Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شریان»
2024-04-28@09:18:16 GMT

جای خالی خانه کارگر در مشکلات کارگران

تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۵۰۴۷۱

جای خالی خانه کارگر در مشکلات کارگران

با بالا گرفتن مشکلات اقتصادی در کشور، حضور پررنگ تشکل‌های کارگری مانند خانه کارگر بیش از گذشته در حمایت از آنان احساس می‌شود.

به گزارش شریان نیوز، ابزار تحریم همیشه یکی از ابزاری بوده که برای فشار به کشور‌های مختلف توسط برخی کشور‌های دیگر استفاده شده است. کشور ما بعد از انقلاب همواره با تحریم‌های روز افزون بسیاری رو به رو بوده است و سختی‌های زیادی را به خود دیده است؛ سختی‌هایی که با کوچک کردن وسعت اقتصاد کشور، وضعیت معیشت مردم را تحت تاثیر قرار داده و آن را با مشکلات جدی رو به رو می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از گروه‌هایی که بیشترین تاثیر را از تحریم‌ها و فشار‌های اقتصادی می‌گیرند، کارگران هستند که در این سال‌ها با افزایش شدت تحریم‌ها آسیب‌های زیادی به خود دیده اند؛ سوء استفاده کارفرمایان از ناآگاهی‌های کارگران، نبود قانون مناسب برای حمایت از آنان و کم کاری‌های برخی دستگاه‌های نظارتی و اجرایی بخشی از دلایلی است که زندگی کارگران را با سختی‌های زیادی مواجه کرده است.

دستگاه ها، سندیکا‌ها و تشکل‌های زیادی برای حمایت از کارگران وجود دارند که با توجه به اختیاراتشان، حمایت از کارگر‌ها در سطوح مختلف را در زمره فعالیت‌های خود داشته و حامی آنان هستند.

خانه کارگر یکی از تشکل‌هایی است که سابقه دیرینه‌ای در حمایت از کارگران دارد و در سال ۱۳۳۷، پس از تصویب قانون کار در کشور با هدف حمایت پیگیری مطالبات صنفی و حقوق کارگران و منسجم ساختن آن‌ها در حوزه‌های اجتماعی به وجود آمد و در طول زمان بار‌ها به دست احزاب مختلف افتاده است.

علیرضا محجوب دبیرکل فعلی این تشکل کارگری، از سال ۱۳۶۹ به این سمت منصوب شد و از آن زمان تا به امروز در این جایگاه قرار دارد که این موضوع خود جای سوال زیادی را به وجود آورده است.

او که حالا در آستانه سی سالگی حضورش در جایگاه دبیرکلی این تشکل قرار دارد و در طول این سال‌ها به صورت همزمان، ۶ دوره مداوم به عنوان نماینده کارگران در مجلس حضور یافته است، در یکی از جلسات انتخاباتی خود در آستانه انتخابات مجلس ۹۸ مشکل اصلی جامعه کارگری را کم بودن نماینده‌های آن‌ها در مجلس دانسته است.

اما چیزی که امروز بیش از هر چیز دیگری خانه کارگر را با چالش مواجه کرده است، فعالیت‌های این تشکل است که در سال‌های اخیر انتقادات زیادی به آن وارد شده است. سیاسی کاری یکی از بحث‌هایی است که منتقدین به این تشکل کارگری دارند.

اتفاقاتی مانند تعطیلی هپکو، نیشکر هفت تپه، تعطیلی کارخانه‌های ارج، آزمایش، روغن نباتی جهان، پارس الکتریک، پلی اکریل اصفهان و صد‌ها کارخانه و واحد تولیدی تعطیل شده و دفاع از حقوق هزاران کارگر بیکار شده از جمله اتفاقاتی است که جای خالی خانه کارگر در آن‌ها دیده می‌شود.

شدت گرفتن فعالیت‌های خانه کارگر در آستانه انتخابات‌های مختلف در راستای حمایت از احزاب اصلاح طلب از دیگر انتقاداتی است شدیدا این تشکل را درگیر سیاست و از پیگیری حقوق کارگران باز داشته است.

حمید حاجی اسماعیلی، فعال حوزه کارگری در تشریح یکی دیگر از انتقادات وارده به این تشکل گفت: چرا خانه کارگر برخلاف سایر احزاب فعال در کشور تا این اندازه امکانات، قدرت و ثروت دارد، مگر یک جریان سیاسی چقدر می‌تواند فعالیت کند؟ طبق چارچوب‌ها و اساسنامه‌ای که برای جریان‌های سیاسی در کشور تعیین شده، آن‌ها نمی‌توانند فعالیت اقتصادی یا فعالیتی غیرمرتبط داشته باشند، چطور این گروه خانه می‌سازد، امکانات می‌فروشد، شرکت‌داری می‌کند؟ باید نهاد‌های نظارتی در این رابطه پاسخگو باشند.

با وجود همه انتقاداتی که به خانه کارگر وارد است، حسن صادقی، معاون دبیرکل خانه کارگر در دفاع از عملکرد این تشکل کارگری و جوابیه به انتقاداتی که به این مجموعه وارد شده است، گفت: برای خانه کارگر فرقی نمی‌کند چه دولتی روی کار باشد، اگر دولتی در جهت حمایت از محرومین و مستضعفین فعالیت داشته باشد و گرایش کارگری درستی داشته باشد ما از تصمیماتش حمایت می‌کنیم؛ همانطور که در ادوار گذشته هم دیدیم که برخی طرح‌های رئیس جمهور‌های گذشته مورد حمایت قرار گرفته بود و همچنین انتقاداتی هم به آن‌ها وارد شده بود.

