Web Analytics Made Easy - Statcounter

صندوق توسعه بخش کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد می توانست در همه سال‌های اخیر اعتباراتی از محل ماده 12 جذب کرده و مشکل کشاورزان استان را در زمینه‌های مختلف برطرف کند.

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج یکی از حوزه‌های چهارگانه‌ای که در سال‌های اخیر به عنوان محور توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد از آن یاد شده کشاورزی است که مردم استان با این فعالیت همواره عجین بوده‌اند و تقریبا در استان کسی دیده نمی‌شود که یا خود کشاورز نبوده و یا کشاورز زاده نباشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کشاورزی در استان کهگیلویه و بویراحمد عمری به قدت این آب و خاک دارد و هم اکنون نیز بخش عمده‌ای از مردم استان در روستاها به هر طرق ممکن و گاه با سختی و مرارت فراوان از این طریق امرار معاش می‌کنند.

استان کهگیلویه و بویراحمد با داشتن زمین‌های خوب و مستعد قابل کشاورزی و باغداری و همچنین سایر استعدادها و ظرفیت‌‌های خدادادی برای دامداری و شیلات و زنبورداری اما تاکنون آن گونه که باید از این حوزه در رشد اقتصادی خود بهره نبرده است.

به گزارش فارس؛ هر چند نظام جمهوری اسلامی با خدمات 41 ساله خود تحولی در حوزه کشاورزی استان ایجاد کرد اما هنوز تا رسیدن به نقطه واقعی راه زیادی در پیش است و باید دولتمردان و مسوولان برای رفع برخی تنگناها تلاش بیشتری داشته باشند.

یکی از راه‌های رفع مشکلات بخش کشاورزی در استان استفاده بهینه‌تر و بیشتر از صندوق توسعه بخش کشاورزی است که متاسفانه آن گونه که تحلیل‌ها و بررسی‌ها می‌گویند نتوانسته‌ایم از این ظرفیت به خوبی استفاده کنیم در حالی که سایر استان‌ها از چنین ظرفیتی به خوبی استفاده کرده و در راه توسعه کشاورزی خود اسیر سیاست‌زدگی و منطقه‌گرایی نشده‌ا‌ند.

به گزارش فارس در حال حاضر تعداد 6 صندوق توسعه بخش کشاورزی در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که یکی از آن‌ها استانی و 5 صندوق دیگر شهرستانی است و هر کدم مستقل خدمات و تسهیلات ارائه می‌کنند.

متاسفانه در سال‌های اخیر خبرهای خوبی از صندوق توسعه بخش کشاورزی به گوش نرسیده و دلیل آن حاشیه‌‌ها بوده است صندوقی که در راس آن‌ها روسای هیئت مدیره‌ها هستند و در راس آن‌ها هم مدیر سازمان جهاد کشاورزی هر استان است.

در این بین نقش مدیر سازمان جهاد کشاورزی بسیار مهم است که باید با درایت خود این صندوق را مدیریت کرده و اجازه حاشیه ‌سازی و یکه‌تازی به برخی افراد را ندهد.

این صندوق می توانست در همه سال‌های اخیر اعتباراتی از محل ماده 12 جذب کرده و مشکل کشاورزان استان را در زمینه‌های مختلف برطرف کند که چنین نشده است و نیاز به پیگیری روسای هیئت مدیره و روسای سازمان‌های کشاورزی دارد که باز هم در استان کهگیلویه و بویراحمد چنین رویکردی دیده نشده است این در حالی است که تاکنون عمری بیش از 12 سال از صندوق استانی توسعه بخش کشاورزی می‌گذرد و صندوق‌های شهرستانی هم از سال گذشته فعال شده‌اند.

مسوولان کشاورزی استان باید پاسخ دهند که تاکنون چه میزان اعتبار جذب این صندوق شده صندوقی که در آن‌ها دست‌‌ها باز است و تفاهم‌نامه هم با استانداری‌ داشته‌ا‌ند.

باید در این بین پاسخ داده شود در روزگاری که می‌شد املاک مازاد جهاد کشاورزی را فروخت و به دلیل عدم پی گیری چنین نشد تا بتوان با آن اعتبارات ماده 12 را به این صندوق گسیل داشت اما این کار نشد و امروز دیگر چنان فرصتی در اختیار نیست و در صورت فروش املاک؛ خزانه آن را بابت بدهی‌ها برمی‌دارد.

