Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جماران، وبسایت War on the Rocks نوشت: بوریس جانسون، وزیر خارجه وقت انگلیس، در سال 2016 زمانی که اصرار داشت انگلیس می‌تواند به نوعی مهاجرت از اروپا را محدود کند، اما هم زمان در اتحادیه گمرکی با اتحادیه اروپا باقی بماند، گفت: «سیاست من در قبال یک کیک، داشتن و خوردن همزمان آن است.» امروز با گذشت چهار سال از اظهارات جانسون، دیگر خبری از آن کیک برای انگلیس نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حالا ترامپ گفته که قصد دارد از ایران به دلیل نقض برجام به شورای امنیت شکایت برده و تحریم‌های بیشتری اعمال کند، غافل از اینکه او هم مثل جانسون نمی‌تواند خر و خرما را با هم داشته باشد. بدتر از همه، ترامپ با این اقدام می‌تواند ایران را از هرگونه محدودیت هسته‌ای آزاد، آمریکا را در شورای امنیت تضعیف، شرکای اروپایی را از واشنگتن دور و به اعتبار آمریکا برای مدت طولانی آسیب برساند.

در ادامه این مطلب آمده است: علت این تلاش جدید آمریکا پایان محدودیت برنامه ریزی شده برای تحریم تسلیحاتی علیه ایران در ماه اکتبر است. از آنجایی که این تحریم در سال 2010 به عنوان بخشی از تلاش برای ترغیب تهران به توافق هسته‌ای تحمیل شد، روسیه، چین و ایران از دولت اوباما و شرکای اروپایی آن خواستند که در صورت امضای برجام در سال 2015 فوراً این تحریم‌ها برداشته شود. در نهایت، شورای امنیت با تأیید توافق هسته‌ای تحریم تسلیحاتی را تنها برای پنج سال دیگر تا اکتبر سال 2020 تمدید کرد. تحریم تاثیر چشمگیری بر توانایی‌های نظامی ایران، رفتار منطقه‌ای یا توانایی تسلیح متحدانش نداشته است. بنابراین به عنوان هماهنگ کننده سیاست‌های کاخ سفید در خاورمیانه در دوران دولت قبلی، من با رئیس جمهور باراک اوباما و همکارانم در دولت توافق کردیم که با انقضای تحریم‌های تسلیحاتی در ازای محدود کردن توان دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای موافقت کنیم.

در حال حاضر دولت ترامپ قصد دارد قطعنامه‌ای برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران به شورای امنیت ببرد، کوششی که روسیه حتماً آن را وتو خواهد کرد. هنگامی که این قطعنامه ارائه شود، ترامپ سپس به طرفین اروپایی برجام یعنی انگلستان، فرانسه و آلمان فشار خواهد آورد تا مکانیسم ماشه را رسما فعال کرده و درخواست بازگشت مجدد تحریم‌ها را به شورای امنیت ببرند. پس از طی یک روند طولانی 30 روزه، تحریم‌ها اعمال خواهد شد. از میان این سه کشور اروپایی، انگلستان بیشترین حمایت را از ترامپ می‌کند. جانسون، نخست وزیر فعلی، ممکن است برای داشتن روابط خوب با واشنگتن و توافق تجاری پس از برگزیت با ترامپ همراهی کند. البته او همزمان ممکن است مخالف هم باشد که در آن صورت آمریکا چاره‌ای ندارد جز اینکه بگوید خودش جزوی از برجام است آن هم با وجود اینکه سال 2018 از آن خارج شد.

پمپئو تأکید می‌کند که تفسیر وی از قطعنامه شورای امنیت وضع قانون نیست بلکه فقط قرائت آن است، برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نیز در تاریخ 30 آوریل بدون ابراز تعجب اظهار کرد که در قطعنامه 2231 هیچ اشاره‌ای به اینکه حتما باید عضو برجام بود نشده است.

