Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- مدتهاست قیمت چادر صعودی است و تولید در کشور بسیار کمتر از نیاز است و در سال جهش تولید، انتظار جامعه رسیدن به تولید مورد نیاز مردم است.
به گزارش خبرگزاری آریا،مدتهاست موضوع قیمت پارچه چادری معضلی برای قشر مهمی از جامعه در کشورمان شده و علل مختلفی از جمله تولید ناکافی و دست دلالان در افزایش قیمت مطرح است .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کارشناسان امر معتقدند کیفیت پارچه تولید داخل در حد استاندارد‌های جهانی است اما به اعتقاد او تعداد خط تولید ناکافی است.
کارشناسان صنعت نساجی می گویند اگر بخواهیم بازار داخل را تامین کنیم باید خط تولید اضافه شود. افزایش قیمت این کالا، باعث شده افراد توانایی در خرید این کالا نداشته باشند، به طور مثال اگر در گذشته امکان خرید یک چادر مشکی با قیمت 100 تا 300 هزار تومان وجود داشت،  امسال برای خرید آن باید 500 تا یک میلیون و 300 هزارتومان هزینه کرد.
افسانه محرابی مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت معدن و تجارت در گفتگو با خبرنگار آریا می گوید: در حال حاضر نه میلیون متر چادرتوسط کارخانه حجاب شهرکرد تولید می شود که حدود یک درصد بوده و با توجه به برآورد از نیاز چادر کشور، حدود  97 میلیون متر پارچه چادری برای کشور نیاز داریم و ظرفیت داخل کشور حدود 10 میلیون متر می باشد.

تولید کننده ها ریسک را نمی پذیرند
از طرفی رئیس انجمن صنایع نساجی ایران اظهار می کند که توانایی تولید پارچه چادری در کشور به خوبی وجود دارد اما تولید کننده ها این ریسک را نمی پذیرند که در تولید این  کالا سرمایه گذاری کنند. در حال حاضر در سال 10 میلیون متر پارچه چادری توسط کارخانه حجاب شهرکرد تولید می‌شود. هم اکنون پروژه‌ای برای راه اندازی 25 میلیون متر پارچه چادری در سال داریم که 4 تا 5 سال زمان خواهد برد.
به گفته محمدجعفر شهلایی نژاد ، هم اکنون واردات چادر مشکی کاری انحصاری است و به نوعی قاچاق انجام می‌شود و تنها 10 میلیون متر در کشور تولید می‌شود.
او با اشاره به گرانی قیمت چادر، گفته که متاسفانه کنترلی در بازار چادر مشکی نیست و نظارتی صورت نمی‌گیرد. تولید این کالا کاری خاص و تک محصولی است. تولید کننده علاقه به تولید این کالا دارد، اما به دلیل اینکه هر لحظه ممکن است تولید این کالا به دست ارگان خاصی بیفتد تولید کننده ریسک نمی‌کند در تولید این کالا سرمایه گذاری کند چرا که نیاز به سرمایه گذاری زیاد است. تولید پارچه چادری کاری ساده و آسان است. نخی که در تولید آن استفاده می شود پلی استر (فلامنت) است که کار کردن با این نخ بسیار راحت است و مشکلی در تولید آن وجود ندارد.

دولت باید ارز مناسبی برای واردات چادر مشکی اختصاص دهد
از سوی دیگر علی اکبر کریمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان این که علت اصلی کمبود تولید چادر در داخل کشور ضعف در مدیریت اقتصادی می باشد، به خبرنگار آریا می گوید:قطعا دولت توانایی مدیریت بازار یک کالای خاص را دارا می باشد و با توجه به اهمیت کالایی مانند چادر و ارزش حجاب و عفاف در کشور، می تواند از طریق سیستم دولتی خودش این کالا را وارد کند و یا می تواند با ارائه مجوز به شرکت های تولید کننده این جنس را تامین نماید.
کریمی، با تاکید بر اینکه در موضوع واردات و توزیع کالا در کشور دچار مشکل هستیم، ادامه داد: دولت باید ارز مناسبی برای واردات چادر مشکی اختصاص دهد و در خصوص توزیع این کالا نیز مدیریت داشته باشد، زیرا با ورود این کالا به کشور ممکن است دلالان و واسطه ها قیمت این جنس را خودسرانه افزایش دهند و این فرایند موجب می شود قیمت این کالا در بازار نامطلوب باشد که این اتفاق، احجاف بزرگی در حق خانواده های مذهبی و انقلابی در جامعه است.

