Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@03:04:58 GMT

کرونا فرصتی برای بازاندیشی و تغییر برخی روال‌های مدیریتی

تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۵۴۴۰۲

کرونا فرصتی برای بازاندیشی و تغییر برخی روال‌های مدیریتی

کرونا می‌تواند بسیاری از مناسبات اقتصادی در جهان را تغییر دهد برخی اندیشمندان شیوع گسترده این ویروس را چنان جدی می‌دانند که معتقدند جهان به پیش و پسا کرونا در عصر حاضر تقسیم خواهد شد البته اگر این فرض را تا این حدی درست بدانیم باید گفت بدون شک مناسبات اقتصادی در جهان و به تبع آن ایران تفاوت‌های بسیاری خواهد داشت اما این تفاوت مناسبات می‌توانند با تغییر در نگرش‌ها و سیاست‌گذاری‌ها تبدیل به فرصتی برای جهش اقتصاد ایران شود در واقع به باور برخی کارشناسان کرونا علیرغم تاثیرات مخربی که بر اقتصاد داشته است می‌تواند به عنوان مبدا جدیدی برای یک جهش متفاوت در اقتصاد به حساب آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بررسی روزنامه‌ها، تارنماها و خبرگزاری‌های داخلی نشان می‌دهد که رسانه‌های داخلی موضوع شیوع ویروس کرونا را از زوایای مختلفی مورد ارزیابی قرارداده اند.

رسانه‌های اصلاح طلب

کرونا، فرصتی برای جهانی شدن و ارتباط بین ملت‌ها است

خبرگزاری ایلنا به گفت و گو با احمد بیگدلی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس دهم پرداخته و آورد: خبرگزاری ایلنا:با توجه به اینکه کرونا از نظر علمی و پزشکی یک پلتفرم جدیدی دارد، ‌ تمامی کشورها را  با بحران مواجه کرده است اما در مجموع به نظر می‌رسد کرونا فرصتی برای جهانی شدن و ارتباط بین ملت‌ها است. الکترونیکی کردن سیستم اداری و اجرایی، یکی از برنامه‌هایی بوده که همیشه برای اجرای آن برنامه‌ریزی کرده‌ایم اما متاسفانه به دلیل اهمیت ندادن به آن تاکنون هیچ قدم جدی در این حوزه برداشته نشده بود که خوشبختانه با شیوع کرونا زیرساخت‌های آن ایجاد شد. این موضوع یکی از اهدف مهم کشور بود که مردم برای امور اجرایی به ادارات مراجعه نکنند و به صورت الکترونیکی پیگیر مسائل‌شان باشند که خوشبختانه امروز هم تدریس و هم پیگیری کارهای اداری به صورت الکترونیکی انجام می‌شود. واقعیت با آنچه که گفته می‌شود، متفاوت است، واقعیت جامعه ما این است که اگر همت و کمک کادر درمان نبود، ما نمی‌توانستیم این بحران را کنترل کنیم؛ کادر درمان با کمترین امکانات و با مایه گذاشتن از جان و خانواده‌شان توانستند موفق عمل کنند و اگر توفیقی حاصل شده برای کادر درمان است. از آنجایی که مردم اصلا به شیوع کرونا اهمیت نمی‌دهند و رفت و آمدها را محدود نکرده‌اند؛ من فکر می‌کنم تا یک یا دوسال آینده ارتباطات فیزیکی انسان‌ها به همین صورت محدود خواهد بود.

۳۰۰ هزار نفر سیگار را از ترس کرونا ترک کردند

خبرگزاری برنا در گزارشی آورد:بیش از ۳۰۰ هزار نفر از شهروندان بریتانیایی از ترس افزایش احتمال ابتلا به ویروس کرونا عادت سیگار کشیدن خود را در دو ماه اخیر کنار گذاشتند. یافته‌های یک پژوهش نشان می‌دهد با تاکید دانشمندان بر تاثیر منفی دود سیگار بر احتمال ابتلا به کووید-۱۹، سیگاری‌ها بیش از گذشته نگران جان و سلامتی خود شده‌اند. از این رو، دست‌کم ۳۰۰ هزار نفر از دوران شیوع کرونا در بریتانیا سیگار را ترک کرده‌اند. از دیگر یافته‌های نظرسنجی مشترک یوگاو و پویش اقدام بر سیگار و سلامتی تلاش دست‌کم ۵۵۰ هزار شهروند سیگاری بریتانیا برای کنار گذاشتن سیگار در دو ماه گذشته است. علاوه بر اینکه ۲.۴ میلیون نفر دیگر هم از تعداد سیگارهای خود کم کرده‌اند. این نظرسنجی همزمان با شیوع بیماری کووید-۱۹ بین ۱۰۰۴ شهروند سیگاری انجام شده و در آن ۲۷ درصد هم گفته‌اند هرگز به ترک کردن سیگار و کنار گذاشتن آن فکر نمی‌کنند. افزایش تعداد سیگاری‌هایی که از ترس کرونا ناچار به کنار گذاشتن این عادت خود شده‌اند فعالان پویش‌های ترک سیگار را خوشحال و به آینده امیدوار کرده است. دکتر چارلی کن‌وارد، بانی پویش ترک برای کووید و پزشک بیمارستان بریستول می‌گوید: «ترک کردن سیگار تنها کار بسیار بزرگ است که مردم می‌توانند برای حفظ سلامتی خود انجام بدهند. این برای بهبود شرایط ریه و قلب مفید است و احتمال مبتلا شدن به سرطان را هم کاهش می‌دهد.»

