Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-04@00:15:58 GMT

از دست نادرشاه افشار راحت شدم

تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۵۰۹۵۴

از دست نادرشاه افشار راحت شدم

حمیدرضا نعیمی نویسنده و کارگردان تئاتر که قرار بود «فردریک» را فروردین امسال روی صحنه ببرد، تأکید دارد در تصمیم‌گیری برای بازگشایی مجدد سالن‌های تئاتر اقتصاد و سلامت توأمان باید مدنظر باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حمیدرضا نعیمی نویسنده و کارگردان تئاتر درباره فعالیت‌هایش در این روزها گفت: طی چند سال اخیر رویایی در سر داشتم مبنی‌بر اینکه اثری درباره نادرشاه افشار بنویسم اما این رویا آنقدر ترسناک، پیچیده و دشوار بود که انگار باید منتظر می‌ماندم تا زمان مناسب آن فرا برسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در طول ۴ سال گذشته درباره تاریخ صفویه و افشاریه مطالعات زیادی کردم و این دوران قرنطینه محبوب و منحوس، مجالی دست داد که بتوانم یکی از دشوارترین نمایشنامه‌های زندگی‌ام را به‌عنوان «نادرشاه» بنویسم و این روزها مراحل آخر نگارش را پشت سر می‌گذارم.

وی ادامه داد: نوشتن درباره نادرشاه کار بسیار سختی بود و نمی‌توانستم سَرسَری و بی‌تامل از کنار آن بگذرم، علی‌رغم اینکه اعتقاد دارم که من فقط یک درام خلق کرده‌ام نه یک کار تاریخی که بخواهم به همه وجوه آن بپردازم اما الان با خیال راحت می‌توانم بگویم که از دست نادرشاه راحت شدم.

نعیمی که قرار بود نمایش «فردریک» را از هفتم فروردین ماه در سالن اصلی تئاترشهر به صحنه ببرد در این باره گفت: تا این لحظه هزینه‌های زیادی برای ساخت بخش‌هایی از دکور و خرید متریال برای تولید و دوخت و دوز لباس‌های قرن هجدهمی نمایش صرف شده است. ما با کسب مجوز اجرا از یک ماه قبل از عید مشغول انجام فعالیت‌های تبلیغاتی نمایش بودیم که با اتفاقاتی که پیش آمده منتظر هستیم تا شرایط عادی شود.

کارگردان «سقراط» متذکر شد: فعلا منتظر دستورات و تصمیم‌گیری‌های مسئولان برای بازگشایی سالن‌ها هستیم اما هیچ عجله‌ای برای اجرای نمایش نیست چون به هرحال ۲ مبحث سلامت و اقتصاد مباحث مهمی هستند که قبل از بازگشایی تماشاخانه‌ها باید توأمان مورد توجه قرار گیرند. این مساله باید در نظر گرفته شود که چگونه و در چه شرایطی گروه‌ها شروع به کار خواهند کرد. به عنوان نمونه سه ماه از آخرین تمرین‌های گروه ما می‌گذرد و مشخص نیست در صورت باز شدن سالن‌ها کدامیک از بازیگران می‌توانند دوباره با گروه همکاری کنند چون امکان دارد در طول این دوران قراردادهای جدیدی بسته باشند یا متعهد به حضور در قراردادهای قبلی خود شوند که همین مساله به معنای انتخاب بازیگران تازه و تمرین‌های دوباره با آن‌ها است.

نعیمی ادامه داد: مساله دیگر شرایط حضور در تمرین‌ها و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی است که مساله پیچیده‌ای خواهد بود. در روزهای آتی فعالیت مراکز هنری و تماشاخانه‌ها تعریف خاص خودش را دارد چون هنرمندان تئاتر برای تمرین نیاز به فضای گسترده‌ای دارند و در دادن میزانسن موردنظر از دستورالعمل‌هایی که قبلا ابلاغ شده و تاکید بر فاصله یک متری افراد از یکدیگر دارد، نمی‌توانیم پیروی کنیم. در اتاق‌های گریم به خصوص برای نمایش‌های پرپرسوناژ مانند «فردریک» چند نفر به طور همزمان مشغول گریم هستند. شرایط اتاق فرمان و رختکن‌ها و حضور عوامل در این مکان‌ها باید بررسی شود. همچنین شرایط حضور تماشاگران در سالن‌ها مساله مهم دیگری است چون حتی ایده کم کردن ظرفیت سالن‌ها و با فاصله نشاندن تماشاگران ایده مناسبی نیست به این دلیل که هر نقطه از سالن قیمت مشخصی دارد و با این وضعیت در بلیت فروشی و جایگزین شدن مخاطبان با مشکل مواجه خواهیم شد و از همه مهمتر اینکه اجرایی شدن این طرح اصلا به صرفه نیست مخصوصا برای سالن‌های کم ظرفیت. 

