زندگی ابوعلی سینا نمایشنامه می شود/پرده ای از زندگی یک حکیم ایرانی
تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۵۴۲۹۴
زندگی حکیم ابوعلی سینا با پرداختی تازه با نام موقت «نبض» نوشته نسرین خنجری به سفارش امور سینمایی و تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نمایشنامه میشود.
به گزارش خبرگزاری فارس، نسرین خنجری درباره نمایشنامه تازهاش گفت: دی ماه سال گذشته نگارش نمایشنامهای ویژه کودکان با محوریت موضوعهای ایرانی، آداب و رسوم، داستانها و افسانههای ایرانی یا یکی از مشاهیر یا قهرمانان ایرانی به بنده سفارش داده شد که به نظرم کار بسیار مفیدی است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی درباره داستان این نمایش میگوید؛ برای انتخاب موضوع دو گزینه در ذهنم داشتم. اولی ایده نمایشنامهای در باره یک افسانه قدیمی خطه لرستان بود و دومی گزینه پرداختن به زندگی حکیم ابنسینا بود که پیشنهاد این موضوع را مدیرکل امور سینمایی و تئاتر کانون عنوان کردند که جرقه خوبی بود.
خنجری در ادامه افزود: شاید همه ما بارها نام حکیم بوعلی را شنیدهایم اما کمتر فرصتی برای مطالعه زندگی و آثار او داشتهایم. من در سفری به همدان، بازدیدی از آرامگاه ابنسینا داشتم و مدتی قبل از آنهم در پژوهشی درباره تأثیر هنر به ویژه هنر موسیقی در درمان بیماری، به نام بوعلی سینا و نظرهایش در این رابطه برخوردم و حالا نگارش این نمایشنامه فرصتی برای مطالعه بیشتر درباره زندگی و آثار و افکار این حکیم بزرگ فراهم کرده است.
نویسنده نمایشنامه «مهمان جامانده» پرداختن به زندگی بزرگان، قهرمانان، پهلوانان و افراد تأثیرگذار، برای کودکان و نوجوانان را یک ضرورت عنوان کرد و آن را در هویتبخشی و آشنایی هر چه بیشتر کودکان با نامداران ایرانی مؤثر دانست.
وی از سفارش متن از سوی کانون پرورش فکری به عنوان سازمانی تأثیرگذار در حرکتهای فرهنگی قدردانی کرد و گفت: سفارش محتوا به هنرمندان تئاتر بهویژه نمایشنامهنویسان یک نوع امنیت شغلی و روانی به ارمغان میآورد که این حرکت ضمن آنکه برای ما این اطمینان را حاصل میکند که متن نوشتهشده بهزودی به مرحله تولید و اجرا بر صحنه میرسد، همچنین باعث بالا رفتن تمرکز در نگارش و ایجاد شور و شوق در نوشتن متونی باکیفیت بهتر میشود.
وی در ادامه ضمن اظهار امیدواری از پایان یافتن بیماری کرونا در کشور گفت؛ هنرمندان تئاتر این روزها با تعطیلی سالنها شرایط بدی را پشت سر میگذارند که شاید این موقعیت زمان مناسبی برای اقدامهای صنفی جدیتر از دولت باشد. اما میتوان فرصت را غنیمت دانست و روی پایههای تولید آثار، از جمله نگارش متون باکیفیت و پرمحتواتر و طراحیهای هوشمندانهتر و هنرمندانهتر در تولید آثار نمایشی وقت کافی گذاشت، تا زمانی که از این وضعیت بیرون آمدیم، دست پر به تماشاگرانمان خوشآمد بگوییم.
خنجری از تلاش کانون برای استفاده از فضای مجازی و حفظ و ارتباط با مخاطبان تئاتر قدردانی و خاطرنشان کرد: در کوتاهمدت میتوان از عرضه آثار نمایشی بهصورت مجازی بهره برد ولی همچنان آرزو میکنم این وضعیت بهزودی به پایان برسد و دوباره از نزدیک و رودررو با بچهها در سالنهای نمایش دیدار داشته باشیم.
*مجید رجبی معمار درگذشت نجف دریابندری را تسلیت گفت
مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان ایران درگذشت نجف دریابندری نویسنده و مترجم برجسته را تسلیت گفت. در متن این پیام آمده است
نجف دریابندری در حالی رخ در نقاب خاک کشید، که در دوران حیات خود زبان و ادبیات فارسی را جان تازهای بخشید. دریابندری فارسی را خوب و روان و شیرین مینوشت و در ترجمه، دقت، صبر و تامل -که برای نسل امروز مثالزدنی است- به کار میبرد. بیدلیل نیست، آثاری که او به فارسی برگرداند، امروز از زمره بهترین آثاری است که از نیم قرن گذشته به فارسی درآمده است. «پیرمرد و دریا» تنها یک نمونه از کوشش نجف دریابندری است که به خوبی نشان میدهد، مترجم هم به ظرافتهای زبان مبدا آشنایی کامل دارد و هم در زبان مقصد دستی توانا، که این چنین، این اثر را، به یک اثر ماندگار در میان ما تبدیل کرده است. در کنار متون ادبی، دستی هم در ترجمه متون فلسفی داشت.