قمار دولت ترامپ بسیار خطرناک است. پایه‌گذاری این بدعت در زمینه نادیده گرفتن قوانین با استدلال‌های نه چندان محکم حقوقی باعث می‌شود که در آینده چین و روسیه نیز هر آنچه که به نفع‌شان نیست را با همین استدلال‌ها رد کنند. همین حالا هم ایران به دلیل تحریم‌های آمریکا و قیمت پایین نفت، توان خرید اسلحه‌های پیشرفته را ندارد، اما به هر حال از بین رفتن محدودیت‌ها به او مشروعیت می‌بخشد. برنامه ترامپ در واقع نتیجه‌ای جز تضعیف شورای امنیت و قوانین و مقررات بین‌المللی ندارد. توافق نامه‌ امضا شده با ایران یک دستاورد منحصر به فرد و مهم برای دولت اوباما در سال 2015 بود. اگر آمریکا اکنون آن قطعنامه را به طور کامل از بین ببرد، دیگر هرگز مشابهی نخواهد یافت.

استناد به مکانیسم ماشه آن هم بدون مبنای قانونی محکم و پس از آنکه اروپایی‌ها به صراحت از انجام این کار خودداری کردند، یک ضربه عمیق دیگر برای روابط فرامنطقه‌ای شکننده آمریکا خواهد بود. ترامپ پیش از این با سؤال از ضمانت دفاعی ماده 5 ناتو، عقب نشینی از توافق نامه اقلیمی پاریس و بیرون کشیدن نیروهای آمریکایی از سوریه بدون مشورت با متحدان اروپایی به اتحاد فراآتلانتیک آسیب جدی وارد کرده است. او همچنین به طور یک جانبه تعرفه‌های فولادی و آلومینیوم را تحمیل کرد. خروج از توافق هسته‌ای ایران علیرغم تمایل اروپا برای حمایت از آن قدم دیگری بود که موجب تضعیف برجام شد، حالا اقدام اخیر آمریکا ضمن تضعیف قوانین بین‌المللی و شورای امنیت، فقط به آینده اتحاد آمریکا و اروپا آسیب می‌زند.

شاید مهمتر از همه، این آخرین تلاش یکجانبه آمریکا برای تغییر توافق هسته‌ای به نفع خودش احتمالاً روشی باشد که سرانجام آن را به کل نابود کند. علی رغم مشکلات اقتصادی تحمیل شده به واسطه کمپین فشار حداکثری به ایران دولت ترامپ در دستیابی به اهداف خود ناکام بوده است.  ترامپ طی دو سال اخیر نه توانسته توافق هسته‌ای جدیدی، نه تغییری در رفتار ایران یا تغییر حکومت ایجاد کند، البته تهران تاکنون انتخاب کرده که همچنان یک طرف معامله بماند. جمهوری اسلامی ایران در مواجهه با تحریم‌های آمریکا از این توافق خارج نشده زیرا هنوز امیدوار است که یک دموکرات منتخب در نوامبر 2020 در ازای تمایل ایران برای انجام این کار به کاخ سفید رسیده و برجام را احیا کند. با این حال اگر آمریکا با استفاده از مفاد معامله‌ای که خودش نقض کرده بود مجبور به اعمال مجدد کلیه تحریم‌ها علیه تهران شود، ایران نیز احتمالاً برجام به کلی کنار خواهد گذاشت. ترامپ می تواند ادعا کند که او بدترین توافق تاکنون را نابود کرده، اما این ایران خواهد بود که  دیگر آزاد است تا برنامه هسته‌ای خود را بدون نظارت بین‌المللی گسترش دهد، مگر اینکه دولت مایل به استفاده از نیروی نظامی برای متوقف کردن آن باشد.

منبع: جماران

کلیدواژه: سهام عدالت بودجه 99 ویروس کرونا تحریم ایران بازگشت ترامپ به برجام سهام عدالت بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی توافق هسته ای شورای امنیت تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۴۱۹۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترامپ اعضای ناتو را تهدید کرد


به گزارش خبرآنلاین به نقل از ایسنا «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا در مصاحبه‌ای با مجله «تایم» که سه‌شنبه منتشر شد، بر اصرار ماه گذشته خود مبنی بر اینکه تل‌آویو باید «جنگ را به پایان برساند» قبل از آنکه هرگونه حمایت بین‌المللی را از دست بدهد، ایستاد.

ترامپ گفت: «فکر می‌کنم که اسرائیل یک کار بسیار بد در حوزه روابط عمومی انجام داده است. فکر می‌کنم ارتش اسرائیل نباید هر شب تصاویری از ساختمان‌های فروریخته و بمباران بفرستد.»

