Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-05-03@03:10:08 GMT

ضرورت آموزش مهارت‌های شغلی برای موفقیت در استخدام

تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۴۴۷۰۲

ضرورت آموزش مهارت‌های شغلی برای موفقیت در استخدام

آفتاب‌‌نیوز :

آموزش مهارت‌های شغلی برای تمام افراد جهت رسیدن به جایگاه شغلی مورد نظر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌باشد. به‌طور کلی مهارت‌های شغلی به دو دسته مهارت‌های نرم و مهارت‌های سخت تقسیم‌بندی می‌شوند. منظور از مهارت‌های نرم یا Soft Skills همان مهارت‌هایی می‌باشد که در تمام مشاغل به طور مشترک وجود دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مهارت‌ها شامل مواردی همچون فن بیان، کار تیمی، برقراری ارتباط، حل مسئله و مواردی از این قبیل می‌باشند. در مقابل، مهارت‌های سخت آن دسته از مهارت‌هایی هستند که افراد برای پذیرش در یک شغل به آن‌ها نیاز دارند. یعنی مهارت‌هایی که برای دستیابی به موفقیت و حرفه‌ای شدن در یک شغل خاص باید فرا گرفته شوند. این مهارت‌ها به تناسب هر شغل متفاوت هستند. اگر در سایت‌های کاریابی به آگهی‌های استخدام منتشر شده مرتبط با مشاغل مختلف دقت کنید، لیستی از این مهارت‌ها را مشاهده خواهید کرد که بخش اصلی آگهی را در بر گرفته‌اند.

آموزش مهارت‌های شغلی نرم و سخت در کنار هم برای پیشرفت یک کسب و کار، ضروری می‌باشد. در پاسخ به این پرسش که کدام یک از این مهارت‌ها بر دیگری ارجحیت دارد باید بگوییم اهمیت این مهارت‌ها به نوع کسب و کار بستگی دارد. اگر این سوال را از کارکنان مختلف در یک سازمان بپرسید، پاسخ‌های متفاوتی را دریافت خواهید کرد. برای مثال پرسنل بخش‌های حقوقی، دفتری و مالی شرکت‌ها بر داشتن مهارت‌های سخت تأکید دارند. در حالی که گروه تبلیغات، بازاریابی و یا روابط عمومی همان مجموعه، مهارت‌های نرم را در اولویت قرار می‌دهند. به بیان دیگر، گروهی از افراد در سازمان‌ها از تفکرات نوآورانه، ایده‌های تازه و پیشرو برای پیشرفت فنی و تخصصی در کار برخوردار هستند. از سوی دیگر افرادی هم هستند که در مدیریت، سازمان‌دهی و ایجاد ارتباط توانایی کافی دارند. مدیران هوشمند برای ایجاد تعادل سازنده هر دو مهارت را با هم در نظر می‌گیرند.

جایگاه آموزش مهارت‌های شغلی در کسب و کار‌های امروزی

در قرن بیستم شاید این امکان برای کارکنان وجود داشت که بر اساس تجربیات کسب شده از دیگران و یا نسل‌های قبلی، در شغل خود موفق باشند و به یک منبع درآمد مطلوب دست یابند. اما امروزه و در قرن بیست و یکم که همه چیز به شدت در حال تغییر می‌باشد، هرگز نمی‌توان انتظار داشت که بدون آموزش مهارت‌های شغلی به جایگاه قابل قبولی در بازار کار رسید. در قرن جدید، تغییرات به حدی سریع اتفاق می‌افتند که هر روز دانش‌های جدیدی کشف و راه‌اندازی می‌شوند؛ بنابراین آن دسته از افراد که دانش و آگاهی‌های خود را به روز نمی‌کنند و مطابق با تغییرات روز دنیا پیش نمی‌روند، بی شک در کارشان رشد نخواهند کرد و در نهایت به ورطه‌ی نابودی و هلاکت کشیده خواهند شد.

برای مثال زبان‌های برنامه‌نویسی هر روز جدیدتر می‌شوند که امکانات ویژه‌ای برای ساخت برنامه در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهند. اگر یک برنامه‌نویس دانش خود را برای یادگیری این زبان‌ها به‌روز نکند، مطمئناً برنامه‌نویسان دیگری با ایده‌ها و اطلاعات تازه، جای او را در بازار کار خواهند گرفت. یا این‌که در زمینه‌ی مارکتینگ و بازاریابی هر روز روش‌های نوینی روی کار می‌آیند که برای جا نماندن از رقبا لازم است تا آن‌ها را فرا گرفت. ضرورت آموزش مهارت‌های شغلی حتی برای توسعه‌ی توانایی‌های فردی و شخصی نیز به شدت احساس می‌شود. مثلا جهت کشف علایق و استعداد‌ها در راستای انتخاب شغل مناسب نیاز به یادگیری تکنیک‌هایی برای خودشناسی می‌باشد؛ و یا این‌که تقویت توانمندی‌های شخصی متناسب با شناخت مشکلات جامعه و نیاز‌های بازار کار نیازمند آموزش می‌باشند. با این تفاسیر استفاده از آموزش‌های عمومی و تخصصی برای رسیدن به موفقیت در کسب و کار‌های امروزی، از نان شب هم واجب‌تر می‌باشد!

