Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-04@21:26:06 GMT

٧٣٢ ماما در بخش‌های بهداشتی و درمانی کردستان فعالیت دارند

تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۴۰۲۸۴

٧٣٢ ماما در بخش‌های بهداشتی و درمانی کردستان فعالیت دارند

ایسنا/کردستان رئیس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان از فعالیت ٧٣٢ ماما در بخش‌های بهداشتی و درمانی استان کردستان، خبر داد و گفت: در استان ۲۹۴ ماما در بخش بهداشت و ۴۳۸ نفر در بخش درمان مشغول به خدمت هستند که تعداد ۱۲ هزار و ۸۰۳ مادر باردار هم اکنون در سطح استان در مراکز بهداشتی تحت پوشش مراقبتی این همکاران قرار دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روناک شاهویی امروز(15 اردیبهشت) در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به روز جهانی ماما اظهارکرد: از سوی سازمان بهداشت جهانی و کنفدراسیون بین المللی مامایی پنجم ماه می مصادف با ۱۵ اردیبهشت به عنوان روز جهانی ماما نامگذاری شده است تا فرصتی برای قدردانی از خدمات و زحمات این افراد فراهم شود.

وی با بیان اینکه امسال با توجه به پاندمی کووید 19، شرایط متفاوتی را تجربه می‌کنیم، افزود: در حال حاضر همکاران ماما نیز هم دوش سایر گروه‌های پزشکی درگیر مشکلات ناشی از بیماری کرونا هستند و در مراکز بهداشتی و بخش‌های زایمان در خط مقدم پیشگیری و کنترل این بیماری در حوزه سلامت زنان، مادران باردار و نوزادان خالصانه تلاش می‌کنند.

رئیس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، عنوان کرد: در استان ۲۹۴ ماما در بخش بهداشت و ۴۳۸ نفر در بخش درمان مشغول به خدمت هستند که تعداد ۱۲ هزار و ۸۰۳ مادر باردار هم اکنون در سطح استان در مراکز بهداشتی تحت پوشش مراقبتی این همکاران قرار دارند.

شاهویی با اشاره به تعداد زایمان های انجام شده در استان کردستان، بیان کرد: از ابتدای اسفند ماه سال گذشته تا پایان فروردین امسال، تعداد چهار هزار و ۴ تولد صورت گرفته که از این تعداد ۲ هزار و ۵۲۷ مورد به صورت زایمان طبیعی انجام شده است.

وی ذکر کرد: از تعداد ۲ هزار و ۵۲۷ زایمان صورت گرفته در استان در مدت زمان یاد شده، ۲ هزار و ۱۳۹ مورد آن توسط ماماها انجام شده است.

رئیس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه تعداد ۶ هزار و ۷۳۰ مادر باردار توسط همکاران بخش درمان در بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار گرفته‌اند، افزود: در بخش آموزش ۱۴ نفر از همکاران هیئت علمی و آموزشی مشغول به تربیت ۱۴۴ نفر از دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد مامایی هستند که در فروردین ماه امسال به صورت مشاوره تلفنی به ارائه خدمات مشاوره ایی به زنان و مادران استان اقدام کردند.

 شاهویی بیان کرد: ماماها قبل و بعد از بارداری و در زمان زایمان با مادر ارتباط دارند و می‌توان گفت در همه دوران زندگی زنان، ماماها همراه مادران هستند و با ارائه خدمات گوناگون بسیاری از مشکلات آن‌ها را برطرف و از بروز مشکلات ویژه زنان می‌توانند جلوگیری کنند.

وی ذکر کرد: ماماها با یک برنامه منظم و تدوین شده مراقبت‌های قبل و حین بارداری را برای یک بارداری‌ بی خطر ارائه می‌دهند و در انجام و ترویج زایمان طبیعی نقش بسیار مؤثری داشته و این نقش‌ها با توجه به کوریکولوم تحصیلی آنان در تمام دنیا پذیرفته شده است.

