Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد، شبه نظامیان طالبان افغانستان به تعهداتشان تحت توافقی که سال جاری میلادی با آمریکا امضا کردند، پایبند نبوده‌اند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، این اظهارات مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا به دنبال بروز نشانه‌هایی دال بر اینکه توافق شکننده میان طالبان و آمریکا به سبب افزایش خشونت‌های منسوب به این شبه نظامیان و تداوم بن بست سیاسی در افغانستان در حال تضعیف شدن است، مطرح شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طالبان و واشنگتن ماه فوریه گذشته و بعد از ماراتنی از مذاکرات میان دو طرف در پشت درهای بسته، توافقی را با هدف کاهش خشونت‌ها در افغانستان قبل از رفتن به سمت مذاکرات این شبه‌نظامیان با دولت کابل امضا کردند اما از آن زمان تاکنون حملات گروه مذکور در افغانستان تشدید شده است.

مارک اسپر در گفتگو با خبرنگاران بعد از مطرح شدن پرسشی از وی درباره پایبند بودن طالبان به تعهدش گفت: من فکر نمی‌کنم که آنها پایبند باشند.

او ادامه داد که معتقد است، دولت افغانستان نیز به نوبه خود به تعهدش پایبند نبوده است. این وزیر دفاع آمریکا خاطرنشان کرد: دولت افغانستان و جنبش طالبان هر دو باید نزد یکدیگر بیایند و درخصوص شرایطی که مطرح شده پیشرفت حاصل کنند.

این در حالی است که در ماه‌های اخیر پیشرفت به سمت برگزاری مذاکرات میان شبه‌نظامیان طالبان و دولت افغانستان به سبب عوامل مختلفی از جمله اختلافات سیاسی میان اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان و عبدالله عبدالله، رقیب انتخاباتی وی در انتخابات ریاست جمهوری ماه سپتامبر افغانستان که هر دو بعد از این انتخابات مدعی پیروزی و رئیس جمهور شدن بودند، با تاخیر مواجه شده است. این بن بست سیاسی در حالی در افغانستان ایجاد شده که طالبان نیز بر خشونت‌هایش در این کشور افزوده است. بر اساس برآوردهای رویترز، طالبان در فاصله ۴۵ روز بعد از امضای توافق با آمریکا که قرار بود راه را برای خروج هر چه بیشتر نظامیان آمریکایی از افغانستان هموار کند، دست به بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ حمله در این کشور زده است. آمریکا همچنان به روند خارج ساختن نیروهایش از افغانستان که قرار است در تابستان سال جاری به حدود ۸۶۰۰ سرباز برسد، ادامه می‌دهد.

مقامهای ارشد غربی، افغان و مستقل که وضعیت میدانی را در افغانستان دنبال می کنند می‌گویند، این افزایش حملات از سوی این شبه‌نظامیان نشان‌دهنده بی‌اعتنایی عمدی آنها به تعهدشان به کاهش خشونت به عنوان بخشی از توافق که در اواخر فوریه منعقد شد، است. در عین حال در ماه‌های اخیر خشونت‌ها در کشور جنگزده افغانستان با تشدید شیوع کروناویروس نیز همراه شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: افغانستان طالبان آمريكا دولت افغانستان شبه نظامیان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۵۱۵۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید طالبان بر توسعه ارتباط افغانستان و منطقه

عبدالغنی برادر معاون اقتصادی نخست‌وزیر طالبان در مراسمی با حضور والی هرات، والی غور، فرمانده سپاه 207 الفاروق و مسئولین حکومتی و نظامی غور و هرات پروژه ساخت جاده هرات-غور را افتتاح کرد.

ملا برادر در این مراسم گفت: بخش حمل و نقل نقش مهمی در رشد اقتصادی افغانستان دارد و با توجه به این اهمیت، امارت اسلامی این بخش را در اولویت‌های خود قرار داده است که نشست‌های پی‌درپی با کشورهای همسایه و منطقه به منظور توسعه و سازندگی اساسی آن ادامه دارد.

وی افزود: این جاده یکی از پروژه‌های مهم و ملی افغانستان است که ولایت‌های هرات، غور، بامیان، دایکندی و میدان وردک را از طریق حمل و نقل زمینی به کابل وصل می‌کند.

معاون نخست‌وزیر طالبان پیش از این گفته بود جاده‌‎ای در شهرستان «واخان» ولایت بدخشان در شمال شرق افغانستان درحال ساخت است که با تکمیل آن مسیر جدیدی میان افغانستان و چین ایجاد می‌شود.

وی افزود این جاده که افغانستان و چین را به هم وصل می‌کند، می‌تواند مسیری برای تردد و انتقال کالاهای تجاری دو کشور باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • تغییرات اقلیمی افغانستان را تهدید می کند
  • طالبان افغانستان برای جذب توریست خارجی دست به کار شده‌اند
  • طالبان افغانستان برای جذب توریست خارجی دست به کار شده اند
  • سد طالبان بر مسیر «دوستی»
  • هشدار حزب التحریر به طالبان
  • تاکید طالبان بر توسعه ارتباط افغانستان و منطقه
  • دعوت از طالبان برای شرکت در کنفرانس وقف
  • سیل در افغانستان/ ۱۱ نفر کشته و زخمی شدند
  • جنایات اسرائیل نفرت مردم آمریکا را برانگیخته است
  • کانادا کمک‌ها به افغانستان را از سر می‌گیرد