Web Analytics Made Easy - Statcounter

ساعت حضور در کلاس این‌بار از شب قبل شروع شده بود، از وقتی که صدای آموزش درس جدید سکوت شبانه خانه را می‌شکند، از وقتی خانه دیگر تنها خانه نیست؛ کلاس درس می‌شود تا درس فردا برای دانش‌آموزان آماده شود.

خبرگزاری شبستان _ اهواز، معصومه صالحی: نامش «سارا» است و دانش‌‌آموزانش او را به‌نام «خانم کوراوند» می‌شناسند، معلم مهربانی که هر روز درس جدیدی برای دانش‌آموزانش دارد، او شب‌ها در حالی‌که فرزند خردسالش را خوابانده، فارغ از خستگی‌های روزانه زمان استراحت خود را فدای یادگیری دانش‌آموزانی می‌کند که بنا به جبر شرایط از فضای مدرسه دور افتاده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

چند ماهی است درهای مدرسه به حضور کودکان چشم به راهند، حیاط‌های مدرسه به هیاهوی کودکان تشنه و کلاس‌ها به زمزمه معلمان در انتظارند و روزها یکی پس از دیگری به سر می‌آید، در حالی‌که از باز شدن مدرسه‌ها خبری نیست.

 

و آغاز فصلی نو 

از آن زمان که کرونا میهمان ناخوانده کشورمان شد، دانش‌آموزان هم خانه‌نشین شدند، اما این خانه‌نشینی به دوری از کلاس درس و خواندن و نوشتن نینجامید بلکه به مدد و لطف معلمانی که الفبای محبت و مهر را هجی می‌کنند، دانش‌آموزان هر روز سر کلاس درس می‌نشینند.

 

معلمان متعهدانه و با قراری از جنس مهربانی فصلی نو در آموزش گشودند، بار آموزش را به دوش کشیدند و گوشی هر معلم کلاس درس او شد تا این‌بار دانش‌آموزان در خانه به فضای جدید مدرسه بیایند و بار دیگر ایثار و از خودگذشتگی معلمان بر تارک تاریخ حک شود.

 

این روزها معلمانی داریم که با ایثاری از جنس عشق سختی‌های تدریس مجازی را به‌جان می‌خرند، یکی یخچال خانه‌اش را تخته‌ای برای تدریس می‌کند، دیگری از روی تخت بیمارستان تدریس را ادامه می‌دهد و دیگری با تهیه تجهیزات شیوه جدیدی از آموزش مجازی را تجربه می‌کند.

 

خانه‌ای که مدرسه می‌شود

«خانم کوراوند» هر شب در فضای کوچک منزل خود، تخته را به دیوار آویزان می‌کند، پروژکتور را روشن می‌کند و در حالی‌که فرم مدرسه به تن کرده با تمام دشواری‌های ضبط تصویر و صدا این‌بار تمام تجربه 10 سال سابقه آموزشی خود در فضای مجازی را به کام دانش‌آموزان می‌ریزد.

 

وی که در مقطع دوم ابتدایی تدریس می‌کند، درباره شیوه جدید آموزشی خود می‌گوید: بعد از تعطیل شدن مدارس آموزش مجازی برای دانش‌آموزان را شروع کردم اما با توجه به نبود تجهیزات و امکانات لازم احساس کردم این نوع آموزش نمی‌تواند بازدهی کامل را داشته باشد.

 

وی با بیان اینکه برای تدریس مجازی و تاثیرگذاری بیشتر حضور خودم و تصاویرکتاب ضروری بود ادامه می‌دهد: بر این اساس از یکی از دوستانم که آموزشگاه زبان دارد تجهیزات مورد نیاز از جمله تخته و پروژکتور را تهیه کردم و به این ترتیب با این تجهیزات تهیه محتوای آموزشی، فیلم و ویس، آموزش به دانش‌آموزان شروع شد.

 

«کوراوند» می‌گوید: با این روش آموزش نتیجه خیلی خوبی گرفتم، هر شب درس روز بعد را به‌صورت ویدئو ضبط می‌کردم، فیلم ضبط شده را پس از ادیت و تغییر حجم صبح روز بعد برای دانش‌آموزان ارسال می‌کردم و در واقع دانش‌آموزان در فضای آموزشی مناسبی قرار می‌گرفتند.

 

وی می‌افزاید: به این ترتیب دانش‌آموزان هر روز من را در قالب تصاویر ویدیوئی می‌دیدند و با من ارتباط برقرار می‌کردند و از سویی بازخورد بسیار خوبی از آنان دریافت می‌کردم.

 

این معلم دبستان با بیان اینکه در تدریس مجازی نگرانی من دانش‌آموزان ضعیف بود می‌گوید: خوشبختانه این دانش‌آموزان نیز پابه‌پای دیگر بچه‌ها در مدت تدریس مجازی پیشرفت و بازدهی خوبی داشتند.

