Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایلنا»
2024-04-28@08:43:19 GMT

تحقق جهش تولید در گروی حمایت از مطالبات قانونی کارگران است

تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۴۷۸۹۵

به گزارش ایلنا از خوزستان و به نقل از روابط عمومی دادگستری آبادان، نعمت ا... روشن روان در جلسه بررسی مشکلات جامعه کارگری این شهر که در سالن جلسات دادگستری برگزار شد، اظهار کرد: در کشورهای توسعه یافته با استفاده بهتر از اندیشه و بازوی هنرمند کارگران و نیروهای انسانی، زمینه پیشرفت و رونق دو چندان در واحدهای تولیدی فراهم می‌شود که باید این مسئله در کشور ما نیز جدی تر گرفته شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: کارگران نقش اساسی در پیشرفت کشور دارند و بی‌توجهی به خواسته‌ها و نیازهای آنان قابل قبول نیست.

رئیس دادگستری آبادان با تاکید بر اینکه مشتاق کمک و حمایت در چارچوب قانون به جامعه کارگری هستیم، بیان کرد: کارگران بدون شک انتظار خدمات، حمایت و تسهیلات بیشتری دارند و باید متناسب با شرایط روز کشور این خدمات را دریافت کنند و دستگاه قضایی نیز در این راستا از هیچ کوششی دریغ نمی کند.

روشن روان تصریح کرد: شرایط به‌گونه‌ای است که دشمنان قسم خورده راضی نیستند چرخ تولید بچرخد و کارگر و صنعتگر ما کار کنند که باید در این شرایط با همت مضاعف برای پیشرفت همه جانبه ایران اسلامی تلاش کنیم.

حمایت قاطعانه دستگاه قضائی از جامعه کارگری

دادستان عمومی و انقلاب آبادان نیز در این جلسه اظهار کرد: رئیس قوه قضائیه در موضوع حمایت از قشر کارگر عظم جدی دارد و دستگاه‌های قضائی همیشه قاطعانه از جامعه کارگری حمایت می‌کند.

حمید مرانی پور ادامه داد: طبق قانون کار، موضوع تضییع حقوق کارگر در کمیسیون ‌های مختلف بررسی می‌شود و نماینده دادستان نیز در این کمیسیون ها حضور دارد.

وی خاطرنشان کرد: وقتی حقوق کارگر پرداخت نمی‌شود و کارگران تجمع می کنند، تلاش دستگاه قضایی بر حفظ آرامش در جامعه و حمایت از این قشر زحمتکش است و تلاش می شود تا با اتخاذ تدابیر لازم و نگاه حمایتی از کارگران، زمینه بازگشت به کار و احقاق حقوق کارگران فراهم شود.

اجرای برخی احکام نیازمند حمایت دستگاه قضایی است

در ادامه این جلسه، نماینده جامعه کارگری آبادان نیز اظهار کرد: تفاوتی که جامعه کارگری با جامعه کارگری سایر کشور دارد این است که با توجه به مشکلات صنفی کارگران برخی نیروهای فرهنگی و انقلابی شهر وارد این عرصه شده‌اند.

سید یاسین توانی دو دستگی های موجود در برخی دستگاه های این شهرستان را بزرگترین مشکل جامعه کارگری آبادان برشمرد و افزود: در روابط کار و اشتغال این دوگانگی مشکلاتی ایجاد کرده است و چنانچه توسط مسئولان به این مسائل رسیدگی نشود، ممکن است بُعد امنیتی پیدا کند.

وی تعداد کارگران این شهر را 53 هزار نفر برشمرد و گفت: تعداد کارگران منطقه آزاد اروند دو برابر سایر مناطق آزاد کشور هستند.

توانی با اشاره به قوانین حوزه کارگری توضیح داد: علاوه بر 203 ماده موجوددر قانون کار کشور، مقررات اشتغال نیروی انسانی، بیمه و تأمین اجتماعی در مناطق آزاد تجاری - صنعتی جمهوری اسلامی ایران نیز 51 ماده دارد که برخی از آنها به صورت پرابهام توسط وزرای عضو دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد کشور اجرا می‌شود.

نماینده جامعه کارگری آبادان با بیان این که حدود 40 هزار کارگر کم سواد و کم برخوردار در این شهرستان اشتغال دارند که از حقوق خود آگاهی ندارند، گفت: در این منطقه سه اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی آبادان، اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی خرمشهر و همچنین واحد اشتغال سازمان منطقه آزاد اروند در حال فعالیت هستند که حقوق و مشکلات کارگران را رسیدگی می کننند اما در اجرای برخی احکام نیازمند حمایت دستگاه قضایی هستیم.

