Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-30@08:07:20 GMT

۲ راه مهم پیشگیری از کرونا را بشناسیم

تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۴۵۲۱۳

۲ راه مهم پیشگیری از کرونا را بشناسیم

فروغ مولا با اشاره به اهمیت رعایت بهداشت دست توسط کادر بهداشتی درمانی تاکید کرد: رعایت بهداشت دست ساده‌ترین و موثرترین راه پیشگیری از انتقال عفونت‌های بیمارستانی به بیمار است.

به گفته وی عفونت‌های بیمارستانی سالانه میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار داده و باعث تحمیل هزینه‌های فراوان به سیستم‌های بهداشتی و درمانی و حتی مرگ بیمار می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طبق آمار حداقل ۱۰ درصد افراد بستری شده در بیمارستان‌های کشور‌های در حال توسعه دچار این عارضه ناخواسته می‌شوند و این آمار در مورد بیماران بستری در بخش‌های ICU به دلیل استفاده از کاتتر‌ها و ابزار پزشکی مختلف بسیار بیشتر است.

وی خاطرنشان کرد: با رعایت اصول پیشگیری و کنترل می‌توان حداقل ۳۰ درصد میزان ابتلا به عفونت بیمارستانی را کاهش داد و ساده‌ترین و موثرترین راه پیشگیری از انتقال عفونت بیمارستانی به بیمار، رعایت بهداشت دست است.

کادر بهداشتی و درمانی در چه مواقعی ملزم به رعایت بهداشت دست هستند؟

مولا با بیان اینکه کادر بهداشتی و درمانی همه مراکز ارائه خدمات به بیمار در پنج موقعیت تعیین شده از سوی سازمان جهانی بهداشت موظف به رعایت بهداشت دست هستند، افزود: این موقعیت‌ها شامل قبل از تماس با بیمار، بعد از تماس با بیمار، قبل از انجام پروسیجر‌های تمیز و آسپتیک، بعد از تماس با ترشحات بیمار و بعد از تماس با محیط اطراف بیمار می‌شود.

وی ادامه داد: کادر بهداشتی و درمانی رعایت بهداشت دست را از دو طریق شست و شو با آب و صابون و استفاده از محلول‌های ضدعفونی کننده الکلی می‌توانند انجام دهند که اگر دست‌ها به طور واضح کثیف هستند حتماً باید با آب و صابون شسته شوند و اگر دست‌ها به طور واضح کثیف نیستند می‌توان از محلول‌های ضدعفونی کننده دست با پایه الکل استفاده کرد.

پرستاران و ماماها؛ مراقبت تمیز در دستان شماست

مولا با بیان این که در شست و شوی معمولی دست‌ها معمولا نواحی شست، بند انگشتان و مابین انگشتان خوب تمیز نشده و میکروارگانیسم‌ها در آن نقاط باقی مانده و باعث انتقال بیماری می‌شوند، تاکید کرد: زمانی دست‌ها کاملاً تمیز و بهداشتی شسته می‌شوند که نقاط مذکور نیز کاملاً به صابون یا محلول الکلی آغشته شده و شسته شوند.

وی به نامگذاری سال ۲۰۲۰ به عنوان سال پرستار و ماما از سوی سازمان جهانی بهداشت به مناسبت دویستمین سالگرد تولد فلورانس نایتینگل اشاره کرد و گفت: نقش برجسته فلورانس نایتینگل به عنوان یک پرستار در پیشگیری از عفونت در بیماران انکارناپذیر است. وی جزو اولین افرادی بود که تشخیص داد میکروارگانیسم‌ها می‌توانند توسط فرد مراقبت کننده به بیمار منتقل شوند.

مدیر اداره پرستاری معاونت درمان دانشگاه در توضیح شعار امسال روز جهانی بهداشت دست مبنی بر «پرستاران و ماماها: مراقبت تمیز در دستان شماست» افزود: سازمان جهانی بهداشت ارایه مراقبت صحیح همراه با رعایت اصول پیشگیری و کنترل عفونت را یکی از ضروری‌ترین اولویت‌هایی می‌داند که در ۱۰ سال آینده باید به آن پرداخته شود. مشارکت پرستاران ماهر در این راه دشوار می‌تواند منجر به ارتقا و بهبودی خدمات ارائه شده در بیمارستان‌ها و رسیدن سریع‌تر به اهداف سازمان جهانی بهداشت شود.

وی رعایت بهداشت و شست وشوی منظم دست را بهترین راه برای حذف میکروارگانیسم‌های روی دست برشمرد که هم از بیمار شدن فرد پیشگیری می‌کند و هم باعث جلوگیری از انتقال میکروارگانیسم‌ها به دیگران می‌شود.

مدیر اداره پرستاری معاونت درمان دانشگاه با اشاره به این که شیوع بیماری‌های نوپدیدی همچون کرونا ویروس باعث افزایش اهمیت رعایت بهداشت دست برای مردم شده، اظهار داشت:بیماری کووید ۱۹ واکسن و درمان اختصاصی ندارد و بهترین راه برای پیشگیری از بیماری این است که فرد در معرض ویروس قرار نگیرد.

وی اضافه کرد: با توجه به این که راه انتقال این بیماری از شخصی به شخص دیگر است، رعایت بهداشت دست و فاصله اجتماعی با سایر افراد دو راه اصلی و مهم در پیشگیری از ابتلا به این بیماری است.