او افزود: هیچ تشکلی وجود ندارد که قوی‌تر و موثرتر از خانه کارگر در زمینه‌های حقوق و دستمزد و واگذاری شستا و... ورود پیدا کرده باشد.

صادقی با اشاره به انتقاداتی که به خانه کارگر وارد می‌شود گفت: حرف‌های خود را بی پرده در خط مقدم حمایت از کارگران و مستضعفان می‌زنیم و در این مسیر چوب هم می‌خوریم.

فتح الله بیات، دبیر اجرایی خانه کارگر در شرق تهران هم در دفاع از اقدامات خانه کارگر گفت: در بحث اعتراضات کارگری نظیر اعتراضات کارگران نیشکر هفت تپه و هپکو، خانه کارگر از طریق مجلس و دولت پیگیر وضعیت کارگران بوده و در مواردی با صدور بیانیه و گفت‌وگو کردن اعضای ارشد این تشکل با رسانه‌ها، نسبت به اتفاقات پیش آمده موضع‌گیری کرده است؛ وضعیت کنونی نیشکر هفت تپه و هپکو نتیجه خصوصی‌سازی غلط و واگذاری‌های غیرکارشناسی بوده است و ما از ابتدا با خصوصی‌سازی مخالف بودیم، بنابراین خانه کارگر از جمله تشکل‌هایی است که اولین اعتراضات را به این وضعیت داشته است.

او با توجه به اینکه برخی اظهارات از سر غرض ورزی و تنگ نظرانه است گفت: خانه کارگر با احترام به قانون اساسی و با التزام به جمهوری اسلامی در چارچوب‌های نظام حرکت می‌کند و این اظهارنظر‌ها تاثیری در فعالیت و حرکت این تشکل صنفی کارگری ندارد.

با توجه به اینکه مسئولان خانه تاکید زیادی بر حرکت در چارچوب‌های نظام و حرکت در مسیر قانون اساسی دارند، انتظار می‌رود این تشکل که با شعار حمایت کارگران و پیگیری مطالبات آن‌ها ایجاد شده است، حضور موثرتر و قوی تری در مشکلات و احقاق حقوق کارگران داشته باشد.

منبع: شریان

کلیدواژه: حمایت از کارگر خانه کارگر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shariyan.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شریان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۵۰۴۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امنیت شغلی کارگران در کاشان تامین شود

سرپرست فرمانداری کاشان ضمن گرامیداشت هفته کار و کارگر، گفت: امنیت شغلی کارگران در کاشان تامین شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کاشان، حمیدرضا محمدی فشارکی ظهر امروز در جمع تشکل‌های کارگری ضمن گرامیداشت هفته کار و کارگر، اظهار داشت: جایگاه کارگر در جامعه اسلامی یک جایگاه والا و بالایی است، چرا که کارگران یکی از بازوان اقتصاد کشور محسوب می‌شود.

وی ضمن اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی در مورد جامعه کارگری، افزود: جامعه کارگری نقش موثری در حوزه اقتصادی کشور دارد و در سال‌های اخیر نیز شعارهای سال به حوزه اقتصاد مربوط می‌شود و این مهم نشان از نقش مهم اقتصاد و کارگران است‌.

سرپرست فرمانداری شهرستان کاشان ضمن اشاره به برخی کم‌توجهی‌ها به جامعه کارگری ابراز داشت: این کمبودها به این دلیل است که هنوز سختی کار کارگران برای برخی افراد به اثبات نرسیده است در حالی که کارگران نبض حوزه اقتصاد محسوب می‌شود.

وی گفت: همه باید تلاش کنیم که دغدغه‌ای از دغدغه‌ کارگران کاهش دهیم و از این رو باید کارگران شهرستان کاشان در حوزه شغلی خود به یک امنیت شغلی برسند و استرس از دست دادن شغل خود را نداشته باشند و با آرامش خاطر در حیطه شغلی خود انجام وظیفه کنند.

محمدی فشارکی با بیان اینکه لازم است کارگران در حوزه‌های مختلف از یک امکانات رفاهی در حد استانداردهای متعارف برخوردار باشند، تصریح کرد: وجود نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی به عنوان فردی باسابقه در حوزه قوه مقننه را باید غنیمت شمرد و از ظرفیت وی استفاده کرد.

انتهای پیام/801/

دیگر خبرها

  • نشست هم اندیشی تشکل‌های کارگری استان
  • نشست هم اندیشی تشکل‌های کارگری و کارفرمایی چهارمحال و بختیاری با استاندار
  •  نشست مشترک مسئولان قضایی گلستان با جامعه کارگری و کارفرمایی استان برگزار شد
  • امنیت شغلی کارگران در کاشان تامین شود
  • نشست مسئولان قضایی گلستان با جامعه کارگری و کارفرمایی استان
  • کارگر ماهر هم امنیت شغلی ندارد
  • حقوق کارگران ۵۷ درصد بیشتر شده است
  • مسوولان دستگاه قضا به مشکلات کارگری شهرستان البرز ورود کنند
  • بیانات رهبر انقلاب در حوزه امنیت شغلی کارگران مهم‌ترین مطالبه کارگری است
  • برگزاری ۵۵ برنامه به مناسبت روز کارگر در اردبیل