Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت‌الاسلام بهاری با بیان اینکه آراستگی به صفت احسان محور دعای روز یازدهم از ماه مبارک رمضان است، گفت: اگر کسی ایمان و تضرع و ذکر خدا را همراه با استقامت در مسیر او محور قرار دهد، خدا همه خیرات را نصیب‌اش می‌کند.

خبرگزاری شبستان، گروه قرآن و معارف: از اعمال توصیه شده در ماه مبارک رمضان، دعا و مناجات به درگاه خدای متعال است لذا برای این ماه ادعیه متعددی سفارش شده که با تمسک به آنها می توان از برکات رمضان بیش از پیش بهره برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ازجمله ادعیه این ماه دعاهای روزانه برای هر یک از روزهای ماه مهمانی خدا است که در عین کوتاهی دریایی از معارف را در خود جای داده اند؛ از این رو، سلسله گفت وگوها با حجت الاسلام والمسلمین «ابراهیم بهاری»، استاد اخلاق و کارشناس مذهبی را که به شرح معارف و آموزه های این ادعیه می پردازد بازخوانی کرده ایم، اینک شرح دعای روز یازدهم از رمضان المبارک:

 

حجت الاسلام والمسلمین «ابراهیم بهاری»در شرح این دعا، اظهار کرد: رسول خدا(ص) در این روز عرضه می دارند: «بسم الله الرحمن الرحیم؛ اَللّهُمَّ حَبِّبْ اِلَیَّ فیهِ الْاِحْسانَ وَکَرِّهْ اِلَیَّ فیهِ الْفُسُوقَ وَالْعِصْیانَ وَحَرِّمْ عَلَیَّ فیهِ السَّخَطَ وَالنّیرانَ بِعَوْنِکَ یا غِیاثَ الْمُسْتَغیثینَ؛ خدایا دوست گردان نزد من در این ماه احسان و نیکی را و ناخوش‌دار در پیش من در این روز فسق و نافرمانی و گناه را و حرام گردان در این روز بر من خشم کیفربار و آتش (سوزان) را به کمک خودت، ای فریاد رس فریادخواهان.»

 

این استاد اخلاق تصریح کرد: وجود مبارک حضرت رسول(ص) در دعای روز یازدهم در محضر الهی دوباره با نگاه کریمانه طلب فضیلتی دیگر را دارند و احسان را مطالبه می کنند البته احسان نه به این معنا که خدا برای ایشان خیری را رقم زده یا گره ای را برای شان بگشاید بلکه آراستگی به احسان را می طلبند تا نیکوکاری به عنوان یک عمل پسندیده در ما رشد کند و برای مجموعه افراد جامعه اسباب خیر باشیم.

 

وی اضافه کرد: این دعا را وقتی در لسان نبی اعظم(ص) می بینیم یعنی من به مجموعه آنچه در زندگی فردی و اجتماعی روبرو می شوم نگاه حُسن داشته باشم نه سوء و همه را با حسن ظن بنگرم نه سوءظن و وقتی هم این نگاه در من ایجاد شد و رشد کرد، قطعا گشایش‌های بسیاری از گره ها را برایم رقم می زند.

 

حجت الاسلام بهاری تاکید کرد: در آیات قرآن کریم وقتی درصدد بررسی اهل احسان بودن برمی آییم به آموزه های متعدد برمی خوریم برای مثال در آیه 125 سوره مبارکه نحل خداوند می فرماید: «ادْعُ إِلَى سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُمْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنْ ضَلَّ عَنْ سَبِيلِهِ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ». این آیه مردم را با حکمت و اندرز و احسان و نیکی به خدا دعوت می کند یعنی از اسباب دعوت به سوی خداوند عالم رشد حسن و احسان در آدمی است.

 

این استاد حوزه در ادامه بیان کرد: پیامبر(ص) هم بر این رشد تاکید می کنند چراکه در سایه آن رذایل از بین رفته و انسان از جامعه (اعم از خانواده، محله، استان، کشور و جهان) رفع مشکل می کند. در نگاه چنین انسانی هر چه هست، خیر است.

 

وی با اشاره به فرازهای بعدی دعای روز یازدهم از ماه مبارک رمضان، ادامه داد: پیامبر(ص)  در ادامه بیان می کنند: «وَکَرِّهْ اِلَیَّ فیهِ الْفُسُوقَ وَالْعِصْیانَ»؛ این یعنی دو اتفاق ممکن است در زندگی من رخ دهد یکی فسق و دیگری عصیان؛ فسق به گناه های علنی می گویند و با فساد که گناه پنهان است، فرق دارد.

 

حجت الاسلام بهاری اضافه کرد: امام حسین(ع) وقتی خواستند بر مردم و یزید حجت را تمام کنند، فرمودند: یزید مردی فاسق است. فسق پله ای بالاتر از فساد است یعنی گناه علنی و بعد از آن عصیان بروز می کند و انسان مقابل خدا می ایستد. خدای عالم در قرآن به این موضع عصیان انسان اشاره دارد، مثل فرعون که اهل عصیان معرفی می شود.

