بمب انرژی برای بدن است و اگر در آن انواع گل‌ها مانند آویشن و گزنه در آن استفاده شده باشد می‌تواند خواص گیاهان دارویی را افزایش دهد و در کم خونی به هیچ عنوان اثر ندارند و مصرف عرقیجات هم به این صورت است، نا گفته نماند که مصرف مکرر چای یا چای سبز با از بین بردن آهن غذا عامل مهمی در ایجاد کم خونی بدن هستند و هیچ تحقیق علمی وجود ندارد که نشان دهد نوشیدن دمنوش‌ها به درمان کم خونی کمک خواهند کرد.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی اظهار کرد: یک باور غلط در این موضوع وجود دارد و آن این است که انداختن آهن در غذا به هیچ عنوان محتویات غذا را از نظر آهن، بالا نخواهد برد و مغز‌ها منبع گیاهی هستند، اما می‌توانند تا حدودی منبعی از آهن باشند و انرژی بالاتری نسبت به گوشت و دیگر موارد دارند؛ بنابراین مصرف معقول آن‌ها کمی در دریافت آهن بدن تاثیرگذار خواهد بود.

جوزدانی گفت: مصرف میوه جات و سبزیجات تازه به علت ویتامین C. نقش تعیین کننده‌ای در دریافت آهن بدن دارند و تخم مرغ منبع آهن نیست، اما به علت ویتامین B. ۱۲ می‌تواند نقش زیادی در آهن بدن داشته باشند و خرما هم منبع خوبی از آهن برای بدن حساب می‌شوند.

با توجه به ویروس کرونا تقویت سیستم ایمنی بدن نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا به کرونا دارد و بحث کم خونی بایستی در این زمینه با مصرف مواد غذایی حاوی آهن حتما برطرف شود.           منبع:بهداشت نیوز

منبع: پارسینه

کلیدواژه: کم خونی درمان کم خونی پارسی خبر آهن بدن کم خونی جذب آهن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۳۹۵۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آسیب‌دیدگی بافت مینای دندان با مصرف مواد غذایی اسیدی/ چرا دندان‌درد غیرقابل تحمل می‌شود؟

دندان‌پزشک و متخصص بیماری‌های دهان، فک و صورت گفت: مصرف شیرینی‌ها و مواد غذایی حاوی اسید می‌تواند خردگی و پوسیدگی سریع را در مینای دندان ایجاد کند، خوردن لواشک‌های ترش و نوشابه‌ها به دلیل وجود اسیدکربنیک موجب پوسیدگی دندان‌ها می‌شود.

الهام فقیهیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به نشانه‌های دندان آسیب‌دیده اظهار کرد: درد دندان یکی از نشانه‌های دندان آسیب‌دیده است، اما بیمار باید دقت کند مراجعه به دندان‌پزشک نباید تنها زمانی که درد دندان وجود دارد اتفاق بیفتد، اگر بیمار در مراحل اولیه پوسیدگی دندان به دندان‌پزشک مراجعه کند، هزینه کمتری را از لحاظ مالی و آسیب به دندان می‌پردازد تا اینکه در مراحل انتهایی پوسیدگی دندان به پزشک مراجعه کند.

وی افزود: وقتی که دندانی پوسیدگی سطحی دارد با ترمیم و پر کردن ساده بهبود پیدا می‌کند که هزینه بسیار کمتری نسبت به درمان ریشه و عصب‌کشی که دندان پوسیده به بیمار تحمیل می‌کند، دارد.

دندان‌پزشک و متخصص بیماری‌های دهان، فک و صورت تصریح کرد: در پوسیدگی سطحی بافت دندان کمتر تخریب می‌شود، اما وقتی که دندانی عصب‌کشی یا مورد درمان ریشه قرار گیرد، دیگر بیمار درد را حس نمی‌کند و بافت دندان بسیار شکننده می‌شود و نیاز به درمان روکش و پروتزهای دندانی دارد، از این جهت حائز اهمیت است زمانی که بیمار احساس پوسیدگی دندانی داشت، سریع به دندان‌پزشک مراجعه کند.

وی با اشاره به حساسیت دندان‌های پوسیده به بعضی مواد غذایی گفت: دندان‌ها وقتی در معرض پوسیدگی قرار دارند، نخستین حساسیتی که نشان می‌دهند نسبت به خوردن مواد غذایی شیرین و سرد است، هنگامی که بیمار مواد غذایی شیرین را می‌خورد، این مواد لابه‌لای شیارهای دندان می‌رود و موجب شروع یک درد تیر کشنده می‌شود که پس از مدتی این درد تسکین پیدا می‌کند.

فقیهیان ادامه داد: این درد غیرقابل تحمل نیست و بیمار سریع به دندان‌پزشک مراجعه نمی‌کند، به همین دلیل وقتی بیمار یک ماده غذایی سرد مانند یک لیوان آب خنک را مصرف می‌کند، این نوع احساس درد شکل می‌گیرد و سریع هم آرام می‌شود، در این مرحله احتمال دارد دندان دچار پوسیدگی شده و نیاز به درمان ریشه و عصب‌کشی نداشته باشد.