توانی اظهار کرد: شش رأی وحدت رویه دیوان عدالت اداری در خصوص موضوعات کارگری این شهرستان صادر شده است که از مسئولان دادگستری آبادان انتظار داریم در گام اول این آرا پیگیری شود.

وی در خصوص مشکلات کارگری پالایشگاه آبادان، توضیح داد: در موضوع فاز دوم پالایشگاه آبادان، جذب با اداره کار و زیر نظر وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی بود اما اخراج این کارکنان توسط منطقه آزاد انجام شد.

 

منبع: ایلنا

کلیدواژه: دادگستری آبادان دستگاه قضایی جامعه کارگری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۴۷۸۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسوولان دستگاه قضا به مشکلات کارگری شهرستان البرز ورود کنند

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام مسعود مهدوی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه شهر الوند اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب، با بیان نقش کلیدی جامعه کارگری در جهش تولید و بهبود وضع اقتصادی کشور، به تبیین وظایف مسئولان برای حل مشکلات قشرِ قانع و نجیب کارگر پرداختند و فرمودند که حال خوب جامعه کارگری، حال ملت را هم خوب خواهد کرد.

وی افزود: از مسؤولان اجرایی و قضائی درخواست کرده‌ایم که مشکلات بعضی کارخانجات که حقوق کارگران را پرداخت نمی‌کنند ورود جدی داشته باشد.

امام جمعه الوند تاکید کرد: رکن اصلی تولید که مطالبه جدی رهبری هم هست کارگر است وقتی این‌ها به کارگر بها قائل نمی‌شوند چه کسی باید پاسخگو باشد؟ وقتی کارگران را اخراج می‌کنند آیا مدعی العموم وظیفه‌ای ندارد که آنها را پاسخگو کند؟

وی با طرح این پرسش که مسؤولان قضائی استان چرا به مشکلات کارگری شهرستان البرز ورود نمی‌کنند تاکید کرد: دستگاه قضا با مدیران واحدهایی که با زندگی مردم و کارگران بازی می‌کنند برخورد جدی داشته باشد.

حجت الاسلام مهدوی تاکید کرد: رهبری معظم هدف واقعی آمریکا و غرب از تحریم و فشار بر ایران را، تسلیم و تبعیت محض ملت و نظام اسلامی خواندند و تأکید کردند ملت بزرگ و ریشه‌دار ایران و جمهوری اسلامی، در مقابل زورگویی و زیاده‌خواهی‌ها تسلیم نمی‌شود و با تبدیل تحریم‌ها به فرصت‌های پیشرفت و شکوفایی، به افق روشن آینده دست خواهد یافت.

وی با اشاره به ادامه جنایت اسرائیل در غزه عنوان کرد: بدون شک، در موضوع فلسطین، دنیا تکانی خورده است که پیش از این اصلاً سابقه نداشته است. این اتفاق در حالی رقم خورده که فلسطینی‌ها در زمینه رسانه، فناوری اطلاعات و حتی در امور روزمره خود دچار محدودیت هستند.

وی در پایان با اشاره به فرارسیدن روز معلم یادآور شد: شهید مطهری، نه یک فرد بلکه یک مکتب، یک گفتمان و یک جریان بود که می‌توانست و می‌تواند برای خواص و نخبگان فکری جبهه انقلاب، یک الگو و اسوه باشد. امام (ره) و هم رهبر حکیم انقلاب، یکی از اصلی‌ترین‌ترین ویژگی‌های شخصیتی ایشان را «بصیرت» دانسته‌اند.

کد خبر 6089140

دیگر خبرها

  • بیش از ۱۰ هزار واحد صنعتی به چرخه تولید بازگشتند
  •  نشست مشترک مسئولان قضایی گلستان با جامعه کارگری و کارفرمایی استان برگزار شد
  • پیگیری نکردن خواسته کارگران توسط نماینده‌شان از ترس اخراج یک ضعف قانونی است
  • مسوولان دستگاه قضا به مشکلات کارگری شهرستان البرز ورود کنند
  • لزوم حمایت از جامعه کارگری برای تحقق شعار سال
  • بیانات رهبر انقلاب در حوزه امنیت شغلی کارگران مهم‌ترین مطالبه کارگری است
  • دیدار نماینده ولی فقیه در گیلان با جامعه کارگری
  • جهش تولید بدون فعالیت کارگران معنا و مفهومی ندارد
  • شعار سال جاری با انسجام جامعه کارگری محقق خواهد شد
  • شعار امسال با انسجام جامعه کارگری محقق خواهد شد