Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-30@11:28:11 GMT

نگرانی از بی‌توجهی دولت آینده به موضوع دریاچه ارومیه

تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۴۳۳۹۳

نگرانی از بی‌توجهی دولت آینده به موضوع دریاچه ارومیه

 ۴هزار و ۶۰۰میلیارد تومان معادل یک‌میلیارد دلار تاکنون برای احیای دریاچه ارومیه هزینه شده است و ارزش ریالی پروژه‌های سازه‌ای که تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد حدود ۱۰هزار میلیارد تومان است. اگرچه برنامه‌های بالادستی برای رسیدن دریاچه به تراز اکولوژیک تکلیف مشخصی به دستگاه‌های اجرایی داده است، اما بیم آن می‌رود که مسئولان در دولت و مجلس بعدی تامین حقابه دریاچه ارومیه را در اولویت قرار ندهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

احیای دریاچه ارومیه اگر به مطالبه مردمی تبدیل نشود، حکایتی شبیه به ماجرای «ممنوعیت کاشت برنج» می‌یابد که با وجود داشتن مصوبه شورای امنیت ملی در دولت فعلی، با افزایش بارندگی‌ها در سال۹۸ و امسال، به کلی کنار گذاشته شد. اگر مسائل محیط‌زیستی حوضه آبریز دریاچه ارومیه و سایر نقاط کشور اولویت دولت‌های بعدی نباشد آن‌وقت اوضاع به سرعت به شرایط پیشین بازمی‌گردد.

ورود قوه قضاییه برای احقاق حقوق عامه
مصوبات بسیاری برای احیای دریاچه ارومیه به تصویب رسید که مهم‌ترین آنها سیاست‌های کلی محیط‌زیست و منابع آب است که از سوی مقام معظم رهبری برای سال ۱۴۰۴ تکلیف شد. در این ۲سند، «ایجاد نظام جامع مدیریت در کل چرخه آب براساس اصول توسعه پایدار و آمایش سرزمین در حوضه‌های آبریز کشور، تهیه اطلس زیست‌بوم کشور و حفاظت، احیا، بهسازی و توسعه منابع طبیعی تجدیدپذیر (دریا، دریاچه، رودخانه و...) همچنین اعمال محدودیت قانونمند در بهره‌برداری از این منابع، متناسب با توان اکولوژیک آنها براساس معیارها و شاخص‌های پایداری، اکوسیستم حساس و ارزشمند و حفاظت از منابع ژنتیک و ارتقای آنها تا سطح استاندارد بین‌المللی» تأکید شده است.
قوانین دیگری همچون جزء«ب» ماده۳۸ برنامه ششم توسعه، ماده۲ قانون حفاظت، احیا و مدیریت تالاب‌ها و آیین‌نامه اجرایی جلوگیری از تخریب و آلودگی غیرقابل جبران تالاب‌ها، آیین‌نامه نحوه حفاظت، احیا و مدیریت تالاب‌ها نیز در این زمینه وجود دارد.
مسعود تجریشی، مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به اجرایی شدن این مصوبات با پیگیری دفتر «حقوق عامه» دادستانی کشور، در نشست سالانه ستاد احیای دریاچه ارومیه گزارشی از وضعیت موجود این دریاچه ارائه کرد و گفت: تنها کاری که در سال‌های اخیر انجام ندادیم اعمال حقابه‌های زیست‌محیطی بود. زمانی می‌توان گفت دریاچه ارومیه احیا ‌شده است که بتوان در این منطقه کانون‌های ریزگرد را برای سلامت انسان‌ها کنترل کرد و شاخص‌های کیفیت آب، نسبت یون‌ها، وضعیت بوم‌شناسی و در نهایت تفرج مردم را سنجید.

