Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-30@02:15:17 GMT

پرآب شدن سد مهاباد نوید بخش جهش تولید

تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۵۰۲۹۱

پرآب شدن سد مهاباد نوید بخش جهش تولید

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، مهاباد یکی از غنی‌ترین و مستعد‌ترین شهر‌های آذربایجان غربی و اولین شهر در دنیا است که سد در داخل شهر قرار دارد و با عبور از وسط شهر منظره و چشم انداز‌های دیدنی و دلربایی را به وجود آورده است.

احداث سد مهاباد

سد مهاباد در بالادست شهر احداث شده که در زمان خود دور از شهر بود، اما اکنون به واسطه گسترش مهاباد این سد در داخل شهر قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جاده‌های ارتباطی مهاباد به سردشت و مهاباد به پیرانشهر در داخل کوه‌های بلند و منحصر به فرد مجموعه این سد به ویژه دریاچه آنرا در خود گرفته اند. از نواحی دیدنی اطراف این دریاچه می‌توان به جزیره گردشگری، قاضی آباد، سر میدان و تاقه دار (تک درخت) اشاره کرد.

روند پایه ریزی و انجام اقدامات اولیه ساخت سد مهاباد در دو فاز مطالعاتی سال‌های ۱۳۴۱ و ۱۳۴۳ انجام گرفت و ساخت سد درسال ۱۳۴۶ آغاز و در سال ۱۳۴۹ به پایان رسید.

جان تازه سد‌ها به واسطه‌ی بارش رحمت الهی

بارش باران و پر آب شدن بسیاری از جوی‌های آب و سرریز شدن بسیاری از سد‌ها از آن دسته خبر‌هایی است که نه تنها مردم را خوشحال می‌کند که روح آدمی را جانی تازه می‌دهد.

محمدپور رئیس اداره هواشناسی شهرستان مهاباد در گفت و گو با  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، گفت: ازسال زراعی ۹۹-۹۸ تاکنون میزان بارندگی در این شهرستان ۴۳۲ میلی متر ثبت و گزارش شده است که نسبت به وضعیت نرمال ۱۸ درصد افزایش بارندگی نشان می‌دهد و نوید بخش رونق در حوزه کشاورزی است.

استفاده از آب سد زمینه ساز جهش تولید در حوزه کشاورزی

جاری شدن آب در زمین‌های حاصل خیز دشت شهر ویران باعث شده که وضعیت معیشتی مردم این منطقه که اغلب کشاورز و دامدار هستند از درآمد مزارع و باغات حاصلخیز منطقه بیشتر شود.

کاک محمد یکی از باغداران دشت شهر ویران مهاباد در گفت و گو با خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، گفت: زمین‌های دشت شهر ویران زیر شبکه سد هستند و محصولات کشاورزی، باغ‌ها و زمین‌های گندم و چغندر قند همگی وابسته به این سد بوده و با تقسیم به موقع آب رونق می‌گیرند.

 

رحمانی سرپرست مدیریت منابع آب شهرستان مهاباد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، گفت: با توجه به افزایش بارش‌های مناسب بهاری مخزن سد به حد نصاب رسیده و حجم ورودی آب به سد مهاباد ۱۲ میلیون متر مکعب بر ثانیه است.

او افزود: حجم ذخیره آب در پشت دریاچه سد ۱۸۵ میلیون متر مکعب است که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۳ میلیون متر مکعب افزایش یافته است.

رحمانی با بیان اینکه در سال آبی جاری ۵۷ میلیون متر مکعب آب از سد این شهرستان به سمت دریاچه ارومیه رهاسازی شد، اضافه کرد: این میزان آب در مرحله اول ۴۰ میلیون متر مکعب، مرحله دوم ۵ میلیون متر مکعب و مرحله سوم ۱۲ میلیون متر مکعب است که به منظور کنترل پایداری سد و مدیریت مخزن برای جلوگیری از سیلاب‌های احتمالی رها سازی همچنان ادامه دارد.

او ادامه داد: ۱۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی زیر پوشش سد قرار دارند که حدود ۹۰ میلیون متر مکعب آب به عنوان حقابه بخش کشاورزی رهاسازی شده و به مصرف می‌رسد.

کاک شهرام یکی از کشاورزان که در زمین‌های کشاورزی مشغول به کار است در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد،گفت:در روستای قره خان زندگی می‌کنم و در زمین‌های پدریم مشغول کشاورزی هستم. شکر خدا امسال بارندگی خوبی داشتیم و سد مهاباد پراز آب شده است.