این کارگردان تئاتر در پایان صحبت هایش بیان کرد: مساله سلامت هنرمندان و تماشاگران تئاتر در بازگشایی سالن‌های تئاتری بسیار حائز اهمیت است و متاسفانه با این شرایط هیچ دورنما و چشم‌انداز نزدیک و دورِ درست و روشنی نه برای ما نه برای مسئولان وجود ندارد.

منبع:مهر

منبع: دانا

کلیدواژه: سالن ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۵۰۹۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای عمومی تئاتر‌های جشنواره رضوی گامی موثر است/ ماجرای عشقی عجیب

کارگردان نمایش «پر» از آثار هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی، رویکرد جشنواره در حذف بخش رقابتی و توجه به اجرای عمومی آثار را اقدامی موثر دانست.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، نمایش «پر» نوشته مجید کاظم‌زاده‌مژدهی با کارگردانی محمد رسائلی در قالب هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی از ۱ تا ۱۰ اردیبهشت سال جاری در تالار مرکزی شهر رشت روی صحنه رفت.

محمد رسائلی درباره موضوع نمایش «پر» و دغدغه خود برای تولید و اجرای این اثر، گفت: این نمایشنامه با مضمون بسیار خاص و مرتبط با فرهنگ رضوی نوشته شده و رویکرد آن مرا به چالش واداشت و لذا دوست داشتم آن را تولید کنم. این نمایش زندگی یک فرد به اصطلاح چاله‌میدانی قبل انقلاب را روایت می‌کند که عاشق زنی می‌شود که کفش‌دار حرم امام رضا (ع) است و داستان جالبی برایش رقم می‌خورد.

وی اظهار امیدواری کرد داستان این اثر در اجرا نیز مخاطب را تحت تاثیر قرار داده باشد.

رسائلی با بیان اینکه تولید اثر برای جشنواره‌های موضوعی یا غیر آن به لحاظ اجرا دارای چارچوب مشخصی است، تصریح کرد: برای القای روح و جان معنوی تئاتر‌های با موضوع رضوی به مخاطب، نگاه ما متفاوت می‌شود، زیرا تاثیر روانی که من به عنوان هنرمند در وجودم از امام رضا (ع) می‌گیرم با کار‌های دیگر متفاوت است. هنرمند عرصه تئاتر باید در درجه اول ارتباط معنوی و ارادت خاصی را که خودش با امام رضا (ع) می‌گیرد به خوبی در لایه‌های مختلف اجرا برای مخاطب نیز به نمایش بگذارد تا ارتباط دوسویه بین مخاطب و تئاتر رضوی شکل بگیرد و مضمون مورد نظر به مخاطب القا شود.

کارگردان نمایش «پر» درباره حضور در جشنواره رضوی یادآور شد: این جشنواره برای من جایگاه مستحکمی دارد که به آن ارادت دارم و حالم را تا حد بسیار زیادی خوب می‌کند، لذا شرکت در آن برایم جایگاه بالایی داشت.

وی درباره حذف بخش رقابتی جشنواره تئاتر رضوی و گرایش به اجرای عمومی نمایش‌ها در شهر‌های خود، تاکید کرد: این اقدام گامی موثر و حرکتی قابل پذیرش است و این مهم مولفه موثری در موفقیت اهداف جشنواره برای نشر فرهنگ رضوی است.

رسائلی در پایان با بیان اینکه وجود بخش رقابتی از جهتی سبب تبادل نظر و انتقال تجربه بین گروه‌های نمایشی می‌شود، گفت: با این وجود تحقق حمایت اجرا‌های عمومی برای هر نمایش در شهر خود با توجه به شرایط اقتصادی موجود بسیار بهتر است و از این منظر این اقدام پسندیده و قابل ستایشی است که از سوی دبیرخانه جشنواره مطرح شده است.

دیگر خبرها

  • از آغاز پیش‌فروش بلیت یک نمایش تا «مدرسه در دست بچه‌ها»
  • نمایش فیلم تئاتر «عروسی خون» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
  • بلیت‌فروشی «دوازده سی‌وشش» آغاز شد
  • «شهر آفتاب مهتاب» اتفاقی آوانگارد در تئاتر دهه ۴۰
  • اجرای عمومی تئاتر‌های جشنواره رضوی گامی موثر است/ ماجرای عشقی عجیب
  • تئاترحوزه هنری استان به جشنواره سراسری بچه های مسجد راه یافت
  • بازگویی مشکلات و دغدغه‌های روز جامعه اولویتم در اجرای نمایش است
  • راهیابی هنرمندان کهگیلویه و بویراحمدی به جشنواره تئاتر مسجد
  • تماشای «العهد الأبدی» در کارون
  • «عشق به دیکتاتور‌ها کمکی نمی‌کند» روی صحنه رفت/ تئاتر نیازمند حمایت