Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@12:31:40 GMT

برداشت گل محمدی در بهاباد آغاز شد

تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۴۱۷۶۰

برداشت گل محمدی در بهاباد آغاز شد

مهدی عبدالحسین زاده روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: بیشتر محصول برای تهیه گلاب به شیوه سنتی در منطقه و به صورت خشک نیز به عنوان داروی گیاهی در شهرستان مصرف می شود.

وی اضافه کرد: کشت این گیاه با استقبال خوب کشاورزان روبروست و در سال جاری حدود پنج هکتار به سطح زیرکشت اضافه شد و بیشترین سطح زیرکشت آن در بخش آسفیچ و دهستان بنستان قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر جهاد کشاورزی بهاباد اضافه کرد: رویکرد سازمان در جهت افزایش سطح زیرکشت و تولید محصول و حفظ منابع طبیعی با حمایت از توسعه این محصول است و گل محمدی با دارا بودن مزایای بسیار، گیاهی با اهمیت است که نیازمند به تجاری‌سازی محصول دارد.

گل محمدی به صورت قلمه و پاجوش از آذر ماه تا پایان اسفندماه کشت می‌شود و از فروردین تا اردیبهشت ماه به صورت گلبرگ و غنچه با توجه به شرایط آب و هوایی هر منطقه در فواصل معین برداشت می شود.

 مدت زمان گل دهی این گیاه ١٢ سال است و صرفه اقتصادی آن از سال سوم چشمگیر است، و بعد از ١٢سال شاخه این گیاه به اندازه ٢٠ سانتی متر بریده و باغستان جدید احداث می‌شود.

گل محمدی گیاهی کم آبخواه است که نیاز آبی آن در هر منطقه متفاوت است و در بهاباد به پنج تا ۶ مرحله آبیاری نیاز دارد و اجرای آبیاری قطره‌ای در باغستان‌ها موجب بهره وری آب و افزایش تولید گل می‌شود.

مرکز شهرستان ۲۰ هزارنفری بهاباد در فاصله ۲۰۰ کیلومتری شرق استان یزد قرار دارد.

برچسب‌ها اراضی کشاورزی گیاهان بهاباد

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اراضی کشاورزی گیاهان بهاباد اراضی کشاورزی گیاهان بهاباد گل محمدی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۴۱۷۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاشت درختچه کم آب بر گل محمدی در دهستان مرگور ارومیه

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، رئیس  جهادکشاورزی آذربایجان غربی گفت:  در راستای اصلاح و ترویج الگوی کشت در باغات استان ، بیش از ۱۵ هکتار درختچه گل محمدی در دهستان مرگور ارومیه کاشته شده است.

  خسرو شهبازی در بازدید از باغات گل محمدی در دهستان مرگور ارومیه ، افزود: با توجه به نیاز آبی گل محمدی ( حداکثر چهار هزار مترمکعب در  هکتار) و نیز بسیار مقاوم بودن به شرایط کم آبی و مدیریت بهینه و صرفه جویی در آب کشاورزی همچنین مقاومت بالای آن به سرما و نیز  کم توقع بودن آن نسبت به حاصلخیزی خاک  کاشت درختچه های گل محمدی در اراضی شیب‌دار این منطقه پیشنهاد می شود.

وی اضافه کرد: کاشت ارقام مرغوب گل محمدی از لحاظ استخراج روغن گل محمدی ( اسانس) و گلاب گیری ، کاشت صحیح این باغات ، استفاده مناسب از کود های پایه و حیوانی ، استفاده از نوار تیپ ، و رعایت اصول صحیح کاشت جهت رسیدن به محصول مرغوب و بازدهی اقتصادی بسیار مهم است.

شهبازی ادامه داد: باغداران منطقه به دلیل عدم آشنایی با این محصول باغی و مزایای آن چندان راغب به کاشت این محصول نبوده و بایستی اقدامات ترویجی و آموزشی برای باغداران انجام گیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان جهت آموزش، اقدام به  کاشت صحیح و اصولی چند نهال گل محمدی در دهستان مرگور کردند.

 

دیگر خبرها

  • جشن شکرگزاری برداشت گل‌محمدی در شهرستان سربیشه
  • پیش بینی برداشت ۸۸۱ تن گل محمدی در خراسان جنوبی
  • آیین شکرگزاری برداشت گل‌محمدی در سربیشه برگزار شد
  • اعلام قیمت خرید تضمینی کلزا در گلستان
  • تولید ۲۴ هزار تن توت فرنگی در بابلسر
  • کاشت درختچه کم آب بر گل محمدی در دهستان مرگور ارومیه
  • ۵۱۰ هزار تن گندم به مراکز مسقف خوزستان انتقال داده شد
  • پیش بینی تولید بیش از ۲۴ هزار تن باقلا در گلستان
  • برداشت ۴۰ درصد گندمزار‌های سیستان و بلوچستان
  • برداشت گل محمدی از ۵۰۰ هکتار از گلزار‌های خراسان شمالی