Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@16:46:43 GMT

پای گیاه کتان به کشتزارهای مازندران باز شد

تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۴۳۸۴۸

پای گیاه کتان به کشتزارهای مازندران باز شد

بر اساس اعلام جهاد کشاورزی مازندران ، گیاه کتان امسال در بخشی از زمین های شهرستان بابلسر کشت شده و بزودی برداشت آن شروع می شود.

مدیرجهاد کشاورزی بابلسر در این باره به خبرنگار ایرنا گفت که برای نخستین بار حدود ۲ هکتار از اراضی کشاورزی روستای گالشکلا  بخش بهنمیر این شهرستان زیرکشت گیاه کتان رفته که بزودی محصول آن برداشت می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حمیدرضا رحمانی کشت گیاه  کتان را همانند دانه روغنی کلزا جایگزین مناسبی برای کشت دوم پس از برنج دانست و افزود : کتان گیاهی کم توقع است که در تهیه روغن و تولید انواع پارچه در صنعت به کار برده می‌شود.

وی با بیان اینکه کتان کشت شده در مزارع این شهرستان، روغنی و رقم تکاپو است ، گفت که کشت این گیاه اواسط مهر ماه سال گذشته انجام شد و اکنون در مرحله رشدی اواخر گلدهی و شروع پر شدن دانه قرار دارد.

رحمانی با اعلام این که کشت کتان به دلیل زودرس بودن نسبت به کلزا می تواند جایگزینی مناسبی برای کشت دوم در شالیزارها باشد ، اظهار داشت : کتان روغنی برای رشد و نمو و تولید دانه خود به هوای گرم نیاز دارد ، اما با توجه به هوای سرد و بارانی سال گذشته، زمان برداشت دانه های کتان، حدود نیمه خرداد ماه سال جاری است.

وی عملکرد دانه روغنی کتان در هر هکتار را یکهزار و ۲۰۰ تا یک هزار و ۵۰۰ کیلوگرم برآورد کرد و گفت : دانه های کتان روغنی حاوی ۳۰ تا ۴۰ درصد گاهی ۴۵ درصد روغن است و به طور متوسط از هر هکتار کتان روغنی می توان حدود ۶۰۰ تا یکهزار کیلوگرم روغن به دست آورد.

این مسئول افزود : بذر کتان و مغز گردو دارای بیشترین اندازه اسید چرب امگا ۳ در میان مواد غذایی گیاهی هستند و می توان کتان را پس از غلات، نخود و گیاهان وجینی مانند سیب زمینی کشت کرد، زیرا پس از برداشت این گیاهان زمین عاری از علف هرز می شود.

رحمانی به مصارف خوراکی و صنعتی کتان هم اشاره کرد و افزود : چهار پنجم روغن کتان تولید شده در صنایع رنگ و لعاب به کار می‌رود ، روغن و تخم کتان در تهیه صابون و مصارف خوراکی و دارویی نیز کاربرد دارد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بابلسر گفت:  دم کرده تخم کتان معجزه گر است و برای جلوگیری از پوکی استخوان، کاهش کلسترول خون، علاج بیماری های مجاری ادرار، زخم معده و ورم روده، یبوست، ورم مثانه، سنگ کلیه، سرفه و حتی مرض قند و کاهش وزن موثر است، همچنین روغن تخم کتان اثر ضد تورمی دارد و می تواند مصونیت بدن را در مقابل بیماری ها بالا ببرد.

کشت دوم در مزارع مازندران به خاطر حاصلخیزی خاک و شرایط مناسب آب و هوایی از چند دهه پیش بویژه پس از ماشینی شدن کشاورزی رو به افزایش گذاشت. جهاد کشاورزی اوایل دهه ۷۰ کشت گیاه روغنی کلزا را به عنوان کشت جایگزین و مکمل در مازندران پیشنهاد و حمایت کرد به گونه ای که در کمتر از یک دهه تا اواسط دهه ۸۰ سطح زیر کشت این محصول به ۴۰ هزار هکتار رسید.
کلزا به عنوان محور کشت محصولات پائیزه در مازندران مورد توجه قرار گرفت و عمدتا در مناطق میان بند و ارتفاعات جایگاه ویژه ای پیدا کرد . اگر چه کشت کلزا در اراضی شالیزاری مازندران که تنها ۶ ماه از سال زیر کشت قرار دارند ، یکی از دلایل استقبال کشاورزان به آن در دهه ۷۰ بود ، ولی در چند سال گذشته با توجه به کمبود آب برای کشت برنج بویژه در شرق مازندران ، کشت کلزا به عنوان یک محصول مناسب جایگزین به کشاورزان معرفی شد.
مازندران ۲۳۰ هزار هکتار اراضی شالیزاری دارد که با انجام طرح تسطیح و یکپارچه سازی و توجه به برداشت زودتر ،دانه روغنی کلزا یا کتان می تواند به عنوان کشت دوم این اراضی مورد توجه قرار گیرد.

برچسب‌ها مازندران اراضی کشاورزی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مازندران اراضی کشاورزی مازندران اراضی کشاورزی کشت دوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۴۳۸۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتصاب رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران

به گزارش جام جم آنلاین مازندران،طی حکمی از سوی محمدعلی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی، بابک مومنی به عنوان رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران منصوب شد. 

در حکم وزیر جهاد کشاورزی آمده است: "با توجه به سوابق و تجارب جنابعالی، به موجب این حکم به سمت رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران منصوب می شوید.

امید است با استعانت از خداوند متعال و همکاری نیروهای متخصص و متعهد آن سازمان و اعمال نظارت مستمر بر اجرای سیاست ها و برنامه های وزارت در استان، در نیل به اهداف بخش کشاورزی گام های موثر بردارید.

توفیق شما را از درگاه خداوند منان خواهانم."

دیگر خبرها

  • یک هزار تن کلزا با نرخ تضمینی در فارس خریداری شد
  • آغاز برداشت گل گاوزبان اشکو در نکا
  • خواص تخم کتان و دانه کتان برای لاغری و درمان بیماری ها
  • کشت ۳۵۰ هکتار گیاه دارویی در شهرستان نهاوند
  • برداشت کلزا از مناطق گرمسیری برای اولین بار
  • سطح زیرکشت کلزا در آذربایجان‌غربی ۲ برابر شد/پیش‌بینی برداشت حدود ۱۲ هزار تنی
  • توزیع روزانه ۱۰۰۰ تن کود کشاورزی در مازندران
  • انتصاب رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران
  • ۶ هزار هکتار از اراضی لرستان زیر کشت دانه‌های روغنی رفت
  • این سبزی سه برابر پرتقال ویتامین ث دارد