رئیس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کردستان، خاطرنشان کرد: متأسفانه یکی از مهم ترین مشکلات فارغ التحصیلان مامایی در کشور ما و به تبع در استان کردستان، مسئله استخدام فارغ التحصیلان است و اگر نیروهای با تجربه از چرخه بهداشت و درمان خارج شوند نه تنها بر خیل بیکاران افزوده شده بلکه سبب بروز مشکلاتی برای جایگاه این حرفه خواهد شد.

 انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی رئیس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان ماما در بخش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۴۰۲۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سه پروژه بهداشتی و درمانی در شهرستان چالدران به بهره‌برداری می‌رسد

فرماندار شهرستان چالدران در مراسم آغاز عملیات اجرایی سه طرح بهداشتی و درمانی در این شهرستان گفت: سه طرح بهداشتی و درمانی نیز که مربوط به مصوبات سفر اول استاندار آذربایجان‌غربی بوده آماده بهره‌برداری است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌غربی، محمدرضا عبدالله‌نژاد امروز _شنبه پانزدهم اردیبهشت_ در مراسم آغاز عملیات اجرایی سه طرح بهداشتی و درمانی شهرستان چالدران اظهار کرد: این طرح‌ها با هدف توسعه زیرساخت‌ها و ارائه خدمات بهتر به مردم منطقه اجرایی می‌شود.

وی افزود: هر سه پروژه خانه بهداشت روستای مخور، مرکز ویژه جامع سلامت شهر سیه‌چشمه و مرکز فوریت‌های پزشکی سیه‌چشمه از مصوبات سفر دوم استاندار آذربایجان‌غربی هستند.

فرماندار شهرستان چالدران گفت: مجموعاً ۲۷۰ میلیارد ریالی قرارداد منعقد شده برای احداث این پروژه‌ها بوده که از این میزان ۱۳۰ میلیارد ریال تخصیص نقدی انجام گرفته است.

عبدالله‌نژاد تصریح کرد: از جمله پروژه‌هایی که در شهرستان چالدران و در حوزه بهداشت و درمان جهت بهره‌برداری آماده شده دو پروژه از مصوبات سفر اول استاندار به چالدران شامل خانه‌های بهداشت روستاهای سازاغل و مادلو است.

وی ادامه داد: پروژه دیگر در این راستا بهره‌برداری از پایگاه فوریت‌های پزشکی قره‌چی بولاقی بوده که در آینده نزدیک با هزینه‌کرد ۱۰۰ میلیاردریالی مورد افتتاح و به بهره‌برداری خواهد رسید.

مجتبی علیزاده مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان چالدران نیز در آئین آغاز عملیات اجرایی طرح‌های بهداشتی و درمانی این شهرستان گفت: در مجموع تعداد ۶ مرکز جامع سلامت و ۴۰ باب خانه بهداشت برای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به ساکنین شهرستان چالدران در حال خدمات‌رسانی هستند.

کد خبر 750554

دیگر خبرها

  • سه پروژه بهداشتی و درمانی در شهرستان چالدران به بهره‌برداری می‌رسد
  • کسب رتبه دو کشوری در شاخص بی دردی زایمان طبیعی
  • ثبت بیش از ۱۱ هزار زایمان طبیعی در البرز
  • البرز رتبه دوم کشوری در شاخص‌های بی دردی زایمان طبیعی را کسب کرد
  • ۹۰۰۰ کمبود ماما در مقابل ۳۰۰ مجوز استخدام
  • تولید بیماری‌های احتمالی برای نسل آینده؛ حاصل بی‌توجهی به مامایی
  • پیام رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد به مناسبت روز جهانی ماما
  • ضرورت افزایش ظرفیت استخدام ماما در بخش بهداشت و درمان
  • ۶ چالش مامایی در قانون جوانی جمعیت
  • ۶ چالش مامایی در قانون جوانی جمعیت/ اصلاح پرداخت تعرفه زایمان