 

وی تاکید کرد: حضرت رسول(ص) تاکید دارند «کرّه» یعنی خدایا کاری کن که من از این دو عمل کراهت داشته باشم و فسق و فساد برای من زشت و کریه باشد و به آن سمت نه آنکه نروم بلکه آن را زشت و کریه ببینم.

 

این استاد اخلاق ادامه داد: رسول خدا(ص) در ادامه عرضه می دارند: «وَحَرِّمْ عَلَیَّ فیهِ السَّخَطَ وَالنّیرانَ» یعنی خدایا آتش جهنم و آتش غضبت را بر من حرام کن. برای این حرمت باید کاری کنیم به عبارت بهتر، من حبیب او باشم و او محبوب من.

 

وی ادامه داد: چنان در داستان حضرت ابراهیم(ع) در قرآن آمده وقتی ایشان با ناپدری خود همکلام شد و بر ترک بت پرستی تاکید کرد، به خدا عرضه داشت: من را جزء بندگان محبوب خودت قرار بده و بهشت را جزء ارث من قرار بده (یعنی جز من، فرزندانم هم اهل بهشت باشند) و این را برای ناپدری اش هم طلب می کند.

 

این کارشناس مذهبی با اشاره به اتمام دعا با عبارت «یا غِیاثَ الْمُسْتَغیثینَ»، بیان کرد: مجموعه دعای روز یازدهم به ما می گوید اگر کسی ایمان و تضرع و ذکر خدا را همراه با استقامت در مسیر او با خضوع و خشوع  و رعایت حریم الهی، محور همه رفتارهایش قرار دهد و در این جهاد اکبر تلاش کند خداوند به او مجموعه خیرها را عنایت کرده و از دایره خشم خویش نیز خارج اش می کند.

 

وی خاطرنشان کرد: خوشا به حال آنان که با نماز و روزه، انفاق واقعی، تواضع و حُسن خُلق، ارجح دانستن دیگران بر خود، نرمی و لطافت رفتار، پرهیز از خشم و غضب و خودستایی و عیب جویی و تمسخر دیگران، با صداقت در گفتار، سعه صدر، دوری از تکلف و ... بدی ها را از خود دوره کرده و فضایل را در وجودشان جمع می کنند.

 

پایان پیام/9

منبع: شبستان

کلیدواژه: رزمایش مواسات و کمک مومنانه سبک زندگی اسلامی دعای روز یازدهم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۴۱۷۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اکسیوس: بایدن شخصا در مذاکرات آتش‌بس غزه حضور داشته است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، نشریه اکسیوس به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که جو بایدن رئیس‌جمهور این کشور شخصاً در تلاش های گسترده برای دستیابی به توافق در مورد اسیران صهیونیست دربند مقاومت و آتش‌بس در نوار غزه شرکت داشته است.

به گفته مقامات آمریکایی، بایدن دستیابی به آتش‌بس در نوار غزه را در چهار یک راهبرد گسترده‌تر در داخل و خارج ضروری می‌داند.

آنها افزودند که بایدن می خواهد هر کاری که می تواند انجام دهد تا به توافقی دست یابد که معتقد است عملیات نظامی در رفح را متوقف خواهد کرد.

مقامات آمریکایی همچنین گفتند که کاخ سفید بر این باور است که آتش بس در نوار غزه، حملات نیروهای مسلح یمن را به کشتی ها در دریای سرخ متوقف می‌کند و این توافق ممکن است اسرائیل و حزب الله را از آستانه جنگ دور کند.

کد خبر 6094418

دیگر خبرها

  • رقص هماهنگ مهران مدیری و محمدرضا شریفی‌نیا در فیلم «دایره زنگی» (فیلم)
  • چرا ایران هسته ای برای منطقه و جهان امنیت‌زا است؟
  • ریچموند به هایوارد پیوست/ تشدید دایره تحریم اسرائیل در آمریکا
  • تساوی آلومینیوم و فولاد در اراک؛ شاگردان ویسی همچنان در لبه پرتگاه
  • اکسیوس: بایدن شخصا در مذاکرات آتش‌بس غزه حضور داشته است
  • رایزنی‌های مصر برای حل اختلافات ۲ طرف درباره آتش‌بس در غزه
  • تیزر | مستند «کابوس ژنرال» به آنتن شبکه سه رسید
  • غزه امروز دایره المعارف پرآوازه بی‌اخلاقی‌های غرب است
  • مستند «کابوس ژنرال» به آنتن شبکه سه رسید/ قدرت نظامی ایران معاصر
  • مستند «کابوس ژنرال» به آنتن شبکه سه رسید + تیزر