نجف دریابندری در دوران حیات خود هیچگاه به دانشگاه نرفت، ولی دانش و درسهایی که در جریان تجربه زیسته و اندیشیده خود بهدست آورد، او را به یک اندیشه ورز و معلم درخشان تبدیل کرد که همچنان برای ما و حتی نسلهای آینده آموزنده است.دریابندری از دنیا رفت ولی در انبوه آثارش در میان ما زنده مانده است و خواهد ماند.
درگذشت این انسان شریف را به خانواده محترم دریابندری و دوستداران او تسلیت عرض مینمایم و از پروردگار متعال، غفران و رحمت الهی را برای آن عزیز از دست رفته خواستارم.
*تئاترهای «اتاق ورونیکا»، «شینیون» و «احساس آبی مرگ» را آنلاین ببینید
فیلم تئاتر «اتاق ورونیکا» نویسنده: ایرا لوین و طراح و کارگردان: رضا ثروتی با بازیگران ایمان افشاریان، مرتضی اسماعیل کاشی، ستاره پسیانی (میمهان از گروه تیاتر بازی)، بهناز جعفری اجرا می شود.
فیلم تئاتر «شینیون» به مدت محدود در سایت تیوال، نویسنده: سیاوش حیدری، طراح و کارگردان: حسین پوریانی فر و بازیگران به ترتیب الفبا: حمیدرضا جمشیدی، امیر کریم زاده، محسن مظاهری، ابراهیم نائیج است.
فیلم تئاتر «احساس آبی مرگ» نویسنده: سجاد افشاریان، کارگردان امین میری و حمید نجفی راد و بازی (به ترتیب حروف الفبا) ساناز پوردشتی، سجاد تابش، رویا حسینی، بهنام خرم نیک، امید سلیمی، نیلوفر سلیمان تاش، آنالی شکوری، زهرا صادقی، الهام عبدالهی، ابراهیم عزیزی، آرش فضلعلی، گلبو فیوضی، مینا کریمی جبلی، سَمی مسلمی، نسرین نکیسا، مریم نقیبی ازتیوال پخش می شود.
انتهای پیام/
منبع: فارس
کلیدواژه: تئاتر خنجری فیلم تئاتر مجید رجبی معمار دریابندری نجف دریابندری نمایش نامه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۵۴۲۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نویسنده فیلم سینمایی فسیل : دستمزدم به اندازه ارقامِ انجمن فیلمنامهنویسان هم نبود!
نویسنده فیلم سینمایی «فسیل» گفت: در گونه کمدی شاید من جزو کسانی باشم که دستمزد مناسبتری دریافت میکنم اما این قیمتی که اعلام شده حتی به من هم تعلق نمیگیرد. در پروژه «فسیل» با فروش میلیاردی که داشت هم قیمت نگارش سال گذشته، به من تعلق نگرفت.
به گزارش ایرنا، هفته گذشته بیانیه صنفی انجمن فیلمنامهنویسان خانه سینما منتشر شد که در آن علیرغم اذعان به کم بودن دستمزدهای پیشنهادی نویسندگان برای سال پیشرو، قیمتهای پایه برای نگارش فیلمنامه سینمایی و تلویزیونی اعلام شد.
در این بیانیه دستمزد نوشتن یک فیلمنامه کامل سینمایی ۵۰۰ میلیون تومان و بالاترین رقم بود. دستمزد نگارش هر قسمت سریال تلویزیونی ۸۰ میلیون تومان و جالب آنکه این رقم برای هر قسمت سریال نمایش خانگی، ۱۲۰ و ۱۵۰ میلیون تومان اعلام شده بود. به بهانه این بیانیه و ارقام اعلام شده با حمزه صالحی، نویسنده و فیلمنامهنویس فسیل و بسیاری از فیلمهای کمدی چند سال اخیر به گفتوگو نشستیم.
صالحی در واکنش به قیمتها و درصد تحقق آن برای نویسندگان گفت: با توجه به اینکه رقم دستمزد برای کارگردانها و بازیگرها افزایش پیدا کرده طبیعتا قیمت نوشتن فیلمنامه هم باید افزایش پیدا کند. اگر دو سال پیش قیمت نوشتن یک فیلمنامه ۷۰ میلیون تومان بود برای شرایط فعلی طبیعتا باید بیشتر باشد اما من فکر نمیکنم اعداد اعلامی جدید هم محقق شود.در فیلمنامهنویسی مجوزی نداریم و هر کس اراده کند میتواند فیلمنامه بنویسد
صالحی ادامه داد: واضح است که ما سازوکار درستی نداریم. در دنیا مبلغ دستمزد برای فیلمنامهنویس، یک درصدی از قیمت پروژه است؛ مثلا در ترکیه بین ۷ تا ۱۱ درصد پروژه را به فیلمنامه اختصاص میدهند اما اینجا اینگونه نیست.
