Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-27@03:38:47 GMT

اصلاحات نخستین قانون جامع ورزش در مجلس تصویب شد

تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۴۱۱۴۰

اصلاحات نخستین قانون جامع ورزش در مجلس تصویب شد

مدیرکل دفتر امور مجلس وزارت ورزش و جوانان اعلام کرد که اصلاحات لایحه اهداف، وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان اعاده شده از شورای نگهبان امروز سه شنبه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی تصویب شد.

«داود عزیزی» گفت: این لایحه که با چهار ایراد شورای نگهبان مجدد اعاده شده بود، در کمیسیون فرهنگی بررسی و ایرادات جهت تامین نظر شورا و مجمع تشخیص مصلحت نظام اصلاح شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی درباره جزییات اصلاح ایرادات لایحه اهداف، وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان توضیح داد: در ماده یک عبارت «ایجاد محیط مساعد برای رشد فضایل اخلاقی بر اساس ایمان و تقوا» اضافه شد و در بند الف ماده چهار «عبارت تهیه و تدوین برنامه میان مدت و سالانه ورزش کشور با استفاده از ظرفیت دستگاه های زیر ربط  و نظارت بر حُسن اجرای آنها» اصلاح شده است.

مدیرپارلمانی وزارت ورزش و جوانان ادامه داد: در جز ۲ بند پ ماده چهار هم اصلاحاتی در زمینه پیگیری اجرای مصوبات شورای عالی جوانان، ستاد ملی ساماندهی امور جوانان و سیاست‌های کلی جمعیت در بخش جوانان صورت گرفت و ۲ جز با عنوان جزهای  ۹ و ۱۰ به بند ماده چهار الحاق شد.

عزیزی اضافه کرد: اتخاذ تدابیر مناسب برای تسهیل تشکیل خانواده و ترویج فرهنگ فرزندآوری در زوج‌های جوان با استفاده از ظرفیت تمامی دستگاه‌های اجرایی ذیربط و خیرین او حمایت و توانمندسازی جوانان با ایجاد مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده در راستای تحقق سیاست در کل جمعیت از دیگر موارد اصلاح شده است.

وی گفت: اصلاح بعدی صورت گرفته در تبصره یک ماده پنج است که سایر وزیران بر حَسَب موارد با دعوت دبیر شواری‌عالی جوانان با حق رای در جلسات حضور می‌یابد و در ماده ۶ مربوط به صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان ورزش آمده است عبارت «معلولان و جانبازان» به بعد از کلمه ناشنوایان اضافه شود.

مدیرپارلمانی وزارت ورزش و جوانان افزود: مصوبه صحن علنی مجلس به شورای نگهبان ارسال و پس از تایید این شورا به عنوان قانون ابلاغ می شود.

بعد از سال ۱۳۵۰ که قانون تاسیس سازمان تربیت بدنی به تصویب نمایندگان وقت رسیده بود، این نخستین قانون جامع ورزش در ۲ بخش ورزش و جوانان است که به تصویب بهارستانی‌ها رسید.

این لایحه در بیش از ۴۰ نشست در کمیسیون‌های مختلف مجلس شورای اسلامی بررسی و از نظرات کارشناس خبره ورزش و جوانان هم استفاده شد که هشت ماده دارد.

ماده یک درباره تحقق اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران در بخش ورزش و امور جوانان کشور، اهداف، وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان تعریف شده است.

ماده۲ درباره تعاریف ورزش در زمینه تربیتی، همگانی، قهرمانی، حرفه‌ای، تربیت بدنی، باشگاه ورزشی، اتحادیه باشگاه‌های ورزشی، شایستگی فنی حرفه‌ای، منش پهلوانی، خیرین ورزش یار، جوان، خانه‌های جوان و امور جوانان است.

ماده سه درباره اهداف ۲ بخش حوزه ورزش و جوانان است که در بخش ورزش به توسعه و تعمیم ورزش همگانی، توسعه و ارتقای ورزش قهرمانی، ساماندهی و گسترش ورزش حرفه‌ای، حمایت و تقویت ورزش تربیتی، توسعه و تقویت ورزش بانوان، تحکیم و تقویت معنویت و ارزش‌های اخلاقی و منش پهلوانی در ورزش مبتنی بر فرهنگ اسلامی- ایرانی، ارتقا و ترویج شایستگی‌های فنی- حرفه‌ای در جامعه ورزش تعریف می شود و در بخش جوانان هم به ارتقای هویت دینی، انقلابی و ملی جوانان، ارتقا و تقویت سرمایه اجتماعی، مسئولیت‌پذیری، هویت و مشارکت همه‌جانبه جوانان، بهبود و اصلاح سبک زندگی جوانان منطبق بر ارزشهای اسلامی- ایرانی، توسعه مشارکت داوطلبانه مردمی در امور جوانان و اتخاذ سیاست‌های حمایتی در جهت اشتغال و ازدواج جوانان اختصاص دارد.

