Web Analytics Made Easy - Statcounter

ورود شرکت‌های زغال سنگی به بورس در شرایطی به‌تدریج پررنگ می‌شود که همتایان آنها تاکنون عملکرد چشمگیری از خود نشان نداده‌اند، با این حال کارشناسان دورنمای روشنی را برای کانی سیاه تصور می‌کنند.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا؛ قرار است شرکت‌های سنگ آهن مرکزی ایران، زغال‌سنگ پرورده طبس، زغال‌سنگ کرمان، فولاد آلیاژی ایران، فولاد خراسان و فراورده‌های نسوز آذر در قالب یک هلدینگ به بورس وارد شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این اتفاق برای شرکت‌های زغال سنگی که بیشتر از همتایان معدنی خود از کمبود بودجه در تنگنا هستند، می‌تواند اتفاق خوبی قلمداد شود اما  مساله این است که سرمایه‌گذاری در سهام شرکت زغال سنگی، چقدر می تواند سودده باشد. زغال سنگ به دلیل نیاز به شمار بالای نیروی انسانی همواره از صنایع پرهزینه به شمار می‌آمده و میزان سوددهی آن تاکنون جذابیت چشمگیری در مقایسه با دیگر شرکت‌های معدنی نداشته است. با شیوع کرونا تنها بخش معدنی که تقاضای دریافت تسهیلات و قرار گرفتن در گروه مشاغل پرخطر را داشت، زغال سنگ کشور بود.

با این حال کارشناسان حوزه زغال سنگ و بورس بر سودده بودن این صنعت امیدوارند. آنها می‌گویند اگرچه امروز صنعت از چالش‌هایی در رنج است، اما این روند در حال تغییر است، تغییراتی که اگر اعمال شود، می‌تواند به سوددهی بینجامد.

«سعید صمدی»، دبیر انجمن زغال سنگ ایران، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری برنا در این باره توضیح می‌دهد: حدود 60 درصد تولید زغال سنگ در کشور توسط بخش خصوصی واقعی صورت می‌گیرد اگر این صنعت زیان‌ده باشد، بخش خصوصی واقعی در آن سرمایه‌گذاری نمی‌کند.

او می افزاید: پیش از این سه شرکت، نگین طبس، فرآوری زغال سنگ طبس و زغال سنگ شمال شرق در بورس حضور داشتند و در نتیجه حضور زغال سنگ در بورس اتفاق جدیدی قلمداد نمی‌شود. با بررسی عملکرد این شرکت‌ها در سامانه کدال می‌توان دید، میزان سودهی و رشد سهام آنها چگونه بوده است.

همایون دارابی، کارشناس بورس، نیز در این باره توضیح می‌دهد: سرمایه‌گذاری در بخش معدن به عنوان یک منبع طبیعی نمی‌تواند سودده نباشد. امروز زغال سنگ ایران از مشکلات توسعه‌ای در رنج است اما این وضعیت در حال تغییر است.

او افزود: صنایع معدنی به دلیل توسعه صنعت کک‌سازی با کمبود زغال سنگ روبه‌رو هستند آن هم در شرایطی که دیگر امکان واردات زغال سنگ با ارز ارزان وجود ندارد و این بر اهمیت استخراج زغال سنگ در شرایط کنونی می‌افزاید.

دارابی در پایان گفت: همچنین زغال سنگ در داخل از نظر نحوه قیمت‌گذاری و نبود اسکله و پایانه تخصصی برای ذخیره و صادرات مشکل دارد. همچنین با همترازی بهای زغال سنگ و گاز می‌توان صنعت زغال سنگ را توسعه داد. مصرفی که در کک پیش‌بینی می‌شود نیز می‌تواند چشم‌انداز خوبی را در آینده به تصویر بکشد. اینها اتفاقاتی است که از سال گذشته تاکنون به تدریج در حال وقوع است.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: بورس زغال سنگ سرمایه گذاری زغال سنگ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۵۰۲۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی بورس در هفته دوم اردیبشهت ۱۴۰۳/ یکه‌تازی فولادی و پتروشیمی‌ها در این هفته

یک کارشناس بازار سرمایه روند این بازار در هفته دوم اردیبهشت ماه را متعادل مثبت پیش‌بینی کرد و صنایع فولادی و پتروشیمی را به عنوان صنایع پیشتاز این هفته بورس معرفی کرد.

گروه بانک و بورس بازارنیوز - سعید ترکاشوند؛ «هومن عمیدی» کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بازارنیوز پیرامون روند این بازار در هفته دوم اردیبشهت ماه سال ۱۴۰۳ اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود که بورس در این هفته تحت تاثیر برخی احتمالا روند متعادل مثبتی را پشت سر خواهد گذاشت. گزارش فرودین ماه تمامی شرکت‌های بورسی در سامانه کدال منتشر شده و شرایط همگی نشان از آن دارد که در این ماه روند اکثر شرکت‌ها در وضعیت خوبی قرار داشته است.


این کارشناس بازار سرمایه افزود: بر طرف شدن سایه اخذ مالیات بر عایدی از سر بورس، یکی دیگر نکات مهمی بود که خبر آن در هفته قبل منتشر شد. با وقوع این اتفاق بخشی از نگرانی‌های فعالان بازار سرمایه مرتفع شد. علی‌رغم رفع این موضوع، خروج نقدینگی همواره از جمله چالش‌های همیشگی بازار سرمایه است. تاکنون تزریق پول خاصی به بازار شکل نگرفته است.


وی تصریح کرد: با توجه به عقب ماندگی که بورس نسبت به سایر بازار‌های موازی با خود دارد، پیش‌بینی می‌شود با نهایی شدن برخی احتمالات موجود در بازار مانن تغییر در نرخ ارز نیمایی، بخشی از این عقب‌ماندگی مرتفع شود.


عمیدی همچنین درباره صنایع پیشتاز این هفته بازار سرمایه گفت: انتظار می‌رود که در هفته دوم اردیبشهت ماه، تعدادی از نماد‌های فولادی و پتروشیمی و همچنین بعضی از شرکت‌های حمل و نقل در مقایسه با سایر نماد‌ها از وضعیت خوبی برخودار خواهند شد.


پایان پیام//

نام نویسنده: برچسب ها: بازار سرمایه ، بازار بورس ، بازار سهام ، صنایع بورسی ، فولادی‌ها ، پتروشیمی ها لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000T9f

دیگر خبرها

  • چگونگی مردمی‌سازی توسعه بالادست صنعت نفت و گاز با توان بخش خصوصی و سرمایه‌های خرد مردمی
  • پیش‌بینی بورس در هفته دوم اردیبشهت ۱۴۰۳/ یکه‌تازی فولادی و پتروشیمی‌ها در این هفته
  • بررسی عملکرد نماگر‌های بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت
  • تابستان چقدر کمبود برق داریم؟
  • پرهزینه و زیان‌ده؛ پول قرارداد پرداخت بازیکنان استقلال و پرسپولیس از جیب کارگران و بازنشستگان!
  • ۵۰۰۰میلیارد ریال نقدینگی به بورس انرژی تزریق شد
  • تزریق ۵ هزار میلیارد تومان نقدینگی به بورس انرژی
  • ۵ هزار میلیارد تومان دیگر به بورس انرژی تزریق شد
  • تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی
  • ۵۰۰۰ میلیارد تومان نقدینگی به بورس انرژی تزریق شد