سردرگمی در وضعیت سفید و قرمز

روزنامه آرمان ملی در یادداشتی به قلم امیرمحمود حریرچی جامعه‌شناس نوشت:امروزه در میان تناقض‌گویی برخی از مسئولان، مردم در شهر و محل زندگی‌شان نمی‌دانند شرایط عادی است یا قرمز. یکی از مسئولان اعلام می‌کند ۱۳۲ شهرستان در وضعیت سفید قرار دارد و چند ساعت بعد یک مسئول دیگر می‌گوید که ۱۵ استان در آستانه وضعیت قرمز و موج دوم کرونا قرار دارند و این تناقض‌گویی در ارائه اخبار، آن‌هم در مدت چند ساعت، موجب بی‌اعتمادی می‌شود. شما ببینید که در مدت ۴۵ روز گذشته چند نوع دستورالعمل برای مردم در نظر گرفته شد، در ابتدا رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، بعد فاصله گذاری هوشمند و حالا نیز وضعیت سفید و قرمز شهرهای کشور مردم را تا حدی سردرگم نموده است. حتی برخی از مسئولان معتقدند که وضعیت سفید شهرها، نشانه شرایط عادی نیست! کاش یک نفر در بدنه دولت و وزارت بهداشت، برای میلیون‌ها نفر به‌طور شفاف اعلام کند که وضعیت شهرهای ما چگونه است. بی‌تردید هر موضوعی یک تعریف مشخص دارد و وقتی می‌گوییم وضعیت فلان شهر سفید است، باید تعریف مشخصی از وضعیت سفید یا قرمز داشته باشیم. تنها توصیف مسئولان از مناطق سفید، شهرهایی است که تشخیص قطعی کرونا و بستری بیماران در آن باید در روز کمتر از سه نفر باشد و این برای عامه مردم چه مفهومی می‌تواند، داشته باشد، جز اینکه کرونا در شهرشان کنترل شده است، اما آیا واقعیت‌های جامعه ما اینگونه است؟ از سوی دیگر بسیاری از مردم در برابر شیوع کرونا بی‌تفاوت شده‌اند و ما کمتر زمانی به جامعه این آگاهی را دادیم که اگر به خودتان رحم نمی‌کنید، به کادر درمانی و دیگر افراد جامعه رحم کنید و فقط از مردم خواستیم که مراقبت از خودشان را در اولویت قرار دهند.

پساکرونای هوایی در انتظار تصمیم گیری ستاد ملی مبارزه با کرونا

روزنامه ایران به گفت و گو با رضا جعفرزاده، سخنگوی سازمان هواپیمایی پرداخته و نوشت: با اینکه بسیاری از محدودیت‌های زمان شیوع و اوج کرونا برداشته شده و کسب وکارها با شرط رعایت دستورالعمل‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا دوباره از سرگرفته شده است اما محدودیت‌های پروازی همچنان برقرار است در حالی که مسئولان صنعت هوایی می‌گویند این سازمان برای برقراری پروازهای بیشتر آماده است. کاهش پروازهای داخلی و خارجی موضوعی است که همه کشورها با شیوع کرونا آن را تجربه کردند. خسارت کرونا به اقتصادی جهانی میلیاردها دلار برآورد می‌شود و می‌توان گفت در کشورهای درگیر با این بیماری و حتی کشورهای دیگر، بخش‌های اقتصادی آسیب زیادی دیده است. اما به طور مشخص می‌توان گفت کرونا بیشترین آسیب را به صنعت هوایی جهان وارد کرده و هواپیماها را زمینگیر کرده است. به نظر می‌رسد کرونا فعلاً قصد جدایی از ایرلاین‌ها را ندارد. تحقیقات و نظرسنجی‌های صورت گرفته توسط سازمان بین‌المللی حمل و نقل هوایی «یاتا» نشان می‌دهد که حداقل ۴۰ درصد از مسافران، سفرهای هوایی خود را دست کم به مدت شش ماه به تعویق خواهند انداخت. با کاهش سفرهای هوایی، در ایران نیز مانند کشورهای دیگر با شیوع کرونا سفرهای هوایی کم شد و در اسفندماه که اوج سفرها در سال‌های قبل بود، فعالیت ایرلاین‌ها ۷۰ درصد کاهش یافت. به گفته جعفرزاده «ازسرگیری حداکثری فعالیت ایرلاین‌ها به زنجیره‌های مختلفی در خارج ازصنعت هوایی وابسته است. امکان سرویس دهی به پروازهای خارجی و داخلی باید در سراسر کشور و در استان‌ها فراهم شود تا استقبال ازپرواز تحقق پیدا کند.»به نظر می‌رسد بعد از راه اندازی کسب و کارها و شروع به کاردوباره بسیاری از مشاغل متولیان صنعت هوایی نسبت به تشدید سختگیری های ستاد ملی مبارزه با کرونا نسبت به از سرگیری کامل پروازهای داخلی و خارجی گله‌مند هستند. در همین ارتباط علی عابدزاده، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری عنوان کرده «شرایط بسیار سخت خواهد بود تا بتوانیم به شرایط قبل از کرونا برگردیم و نیاز به اختیاراتی داریم تا در سال «جهش تولید» بتوانیم دوباره این صنعت را پویا کنیم.»