او در پاسخ به این سوال که آیا او تعلیق یا اعمال شروطی برای کمک نظامی ایالات متحده به رژیم صهیونیستی را به منظور پایان دادن به جنگ در نظر دارد، گفت «خیر.»

تهدید ناتو

در جریان گفت‌وگو با مجله تایم، ترامپ همچنین خطاب به اعضای ناتو گفت آنها را به حال خود رها می‌کند، مگر اینکه آنها هزینه‌های نظامی خود را افزایش دهند.

دونالد ترامپ به اعضای ناتو هشدار داده است که در صورت پیروزی در دور دوم ریاست‌جمهوری، آن‌ها «دست تنها» خواهند بود، مگر اینکه هزینه‌های نظامی خود را افزایش دهند. رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده و نامزد سال ۲۰۲۴ گفت که پیام او به این ائتلاف نظامی این است: «اگر نمی‌خواهید هزینه کنید، پس خودتان هستید و خودتان.»

ترامپ که مدت‌هاست شکایت می‌کند که «ایالات متحده بار مالی ناروایی را در ناتو به دوش می‌کشد»، قبلا ماده پنج این معاهده، یعنی اصل دفاع جمعی ائتلاف را زیر سوال برده است.

در اوایل سال جاری، او بیشتر از این پیش رفت و گفت روسیه می‌تواند با متحدان ناتو که به اندازه کافی برای دفاع جمعی هزینه نکرده‌اند، «هر کاری که می‌خواهد انجام دهد.» ترامپ در مصاحبه مفصل خود با مجله تایم گفت هنوز روی حرفش هست.

یک اقیانوس فاصله

این سیاستمدار ۷۷ ساله گفت، اگر در انتخابات نوامبر دوباره کاخ سفید را به دست بگیرد، ادامه کمک‌های ایالات متحده به اوکراین مشروط به این خواهد بود که اروپا با این کمک‌ها مطابقت کند. واشنگتن تاکنون بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار، با حمایت جو بایدن و حمایت دو حزب اصلی کنگره، کمک به اوکراین ارسال کرده است.

ترامپ می‌گوید: «ما یک اقیانوس بین خودمان داریم، آنها هیچی.»

ترامپ نگفت که آیا به همه کمک‌های مالی آمریکا پایان می‌دهد یا خیر، اما گفت: «تا زمانی که اروپا شروع به برابری نکند، پول نمی‌دهیم. اگر اروپا قرار نیست پول بپردازد، چرا ما باید پرداخت کنیم؟ آنها بسیار بیشتر تحت تأثیر قرار می‌گیرند. ما یک اقیانوس بین خودمان داریم، آنها نه.»

رئیس‌جمهور سابق آمریکا همچنین اشاره کرد که در صورت پیروزی در دور دوم ریاست جمهوری، در حمایت نظامی دیرینه آمریکا از تعدادی از متحدان کشورش تجدیدنظر خواهد کرد. او پیشنهاد کرد که می‌تواند نیروهای آمریکایی را که با هدف بازدارندگی علیه نظام کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی در کره‌جنوبی مستقر هستند، خارج کند.

ترامپ گفت که تدابیر فعلی «هیچ معنایی ندارد. چرا ما باید از کسی دفاع کنیم؟ و ما در مورد یک کشور بسیار ثروتمند صحبت می‌کنیم.»

دیگر خبرها

  • ترامپ اعضای ناتو را تهدید کرد
  • فیلم لو رفته از بایدن درباره احتمال توافق با ایران؛ پای ترامپ وسط است؟
  • شرط ترامپ برای کمک به اوکراین
  • ترامپ برای کمک به کی‌یف شرط گذاشت
  • دادگاه نیویورک ترامپ را ۹۰۰۰ دلار جریمه کرد
  • ادعاهای تازه دونالد ترامپ درباره ایران و احتمال جنگ با اسرائیل
  • بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟
  • ۵ محصول زنجیره ارزش راهبردی استان کرمان در نمایشگاه تهران
  • وزیر کشور: اقدامات استان کرمان در ایجاد زنجیره ارزش قابل توجه است
  • نمایش توانمندی‌های استان کرمان در ایران اکسپو ۲۰۲۴