اما نکته مهم‌تر که چرا در سال‌های اخیر که یکی از نمایندگان استان به عنوان رئیس کمیسیون بودجه مجلس فعالیت می‌کرد از چنین ظرفیتی برای بالا بردن توان صندوق استفاده نشد و مسوولان در این سال‌ها چه اقدامی انجام دادند.

رئیس هیئت مدیره و رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان پاسخگو باشند که تا چه اندازه برای پویایی صندوق با یکدیگر هماهنگی دارند صندوقی که نباید از ابتدا سیاسی می‌شد و می‌توانست عملکرد بسیار بهتری نسبت به وضعیت کنونی جهت کمک به مشکلات کشاورزی استان داشته باشد.

به گزارش فارس؛ در آینده از این صندوق و اوضاع فعلی و نقش آن در توسعه کشاورزی استان بیشتر خواهیم گفت.

انتهای پیام/82009

 

منبع: فارس

کلیدواژه: کشاورزی توسعه کهگیلویه و بویراحمد خبرگزاری فارس استان کهگیلویه و بویراحمد صندوق توسعه بخش کشاورزی کشاورزی استان جهاد کشاورزی سال های اخیر سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۵۰۵۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی ورود بیش از ۱۰ میلیون مترمکعب آب به سد کوثر

ایسنا/کهگیلویه و بویراحمد مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کهگیلویه و بویراحمد از پیش‌بینی ورود ۱۰ میلیون مترمکعب آب به سد کوثر خبر داد.

آرش مصلح روز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در نشست فوق العاده ستاد مدیریت بحران استان افزود: پیش بینی میزان بارش‌ها طی سامانه بارشی پیش رو ۸۰ تا ۱۲۰ میلی متر اعلام شده است.

وی با بیان اینکه  سه سد در حال بهره‌برداری در استان داریم، اظهار کرد: سد کوثر از ۱۴ فروردین ماه تاکنون سرریز کرده است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: خروجی سد کوثر را از ساعت ۱۲ ظهر روز سه شنبه ۶۰ مترمکعب بر ثانیه افزایش داده ایم.

مصلح تصریح کرد: سد کوثر ۱۰ میلیون مترمکعب ظرفیت خالی دارد که پیش‌بینی می‌شود که طی بارش های اخیر ۱۰ میلیون مترمکعب آب وارد این سد شود.

وی ادامه داد: سد چم شیر گچساران ۷۰۵ میلیون مترمکعب هم اکنون ذخیره دارد که ۱۶۰۰ میلیون متر مکعب ظرفیت خالی دارد و ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار متر مکعب آب در سد شاه قاسم ذخیره شده که هم اکنون یک میلیون متر مکعب ظرفیت خالی دارد.

به گزارش ایسنا، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: در دولت سیزدهم در راستای ساماندهی ۱۸ طرح اجرا کرده‌ایم که پس از اجرای این طرح‌ها تاکنون هیچ خسارتی ناشی از رودخانه‌ها نداشته‌ایم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • انتصاب سرپرست شرکت گاز استان کهگیلویه و بویراحمد
  • مدیرعامل شرکت گاز کهگیلویه و بویراحمد تغییر کرد
  • پیش‌بینی ورود بیش از ۱۰ میلیون مترمکعب آب به سد کوثر
  • جابه‌جایی بیش از یک میلیون تن کالا از کهگیلویه و بویراحمد
  • ظرفیت صندوق ملی محیط‌زیست در کهگیلویه و بویراحمد بدون استفاده مانده است
  • تخریب ساخت و ساز غیر مجاز در اراضی کشاورزی بویراحمد
  • یک میلیون روستایی و کشاورز در دولت سیزدهم بیمه شدند
  • بیش از یک میلیون نفر روستایی و کشاورز در این دولت بیمه شدند
  • بی بهره بودن استان از ظرفیت سدها را به رهبر انقلاب گزارش می دهیم
  • برگزاری جشن روز معلم در دانشگاه فرهنگیان کهگیلویه و بویراحمد