ماده چهار می گوید: وزارت به‌عنوان متولی اصلی ورزش و ساماندهی امور جوانان وظایف و اختیارات را در تحقق مفاد ماده (۳) این قانون عهده‌دار بوده و تمامی دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده پنج قانون خدمات کشوری و بخش‌های غیردولتی با رعایت تمامی قوانین و مقررات کشور، مکلف به همکاری با وزارت در زمینه‌های مروبط به ۲ حوزه ورزش و جوانان هستند.

شورای عالی تربیت بدنی و ورزش جهت تسهیل در تحقق اهداف و وظایف وزارت مندرج در این قانون در زمره ماده پنج است.

تکریم و حمایت از قهرمانان، پیشکسوتان، نابینایان وناشنوایان ورزشی دارای عناوین قهرمانی، المپیکی و پارالمپیکی، جهانی، آسیایی، پاراآسیایی و ملی غیرشاغل و فاقد درآمد مستمر و مشخص، صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان ورزش کشور به عنوان نهاد عمومی غیردولتی که با شخصیت مستقل وابسته به وزارت با استفاده از منابع و امکانات موجود ادامه فعالیت می‌دهد، اصلاح شرایط و مقررات فعالیت، وظایف و اختیارات و ترکیب هیات امنا و هیات عامل موجود به ماده ۶ اختصاص دارد که در اساسنامه ظرف مدت ۶ ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون با پیشنهاد وزارت به تصویب هیأت وزیران می‌رسد و وزارت هم مکلف است گزارش عملکرد سالانه صندوق را با ذکر منابع و مصارف مربوط به دیوان محاسبات و کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ارسال کند.

ماده هفت هم به اینکه وزارت ورزش مکلف است ظرف مدت ۶ ماه پس از لازم‌الاجراشدن این قانون ساختار سازمانی و تشکیلات تفصیلی وزارت را تهیه کند و به تایید سازمان اداری و استخدامی کشور برساند، اختصاص دارد.

ماده هشت هم درباره آیین‌نامه اجرایی این قانون ظرف مدت ۶ ماه پس از لازم‌الاجراءشدن آنکه باید توسط وزارت تهیه شود و به‌تصویب هیا ت وزیران برسد، تعریف شده است./ ایرنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: وزارت ورزش و جوانان وظایف و اختیارات امور جوانان ماده چهار حرفه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۴۱۱۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویب نخستین آیین‌نامه سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش پس از ۱۲ سال

وزیر آموزش‌وپرورش امروز پس از ماه‌ها غیبت در حیاط دولت به جمع خبرنگاران آمد تا از تصویب نخستین آیین‌نامه سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش پس از ۱۲ سال انتظار از زمان تصویب این سند در هیئت دولت خبر دهد.

رضا مراد صحرایی با تأکید بر اینکه این سند ائتلاف برای اعتلای تعلیم و تربیت را نشانه‌گیری کرده تصویب این آیین‌نامه نشان داد که در دولت موضوع مهارت‌آموزی به‌عنوان زیرساخت اصلی جهش تولید با مشارکت مردم از طریق دبیرستان‌ها و هنرستان‌ها باید دنبال شود.

وی بابیان اینکه در همین راستا آیین‌نامه تربیت کودکی در دستور کار دولت قرارگرفته اظهار داشت: به‌زودی نیز دو آیین‌نامه دیگر انسداد مبادی بی‌سوادی و توسعه سواد خواندن در کشور و دیگری برنامه ملی اوقات فراغت به دولت خواهد آمد تا به تصویب برسد.

وزیر آموزش‌وپرورش خاطرنشان کرد: این آیین‌نامه در ۱۰ ماده به تصویب هیئت دولت رسید. بر این اساس تا ۵ سال آینده، ۱۰۰۰ هنرستان جدید در کشور ساخته می‌شود و تعداد دانش آموزان در رشته‌های مهارتی در هنرستان به نیمی از دانش آموزان کل کشور می‌رسد. این عدد الآن ۳۹ درصد است. ضمن اینکه  ۸۰۰ هنرستان نیز از طریق تغییر فضای آموزشی موجود ایجاد می‌شود.