نجات آنجاست که خطر آنجاست

روزنامه اعتماد در گزارشی به بازتاب ایده‌ها و اندیشه‌های رضا داوری اردکانی فیلسوف ایرانی پرداخته و نوشت: در هفته‌های جاری بسیاری از اهل نظر و اصحاب فکر و فیلسوفان جهان درباره بحران کرونا، علل و عوامل پدید آورنده آن و پیامدهایش بحث کردند. در ایران نیز شمار قابل توجهی از پژوهشگران و محققان حوزه‌های مختلف علوم انسانی از جمله فلسفه، تاریخ، جامعه‌شناسی، علوم‌ سیاسی، اقتصاد، ادبیات و... در این باره به بحث پرداختند و نظر خود را بیان کردند. اما در میان متفکران و روشنفکران صاحب‌نام ایرانی، رضا داوری‌اردکانی شاخص‌ترین چهره‌ای است که اینچنین مفصل و جامع و در قالب متنی نوشتاری درباره کرونا و جنبه‌های مختلف آن اظهارنظر کرده است. این استاد برجسته فلسفه، پیرانه‌سر و در آستانه ۸۷ سالگی به همان سیاق همیشگی که هیچگاه نسبت به وقایع و شرایط روز بی‌تفاوت نبوده این ‌بار هم از سر تعهد و دغدغه‌مندانه به تامل در شرایط کرونایی پرداخته است. دیگر نکته حائز اهمیت این بحث، طنین دیدگاه‌ها و ایده‌های داوری در این تاملات است، اندیشه‌هایی که از زمان نخستین آثار او در ابتدای دهه ۱۳۵۰ یعنی شاعران در زمانه عسرت تاکنون اگرچه تحولاتی داشته اما همچنان بر محور نقد تجدد و دست‌کم ضرورت بازاندیشی در آن استوار مانده است. در گفتار حاضر نیز دکتر داوری پس از توصیف شرایط تیره و تار ناشی از کرونا، آن را بیماری پست ‌مدرن و نتیجه ایده‌ها و اصول تجدد مثل پیشرفت می‌داند اما نه بازگشت به گذشته را تجویز می‌کند و نه به گریز یا بازی را به هم زدن دعوت بلکه همچون مارتین هایدگر، فیلسوفی که عمری را با او سر کرده البته بی‌آنکه نامی از او به میان‌ آید، نجات را در همان جا می‌جوید که خطر در آن نهفته است و به رویارویی مستقیم و اندیشناک با آن فرا می‌خواند.

