Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-03@04:10:22 GMT

تکریم متوفیان کرونایی توسط طلاب جهادگر اندیمشکی

تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۵۱۴۱۷

تکریم متوفیان کرونایی توسط طلاب جهادگر اندیمشکی

موضوع غسل و کفن و دفن متوفیان کرونایی یکی از دغدغه‌های به وجود آمده در پی شیوع این ویروس است که در شهرستان اندیمشک طلاب و روحانیون برادر و خواهر همچون دیگر مناطق کشور با رعایت اصول بهداشتی و شرعی و با حفظ احترام متوفی این واجب شرعی را انجام می‌دهند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اندیمشک، اسلام برای تمامی جزئیات مرگ انسان مسلمان برنامه و دستوراتی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این دستورات و احکام حتی در پیش از مرگ و هنگام احتضار آغاز می‌شود و تا پس مرگ و حتی چندین سال پس از آن نیز ادامه پیدا می‌کند.

 

جسد مسلمان باید طبق آداب و شرایط خاصی غسل داده شود که به آن غسل میت می‌گویند. وجوب غسل میت و چگونگی آن در روایات متعددی از ائمه معصومین (ع) توضیح داده شده است.

 

موضوع غسل و کفن و دفن مردگان نیز یک نوع احترام به مقام انسان است، احترامى که جنبه خرافى ندارد. با غسل میت ظاهر جسد از آلودگی‌ها تمیز و پاک می‌شود و جلوه‌ای روحانی و معنوی پیدا می‌کند و تصویری خوشایند در ذهن بازماندگان مومن ایجاد می‌شود که نوعی تعظیم فرد مسلم و مومن است.

 

دین مبین اسلام برای انسان مسلمان حرمت خاصی قائل است و حتی بدن بی‌جان او نیز محترم شده و به مسلمانان دستور داده تا حرمت آن را نگه دارند و از تعرض به آن خودداری کنند. از این رو دستوراتی دقیق برای تدفین شخص میت اعلام داشته است که باید مبنای عمل قرار گیرد که در مورد این احکام تا اندازه زیادی میان فقهای مذاهب اسلامی اتفاق‌نظر وجود دارد، اما در برخی از فروع و به‌ويژه مستحبات و مكروهات تدفين اختلافاتی به‌چشم می‌خورد.

 

موضوع غسل و کفن و دفن متوفیان مبتلا به ویروس کرونا یکی از دغدغه‌های به‌وجود آمده در پی شیوع این ویروس است که در شهرستان اندیمشک طلاب و روحانیون برادر و خواهر همچون دیگر مناطق کشور، با رعایت اصول بهداشتی و شرعی و با حفظ احترام متوفی این واجب شرعی را انجام می‌دهند.

 

مدیر حوزه علمیه بقیه‌الله اندیمشک سفیران هدایت شمال خوزستان در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در اندیمشک، بحث جانباختگان ویروس کرونا را یکی از مقوله‌های مهم ایجاد شده در پی شیوع این ویروس در جهان برمی‌شمرد و اظهار  می‌کند: در کشور ایران با توجه به اینکه مقوله اموات با نگاهی اسلامی و شرعی دیده می‌شود، با جان‌باختگان کشورهای غیراسلامی متفاوت است.

 

«حجت‌الاسلام حسن آذرافروز» به نبود برنامه در دنیای غرب و شرق برای متوفیان کرونایی اشاره می‌کند و می‌افزاید: در دین اسلام نسبت به میت مسلمان و شیعه به دلایل متفاوت فوت از طریق بیماری، آتش‌سوزی، تصادف، خودکشی یا به‌صورت طبیعی، همانطور که شخص زنده قابل احترام است، میت نیز باید مورد احترام و عزت قرار گیرد.

 

وی اذعان می‌دارد: پس از شیوع و گسترش ویروس کرونا در کشور و در پی افزایش شمار متوفیان مبتلا به این ویروس، حوزه علمیه وظیفه خود دانست که به کادر پزشکی کمک کند تا واجبات شرعی متوفیان کرونایی اجرا و رعایت شوند.

 

حجت‌الاسلام آذرافروز تصریح می‌کند: بنابر فتوای مقام معظم رهبری و مراجع تقلید، مراحل غسل یا تیمم، تلقین، تحنیط و کفن، خواندن نماز و دفن متوفیان کرونایی باید انجام شود و تمامی موارد اسلامی نیز در این موضوعات مورد توجه قرار گیرد.

 

وی عنوان می‌کند: قرارگاه مردمی حوزوی اندیمشک متشکل از حوزه علمیه سفیران هدایت اندیمشک و حوزه علمیه خواهران الزهرا (س) کارگروهی را تشکیل دادند که برادران و خواهران به‌صورت داوطلبانه اعلام آمادگی کردند تا این مراحل را انجام دهند.