 

وی از خوشحالی و رضایت دانش‌آموزانش از این شیوه تدریس خبر می‌دهد و می‌گوید: دانش‌آموزانم می‌گویند مثل این است که هر روز در کلاس درس هستند و با دقت به درس گوش می‌دهند.

 

تدریس عاشقانه این معلم مهربان به اینجا ختم نمی شود، کوراوند می‌گوید: برای ارتباط بیشتر با دانش‌آموزانم گاهی تماس‌های تصویری برقرار می‌کنم و مثل کلاس درس اما در خانه به ارزیابی آنها می‌پردازم و اگر کاستی هم باشد با این تماس و ارتباط‌ها برطرف می‌شود.

 

وی که به‌صورت داوطلبانه و به‌دلیل تعهد و مسئولیتی که در خود احساس می‌کند اقدام به این شیوه تدریس و ضبط روزانه ویدئوهای تدریس برای دانش‌آموزانش می‌کند می‌گوید: در این راستا مدیر مدرسه سعیده محمد حسنی حمایت‌های بسیاری از من و سایر معلمان داشت و در واقع این حمایت‌ها بیشتر به ما آرامش می‌داد تا بتوانیم در تدریس مجازی موفق باشیم.

 

معلمي شغل نيست عشق مي‌خواهد و ايثار، علاقه مي‌خواهد و انگيزه، پويايي می‌خواهد و بالندگي تا بتوان بهترين راه و روش زندگي را بشر بياموزد و می‌بینیم امروز، معلمانی داریم که با تمام سختی‌ها، کلاس درس را تعطیل نکردند و خانه هر معلم کلاس درس او شد.

 

عهدی که پابرجاست

«الهام» دیگر معلم خوزستانی است که، پای عهد خود با شاگردانشان ایستاد؛ آنگونه که از زمان تعطیلی مدارس در خانه خود لحظات حضور در کنار همسر و فرزندان را وقف آماده‌سازی برنامه و ضبط تصویر و صدا برای دانش‌آموزانش می‌کند.

 

او که 18 سال با تدریس انس دارد و با هر گچی مویی سفید کرده اکنون به مدد گوشی اندروید و به کمک دختر و همسرش تدریس مجازی را در پیش گرفته تا دانش‌آموزانش از درس عقب نمانند.

 

«مرداسی» می‌گوید: از زمانی که معلم‌ها اراده کردند خانه‌ها مدرسه شد و خواندن و نوشتن دوباره جان گرفت تا آموزش‌وپرورش تحت هیچ شرایطی تعطیل نشود و فرزندان ما از درس و مدرسه عقب نمانند.

 

وی می‌گوید در واقع کار معلمان در این 2 ماه، بیشتر شد؛ آنها در فضای مجازی به هر شکل ممکن با تهیه محتوای آموزشی مطالب را برای دانش‌آموزان ارسال کردند و در همه ساعات روز در فضای مجازی پاسخگوی سوالات و اشکالات درسی دانش‌آموزان بودند که هنوز هم این روش ادامه دارد.

 

تدریس در فضای مجازی به بسترسازی نیاز دارد؛ مشکلات زیادی بر سر راه دانش‌آموزان و معلمان هست اما با وجود کمبودها و کاستی‌هایی که وجود دارد هیچ معلمی بیکار نیست و همه با تلاشی مضاعف مشغول انجام وظیفه هستند تا هیچ دانش‌آموزی از آموزش جا نماند.

 

رسم الفبای عاشقی

«عنصری» معلم مناطق حاشیه‌ای شهر حمیدیه است که در نبود امکانات یخچال خانه‌اش را تخته وایت‌بردی برای رسم الفبای عاشقی می‌کند روزانه به دانش‌آموزانش درس می‌دهد و پیگیر رفع ضعف‌های دانش‌آموزانش است.

 

وی می‌گوید: با توجه به ضرورت تداوم آموزش و کمبود امکانات مجبور شدم از یخچال خانه‌ام به عنوان تخته استفاده کنم، روزانه ویدئوها و تصاویری از تدریس ضبط می‌کنم و برای دانش‌آموزانم ارسال می‌کنم.

 

«عنصری» با اشاره به مشکلات این شیوه تدریس می‌افزاید: متاسفانه دانش‌آموزان مناطق محروم اکثرا گوشی هوشمند ندارند به‌طوری‌که برخی از دانش‌آموزانم به این دلیل از درس آنلاین جا مانده‌اند و من مجبور هستم با تماس تلفنی در حد توان برخی دروس ضروری را به آنان آموزش دهم.