رقص بیماری‌ها پشت دیوار کرونا

روزنامه ابتکار در گزارشی نوشت: بیمارستان‌ها اولین سنگرهای مقابله با کرونا اگرچه پرکارترین روزهای خود را در سال‌های اخیر تجربه کرده‌اند اما کم‌کارترین از نظر پذیرش سایر بیماران بوده‌اند. بسیاری از ترس ابتلا به بیماری کرونا درمان خود را به پساکرونا موکول کرده‌اند و عده دیگری نیز به دلیل تعطیلی برخی مطب‌ها و عدم پذیرش بیماران از سوی برخی پزشکان تکمیل فرآیند درمانشان به پساکرونا موکول شده و بیم آن می‌رود که تبعات این اتفاق در روزها و ماه‌های پس از شکست کرونا در ایران مشاهده شود. ۱۹ اسفند ۹۸ بود که محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات در توئیتی از مهم‌ترین مراکز انتشار ویروس کرونا در ایران نام برد. بیمارستان‌ها، پمپ بنزین‌ها و سوپر مارکت‌ها به ترتیب سه مرکز مهم پخش ویروس کرونا در ایران بودند که به گفته وزیر جوان، نام آنها با دریافت بخشی از اطلاعات مبتلایان به کرونا در ایران و تحلیل اطلاعات حمل و نقل، پرداخت حضوری و… توسط متخصصان داده‌کاوی و استخراج مدل شیوع به دست آمده بود. حالا آمارها می‌گفت که بیمارستان‌هایی که از اول شیوع بیماری کووید ۱۹ با آمار بالای مراجعان مبتلا به سرماخوردگی و آنفلوآنزا از ترس ابتلا به کرونا روبه‌رو بودند، مهم‌ترین مرکز انتقال بیماری هستند. همین عامل باعث شد که کادر درمان بیمارستان‌ها و مسئولان بهداشتی کشور از مردم بخواهند که به جای مراجعه به بیمارستان‌ها درصورت مشاهده علائم بیماری کرونا که شباهت بسیاری با آنفلوآنزا و سرماخوردگی دارد، در خانه بمانند و تا بروز علائم تنگی نفس و مشکلات ریوی به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مراجعه نکنند. افزایش شمار مراجعه به مراکز درمانی به دلیل ابتلا به سرماخوردگی و آنفلوآنزا در ایران در ماه‌های ابتدای ورود کرونا به ایران در حالی به ثبت می‌رسید که تا پیش از این خوددرمانی و تهیه نسخه‌های گذشته برای درمان این بیماری‌ها به دلیل گرانی هزینه‌های درمان در ایران در حال افزایش بود. هشدارها درباره احتمال ابتلا به کرونا با مراجعه به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی اما سبب گریز مردم از مراکز درمانی شد، تا آنجا که ایرج حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت در گفت‌وگویی تلویزیونی با اشاره به مراجعات مردم در سال‌های گذشته به بهورزان، مراقبین سلامت و پزشکان، اظهار کرد: «در سال گذشته روزانه ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار بار مواجهه مردم با سیستم بهداشتی و درمانی را داشتیم اما متاسفانه به دلیل شیوع بیماری کرونا، روند مراجعات عادی مردم به طور قابل توجهی کاهش یافته است و در برخی موارد حتی بیش از ۸۰ درصد، کاهش مراجعه را شاهد بوده‌ایم.»

رسانه‌های اصولگرا

رونق کسب‌وکارهای مجازی در سایه کرونا

روزنامه صبح نو در گزارشی نوشت:روزنامه صبح نو:شیوع ویروس کرونا در دنیا سبب تعطیلی بسیاری از کسب‌وکارها شد و بسیاری از آنها رو به ورشکستگی ناشی از این تعطیلات رفتند. شاید تا چند روز ابتدایی این تعطیلات صاحبان کسب‌وکارهای مختلف همگی انتظار بازگشایی هرچه سریع‌تر را داشتند اما رفته‌رفته با بالارفتن آمار مبتلایان به کووید ۱۹ فروشندگان و صاحبان مشاغل مختلف به دنبال راه‌حلی برای جبران ضرر و زیان‌های ناشی از تعطیلی کسب‌وکارشان بودند؛ یکی از این راه‌ها فروش اجناس و کالاهای فروشگاه به صورت آنلاین بود. ایران نیز دوماهی است که با ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کند و همین موضوع سبب شده است تا صاحبان مشاغل از بازار کسب‌وکارهای مجازی عقب نمانده و به این بازار روی آورند. برای مثال در دروان کرونا یکی از بزرگ‌ترین فروشگاه‌های اینترنتی کشور با سیل عظیمی از درخواست‌ها برای خرید و فروش‌های آنلاین روبه‌رو شده است، به طوری که بنا به گفته مدیر عامل این شرکت در بخش تعداد مشتریان روزانه و براساس برنامه‌های در نظر گرفته‌شده، میانگین ۱۲ هزار مشتری جدید برای اسفند و ۶ هزار مشتری جدید در روز برای فروردین در نظر گرفته شده بود که نزدیک به ۱۲ هزار مشتری جدید در روز برای اسفند ثبت شد. برای فروردین هم بیشتر از پیش‌بینی‌های انجام‌شده ۱۰ هزار مشتری جدید در روز ثبت شد. در واقع این پلتفرم خرید و فروش مجازی با افزایش نزدیک به ۷۰ درصدی تعداد مشتریان جدید روبه‌رو بوده است. چنین رفتاری نشان‌دهنده این است که مردم ایران نیز به خرید آنلاین علاقه و اعتماد کافی را دارند و در آینده بسیار نزدیک، خرید آنلاین جای خرید از فروشگاه‌های سنتی را به کل خواهد گرفت؛ افزایش خرید و فروش آنلاین کالاهای مورد نیاز سبب آن شده است که الگوریتم‌های موتورهای جستجوگری مثل گوگل نیز اخیراً سایت‌های تخصصی هر حوزه را شناسایی کرده‌ و برای خرید آنلاین کار ساده‌ای را پیش روی علاقه‌مندان به آن قرار دهند. در راستای افزایش خرید و فروش آنلاین کالاهای مورد نیاز، این شرکت بزرگ آنلاین از افزایش دو و نیم برابری فروش خود نسبت به سال گذشته خبر داده است، به نحوی که برای برطرف‌سازی نیاز خریداران خود ۷۰۰ نفر را جذب کرده است تا بتواند پاسخگوی مشتریان خود باشد.

