Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-01@18:51:15 GMT

اجرای برنامه مجازی «ضیافت نور» در کتابخانه فرهنگسرای سرو

تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۴۱۹۳۸

اجرای برنامه مجازی «ضیافت نور» در کتابخانه فرهنگسرای سرو

به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه «ضیافت نور» به همت کتابخانه سرو و با هدف شناساندن تنوع رسوم و آئین‌های روزه‌داری در کشورهای گوناگون مسلمان از ابتدای ماه رمضان در اینستاگرام فرهنگسرای سرو به نشانی farhangsara_sarv منتشر می‌شود.

تنوع رسوم و آئین‌های روزه‌داری در کشورهای گوناگون مسلمان، زیبایی خاصی را به فضای معنوی و روحانی این ماه می‌بخشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نحوه اجرای مراسم افطاری، سحری و دیگر سنت‌ها در مناطق گوناگون دنیا با یکدیگر تفاوت‌هایی دارد که این تنوع را می‌توان نشئت گرفته از شرایط اقلیمی و تفاوت خصوصیت‌های فردی و اجتماعی جوامع گوناگون دانست.

برای مثال از سنت‌های کشور ترکیه در ماه رمضان، سنت چاوش‌خوانی است که بر اساس سنتی دیرینه، «سحرخوان‌ها» (چاوش خوان) به خیابان‌ها و کوچه‌ها آمده و برای بیدار کردن مسلمانان در هنگام سحر و اقامه نماز آواز سر می‌دهد و بعد از اقامه نماز صبح مسلمانان به قرائت قرآن می‌پردازند.

در کشور تاجیکستان نیز جمله «رمضان مبارک» تا آخر این ماه بین تاجیک‌ها رد و بدل می‌شود و آئین موسوم به «رب من» از معروف‌ترین و رایج‌ترین شعائر تاجیک‌ها در این ماه است که تا حد زیادی توانسته در ۸۰ سال حاکمیت کمونیست که مخالف هرگونه شعائر دینی بود، سنت‌های رمضان را حفظ کند.
 

طاباغ اوروجی، اوباش دان و قاباخلاما نیز از سنت‌های قدیمی آذری زبان‌های ایران است که درماه مبارک رمضان معمول است.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۸۸۷۸۶۲۷۷ (کتابخانه سرو) تماس بگیرند.

کد خبر 4917585

منبع: مهر

کلیدواژه: فرهنگسرای سرو ضیافت افطار اجلاس کشورهای اسلامی ماه مبارك رمضان ویروس کرونا ماه رمضان ۹۹ کنفرانس بین المللی قرآن شهید مطهری کاظم صدیقی شبکه چهار سیما دعا و نیایش معرفی کتاب رادیو گفتگو تفسیر قرآن حضرت خدیجه س فضای مجازی سنت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۴۱۹۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آئین اختتامیه جشنواره سفیران سلامت با تجلیل از فعالان سلامت


به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، جمالی سرپرست آموزش و پرورش استان در این جشنواره گفت: ۱۲۰ مراقب سلامت در مدارس استان برای بهداشت و نظارت بر مسائل بهداشتی دانش آموزان فعالیت می‌کنند.
مدیرکل دفتر سلامت سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش هم در این آئین گفت: یکی از برنامه‌های دفتر سلامت تشکل‌های دانش آموزی سفیران سلامت است که ۲۵ درصد دانش آموزان کشور در هر مدرسه سفیر سلامت هستند.
گودرزی افزود: این سفیران با توجه به کمبود نیرو در حوزه سلامت آموزش‌های تخصصی را برمبنای سرفصل‌ها از رابطین بهداشت دریافت و آموزش‌های سلامت محور را به ۱۰ نفر از همکلاسی‌های خود انتقال می‌دهند.
وی اضافه کرد: یکی از برنامه‌های وزارت برای بهداشت و توسعه زیرساخت‌ها جذب نیروی متخصص است که در آزمون استخدامی آموزش و پرورش در اریبهشت ماه ۴ هزار مربی بهداشت جذب و در مهرماه آینده کمبود نیرو برطرف می‌شود

دیگر خبرها

  • پرورش پلیس تخصصی برای بخش‌های گوناگون امنیت
  • پرورش پلیس تخصصی برای بخش های گوناگون امنیت
  • یادمانی برای مرحوم غلامحسین بنان در فرهنگسرای ارسباران
  • یادمان غلامحسین بنان در فرهنگسرای ارسباران
  • آئین اختتامیه جشنواره سفیران سلامت با تجلیل از فعالان سلامت
  • دستگاه‌های فرهنگی برنامه‌های شاخص خود را برای سال جاری تعیین کنند
  • آئین گرامیداشت روز جهانی روانشناس و مشاور برگزار شد
  • ویژه برنامه تحویل سال رادیو ایران بالاترین امتیاز را کسب کرد
  • منشور رسانه‌ای طی آینده‌ای نزدیک در اردبیل رونمایی می‌شود
  • برنامه سازان صدا و سیمای خوزستان در ماه رمضان تجلیل شدند