 

مدیر حوزه علمیه بقیه الله اندیمشک بیان می‌کند: با توجه به اینکه احتمال ناقل بودن متوفیان کرونایی بالا است، بسیاری از خانواده‌ها حتی نزدیک این میت‌ها نمی‌شوند و این حرکت طلاب و روحانیون برادر و خواهر نشان از ایثار و گذشت آنها دارد.

 

وی ادامه می‌دهد: توسط داوطلبان برادر و خواهر این قرارگاه تاکنون مراحل واجبات شرعی پنج متوفی کرونایی آقا و خانم بر اساس حکم الهی و مناسبات اسلامی در شهرستان اندیمشک انجام شده است.

 

مسئول بخش امورات متوفیان کرونایی قرارگاه حوزوی مردمی بقیه الله اندیمشک نیز با اشاره به اینکه قرارگاه حوزوی مردمی بقیه‌الله اندیمشک به انجام اقداماتی جهادی و ارزشمند پرداخته اظهار می‌کند: این قرارگاه از اسفندماه سال گذشته و در پی شیوع ویروس کرونا آغاز به‌کار کرده و طلاب به‌صورت داوطلبانه و مخلصانه به فعالیت پرداخته‌اند.

 

«حجت‌الاسلام حسین بهرامی» انجام امورات شرعی اموات را واجب کفایی می‌داند و می‌افزاید: در شرایط بحرانی فعلی بسیاری از افراد به دلیل احتمال آسیب دیدن و ترس و وحشت انجام این واجبات را نمی‌پذیرند، اما طلاب با جان و دل این مسئولیت را برعهده گرفته‌اند و با حفظ احترام اموات کرونایی که در این ایام غریبانه و مظلومانه به رحمت خدا رفته‌اند، امورات شرعی را به‌صورت کامل انجام می‌دهند.

 

وی اضافه می‌کند: در رابطه با تجهیزات برای انجام امورات شرعی متوفیان کرونایی هیچگونه مشکلی وجود ندارد و ماسک، گان و لباس مخصوص غسل دادن تهیه شده است.

 

حجت‌الاسلام بهرامی با بیان اینکه بر اساس فتوای رهبر معطم انقلاب تا غسل ممکن است نباید تیمم صورت گیرد خاطر نشان می‌کند: با توجه به این فتوا غسل دادن اگر با صرف هزینه هم شده باید انجام شود.

 

وی یاد آور می‌شود: طلاب و روحانیون برادر و خواهر امورات شرعی شامل غسل، حنوط، کفن، نماز میت، تلقین و پس از آن قرائت فاتحه را به‌صورت کامل انجام می‌دهند و از طریق راه‌های تلفنی و حضوری با آنها در ارتباط هستند و به روان کاوی، روان شناسی و ابراز همدردی با خانواده‌های متوفیان کرونایی می‌پردازند.

 

پایان پیام/661

منبع: شبستان

کلیدواژه: غسل اموات کرونایی ویروس کرونا طلاب و روحانیون متوفیان کرونایی انجام می دهند حجت الاسلام امورات شرعی ویروس کرونا حوزه علمیه پی شیوع بقیه الله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۵۱۴۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورود جمعی از طلاب مدرسه دارالسلام تهران به قزوین

حسنی مدرس حوزه گفت: در استان قزوین روز‌های چهارشنبه و پنجشنبه برنامه تلویزیونی همخوانی قرآن توسط این طلبه‌ها ضبط خواهد شد.

وی افزود: تاکنون این همخوانی‌ها در مشهد، نیشابور، کاشان ضبط شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • تجمع دانشجویان اندیمشک در حمایت از خیزش دانشجویان آمریکا و اروپا
  • اعتراض طلاب به علیرضا پناهیان با شعار «حیدر حیدر» را ببینید | فیلم
  • بارندگی در خوزستان از ۱۱۰ میلی‌متر گذشت/ کدام شهر رکورددار شد؟
  • فیلم/بارش شدید باران بهاری در دزفول و اندیمشک
  • ثبت ۷۲ میلیمتر بارندگی در «حسینیه» اندیمشک
  • شهر حسینیه اندیمشک پربارش ترین نقطه خوزستان
  • ورود جمعی از طلاب مدرسه دارالسلام تهران به قزوین
  • ‌مشکل کمبود معلم در استان فارس حل می‌شود/ تشکیل قرارگاه تکریم مقام معلم
  • روایتی از طلبه جهادگر و مادر ۵ فرزند/ بچه ها برکت آوردند
  • اجرای طرح بزرگ آبرسانی قلعه مختار اندیمشک نیاز آبی مردم را برطرف می‌کند