مولا به افراد توصیه کرد دست‌های خود را حداقل ۲۰ ثانیه با آب گرم و صابون بشویند. به ویژه پس از ورود به منزل، پس از عطسه و سرفه، قبل، بعد و حین پختن غذا، قبل از غذا خوردن، بعد از تماس با سطوح مشکوک و لوده و بعد از استفاده از سرویس بهداشتی حتما دست‌های خود را بشویند.

مدیر اداره پرستاری معاونت درمان دانشگاه خاطرنشان کرد: در صورتی که آب و صابون در دسترس نباشد باید دست‌ها را با محلول الکلی حداقل دارای ۶۰ درصد الکل ضد عفونی کرد. دست‌ها را کاملاً به محلول الکلی آغشته کرده و مابین انگشتان، اطراف شست و بند انگشتان را کاملاً مالش دهید تا الکل خشک شود. توجه داشته باشید که هرگز با دست آلوده نباید چشم، بینی و دهان خود را لمس کنید.      
منبع: دانشگاه شهید بهشتی

منبع: پارسینه

کلیدواژه: ویروس کرونا پارسی خبر پیشگیری از کرونا سازمان جهانی بهداشت میکروارگانیسم ها رعایت بهداشت دست بهداشتی و درمانی بعد از تماس کادر بهداشتی دست ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۴۵۲۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماده‌ای که ۴۰ درصد از پوسیدگی‌ دندان پیشگیری می‌کند

ایسنا/خراسان رضوی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور از پیشگیری ۴۰ درصدی پوسیدگی دندان دانش‌آموزان با ماده وارنیش فلوراید خبر داد.

حامد جز جلالیان در گفت و گو با ایسنا با اشاره به انجام طرح کشوری فلورایدتراپی دانش‌آموزان در سطح مدارس تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی نیشابور افزود: با تامین ۶۳ هزار وارنیش فلوراید برای دانش‌آموزان ابتدایی ۶ تا ۱۲سال این طرح در سطح مدارس تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی نیشابور آغاز شده است.

وی بیان کرد: با تامین و دریافت وارنیش فلوراید از وزارت متبوع، توزیع وارنیش در تمامی مراکز خدمات جامع سلامت چهار شهرستان (نیشابور، فیروزه، زبرخان و میان جلگه) تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی نیشابور آغاز شده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور  ادامه داد: این طرح به صورت رسمی از هفته اول اردیبهشت‌ماه تمامی بهورزان و مراقبین سلامت با مراجعه به مدارس و با نظارت مستقیم تمامی مراقبین ناظر مراکز و حضور دندانپزشک مراکز خدمات جامع سلامت در مدارس تحت پوشش به صورت روزانه انجام می‌شود.

وی عنوان کرد: هدف از طرح وارنیش فلورایدتراپی دانش‌آموزان، آموزش بهداشت دهان و دندان به دانش‌آموزان، معاینات مستمر دندانپزشکی و کاهش ۴۰ درصدی پوسیدگی‌ دندان دانش‌آموزان توسط ماده وارنیش فلوراید است.

دو واکسن به برنامه واکسیناسیون متداول کودکان در نیشابور اضافه می‌شود

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور در ادامه اظهار کرد: همزمان با آغاز هفته جهانی ایمن‌سازی ۲۴ تا ۳۰ آوریل مصادف با ۵ لغایت ۱۱ اردیبهشت‌ماه دو واکسن پنوموکوک و روتاویروس به برنامه واکسیناسیون متداول کشوری کودکان اضافه می‌شود.

وی با بیان اینکه واکسن پنوموکوک به شکل تزریقی و واکسن روتا به صورت خوراکی است، ادامه داد: واکسن پنوموکوک مهمترین راه پیشگیری از بیماری های عفونی ناشی از این میکروب از جمله عفونت ریه، عفونت مغزی یا مننژیت، عفونت گوش، قلب، خون، استخوان و سینوزیت است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور اذعان کرد: سالیانه از حدود ۵۰ هزار عفونت‌ شدید پنوموکوکی با تزریق واکسن پنوموکوک پیشگیری می‌شود که کاهش مصرف آنتی بیوتیک و کاهش بروز  مقاومت آنتی بیوتیکی را در پی دارد.

وی با بیان اینکه بر اساس مصوبه کمیته کشوری ایمن‌سازی این واکسن در سنین ۲ ، ۴ و ۱۲ ماهگی تزریق می‌شود در خصوص واکسن روتا گفت: واکسن روتاویروس نیز که از اسهال‌های شایع در کودکان پیشگیری می‌کند  به صورت خوراکی در سه نوبت ۲، ۴ و ۶ ماهگی مصرف می‌شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • فعالیت ۸۲۰۰ آزمایشگاه بهداشتی و درمانی در کشور
  • کشف ۹۰۰ کیلوگرم موادغذایی فاسد در آبادان
  • ۱۲ طرح نیمه تمام بهداشتی در خراسان رضوی به ثمر نشست
  • کشف و ضبط بیش از ۴ تن لبنیات سنتی غیربهداشتی در کرمانشاه
  • پلمب یک واحد قصابی به دلیل عدم رعایت ضوابط بهداشتی در رامهرمز
  • بهره‌مندی ۱۷۷ هزار البرزی از خدمات رایگان روانشناسی مراکز بهداشت
  • یک فروشگاه زنجیره‌ای در آبادان پلمب شد
  • بهره‌برداری از طرح بهداشتی و درمانی در اسفراین
  • ماده‌ای که ۴۰ درصد از پوسیدگی‌ دندان پیشگیری می‌کند
  • جوجه ریزی بدون دریافت گواهی بهداشت ‌غیرمجاز است