Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-27@10:48:32 GMT

کمبود کنجاله سویا در روزهای آتی

تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۵۴۶۱۲

به گزارش اکوفارس، مجید موافق قدیری در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه کشور ما یکی از کشورهای مطرح در تولید محصولات پروتیینی در دنیاست، اظهار کرد: امروز ایران هفتمین تولیدکننده مرغ، نهمین تولیدکننده تخم مرغ، سیزدهمین تولید کننده شیر و هجدهمین تولید کننده خوراک دام در دنیاست و این موضوع  نشان می‌دهد که تامین مواد اولیه برای تولید محصولات پروتیینی در کشور و فروشندگان نهاده‌های دامی در دنیا حائز اهمیت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: دولت در رابطه با تامین به موقع نهاده‌های دامی تولید خوراک دام دغدغه و اهتمام جدی دارد اما شرایط تحریم ها و دیپلماسی ها پیچیده اداری بین وزارت خانه‌های صنعت و جهاد کشاورزی باعث شده که از آذرماه سال گذشته بانک مرکزی جهت واردات نهاده‌های دامی با وجود حضور کشتی‌ها در بنادر و بعضا تخلیه بار ارزی تامین نکند.

 رییس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران اضافه کرد: این عدم تخصیص ارز به واردات نهاده های دامی باعث شد که قیمت این اقلام در بازار آزاد بسیار افزایش یابد. برای مثال ذرت از ۱۳۵۰ تومان به ۲۶۰۰ تومان و کنجاله سویا از ۲۴۵۰ تومان به ۵۰۰۰تومان به دست تولیدکننده رسید و تنها همین یک عامل کافیست تا قیمت تمام شده محصولات تولیدی افزایش یابد و دل نگرانی هایی شدید در بین فعالان اقتصادی این عرصه ایجاد شود.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه  امروزه حدود ۲ میلیون ۳۲۰ هزار تن ذرت دامی در بنادر وجود دارد که بنا به گفته وزارت جهاد کشاورزی یک و نیم میلیون تن آن مجوز ترخیص گرفته است، گفت: این رقم خوبی است و توزیع سریع آن تا حدودی می تواند عطش بازار را کم کند اما از استرس تولیدکنندگان کم نمی‌کند زیرا ماهیانه ۸۰۰ هزارتن ذرت دامی در واحدهای تولید شیر، گوشت و تخم مرغ کشور مصرف می شود که این رقم می تواند حداکثر نیاز دو ماه بازار را پوشش دهد.

این فعال اقتصادی در ادامه با بیان اینکه کمبود کنجاله سویا موضوع جدی‌تر و مهم‌تری در روزهای آتی است و حدود چهار ماه پیش به بخش دولتی اعلام کردیم که در این ایام در تامین این نهاده دامی پرمصرف به مشکل خواهیم خورد، اظهار کرد: اگر دولت قصد دارد  مشکلات تامین و عرضه را برطرف کند، در وهله اول باید موازی کاری و بروکراسی‌های پیچیده اداری را کاهش داده و به نظرات بازیگران کنجاله سویا توجه کند و اهمیت قائل شود، ضمن اینکه پشت درهای بسته نیز تصمیم گیری نکند.

موافق قدیری ادامه داد: پیشنهاد می‌کنیم دولت مجوز فروش و عرضه ۳۰۰ هزار تن کنجاله سویا توسط شرکت پشتیبانی امور دام و دو شرکت بزرگ بخش خصوصی را بدهد تا فاصله قیمتی ۱۰۰ درصدی این کالا با قیمت مصوب تنظیم بازار از بین برود.

رییس انجمن صنایع خوراک دام و طیور و آبزیان ایران در پایان گفت: اگر بانک مرکزی ارز مورد نیاز برای ترخیص و واردات این نهاده‌های دامی را تامین کند، قطعا مشکلات کمتری را در تامین محصولات پروتئینی با قیمت مناسب‌تر شاهد خواهیم بود.

      

منبع: اکوفارس

کلیدواژه: نهاده های دامی کنجاله سویا خوراک دام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۵۴۶۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۱۹ هزار هکتار از اراضی لرستان در قالب طرح جهش تولید زیر کشت رفته است

 

‌مجید طائف در حاشیه بازدید از پایگاه نوآوری طرح جهش تولید در شهرستان کوهدشت بیان کرد: ۳۷۰ هزار هکتار از اراضی تعهد لرستان در طرح جهش تولید در دیم زار‌ها است.

وی اضافه کرد: تاکنون ۳۱۹ هزار هکتار از اراضی لرستان یعنی ۸۶ درصد تعهد ما در قالب طرح جهش تولید در دیم زار‌ها زیر کشت رفته است.

طائف یادآور شد: تعداد کل ادوات کشاورزی تامین شده لرستان در قالب همین طرح در دو سال ۷۴۳ دستگاه بوده است.

وی در ادامه به آمار طرح جهش تولید در شهرستان کوهدشت اظهار کرد: سقف تعهد ما ۶۹ هزار و ۷۰۰ هکتار بوده که تاکنون ۴۸ هزار و ۵۱۲ هکتار یعنی ۶۹.۶ درصد انجام شد.

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در لرستان افزود: در این طرح در کوهدشت ۳۷ هزار و ۳۴۵ گندم و ۱۰ هزار و ۶۵ هکتار جو کشت شده و ۵۲ دستگاه نیز ادوات تامین شده است.

این مسئول گفت: اصلاح الگوی کشت، رعایت تناوب، توسعه کشاورزی محفاظتی و توسعه مکانیزاسیون از محور‌های اصلی طرح جهش تولید است که ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، منابع مالی آن را تامین می‌کند.

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در لرستان یادآور شد: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در دو سال گذشته ۳۸ میلیارد تومان برای تامین ماشین آلات، تامین نهاده‌ها و بیمه این طرح سرمایه گذاری کرده و ۳۰۰ مهندس کشاورزی هم امسال به کشاورزان در اجرای این طرح کمک می‌کنند.

طائف افزود: مزارع گندم، جو، حبوبات و دانه‌های روغنی دیم زیر پوشش طرح جهش تولید در دیم زار‌ها قرار دارد که در تلاشیم تولید محصولات دیم استان در پایان پنج سال دو برابر شود.

 

باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • نهاده‌های مورد نیاز مرغداران تامین شد
  • سمنان در صدر لیست تنوع داروی دامی
  • وابستگی به واردات نهاده‌های دامی با جایگزینی علوفه کم آب کاهش می‌یابد
  • نخستین شورای عشایری استان سمنان در سال جاری برگزار شد
  • تابستان چقدر کمبود برق داریم؟
  • کمبود آمبولانس در خرمشهر بیداد می‌کند
  • نظارت بهداشتی بر تولید تا عرضه فرآورده‌های خام دامی
  • نظارت بهداشتی قرنطینه‌ای ۲۳ هزار تن نهاده دامی درسیستان وبلوچستان
  • تخلیه ۲.۲ میلیون تنی ۶ قلم کالا طی فروردین‌ماه در بنادر
  • ۳۱۹ هزار هکتار از اراضی لرستان در قالب طرح جهش تولید زیر کشت رفته است