نشانه‌های اصلی ابتلا به کرونا

خبرگزاری افکارنیوز به بازتاب سخنان داود یادگاری‌نیا متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری درباره علائم جدید کرونا پرداخته و آورد:در بررسی که انجام دادیم حدود ۵۰ درصد از افراد مبتلا دچار تب شدند. موارد نادری بود که در آنها راش پوستی و قرمزی چشم وجود داشت اما این موارد شایع نبوده است و علائم اصلی همان سرفه خشک، گلودرد، اختلالات بویایی و چشایی، کوفتگی بدن، درد عضلات و تنگی نفس است. گاهی ممکن است علامتی مانند خلط خونی وجود داشته باشد. در ۱۰ تا ۱۵ درصد نیز علائم گوارشی شامل اسهال و استفراغ است اما بیشترین نشانه‌ها و علائم، سرفه خشک، ‌درد بدن، کوفتگی، اختلال بویایی و چشایی است و بعد از این موارد، تنگی نفس است. این متخصص بیماری‌های عفونی در پاسخ به این پرسش که «آیا سنجش تب در سازمان‌ها و دستگاه‌ها می‌تواند به عنوان عامل شناخت افراد مبتلا به حساب آید؟»، گفت: ۵۰ درصد از موارد ابتلا از طریق سنجش تب مشخص می‌شود اما به دلیل اینکه راحت‌ترین  و عملی ترین روش است، در این مراکز انجام می‌شود و نداشتن تب دلیلی بر عدم ابتلا نیست. ‌در گزارش اولیه مربوط به نشانه‌های اصلی کرونا، بیش از ۸۶ درصد افراد مبتلا دچار تب بودند اما اکنون بین ۴۰ تا ۵۰ درصد بیماران دارای تب هستند؛ به خصوص سالمندانی که در خانه‌های سالمندان هستند و همچنین پرسنل مراکز درمانی ممکن است بدون علامت بوده و تب و سرفه نداشته باشند.

صادرات ۴۰ هزار کیت ایرانی تشخیص کرونا به آلمان

روزنامه کیهان در گزارشی نوشت:محموله کیت تشخیص کووید-۱۹ یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان کشور در ۱۶ اردیبهشت ماه ۱۹ شامل ۴۰ هزار تست ساخته این شرکت دانش‌بنیان از فرودگاه امام خمینی(ره) تهران به مقصد کشور آلمان ارسال شد. بهروز حاجیان تهرانی بااشاره به سابقه فعالیت این شرکت در زمینه تولید انواع کیت‌های تشخیص مارکرهای سرطانی، بیماری‌های عفونی، هورمونی و بیش از پنج نوع کیت بیوشیمی، اظهارداشت: تاکنون این محصولات به کشورهایی چون آلمان، ایتالیا، بلژیک، برزیل، کره جنوبی و ترکیه صادر شده است. وی با بیان اینکه کیت‌های تولید شده این شرکت از نظر دقت، عملکرد و زمان تشخیص تمام استانداردهای روز را دارد، خاطر نشان کرد: عملکرد این کیت‌های تشخیص کووید-۱۹مشابه نمونه‌های خارجی است و قادر است بیماری کووید-۱۹ را در بیماران مشکوک تشخیص دهد. مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با تاکید بر اینکه کیت‌های تشخیصی ساخته شده در این شرکت توانسته پروسه‌های پیچیده‌ای را برای اخذ مجوز در داخل کشور دریافت کند، از دریافت استاندارد CE اروپا برای این کیت‌ها خبر داد و افزود: تعداد سازندگان کیت تشخیص کووید-۱۹ حال حاضر دنیا حدود ۱۵۰ شرکت و مرکز تحقیقاتی است و بیشتر این شرکت‌ها در چین و آمریکا مستقر هستند و هنوز بسیاری از کشورهای توسعه یافته اروپایی نتوانسته‌اند این کیت تشخیصی را بسازند. حاجیان بااشاره به ارسال محموله‌ای از کیت‌های تشخیص کووید-۱۹ به مقصد آلمان، ادامه داد: محموله‌ای که به آلمان صادر شد، شامل ۴۰ هزار تست تشخیص است ضمن اینکه ترکیه، اکوادور، برزیل و اسپانیا از جمله کشورهایی هستند که برای خرید کیت‌های ایران‌ساخت تشخیص بیماری ناشی از کرونا درخواست داده‌اند.

