Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر گروه بین الملل رامین حسین آبادیان: علیرغم اینکه بیش از ۳ ماه از برگزاری دیدار «عبدالفتاح البرهان» رئیس شورای حاکمیتی انتقالی سودان با «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی و جنجال‌های پس آن، سپری می شود اما به نظر می رسد که البرهان همچنان بر تداوم مسیر عادی سازی روابط با تل آویو اصرار می ورزد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همین راستا، وی اخیراً سخنانی را مطرح کرده است که نشان می دهد همچون گذشته تمایل بسیاری برای پیوستن به قطار عادی سازان روابط با صهیونیسم دارد. البرهان در پاسخ به سؤالی پیرامون روابط خود با رژیم صهیونیستی گفت: سودان با هیچ طایفه و دین و با هیچ طرفی دشمنی ندارد! این اظهارات درحالی است که انتقادات فراوانی از سیاست البرهان درقبال تل آویو در عرصه های داخلی و خارجی مطرح شده است.

به نظر می رسد که ازجمله اهداف اصلی و اساسی سودان از عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی، تلاش برای حذف نام سودان از فهرست حامیان تروریسمِ آمریکا است. البرهان از زمان به دست گرفتن سکان امور در شورای حاکمیت انتقالی سودان همواره در مناسبت های مختلف بر لزوم حذف نام سودان از فهرست حامیان تروریسم تأکید کرده است. ازهمین روی، پر واضح است که تقلای این مقام سودانی برای عادی سازی روابط با تل آویو با مسأله مذکور بی ارتباط نیست.

طبیعی است که آمریکایی ها نیز بدون تحقق شرط و شروط خود حاضر به حذف نام سودان از فهرست حامیان تروریسم نیستند و بدین ترتیب، عادی سازی روابط با تل آویو را به عنوان یکی از شروط اصلی تحقق این خواسته البرهان، عنوان کرده اند.

این مسأله را نیز باید اضافه کرد که سودان به دلیل سلسله تحولات سال های گذشته از وضعیت اقتصادی باثباتی برخوردار نیست و در این میان به کمک های مالی ایالات متحده آمریکا چشم دوخته است. وعده های «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا به البرهان در زمینه کمک های اقتصادی و حذف نام سودان از لیست سیاه در جریان آخرین تماس تلفنی میان دو طرف خود به تنهایی مؤید این مدعاست.

بنابراین، در چنین شرایطی، «عبدالفتاح البرهان» رئیس شورای حاکمیتی انتقالی سودان با هدف حذف نام کشورش از فهرست حامیان تروریسم آمریکا و همچنین برخورداری از کمک های اقتصادی این کشور برای بهبود وضعیتی اقتصادی کشورش، مسیر عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را در پیش گرفته تا بدین ترتیب، رضایت آمریکایی ها را جلب کرده و آنها را به تحقق خواسته‌های خارطوم، متقاعد سازد.

در این میان اما رژیم صهیونیستی نیز اهداف متعددی را از نزدیکی روابط با سودان دنبال می کند و درست به همین دلیل است که این رژیم بدون هیچ درنگی با تحرکات رئیس شورای حاکمیتی انتقالی سودان در برقرای روابط دوجانبه، همراه شد. «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی به دنبال آن است تا از فرصت کنونی برای تحقق اهداف این رژیم بیشترین بهره برداری را داشته باشد.

ازجمله اهداف رژیم صهیونیستی برای نزدیک کردن هرچه بیشتر سودان به خود، یارگیری هرچه بیشتر در سطح قاره سیاه برای اجرای طرح موسوم به «معامله قرن» است. نتانیاهو به خوبی می‌داند که مشروعیت طرح مذکور به دلیل مخالفت های گسترده در سطح منطقه ای و بین المللی با خطر جدی مواجه شده است و از همین روی، به یارگیری در قاره آفریقا متوسل شده است. وی با این اقدام خود می خواهد به تدریج پشتوانه ای جهت اجرای معامله قرن برای خود ایجاد کند.

