Web Analytics Made Easy - Statcounter

سفیر سابق ایران در مغرب گفت: اهتمام فردی که وابستگی امنیتی با کشوری دارد و به عنوان سفیر معرفی می شود بیشتر از روابط دو جانبه مسائل امنیتی و حتی جاسوسی خواهد بود.

حسین سبحانی نیا، سفیر سابق ایران در مغرب در گفتگو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با اشاره به اینکه در هیچ کجای دنیا مرسوم نیست که شخصی با سابقه عضویت و یا همکاری با دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی به عنوان دیپلمات در کشوری دیگر اجازه فعالیت داشته باشد، عنوان کرد: سفرا وظایف مشخصی دارند و چارچوب روشنی که یک دیپلمات در کشور میزبان باید دنبال کند تلاش برای تقویت روابط دو کشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه وقتی برای یک سفیر درخواست سفارت در یک کشور مطرح می شود، حق کشور میزبان است که نظر مثبت بدهد یا خیر، افزود: دستگاه‌های اطلاعاتی و وزارت امورخارجه وظیفه بررسی های لازم  نسبت به این درخواست و فرد معرفی شده را دارند تا فرد معرفی شده با دستگاه‌های امنیتی کشوری دیگر همکاری نداشته و وابسته آنها نباشد زیرا در این صورت این درخواست با حساسیت بیشتری از سوی کشور میزبان همراه خواهد شد.

نماینده ادوار مجلس تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران یک کشور مهم در عرصه منطقه و بین الملل است و از سوی دیگر آلمان نیز از کشورهای مهم اروپایی به شمار می رود از این روز باید از کادر سیاسی و مقامات دیپلماتیک شناخته شده به عنوان سفیر استفاه کنند.

سبحانی نیا گفـت: اگر فردی از دستگاه‌های امنیتی برای این مسئولیت معرفی شود این حق برای کشور میزبان وجود دارد که نسبت به عدم پذیرفتن استوارنامه سفیر معرفی شده اقدام کند.

این دیپلمات سابق با اشاره به اینکه اگر برای وزارت امور خارجه امنیتی بودن سفیر آلمان محرز بوده و با این وجود استوارنامه وی تایید شده است تصریح کرد: دستگاه سیاست خارجی کشور باید در این خصوص مورد سوال قرار گیرد که چرا این موافقت صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه اهتمام فردی که وابستگی امنیتی با کشوری دارد و به عنوان سفیر معرفی می شود بیشتر از روابط دو جانبه مسائل امنیتی و حتی جاسوسی خواهد بود، ادامه داد: چرا وزارت خارجه با پذیرفتن سفیری که سابقه امنیتی در آلمان دارد موافقت کرده است.

سبحانی نیا ادامه داد: نباید فردی که مامور امنیتی است به جای دیپلمات معرفی شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هشتم و نهم گفت: وزارت اطلاعات در این زمینه نظر می دهد اما عهده دار این امر وزارت خارجه است، وزارت خارجه باید توضیح دهد که آیا در زمان بررسی ها از وزارت اطلاعات کسب نظر کرده یا خیر.

وی تاکید کرد: فردی که برای اقدامات دیپلماتیک معرفی می شود باید جایگاه دیپلماتیک داشته باشد. حساسیت در این زمینه در تمام کشورها وجود دارد و براساس قوانین بین الملل این حق برای کشور میزبان باقی است تا در صورت وجود حساسیت نسبت به فرد معرفی شده نظر موافق به سفارت وی ندهد.

انتهای پیام/ک 

 

 

منبع: دانا

کلیدواژه: کشور میزبان معرفی شده روابط دو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۴۳۵۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشجویان فلسطینی، سفیر آلمان را از دانشگاه فراری دادند+ فیلم

دانشجویان فلسطینی امروز (سه شنبه) در اعتراض به مواضع آلمان مبنی بر حمایت از نسل‌کُشی رژیم صهیونیستی، سفیر این کشور در فلسطین اشغالی را از دانشگاهی در «رام‌الله» بیرون راندند.

به گزارش مشرق، دانشجویان دانشگاه «بیرزیت» واقع در شمال رام‌الله کرانه باختری صبح امروز در اعتراض به مواضع حمایتی آلمان از نسل‌کُشی صهیونیست ها، «رولف پاولس» سفیر این کشور را از موزه فلسطین این دانشگاه بیرون کردند.

فعالان شبکه‌های اجتماعی ویدئویی از فرار سفیر آلمان از دانشگاه بیرزیت را منتشر کردند که نشان می‌دهد تعدادی از دانشجویان در تعقیب وی هستند و به سمت سفیر کفش پرتاب می‌کنند.

انزجار از حامیان صهیونیسم در حالی رو به فزونی است که وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد که از هفتم اکتبر (۱۵ مهر ۱۴۰۲) تاکنون ۳۴ هزار و ۵۳۵ فلسطینی شهید و ۷۷ هزار و ۷۰۴ نفر زخمی شدند.

گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که سرانجام پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ (۲۴ نوامبر ۲۰۲۳) آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد.

این وقفه در جنگ، هفت روز ادامه یافت و سرانجام صبح جمعه ۱۰ آذر (اول دسامبر ۲۰۲۳) آتش‌بس موقت به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت.

این رژیم برای جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران این منطقه است.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • تسنیم: رامین یکتاپرست هیچ ارتباطی با سپاه ندارد
  • پشت‌پرده ماجرای یک ترور توسط موساد؛ رامین یکتاپرست کیست؟
  • ببینید | اخراج سفیر آلمان از سوی دانشجویان دانشگاه بیرزیت
  • دستاوردسازی خیالی اسرائیل درباره رامین یکتاپرست ؛ کسی که یک فاحشه‌خانه را در آلمان اداره می‌کرد | یکتاپرست وابسته به سپاه بود؟
  • دانشجویان فلسطینی، سفیر آلمان را از دانشگاه فراری دادند+ فیلم
  • دیپلمات صهیونیست: دنیا تغییر کرده است/ باید مشخص کنیم در کدام سمت هستیم
  • واکنش تند دانشجویان به حضور سفیر آلمان در موزه فلسطین | ویدئو
  • سفیر چین: روابط پکن و کابل در بهترین حالت قرار دارد
  • دستگیری اعضای یک باند وابسته به داعش در ترکیه
  • درخواست نمایندگان پارلمان اروپا برای تقویت دفاع ضد جاسوسی