روشی که شما را از کرونا در امان نگه می‌دارد

خبرگزاری فارس در گزارشی آورد:نتایج یک بررسی جدید نشان می‌دهد، افراد با کمک یک سری از روش‌ها می‌توانند خود را در برابر ویروس کرونا در امان نگه دارند. خوابیدن، یک راهکار مناسب برای تقویت سیستم ایمنی بدن است و می‌تواند یک سلاح مهم برای مقابله با ویروس کرونا باشد. تحقیقات گسترده حاکی از آن است اختلال خواب باعث می‌شود سیستم ایمنی بدن ما به خطر بیفتد؛ مؤسسات ملی بهداشت ایالات متحده در یک نشست بین‌المللی از این موضوع حمایت کردند. کارشناسان می‌گویند: در بحبوحه شیوع کووید ۱۹ و استرس شدیدی که بیشتر ما آن را تجربه می‌کنیم، ممکن است ساعت‌ بدن و توانایی خوابیدن مختل شود و این دقیقا در شرایطی است که ما برای سلامتی به خواب با کیفیت و خوب احتیاج داریم. تحقیقات جدید  همچنین نشان داده است که پاسخ ما به عفونت در طول هر روز تغییر می‌کند و مهم‌تر از همه اختلال خواب است که می‌تواند سیستم ایمنی بدن ما را به خطر بیاندازد. سیستم طبیعی بدن انسان به این صورت تنظیم شده است که با تاریک شدن هوا بخوابد و با روشنی روز بیدار شود. تحقیقات نشان می‌دهد ایجاد تغییر در این روند طبیعی، افراد را با مشکلات و بیماری‌های متعددی روبه رو می‌کند و این درحالی است که خوابیدن فراتر از حد توصیه شده نیز عواقب زیادی در پی دارد.

معده درد و ارتباط آن با ابتلا به کرونا ویروس

خبرگزاری افکارنیوز در گزارشی به بازتاب سخنان محبوبه علیزاده فلوشیپ پیشگیری و کنترل عفونت‌های بیمارستانی پرداخته و آورد:در بیماری ناشی از ویروس کرونای جدید، علائم گوارشی در مقایسه با علائم تنفسی، شیوع کمتری دارند. بی اشتهایی، تهوع، استفراغ، اسهال و یا درد شکمی از جمله علائم گوارشی هستند که ممکن است در این بیماران ایجاد شوند. با توجه به تظاهرات متنوع کووید ۱۹، نمی‌توان با قطعیت گفت که درد معده از علائم ابتلا به این ویروس هست یا نه؛ ولی اگر در فردی فقط درد معده وجود داشته باشد، به ویژه دردهای مزمن، ممکن است نشانه‌ای از زخم معده و یا دوازدهه یا سایر بیماری‌های مربوط به دستگاه گوارش باشد که ربطی به ویروس کرونا ندارد؛ بنابراین افراد با درد معده، بهتر است با پزشک خود مشورت کرده تا علت آن دقیق‌تر بررسی شود. سرفه‌های خشک، مکرر و تب بالای ۳۷.۷ درجه سانتیگراد، از علائم اصلی ابتلا به ویروس کرونای جدید هستند که به دلیل شباهت این علائم با سایر بیماری‌های تنفسی و عفونی، تنها راه تشخیص قطعی ابتلا به ویروس کرونا انجام آزمایش و استفاده از کیت‌های تشخیصی است. او در پایان گفت: مشورت با پزشکی آگاه یا استفاده از منابع خبری و اطلاعاتی معتبر در زمینه ویروس کرونا، می‌تواند به افراد برای تشخیص علت علائم بیماری کمک کند. همچنین افراد باید توجه داشته باشند که در صورت بروز علائم خفیف این بیماری، تا حد امکان به مراکز درمانی مراجعه نکرده و در خانه به خودمراقبتی بپردازند. داشتن رژیم غذایی سالم، استراحت کافی، رعایت قرنطینه، کاهش تماس با دیگر افراد حاضر در خانه، رعایت بهداشت فردی و استفاده از وسایل حفاظت فردی برای پیشگیری از انتقال بیماری به افراد دیگر، از مواردی است که افراد با علائم خفیف بیماری کووید ۱۹ در قرنطینه خانگی و خودمراقبتی باید به آن‌ها توجه داشته باشند.