وی با بیان اینکه پوسیدگی خود به خود درمان نمی‌شود، ادامه داد: بسیاری از اعضای بدن هستند که وقتی دچار بیماری می‌شوند، سیستم ایمنی بدن می‌تواند آن را درمان کند، اما بافت دندان از این مورد تبعیت نمی‌کند، وقتی که مینای دندان پوسیده شد، دیگر بهبودی در کار نیست.

دندانپزشک و متخصص بیماری‌های دهان، فک و صورت عنوان کرد: پوسیدگی‌های دندان را در بعضی از موارد با رعایت نکاتی می‌توان کمتر کرد، اما بهبودی توسط بافت بدن صورت نمی‌گیرد، همچنین لازم است بدانیم پوسیدگی شروع به پیشرفت می‌کند تا به عصب دندان برسد، در این مرحله بیمار یک درد غیرقابل تحمل و شبانه‌روزی را تجربه می‌کند و شدت درد شب‌ها بیمار را از خواب بیدار می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: احتمال دارد بیمار یک لیوان چای داغ مصرف کند و درد شدید و تیر کشنده‌ای را داشته باشد، وقتی که بیمار درد دندان را تجربه می‌کند، دندان او نیاز به عصب‌کشی دارد، یعنی درد طولانی‌مدت با محرک‌های بیشتری صورت می‌گیرد، بسیاری اوقات احتمال دارد پوسیدگی به عصب دندان برسد و دندان نیاز به عصب‌کشی داشته باشد، اما بیمار هیچ دردی نداشته باشد و درمان ریشه بدون وجود درد برای بیمار تجویز شود.

کدام مواد غذایی پوسیدگی سریع در دندان ایجاد می‌کند؟

فقیهیان با تاکید بر اینکه مصرف شیرینی‌ها و مواد غذایی حاوی اسید می‌تواند خردگی و پوسیدگی سریع را در مینای دندان ایجاد کند، گفت: خوردن لواشک‌های ترش و نوشابه‌ها به دلیل وجود اسیدکربنیک موجب پوسیدگی دندان‌ها می‌شود، بنابراین مدت زمان استفاده از این مواد غذایی حائز اهمیت است، برخی افراد عادت دارند لیموترش را با دندان فشار دهند؛ این حرکت می‌تواند پوسیدگی و آسیب به بافت مینای دندان را برای بیمار ایجاد کند.

وی در خصوص اهمیت مراجعه زودهنگام به دندان‌پزشک تصریح کرد: مراجعه به دندان‌پزشک وابسته به رعایت بهداشت دهان بیمار است، افرادی که رعایت بهداشت دهان آن کمتر است و مصرف مرتب سیگار و محرک‌ها را دارند، باید هر شش ماه یک‌بار به دندان‌پزشک مراجعه کنند، اما افرادی که بهداشت دهان را به‌خوبی رعایت می‌کنند و از مسواک، نخ دندان و دهان‌شویه‌های فلوراید استفاده می‌کنند، مراجعه آن‌ها به دندان‌پزشکی می‌تواند در زمان طولانی‌تر و هر ۱۲ تا ۱۸ ماه یک‌بار انجام شود.

دندان‌پزشک و متخصص بیماری‌های دهان، فک و صورت عنوان کرد: مراجعه به دندان‌پزشکی بر اساس ارزیابی و بروز پوسیدگی دندان‌های بیمار است، پیشگیری بهتر از درمان است، مراجعه کودکان به دندان‌پزشک باید هر شش ماه یا سالی یک‌بار انجام شود، به دلیل اینکه دندان‌های کودکان تازه روییده است و مداخله زودتر، هزینه‌های درمانی کمتر و نتیجه بهتری را به دنبال دارد و اگر نیاز به فلورایدتراپی باشد، توسط دندان‌پزشک صورت می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: باید بدانیم اگر در موارد انتهای پوسیدگی دندان به دندان‌پزشک مراجعه کنیم، هزینه‌های بیشتری به ما تحمیل می‌شود، در واقع وقتی که یک دندان ترمیم می‌شود، نسبت به زمانی که نیاز به عصب‌کشی دارد، استحکام بیشتری خواهد داشت، اما با درمان ریشه‌ای دندان استحکام آن کمتر می‌شود و نیاز به درمان‌های جانبی مانند روکش دندان نیز ضرورت پیدا می‌کند.

کد خبر 748407

دیگر خبرها

  • ظرفیت نیروگاه‌ها پاسخگوی نیاز کشور در فصل تابستان نیست
  • این دروغ را درباره کاهش افسردگی باور نکنید
  • مراقب این قارچ‌ها باشید!
  • «نان کامل» چه نانی است؟
  • مردم از مصرف قارچ خودرو در طبیعت خودداری کنند
  • راهکار ساده برای کمک به رژیم‌تان؛ نوشیدن آب داغ چگونه باعث کاهش وزن می‌شود؟
  • راهکار توسعه اقتصادی و تقویت منابع ارزی؛ تولید زیر تیغ واردات یارانه‌ای!
  • راهکار مدیریت منابع آبی استان‌های کم بارش چیست؟
  • آسیب‌دیدگی بافت مینای دندان با مصرف مواد غذایی اسیدی/ چرا دندان‌درد غیرقابل تحمل می‌شود؟
  • مراقب باشید؛ این داروها و خوراکی‌ها پلاکت خون را کاهش می‌دهند