چراغ، از آموزش تا اشتغال با شما همراه است!

همان‌طور که گفته شد، آموزش مهارت‌های شغلی نرم به افراد کمک می‌کند تا در محیط کار و ارتباطات بسیار موفق ظاهر شوند. در حقیقت، شخص را به یک نینجا در شغل خود تبدیل می‌کند! با این وجود در بیشتر مصاحبه‌های شغلی بیشتر راجع به مهارت‌های سخت از افراد سوال می‌شود. در حالی که اگر می‌خواهید در کارتان پیشرفت داشته باشید، چه مهارت‌های سخت و چه مهارت‌های نرم برای شما حیاتی هستند. خبر خوش اینکه تمام نیاز‌های شما در این زمینه را پوشش داده خواهد داد اگر با سایت چراغ همراه باشید!

سایت چراغ، نسل جدیدی از پلتفرم‌های استخدامی در کشور می‌باشد که آموزش را وارد پروسه‌ی کاریابی کرده است و از این طریق به دنبال ارتقای جایگاه شغلی افراد جویای کار می‌باشد. در بخش دوره‌های آموزشی آنلاین چراغ، موضوعات متنوعی با هدف توسعه‌ی مهارت‌های رفتاری و حرفه‌ای برای استفاده‌ی بازدیدکنندگان و اعضای سایت، عرضه شده است. این دوره‌ها با محوریت ارتباطات و مذاکره، فن بیان، زبان بدن، هوش هیجانی، مصاحبه‌ی استخدامی و همچنین دور‌های آموزشی ارزشمندی در حوزه‌های تخصصی مانند بازاریابی و فروش، حسابداری، روابط عمومی، کارآفرینی و بسیاری حوزه‌های دیگر ارائه شده است. ویدئو‌های آموزشی متنوع و کاربردی متناسب با نیاز بازار کار در این بخش این امکان را فراهم کرده است که هر فرد، در هر مکانی و زمانی که می‌خواهد، دوره‌ی آموزشی دلخواهش را فرا گیرد.

منبع: آفتاب

کلیدواژه: استخدام مهارت های شغلی تبلیغات آموزش مهارت های شغلی مهارت های سخت مهارت های نرم مهارت ها بازار کار کسب و کار ی آموزشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۴۴۷۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح ماهر در مدارس استان قزوین

علیرضا جاهد معاون جوانان جمعیت هلال احمر استان قزوین گفت: طرح ماهر (مهارت آموز هلال احمر) مختص دانش آموزان دوره دوم ابتدایی با همکاری آموزش و پرورش در قالب آموزش مهارت‌های تخصصی، سطح آمادگی و تاب آوری دانش آموزان را در مواجهه با حوادث طبیعی و غیر طبیعی افزایش می‌دهد.

وی افزود: طرح ماهر در رابطه با آشنایی با جمعیت هلال احمر، حفظ خونسردی در حوادث، آشنایی با شماره‌های اضطراری، آشنایی با نقاط امن و نحوه پناه گیری و خروج ایمن می‌باشد که تا پایان سال تحصیلی با همکاری و تلاش آموزش و پرورش در تمامی مدارس دوره دوم ابتدایی اجرا خواهد شد.

جاهد ادامه داد: یکی از رویکرد‌های اصلی سند تحول بنیادین، مهارت آموزی و مهارت افزایی است که طرح ماهر (مهارت آموز هلال احمر) به این مهم جامه‌ی عمل می‌پوشاند.

معاون جوانان جمعیت هلال احمر استان قزوین عنوان کرد: در این دوره آموزش دو ساعته دانش آموزان به همراه اولیاء خود سرفصل‌های آموزشی را فرا می‌گیرند و در مقابل حوادث ایمن می‌شوند.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • مسابقات ورزشی جام شهدای مهارت در البرز پایان یافت
  • ماجرای اتمام حجت دانشگاه فرهنگیان با معلمان تازه استخدام شده چیست؟
  • استخدام ۱۹ هزار نیروی پرورشی در سال جاری
  • ۱۹ هزار نیروی پرورشی امسال به استخدام آموزش و پرورش در می‌آیند
  • راه‌اندازی آموزش نیروگاه برق خورشیدی در بوشهر
  • اجرای طرح ماهر در مدارس استان قزوین
  • مشکل کمبود پرستار با جذب نبرو حل نمی‌شود/ معیشت بزرگ‌ترین دلیل مهاجرت پرستاران
  • توسعه مهارت‌های بازار محور در جهت افزایش تولید
  • استخدام ۵۸۱ نفر در آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد
  • «با چرا شروع کنید» تا موفق شوید