بهبودی کامل بیماران کرونایی با روش درمانی جدید

خبرگزاری پارسینه در گزارشی آورد:تیمی از متخصصان در امارات متحده عربی با استفاده از سلول‌های بنیادی بیماران مبتلا به ویروس کرونا توانستند راه درمانی جدیدی را برای مقابله با این ویروس بیابند. در این روش درمانی که «تغییر دهنده بازی» نام گرفته است، متخصصان سلول‌های بنیادی را از خون شخص بیمار خارج می‌کنند، سپس اقدام به فعال سازی آن‌ها کرده و مجدد به بدن بیمار باز می‌گردانند. این روش درمانی به دلیل اثر بخشی زودهنگام بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. مدیر ارتباطات استراتژیک وزارت امور خارجه و همکاری‌های بین‌الملل امارات متحده عربی در این باره گفت: یک موسسه تحقیقاتی درمان موفقیت آمیزی را برای COVID-۱۹ ایجاد کرده است که می‌تواند یک تغییر دهنده بازی در مبارزه جهانی با ویروس باشد. این روش درمانی تاکنون بر روی ۷۳ بیمار مبتلا به ویروس کرونا انجام شده است که سلول‌های بنیادی فعال شده را درون ریه‌های خود استنشاق می‌کنند. بخش شگفت آور این تحقیق بهبودی کامل هر ۷۳ بیمار مورد آزمایش است. در بیانیه‌ای درباره این تحقیق، این تیم توضیح داد: این روش با ترمیم سلول‌های ریه و تعدیل پاسخ ایمنی، از واکنش بیش از حد به عفونت کووید ۱۹ و در نتیجه آسیب بیشتر به سلول‌های سالم جلوگیری می‌کند. خوشبختانه، هیچ یک از بیمارانی که تحت درمان قرار گرفتند، عوارض جانبی آنی را گزارش نکردند. این تیم اکنون قصد دارد آزمایشات خود را برای اثربخشی بیشتر درمان ادامه دهد و انتظار دارد این آزمایشات طی دو هفته انجام شود.

بفرمایید صف به صرف کرونا!

روزنامه خراسان در گزارشی نوشت: در حالی که از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور توصیه ها مبنی بر تجمع نکردن افراد بود و به تدریج پس از اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی، روز به روز بر در خانه ماندن، تجمع نکردن و حفظ فاصله گذاری اجتماعی در اماکن عمومی بیشتر تاکید می شود، اما هنوز در بعضی موارد شاهد رعایت نکردن فاصله گذاری به دلیل برخی بی تدبیری ها هستیم. به گزارش خراسان، مصادیق مختلفی در این زمینه وجود دارد که در این گزارش به چند مورد اشاره شده است. صف کرونایی تعویض دفترچه بیمه! یکی از این مصادیق، تعویض دفترچه های بیمه تامین اجتماعی است. طبق آمارها بیش از ۴۵ میلیون نفر تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دارند. فکرش را بکنید با توجه به این که دفترچه تامین اجتماعی شما به برگه آخر رسیده، باید به صورت حضوری به یکی از کارگزاری های تامین اجتماعی مراجعه و در آن شلوغی، نوبت دریافت کنید و مجبور باشید در یک فضای محدود که فاصله گذاری اجتماعی رعایت نشده است، مدت زیادی را معطل رسیدن نوبت و تعویض دفترچه باشید. آن جاست که قطعا کرونا را خیلی نزدیک به خود می بینید. البته به تازگی سازمان تامین اجتماعی سامانه «دریافت دفترچه غیرحضوری» را در سایت اینترنتی خود راه اندازی کرده است، اما به نظر می رسد به دلیل نبود اطلاع رسانی، کمتر کسی از وجود چنین سامانه ای مطلع باشد و به تبع آن، از این روش استفاده نمی شود. البته سامانه دریافت خدمات غیرحضوری سازمان تامین اجتماعی قطعی هایی هم دارد که باید چاره ای برای آن اندیشیده شود. همچنین به نظر می رسد در این شرایط، باید تعویض دفترچه بیمه تامین اجتماعی به صورت اجباری از طریق غیرحضوری انجام شود تا مراجعه مردم به کارگزاری ها کاهش یابد. مدیرکل تامین اجتماعی خراسان رضوی در گفت و گو با خراسان در این باره می گوید: حدود چهارماه است که درخواست صدور دفترچه بیمه تامین اجتماعی به صورت غیرحضوری امکان پذیر شده است.