 

او ادامه می‌دهد: همچنین جزوه‌هایی را برای دانش‌آموزانم که از کلاس درس مجازی جامانده‌اند تهیه کرده و آنها را به در خانه دانش‌آموزان می‌برم تا از درس عقب نمانند.

 

جلوه‌های زیبای معلمی

سال‌هاست الفبای زندگی و درس عاشقی را به شاگردانشان می‌آموزند اما این روزها جلوه‌های زیبای معلمی، تعلیم و تربیت در فضاهایی متفاوت جاری شده و این‌ها تنها صحنه‌های کوچکی از زیبایی عشق معلمان است.

 

این روزها با کمترین امکانات چراغ آموزش در خانه‌ها روشن مانده و دانش‌آموزان ایران زمین، این روز‌ها بیشتر از همیشه به داشتن معلمانی از جنس مهربانی و عشق می‌بالند.

 

 

پایان پیام/472

منبع: شبستان

کلیدواژه: تدریس مجازی معصومه صالحی هفته معلم معلم نمونه برای دانش آموزان فضای مجازی دانش آموزانش دانش آموزانم تدریس مجازی کلاس درس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۳۹۸۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۰۲ نفر جذب آموزش و پرورش قزوین خواهند شد

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین از جذب ۳۰۲ نفر در اداره کل آموزش و پرورش استات قزوین خبرداد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین، نقی سیاهکلی مرادی ظهر امروز در جلسه شورای آموزش و پرورش استان قزوین که به ریاست محمد مهدی اعلایی استاندار قزوین در محل سالن جلسات شهید سلیمانی استانداری قزوین برگزار شد اظهار داشت: یکی از موضوعاتی که همواره مورد تاکید اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین  قرار داشته پیگیری توسعه هنرستان های جوار کارگاهی در شهر صنعتی البرز بوده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین یادآور شد: با برنامه‌ریزی های صورت گرفته، 302 نفر جذب اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین خواهند شد.

سیاهکلی با اشاره به اعتبار لازم جهت کمک به هدایت تحصیلی دانش آموزان قزوینی، خاطرنشان کرد: اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین در راستای اجرای طرح هدایت تحصیلی 200 میلیون تومان اعتبار نیاز دارد.

وی تصریح کرد: با همکاری های صورت گرفته بناست کارگاه های مشاوره شغلی و تحصیلی جهت انتخاب صحیح رشته برای دانشجویان و دانش آموزان در سرای سعدالسلطنه برگزار شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین ضمن اشاره به برنامه های گرامیداشت روز معلم در سطح استان قزوین، افزود: مراسم تقدیر از معلمان توسط اولیا و دانش آموزان در مدارس، حضور دبیران به همراه دانش آموزان در نماز جمعه های سطح استان، تجلیل از پیشکسوتان حوزه ی تعلیم و تربیت و خانواده معظم شهدا از جمله برنامه های گرامیداشت هفته معلم در سطح استان قزوین است.

سیاهکلی مرادی با اشاره به اینکه از بین دبیران قزوینی 951 نفر انتخاب )معلم نمونه ثبت نام کرده‌اند، تصریح کرد: از بین معلمان قزوینی 951 معلم جهت انتخاب (معلم نمونه) در سطح استان قزوین ثبت نام کرده اند، که از این میان 565 نفر به مرحله منطقه ای، 40 نفر در مرحله استانی و 3 نفر در مرحله کشوری راه خواهند یافت.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین در پایان تاکید کرد: به مناسبت هفته معلم و در جهت تجلیل از معلمین نمونه، 100 میلیون تومان جایزه نقدی برای منتخبین سطح کشوری، 40 میلیون تومان برای منتخبین سطح استانی و 10 میلیون تومان جایزه نقدی برای منتخبین سطح منطقه ای پرداخت خواهد شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تکلیف کلاسهای درس شلوغ مشخص شد ‌
  • ۳۰۲ نفر جذب آموزش و پرورش قزوین خواهند شد
  • تحویل ۷۰ کلاس درس به دانش آموزان دشت آزادگان و هویزه
  • روایت یک معلم درحوزه تدریس به دانش آموزان خاص
  • همزمانی کنکور فرهنگیان با کنکور نوبت اول نقطه قوت است
  • ۴۲ مدرسه در شهرستان گناباد بازسازی شد
  • هوشمند سازی مدارس گناباد به ۲۰۰ کلاس درس ارتقا یافت
  • هوشمندسازی مدارس گناباد به ۲۰۰ کلاس درس ارتقا یافت
  • نخستین کارسوق سواد رسانه‌ای ویژه دانش آموزان درآمل برگزار شد
  • برگزاری کلاس های آموزشی در مدارس شهرستان بوکان به مناسبت هفته زمین پاک