دولت بعدی هزینه  چندانی ندارد
حجم آب در دریاچه ارومیه اکنون به ۵.۱۳میلیارد مترمکعب رسیده است و این دریاچه برای رسیدن به تراز اکولوژیک باید ۹میلیارد مترمکعب دیگر از حقابه‌ خود را دریافت کند. محل تامین سالانه ۳.۳میلیارد مترمکعب آب، جریان‌های طبیعی حوضه آبریز دریاچه ارومیه (۴۱درصد)، اجرای پروژه‌های سازه‌ای تامین آب (۳۰درصد) و کاهش مصرف در بخش کشاورزی (۲۹درصد) است.
بیشترین بودجه احیای دریاچه ارومیه نیز صرف پروژه‌های سازه‌ای انتقال آب رودخانه مرزی زاب (۱۹۲۰میلیارد تومان)، طرح تصفیه فاضلاب ۱۹شهر حوضه آبریز (۶۶۰میلیارد تومان) و انتقال حقابه از سد سیلوه (۴۸۰میلیارد تومان) شده است که حدود ۷۵درصد از کل بودجه را شامل می‌شود.
بخش عمده‌ای از این پروژه‌ها تا پایان دولت به بهره‌برداری می‌رسد و بدین‌ ترتیب دریاچه ارومیه هزینه چندانی روی دست دولت‌های بعد نمی‌گذارد و آنها باید تنها به تامین و نگهداری آب دریاچه و لایروبی مداوم حوضه آبریز بپردازند.

48

کد خبر 1384847

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: استان آذربایجان غربی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۴۳۳۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمک تصاویر ماهواره‌ای به تدقین بیلان حوضه آبریز کارون بزرگ

رئیس حوضه‌آبریز کارون بزرگ بر لزوم استفاده از روش‌های جدید از جمله تصاویر ماهواره‌ای در تدقیق مؤلفه‌های بیلان این حوضه آبریز تأکید کرد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم، فراز ،رئیس حوضه‌آبریز کارون بزرگ شرکت مدیریت منابع آب ایران در  هشتمین جلسه راهبری پروژه به‌هنگام‌سازی بیلان منابع آب حوضه آبریز کارون بزرگ که به منظور نهایی کردن نتایج بیلان منابع آب محدوده‌های مطالعاتی تشکیل شد،‌ با اشاره به لزوم توجه به نقش و جایگاه بیلان منابع آب در برنامه‌ریزی‌ها و تصمیم‌گیری برای آینده این حوضه آبریز اظهار داشت: در ارائه نتایج محاسبات بیلان، علاوه بر دستورالعمل موجود، باید از روش‌های جدید از جمله تصاویر ماهواره‌ای نیز در تدقیق مؤلفه‌های بیلان بهره‌مند شد. 

وی افزود: دلیلی ندارد که حتماً خطای معادله بیلان محدوده‌های مطالعاتی با اعمال ضرایبی صفر شود؛ بلکه باید با تدقیق اجزاء و مؤلفه‌های بیلان، میزان خطا در هر محدوده مطالعاتی نمایان شود؛ در این صورت است که می‌توان برنامه‌ریزی و تصمیمات مناسب‌تری برای حوضه آبریز اتخاذ کرد. 

رئیس حوضه آبریز کارون بزرگ تصریح کرد:‌ برای تهیه گزارش بیلان فعلی باید سه سناریو تعریف شود و علاوه بر پوشش محاسبات بیلان با دستورالعمل‌های موجود، نسبت به تدقیق، تبخیر و تعرق واقعی محدوده‌های مطالعاتی بر اساس چند روش معتبر و شناخته شده و نیز تدقیق مصارف آب بر اساس نقشه‌های کاربری اراضی و الگوی کشت مؤسسه تحقیقات آب (استخراج شده از تصاویر ماهواره‌ای) اقدام لازم به‌عمل آید.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نسبت به حق‌آبه مردم کهگیلویه و بویراحمد بی‌مهری شد
  • دلشوره دریاچه ارومیه ادامه دارد/ وعده‌ها محقق می‌شود؟
  • تراز دریاچه ارومیه از مرز ۱۲۷۰ متر عبور کرد
  • آب‌گیری دریاچه ارومیه در ایام گرم و کم بارش ادامه پیدا کند
  • تراز دریاچه ارومیه از مرز ۱۲۷۰ متر بالاتر رفت
  • وضعیت دریاچه ارومیه برخلاف خوش‌بینی‌ها بحرانی است!
  • دمیده شدن دوباره امید در کالبد دریاچه ارومیه/ حال خوش این روزهای نگین فیروزه‌ای آذربایجان
  • حال خوش این روزهای نگین فیروزه‌ای آذربایجان
  • کمک تصاویر ماهواره‌ای به تدقین بیلان حوضه آبریز کارون بزرگ
  • آغاز مرحله دوم رها سازی حقابه زیست محیطی دریاچه ارومیه از سد مخزنی سیلوه پیرانشهر