برچسب‌ها ویروس کرونا سازمان هواپیمایی کشوری پروندهٔ خبری کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا سازمان هواپیمایی کشوری ویروس کرونا سازمان هواپیمایی کشوری فاصله گذاری اجتماعی بیمه تامین اجتماعی هزار مشتری جدید بیماری کووید ۱۹ ابتلا به کرونا کرونا در ایران تشخیص کووید ۱۹ ویروس کرونا گزارشی نوشت ویروس کرونا کیت های تشخیص نظر می رسد تعویض دفترچه بیمارستان ها مراکز درمانی کنار گذاشتن نشان می دهد خرید و فروش صنعت هوایی وضعیت سفید روش درمانی کادر درمان شیوع کرونا بیماری ها ایران نیز روبه رو دست کم کیت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۵۴۴۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا نانوذرات از طریق دستگاه گوارش به بافت مغز می‌رسند؟

آیا این امکان وجود دارد که نانوذرات از دستگاه گوارش عبور کرده و دارو را مستقیم به بافت مغز برسانند؟ محققان دانشگاه ایالتی میشیگان می‌گویند بله و انتظار می‌رود آخرین یافته‌های آنها برای بیماران مبتلا به اختلالات نورودژنراتیو مانند مولتیپل اسکلروزیس یا ام‌اس، اسکلروز جانبی آمیوتروفیک یا ALS و بیماری پارکینسون یا PD مفید باشد. این کار با همکاری شرکت کلین نانومدیسین انجام شده است.

به گزارش ایسنا، مرتضی محمودی، دانشیار گروه رادیولوژی در کالج‌های پزشکی استئوپاتی و پزشکی انسانی و سلامت دقیق دانشگاه ایالتی میشیگان می‌گوید: ما بر روی شناسایی هویت بیولوژیکی نانوذرات از جمله نوعی از پروتئین‌ها که به سطح می‌آیند، متمرکز هستیم. این موضوع مهم است زیرا نوع پروتئین‌هایی که به سطح می‌آیند، الگوی منحصربه‌فردی را ارائه می‌دهند که می‌تواند ما را برای عبور از سد خونی مغز و کار مستقیم در بافت‌های مغز یاری کند.

محمودی و تیم تحقیقاتی او دو مقاله در مورد هویت بیولوژیکی نانوذرات منتشر کرده‌اند. اولین مورد با عنوان «Measurements of heterogeneity in proteomics analysis of the nanoparticle protein corona across core facilities » در سال ۲۰۲۲ در نشریه Nature Communications منتشر شد.

دومین مقاله این گروه با عنوان « A uniform data processing pipeline enables harmonized nanoparticle protein corona analysis across proteomics core facilities » در ماه ژانویه ۲۰۲۴ در Nature Communications منتشر شد.

محمودی می‌گوید: نانوذرات یکسان با پروتئین کرونا را تهیه و به ۱۷ مرکز ارزیابی مختلف ارسال کردیم. ما تنوع داده‌های قابل‌توجهی را از پروتئین‌های ارسالی دریافت کردیم، بنابراین روشی برای تجزیه و تحلیل برای کمک به آزمایشگاه‌ها در بازتولید دقیق‌تر داده‌ها از هویت بیولوژیکی نانوذرات ایجاد کردیم. این ابزار به جامعه علمی کمک می‌کند تا در تحلیل نتایج هماهنگ‌تر شوند.

محمودی می‌گوید: از آنجایی که ما بیش از ۱۵ سال تجربه تجزیه و تحلیل قوی کرونا پروتئین را داریم، توانستیم با شرکت کلین نانومدیسین (Clene Nanomedicine) برای روشن کردن هویت بیولوژیکی نانوذرات آنها همکاری کنیم.

CNM-Au۸ سوسپانسیونی از نانوبلورهای طلا است که بیماران می‌توانند به صورت خوراکی مصرف کنند. نانوکریستال‌ها از طریق دستگاه گوارش عبور کرده و وارد سیستم گردش خون بدن می‌شوند، جایی که با پروتئین‌های خون و سایر مولکول‌های زیستی برهم‌کنش می‌کنند و توسط آنها پوشانده می‌شوند.

به نقل از ستاد نانو، محمودی توضیح داد که این ترکیب توانایی نانوبلورها را برای عبور از سد خونی مغزی افزایش می‌دهد. تحقیقات ما نشان می‌دهد که این نانوبلورهای طلا که با استفاده از روشی جدید برای تشکیل ساختارهای خاص و بدون سورفکتانت‌ها ساخته شده‌اند، می‌توانند یک کرونا پروتئین متمایز تشکیل دهند که دسترسی به بافت مغز را تسهیل ‌کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تنش مدیریتی: جنگ روانی دشمنان بارسا یا واقعیت
  • آیا باید از سرایت ویروس آنفلوانزای پرندگان به گاوها نگران باشیم؟
  • این افراد در خطر ابتلا به ام اس قرار دارند
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • جزئیات نحوه بررسی صلاحیت متقاضیان بلوک ۸۵ درصدی سرخابی‌ها
  • دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند
  • توسعه شهری و روستایی باید مبتنی بر سامانه‌های مدیریتی باشد
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • آیا نانوذرات از طریق دستگاه گوارش به بافت مغز می‌رسند؟
  • بازاندیشی نظری و روشی در شناخت کلان مفهوم عدالت اجتماعی