بدون سازوکار درست، ارگانها و دفاتر خصوصی این ارقام را جدی نمیگیرندنویسنده فیلم بخارست با بیان آنکه با اعلام ارقام از سوی انجمن مخالف نیست، توضیح داد: من مخالف این نیستم که عدد اعلام شود اما مکانیسم اجرایی برای محقق کردن آن نداریم. باید تکلیفی به ارگانها اعلام شود و دفاتر خصوصی سازوکاری داشته باشند تا ملزم شوند این عدد را رعایت کنند. تا وقتی که هیچ تکلیفی به عهده ارگانها یا تهیهکننده نباشد با شما چانه میزنند و آن عدد را دریافت نمیکنید.در پلفترم ژانر اجتماعی اقبال بیشتری دارد اما عددی که برای دستمزد نوشتن هر اپیزود در پلتفرمها هم اعلام شده احتمال خیلی ضعیفی دارد که محقق شود مگر برای پروژه های خاص و تاریخی
این نویسنده در پاسخ به اینکه چرا این اتفاق بیشتر برای نویسندهها در سینما رخ میدهد، افزود: کارگردان باید مجوز بگیرد تا نامش به عنوان کارگردان یک اثر ثبت شود ولی در فیلمنامهنویسی مجوزی نداریم و هر کس اراده کند میتواند فیلمنامه بنویسد.
او ادامه داد: از این رو در بازار قیمتشکنی اتفاق میافتد و اگر میزان دریافتی شما عدد بالایی باشد با شما کار نمیکنند چراکه قیمتهای خیلی پایینتری وجود دارد. قیمت را نصف میکنند و با یک فیلمنامهنویس دیگر کار میکنند.
نویسنده فیلم انفرادی با اشاره به نقش انجمن فیلمنامهنویسان گفت: در کانون فیلمنامه تعامل وجود دارد و مشکل از سوی آنها نیست. کانون باید برای ارشاد مکانیسمی تعریف کند تا این را یک تکلیف برای ارگانها و دفاتر بداند. حتی نه برای سقف قیمت اما حداقل برای کف دستمزد یک عددی تعیین شود.
صالحی بیانیه منتشرشده را فاقد دستهبندی دانست و ادامه داد: در این بیانیه حتی آثار از نظر ژانری دستهبندی نشدهاند و کسوت و سابقه نویسنده دسته بندی نشده است. مشکل اجرایی همین است که یک عدد برای تمام شرایط اعلام میشود؛ در صورتی که شرایط فیلمنامه اجتماعی و کمدی زمین تا آسمان فرق میکند.در این بیانیه حتی آثار از نظر ژانری و کسوت و سابقه نویسنده، دسته بندی نشده اند. در صورتی که شرایط فیلمنامه اجتماعی و کمدی زمین تا آسمان فرق میکند
وی افزود: من هم اگر فیلمنامه اجتماعی بنویسم با قیمت کمتری این کار را میکنم چراکه سینمای اجتماعی، سینمای حمایتی است. همه میدانیم که بودجه تهیهکننده برای چنین آثاری، مانند فیلم کمدی نیست، حتی بازیگری که برای فیلم کمدی ۳ میلیارد پیشنهاد میدهد برای فیلم اجتماعی با ۶۰۰ یا ۷۰۰ میلیون تومان هم کار میکند.
او با اشاره به وضعیت متفاوت در پلتفرمها، دستهبندی دستمزدها را مهم دانست و افزود: در پلفترم، ژانر اجتماعی اقبال بیشتری دارد آنجا میتوان این نسبت را برعکس کرد یا به هم نزدیک کرد اما عددی که برای دستمزد نوشتن هر اپیزود در پلتفرمها هم اعلام شده احتمال خیلی ضعیفی دارد که محقق شود مگر برای پروژههای خاص و تاریخی.
فیلمنامه اجتماعی با ۵۰ تا ۷۰ میلیون خرید و فروش میشودنویسنده تگزاس۲ با بیان اینکه ارقام اعلام شده حتی به فیلمهای کمدی هم تعلق نمیگیرد، گفت: در ژانر کمدی شاید من جزو کسانی باشم که دستمزد مناسبتری دریافت میکنم اما این قیمتی که اعلام شده حتی به من هم تعلق نمیگیرد. دستمزد نوشتن فیلمنامه اجتماعی خیلی از این کمتر است و در جریانم که با ۵۰ یا ۷۰ میلیون فیلمنامه اجتماعی خرید و فروش میشود.
صالحی در نهایت با اشاره به پرفروشترین فیلم سینمای ایران پس از انقلاب یعنی فسیل که نوشتن فیلمنامه آن برعهده خودش بوده، گفت: در پروژه فیلم فسیل با فروش میلیاردی که داشت هم قیمت نگارش سال گذشته، به من تعلق نگرفت. من خیلی وقت است با آقای عامریان کار میکنم و رویه ایشان به این ترتیب است که وقتی فیلمی میفروشد، خودشان یک هدیه در نظر میگیرند.
کانال عصر ایران در تلگرام