در همین حال، مقامات رژیم صهیونیستی تلاش دارند به افکار عمومی القاء کنند که عادی سازی روابط با آنها تنها به کشورهای عربی محدود و محصور نیست، بلکه کشورهای آفریقایی را نیز شامل می شود. در واقع، تل آویو در صدد است تا از طریق مخابره پیام مذکور، از فشارهای افکار عمومی بر سردمداران عادی سازی روابط در کشورهای عربی، بکاهد. بدیهی است که در چنین شرایطی، مقامات صهیونیست از سیاست های عبدالفتاح البرهان به شدت استقبال می کنند.

علاوه بر این، نتانیاهو فارغ از یارگیری در قاره سیاه با هدف پشتوانه سازی برای خود جهت اجرای معامله قرن، نگاه ویژه ای نیز به نفوذ در قاره آفریقا دارد. موقعیت جغرافیایی استراتژیک سودان در قاره آفریقا موجب شده است تا نتانیاهو به آن به عنوان حلقه وصلی به دیگر کشورهای قاره مذکور بنگرد.

در واقع، سودان در منطقه‌ای واقع شده است که ارتباط تنگاتنگی با کشورهایی نظیر مصر، سودان جنوبی، اوگانادا و اریتره دارد. بدین ترتیب، رژیم صهیونیستی تلاش می کند تا از طریق نفوذ در سودان و اضافه کردن نام این کشور به لیست متحدان خود، دامنه نفوذش در سطح قاره آفریقا را بسط دهد. افزون بر این، رژیم صهیونیستی به هیچ وجه نمی خواهد که از قافله رقابت طرف‌های منطقه ای و بین المللی با یکدیگر برای گسترش نفوذ در قاره آفریقا عقب بماند.

علاوه بر آنچه که گفته شد، نباید از نزدیک بودن مرزهای سودان به کشور لیبی غافل شد. مقامات رژیم صهیونیستی نزدیکی مرزهای سودان به لیبی را فرصت مناسبی برای اشراف بر تحولات این کشور قلمداد می کنند. آنها بر این باورند که از طریق نفوذ در سودان می توانند خود را به جمع بازیگران منطقه ای و بین المللی در لیبی اضافه کنند. نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیک می‌داند که لیبی امروز به عرصه ای برای بازیگرانی نظیر روسیه، ترکیه و آمریکا مبدل گشته و از همین روی، نمی خواهد در لیبی نیز از قافله عقب بماند.

در این میان، نباید از کنار نقش عربستان سعودی و امارات متحده عربی در نزدیک ساختن سودان و رژیم صهیونیستی به یکدیگر، به سادگی عبور کرد. پیشتر یکی از منابع نظامی سودان از نقش ریاض و ابوظبی در این زمینه پرده برداشته است. این منبع نظامی سودانی صراحتاً اعلام کرده است دیداری که نتانیاهو و البرهان با یکدیگر برگزار کردند با هماهنگی امارات و عربستان انجام شده است.

درهمین حال، روزنامه صهیونیستی «هاآرتض» نیز به نقش آفرینی عربستان سعودی در این زمینه اذعان کرده است. این روزنامه با انتشار گزارشی تأکید کرده است: «نتانیاهو قصد دارد سودان را به جمع کشورهای متحد با اسرائیل اضافه کند. تلاش های متعددی برای تحقق این مهم توسط سازمان موساد و همچنین عربستان سعودی، انجام شده است». از همین روی، واضح است که عربستان سعودی و امارات نیز تلاش های بی وقفه ای را برای تسریع روند عادی سازی روابط سودان با رژیم صهیونیستی، صورت داده و می دهند.

کد خبر 4917361

منبع: مهر

کلیدواژه: سودان رژیم صهیونیستی عربستان سعودی امارات متحده عربی ویروس کرونا ایالات متحده آمریکا رژیم صهیونیستی عراق عربستان سعودی دونالد ترامپ فلسطین ایران شیوع کرونا روسیه لبنان داعش افغانستان امارات متحده عربی فهرست حامیان تروریسم عادی سازی روابط رژیم صهیونیستی حذف نام سودان قاره آفریقا عربستان سعودی انتقالی سودان منطقه ای همین روی تل آویو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۴۹۹۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا و عربستان در مسیر توافق هسته‌ای غیرنظامی؟

منابع آگاه اعلام کردند دولت جو بایدن و عربستان درحال بررسی‌های نهایی درباره توافقی درخصوص ضمانت‌های امنیتی آمریکا به عربستان و کمک به این کشور در زمینه هسته‌ای برای اهداف غیرنظامی هستند.