وی اضافه کرد: بر اساس این آیین‌نامه ۲ هزار و ۵۰۰ هنرستان به واحدهای تولیدی و کارآفرین تبدیل خواهد شد و معادل ۲ درصد اعتبارات حساب‌های ملی و استانی پیشرفت و عدالت به‌عنوان مشوق در اختیار شرکت‌ها و صنایعی قرار می‌گیرد که هنرستان تأسیس کنند و  تأسیس هنرستان‌های  وابسته به دستگاه‌ها و مراکز غیردولتی و تیزهوشان نیز در این آیین‌نامه دیده‌شده است.

وی خاطرنشان کرد: وزارت صمت هم مکلف به ایجاد هنرستان در جوار شهرک‌های صنعتی شده است. وزارت تعاون، نفت،  صمت، کشاورزی، فرهنگ، گردشگری، راه، بهداشت، وزارت کشور و ورزش حداقل ۵ هنرستان وابسته مبتنی بر ظرفیت‌های خود برای تقویت مهارت‌آموزی ایجاد کنند.

وزیر آموزش‌وپرورش همچنین گفت که ۲۰درصد ظرفیت آموزشی مراکز فنی و حرفه‌ای به آموزش مهارت به سایر دانش آموزان غیر فنی و حرفه‌ای اختصاص می‌یابد و وزارت آموزش‌وپرورش مکلف شده به دانش آموزان دوره دوم متوسطه غیر فنی و حرفه‌ای، ۳۰۰ ساعت آموزش مهارتی دهد.

صحرایی افزود: تغییر کاربری هنرستان‌ها و تصاحب زمین‌های ممنوع است. اگر هنرستانی قابل‌استفاده نباشد، با اجازه وزارت آموزش‌وپرورش امکان تغییر بهره‌برداری از آن‌ها ممکن است.

به گفته صحرایی موضوع تغییر تقویم آموزشی هم در قالب یک طرح در دولت تصویب‌شده و در حال بررسی است اما هنوز قطعی نشده است و مطابق راهکاری از تحول هستند، ۱۰ تا ۲۰ درصد برنامه‌های آموزشی باید متناسب با زیست‌بوم هر استان امکان تغییر داشته باشد. امکان‌سنجی این موضوع در دستور کار شورای عالی آموزش‌وپرورش قرارگرفته و امیدواریم این موضوع به‌زودی به ثمر برسد.

صحرائی با تأکید بر اینکه سند تحول بنیادین اجرایی نخواهد شد مگر با ائتلاف همه دستگاه‌های وابسته به دولت و وزارتخانه‌ها، تصریح کرد: این یک اتفاق مبارک و یک ریل جدید برای تقویت تعلیم و تربیت کشور است.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص درباره پرداخت هزینه کلاس‌های فوق‌العاده قبول‌شدگان آزمون آموزش‌وپرورش در سال گذشته هم با تأکید بر اینکه اگر قانونی در مجلس است که گفته این موضوع غیرقانونی است، همان قانون مبنا است، تصریح کرد:  ما چنین قانونی را نداریم که گرفتن هزینه مهارت‌آموزی غیرقانونی است، این مصوبه هیئت‌امنای دانشگاه است و مصوبات هیئت‌امنا در چارچوب ضوابط هیئت امناها لازم‌الاجرا هستند اینکه سال‌های گذشته این هزینه را نمی‌گرفتند به این معنا نیست که امسال که گرفته‌اند غیرقانونی است.

آرش خلیل خانه

دیگر خبرها

  • مجلس در این هفته| ساماندهی اجاره و اصلاح مالیات بر سوداگری
  • هاشمی: با اصلاح قانون جدید ورزشکاران بیشتری شامل معافیت و قانون استخدامی می شوند/ تخصیص ۵٠٠ میلیارد برای نوسازی تجهیزات فدراسیون‌ها
  • تشکر وزیر دفاع از مجلس بابت تصویب تشکیل «سپند»
  • بررسی جداول لایحه بودجه ۱۴۰۳ در مجلس
  • ضرورت اصلاح قانون معادن به نفع محیط زیست
  • لایحه دو فوریتی اصلاح قانون تعزیرات حکومتی به مجلس می‌رود
  • تصویب نخستین آیین‌نامه سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش پس از ۱۲ سال
  • رسیدگی به چک‌های برگشتی با هوش مصنوعی
  • معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد
  • ارائه لایحه اصلاح قانون کار به مجلس دوازدهم در اولین فرصت