بهره‌برداری چند واحد در حوزه پارچه و نساجی در سال 99
از طرفی دیگر وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در حوزه نساجی، پوشاک و پارچه نیاز زیادی به تولید داریم می گوید:امسال این حوزه جزو پروژه‌های ویژه این وزارتخانه است و در حوزه پارچه و نساجی چند واحد به بهره‌برداری می‌رسد و چند واحد نیز در حال احداث است.
رضا رحمانی با بیان اینکه در برخی موارد مربوط به پارچه به خودکفایی رسیدیم و واردات در این خصوص متوقف شده است، گفته که پیش از این در حوزه چادر مشکی حدود 90 درصد نیاز کشور از خارج تامین می‌شد، اما با طرح‌های جدید در حوزه تولید پارچه چادر مشکی که به زودی به اجرا در می‌آید طی ماه‌های آتی پارچه داخلی چادر مشکی با کیفیت مطلوب به بازار عرضه می‌شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفته که از اردیبهشت امسال تاکنون بسیاری از صنایع مانند فولاد، مس، آلومینیم و خودرو تحریم بودند، اما در این بخش افزایش تولید ویژه‌ای داشته‌ایم. امسال صنایع نساجی جزو پروژه‌های دارای اولویت است و دولت حوزه نساجی را جزو پروژه‌های اقتصاد مقاومتی قرار داده است.

ضعف نظارتی از عوامل گرانی قیمت چادر
اما سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس معتقد است که ضعف نظارتی از عوامل گرانی قیمت چادر است و باید سیاست های صحیح در این زمینه اتخاذ شود. فاطمه ذوالقدر می گوید: چادر نماد فرهنگی ایران است و با تقویت تولید داخلی این کالا موافق هستیم و مجلس از تولید داخلی چادر حمایت می کند؛ باید تعداد کارخانه های تولید چادر افزایش پیدا کند و بررسی شود که چه مشکلی سر راه تولید این کارخانه ها وجود دارد.
سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، افزود: نباید این کالای فرهنگی را از خارج از کشور وارد کنیم و بعد بگوییم که عوارض واردات آن را صفر کنیم، بلکه باید موانع سر راه تولید چادر را برداریم؛ چرا که این کالای فرهنگی اولویت خانم ها در حجاب بوده و حجاب برتر است و دقت کنیم که چه کارهایی برای تولید داخل آن می توان انجام داد.



گرانی چادر تا 2میلیون تومان و وظایفی که باید جدی گرفته شود
به گفته کارشناسان صنعت نساجی، سالانه حدود 75 میلیون متر تقاضا برای چادر مشکی در کشور وجود دارد و تولیدات داخلی نیاز کل بازار‌های کشور را تامین نمی‌کند و کمبود امکانات و بالا رفتن قیمت نخ و الیاف نیز تاثیر بسزایی در کاهش تولیدات و قیمت آن‌ها دارد. اما گرانی بودن چادر مشکی، معضلی است که خانم‌های ایرانی در چند سال اخیر با آن مواجه هستند کافی است سری به فروشگاه های حجاب بزنیم و با قیمت نجومی این کالا مواجه شویم به نحوی که یک قواره چادر مشکی را حتی به قیمت 2 میلیون تومان هم می فروشند.
حال در شرایطی که چادر نماد فرهنگی ما ایرانیان محسوب می شود، بایستی با تخصیص منابع به شرکت ها و نساجی ها علاوه بر اهتمام به شعار سال یعنی جهش تولید، در این زمینه  اقدامی موثر انجام داد. علاوه بر این نظارت بر نحوه توزیع این کالا باید جدی تر پیگیری شود و ضمنا عملکرد دلالان و سودجویانی که به صورت خودجوش قیمت ها را به بهانه های مختلف و نامعتبر دستکاری می کنند نیز زیر ذره بین مسئولان باشد و برخورد قاطع صورت پذیرد تا بتوان به شرایط مطلوب برگشت.



منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: چادر مشکی تولید این کالا پارچه چادری تولید کننده تولید پارچه پارچه چادر میلیون متر تولید داخل چادر مشکی قیمت چادر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۴۱۳۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت عجیب و نجومی سنگ قبر دوباره سوژه کاربران شد + عکس

قیمت سنگ در ارزان‌ترین حالت از ۴ میلیون تومان شروع می‌شود و در برخی مواقع به ۸۰ میلیون تومان هم می‌رسد. ارزان‌ترین سنگ قبر گرانیت مشکی است و گرانترین سنگ قبر هم مرمر آبی است که شروع قیمت آن از ۶۵ میلیون تومان است.

منبع: خبر آنلاین

tags # اخبار اجتماعی سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! اتفاق عجیب که همزمان با انقراض دایناسورها در زمین رخ داد! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟

دیگر خبرها

  • قیمت قورمه سبزی نجومی شد
  • قیمت عجیب و نجومی سنگ قبر دوباره سوژه کاربران شد + عکس
  • کالا‌های اساسی با وجود پرداخت ارز ترجیحی با قیمت ۲ تا ۳ برابری به دست مردم می‌رسد
  • ضرورت قدم‌برداشتن در مسیر تولید برای تحقق شعار سال
  • قیمت سنگ قبر هم نجومی شد
  • قیمت گوشت دوباره نجومی می‌شود؟
  • قیمت غذای محبوب ایرانی‌ها نجومی شد (اینفوگرافی)
  • (عکس) قیمت نجومی اجاره‌بها برای بالاشهر نشینی در تهران
  • آفریقا، اقیانوس فرصت‌ها برای تجار و بازرگانان ایرانی/ضرورت صادرات برای تحقق جهش تولید
  • آفریقا، اقیانوس فرصت‌ها برای تجار و بازگانان ایرانی/ضرورت صادرات برای تحقق جهش تولید