او افزود:زمین‌های این منطقه از کانال کشی بهره‌مند است و در فصل زراعی حدود ۳ تا ۴ نوبت برای آبیاری زمین‌ها آب دریافت می‌کنیم.

کاک علی یکی از باغداران در گفت و گو با خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، گفت: فصل پاییز بارندگی خیلی کم بود، ولی شکر خدا بارش‌های بهاری جبران خوبی بوده و درخت‌ها همگی شکوفه زده و سبز شده اند.

نیروگاه سد مهاباد

بیشتر نیروگاه‌های برق-آبی انرژی مورد نیاز خود را از انرژی پتانسیل آب پشت یک سد تأمین می‌کنند در این حالت مقدار انرژی تولیدی از آب به حجم آب پشت سد و اختلاف ارتفاع بین منبع و محل خروج آب سد وابسته‌است.

رحمانی سرپرست مدیریت منابع آب شهرستان مهاباد در گفت وگو با خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، گفت از ابتدای سال تا کنون ۳ هزار و ۸۳۸ مگاوات ساعت برق از سد مهاباد تولید شده که با توجه به پرشدن مخزن سد پیش بینی می‌شود میزان تولید برق از نیرو گاه به ۱۲ هزار مگاوات برسد.

کلام پایان: سد مهاباد جزو ۱۰ سد پرآب کشور است و مکانی مناسب برای گذراندن اوقات فراغت و پرداختن به تفریحاتی مثل ماهیگیری و شنا به حساب می‌آید، اما بهتر است با رعایت نکات ایمنی از اتفاقات ناگواری که ممکن است در فصول گرم سال اتفاق بیفتد جلوگیری شود.

انتهای پیام/ن

گزارش از مینا نادرحیته

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: رهاسازی آب خبرنگار گروه استان باشگاه خبرنگاران جوان گفت و گو با خبرنگار میلیون متر مکعب مهاباد در گفت سد مهاباد زمین ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۵۰۲۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمایت از کارگران رونق تولید و بهره‌روری را ارتقا می‌دهد

حسن عباسی فرماندار ویژه مهاباد در جلسه گرامیداشت هفته کارگر گفت: هر اندازه بتوان وضعیت خدمات رفاهی و وضعیت معیشت کارگران را تقویت کرد می‌توان به پیشرفت کشور و توسعه در حوزه‌های مختلف امیدوارتر بود.

وی اضافه کرد: کارگران در محیط‌های کاری نیز باید با تعهد، خلاقیت و ابتکار به خرج دهند و صرف حضور فیزیکی و گذشت ساعت کاری نمی‌تواند جامعه را به اهداف خود سوق دهد.

فرماندار ویژه مهاباد با بیان اینکه دولت تمام تلاش خود را در حمایت از کارگران و بازنشستگان بکار گرفته است، افزود: روابط صمیمانه بین کارگر و کارفرما و پرداخت به موقع حق و حقوق آنها هم می‌تواند نقش بسزایی در بهبود عملکرد کارگران در فضای تولید باشد.

عباسی از تامین مسکن بخشی از کارگران در قالب واگذاری زمین‌های نهصت ملی خبر داد و گفت: هم اکنون بیش از ۷ هزار قطعه زمین در سطح روستا‌ها حاشیه شهر آماده تحویل به متقاضیان مسکن است.

وی تاکید کرد: کارگران مورد حمایت مدیریت شهری بوده و هر درخواست و مشکلی را می‌توانند با مراجعه به دستگاه مربوطه و یا فرمانداری پیگیری کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان مهاباد مهاباد

دیگر خبرها

  • تحقق ۱۳۵ درصدی تعهدات اشتغالزایی در مهاباد
  • ارتقاء رونق تولید و بهره روری با حمایت از کارگران
  • حمایت از کارگران رونق تولید و بهره‌روری را ارتقا می‌دهد
  • رتبه سوم مهاباد درتولید گوشت دراستان
  • تصاویر| تفریح در بخش پرآب دریاچه ارومیه
  • ۱۸۵ میلیون متر مکعب آب شرب در لرستان تولید شد
  • تولید سه فیلم کوتاه در انجمن سینمای جوان مهاباد
  • ۳ فیلم کوتاه داستانی در مهاباد تولید شد
  • ذخیره ۳۰ میلیون متر مکعب آب در بند‌های خاکی و ملاتی استان
  • صرفه جویی ۸۰۰ هزار متر مکعب آب با انجام اقدامات حفاظتی در بافق و بهاباد