Web Analytics Made Easy - Statcounter

محققان روشی برای سنتز تک‌لایه‌هایی با ضخامت اتمی از جنس فسفر آبی ارائه کردند که این ماده دوبعدی دارای پتانسیل بالایی برای استفاده در صنعت نیمه‌هادی است.

به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو، شیمی‌دانان دانشگاه ملی سنگاپور روش جدیدی برای سنتز تک‌لایه‌های فسفر آبی ارائه کردند، ماده‌ای که دارای پتانسیل کاربرد در صنعت نیمه‌هادی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


توانایی طراحی و تولید مواد سنتزی می‌تواند به‌عنوان یک مکمل برای مواد موجود باشد و فرصت‌های تازه‌ای برای توسعه مواد جدید با خواص منحصربه‌فرد ایجاد نماید، موادی که پتانسیل کاربرد در حوزه‌های خاص را دارند.

مواد دوبعدی بسیار جالب توجه هستند چرا که آن‌ها ساده‌ترین ساختار شیمیایی را برای توسعه مواد دارند و به‌عنوان یک سیستم مدل برای کشف سازوکار‌های سنتز روی سطح استفاده می‌شوند.

یکی از این مواد دوبعدی، فسفر آبی است که بر اساس محاسبات انجام شده، دارای یک باندگپ بزرگ و مناسب برای استفاده در ادوات اپتوالکترونیک است.

یک گروه تحقیقاتی به سرپرستی چن وی از دانشگاه ملی سنگاپور به‌صورت تجربی نشان داده است که یک لایه به ضخامت اتمی از فسفر آبی می‌تواند از لایه‌برداری آلیاژ طلا/فسفر آبی و با کمک سیلیکون به‌دست آید.

تک‌لایه آلیاژ طلا/فسفر آبی با ترکیب پیش‌ماده فسفر سیاه توده‌ای روی سطح طلا با ساختار (۱۱۱) به‌دست می‌آید. مولکول‌های سیلیکون در اثر حرارت تبخیر شده و آلیاژ طلا/فسفر آبی باقی می‌ماند، همچنین یک لایه بافر سیلیساید طلا نیز تشکیل می‌شود که پیوند‌های مولکولی بین فسفر و طلا شکسته شده و از این طریق یک تک‌لایه خالص از جنس فسفر آبی ایجاد می‌شود.

چن می‌گوید: «در ادامه کار تحقیقاتی باید به سمت جداسازی تک‌لایه فسفر آبی از زیرلایه به‌منظور بررسی عملکرد آن در ادوات الکترونیکی بپردازیم. پیش‌بینی می‌کنیم که یافته‌های ما بینش جدیدی درباره نقش اساسی زیرلایه بر رشد دوبعدی فسفر ایجاد کند.»

این یافته‌ها پلتفورمی برای تحقیقات بیشتر درباره خواص فسفر آبی ایجاد می‌کند و به پیشبرد تحقیقات به سوی کاربرد‌های عملی این ماده، منجر خواهد شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: فناوری نانو سنتز نانوذرات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۴۰۱۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روشی جالب برای به دام انداختن رانندگان خاطی + فیلم

یکی از روش هایی که برای متوقف کردن خودروهای خاطی و سارقان مورد استفاده قرار می گیرد استفاده از ریل هایی است که کف خیابان پهن می شوند و با شیوه های مختلف خودرو را متوقف می کنند. یکی از این ریل ها با استفاده از توری، لاستیک خودروی خاطی را قفل کرده و موجب توقف آن می شود.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان فیلم و صوت فیلم و صوت

دیگر خبرها

  • چرا شروع فصل بهار برای افراد آلرژی ایجاد می‌کند؟
  • کتاب‌های مشکوک به آرسنیک در کتابخانه ملی فرانسه
  • برگزاری مسابقه«سنتز سبز نانوذرات نقره به کمک عصاره لیمو»
  • قرنطینه‌شدن کتاب‌های مشکوک به آرسنیک در کتابخانه ملی فرانسه
  • تشخیص سرطان و بافت‌های بیماری‌زا با مواد رادیواکتیو توسط محققان کشور
  • آیا غذا‌های دریایی سرطان زا هستند؟
  • روشی جالب برای به دام انداختن رانندگان خاطی + فیلم
  • مواد غذایی شگفت انگیزی که بوی بد یا عجیب و غریبی به ادرارتان می‌بخشند
  • قدردانی از متصدیان سه واحد نمونهٔ بهداشتی در مه ولات
  • دست یاری صنعت هسته‌ای به صنعت نفت