به گزارش ایسنا، منابع آگاه اعلام کردند دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و عربستان درحال انجام بررسی‌های نهایی درباره توافقی درخصوص ضمانت‌های امنیتی آمریکا به عربستان و کمک به این کشور در زمینه هسته‌ای برای اهداف غیرنظامی هستند. این درحالی است که توافق عادی سازی روابط بین رژیم صهیونیستی و عربستان در چارچوب یک معامله بزرگ در منطقه هنوز دور از دسترس است.

طبق گزارش رأی الیوم، این منابع اعلام کردند مذاکره کنندگان آمریکایی و عربستانی در حال حاضر اولویت را به معاهده امنیتی دوجانبه‌ای می‌دهند که ممکن است بخشی از معامله بزرگتری باشد که به بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی ارائه می‌شود و وی باید تصمیم بگیرد که آیا امتیاز‌هایی را برای تضمین عادی سازی تاریخی روابط با ریاض خواهد داد یا خیر.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پنجشنبه اعلام کرد: ما به توافقی درباره بخش آمریکایی-عربستانی معامله بسیار نزدیک هستیم. می‌توانیم در یک زمان بسیار کوتاه جزئیات را حل کنیم.

به گفته دیپلمات‌های خارجی در کشور‌های عرب حوزه خلیج فارس و منابعی در واشنگتن احتمالا این بخش از طرح مربوط به ضمانت‌های رسمی آمریکا برای دفاع از عربستان و دستیابی عربستان به سلاح‌های آمریکایی پیشرفته‌تر باشد.

منابع آگاه پیش بینی کردند توافق امنیتی ریاض و واشنگتن شامل تبادل تکنولوژی‌های مدرن با ریاض از جمله تکنولوژی مربوط به هوش مصنوعی باشد.

یک مسئول آمریکایی اعلام کرد: پیش بینی می‌شود بند‌های توافق ظرف چند هفته تکمیل شود.

این درحالی است که عربستان بر لزوم توقف جنگ غزه قبل از هرگونه صحبت درباره عادی سازی روابط با تل آویو تأکید دارد.

میلر گفت: عربستان توضیح داد تا زمانی که جنگ غزه ادامه دارد توافق عادی سازی روابطی وجود نخواهد داشت.

اخیرا آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا سفری به منطقه داشت و مذاکرات جداگانه‌ای با بنیامین نتانیاهو و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان برگزار کرد.

از سوی دیگر روزنامه یدیعوت آحارونوت نوشت، توماس فریدمن، تحلیلگر روزنامه نیویورک تایمز شروط عربستان را به عنوان بخشی از مذاکرات بین واشنگتن و ریاض برای عادی سازی روابط میان عربستان و رژیم صهیونیستی فاش کرد.

این شروط عبارتند از ایجاد یک روند سه تا پنج ساله برای تشکیل کشور فلسطین، توقف شهرک سازی در کرانه باختری و عقب نشینی ارتش رژیم صهیونیستی از غزه.

دیگر خبرها

  • پیام ویژه آمریکا خطاب به عربستان درباره سازش با اسرائیل
  • توافق نزدیک عربستان با آمریکا؛ آل‌سعود هسته‌ای می‌شود؟
  •  دولت بایدن و عربستان در آستانه یک توافق امنیتی
  • عربستان و آمریکا به توافق نزدیک شدند؟
  • آمریکا و عربستان در مسیر توافق هسته‌ای غیرنظامی؟
  • بلومبرگ: عربستان فعالان منتقد اسرائیل را دستگیر می‌کند
  • منابع آگاه: دولت بایدن و عربستان درحال انجام بررسی‌های نهایی درباره یک توافق هستند
  • احتمال توافق ریاض-واشنگتن بدون عادی‌سازی روابط با اسرائیل
  • پیام عربستان به اسرائیل درباره حمله احتمالی به رفح
  • فلسطین، مسئله‌ای که عادی نمی‌شود!