Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک پزشک و روان درمانگر اعتیاد می‌گوید: جمع‌آوری معتادان متجاهر در این شرایط کار بسیار پرزحمت، پردردسر و پرهزینه است و به نظر نمی‌رسد این طرح در نهایت از حیث درمان اعتیادی آنچنان نتیجه بخش باشد اما از حیث اینکه جمع آوری شوند و کمتر به چشم بیایند خوب است.

به گزارش ایسنا، داوود شیوایی با بیان اینکه جمعیت معتادان متجاهر برای مردم سالم و عادی نامطلوب است، اظهار کرد: فشار افکار عمومی سبب می‌شود سازمان‌ها اقدام به جمع‌آوری معتادان متجاهر کنند، اما این سوال مطرح است که آیا در کلیت طرح جمع‌آوری معتادان متجاهر سوای موضوع کرونا تغییری به وجود آمده است و کسی که به مراکز ماده ۱۶ می‌رود با چه شرایطی قرار است از این مراکز خارج شود تا احیانا بار بعدی جامعه کمتر شود؟.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: آنچه در مدت نگهداری می‌توان برای این افراد انجام داد این است که کاری کنیم تا آنها دیگر مصرف‌کننده نباشند و در عین حال شغل یا مهارتی را هم یاد بگیرند تا در آینده وضعیت بهتری داشته باشند.

این روان‌درمانگر اعتیاد نظارت بر معتادان متجاهر پس از ترک مراکز ماده ۱۶ را مهم برشمرد و گفت: فرض کنیم بعد از شش ماه یا یک سال این افراد از این مراکز بیرون می‌آیند آیا بعد از آن نظارت و کنترلی بر این افراد داریم؟ تا قبل از این نداشتیم یعنی برایشان هزینه و تلاش می‌شد تا آن‌ها را برگردانیم ولی واقعیت این است که آن‌ها مهارت زندگی بدون مصرف مواد را از دست داده‌اند زیرا اکثریت آنها سال‌های طولانی مصرف‌کننده مواد هستند و در هر وضعیتی مواد مصرف می‌کنند و بدون مواد تجربه زندگی را ندارند.

وی ادامه داد: بعد از اینکه این افراد از مراکز خارج می‌شوند و مهارتی را می‌آموزند نیازمند سیستم مددکاری هستیم تا بتواند این افراد را تحت پوشش قرار دهد و از وضعیت‌شان با خبر باشیم. با سیستم مددکاری هم کمکی به آن‌ها می‌شود و هم تهدید بالای سرشان دارند که خیلی راحت احساس نکنند بعد از اینکه شش ماه گذشت و بیرون آمدند به هر دلیلی بخواهند مواد مصرف کنند، زیرا در هر صورت افراد ضامن عمل خودشان هستند.

شیوایی معتقد است که اگر این سیستم را نداشته باشیم باز هم دچار مشکلات بیشتری خواهیم شد، حال ممکن است بازگشت به مصرف مواد با تاخیر انجام شود، اما شانس اینکه به عدم مصرف‌شان ادامه دهند پایین است زیرا تجربه زندگی عادی و بدون مصرف مواد را سال‌هاست که از دست داده‌اند.

وی در ادامه از جمع‌آوری و تمرکز معتادان انتقاد کرد و گفت: وقتی معتادان را در جایی جمع‌آوری کنند و نتوانیم کنترلشان کنیم، آلودگی بین آنها سرایت می‌کند و ممکن است گرفتاری‌های بیشتری داشته باشیم و درصد تلفات بالا برود. پذیرش‌شان در مراکز درمانی سخت‌تر و فشار به مراکز درمانی منتقل می‌شود، به تخت‌های آی‌سی‌یو بیشتری نیاز دارند و هزینه بیشتری خواهد داشت.

این پزشک که در برنامه‌ای رادیویی صحبت می‌کرد، با اشاره به معتادانی که با خانواده خود زندگی می‌کنند، افزود: ما طیف زیادی از معتادان را داریم که خطرناک‌تر هستند؛ با خانواده‌شان زندگی می‌کنند و هم با اکیپی از معتادان مواد مصرف می‌کنند. این افراد اگر آلوده شوند می‌توانند آلودگی را به خانواده‌شان منتقل کنند.

وی خاطرنشان کرد: جمع‌آوری معتادان متجاهر در این شرایط کار بسیار پرزحمت، پردردسر و پرهزینه است و فکر نمی‌کنم این طرح در نهایت از حیث درمان اعتیادی آنچنان نتیجه‌بخش باشد اما از حیث اینکه جمع‌آوری شوند و کمتر به چشم بیایند، خوب است. البته اگر بودجه خوبی به سازمان بهزیستی تزریق شود می‌تواند موثر باشد در غیر این صورت توان بهزیستی در همین حدی است که تا کنون کار کرده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: معتادان متجاهر درمانگر اعتیاد اعتیاد جمع آوری معتادان متجاهر جمع آوری معتادان متجاهر مصرف مواد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۵۴۶۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت رحم اجاره‌ای

همزمان با تشدید مشکلات اقتصادی دهه هفتادی‌ها پیشتاز رحم اجاره‌ای شدند.

به گزارش تجارت نیوز، اما مسئله مهم در این بین حضور افرادی است که به عنوان دلال در این بازار فعالیت می‌کنند و البته سود‌های کلانی هم به دست می‌آورند.

وقتی هنوز علم آنقدر پیشرفت نکرده بود که مسئله ناباروری همچون امروز قابل حل باشد بسیاری افراد که در آرزوی بچه داشتن بودند وقتی به دلیل مشکلات سلامتی این آرزویشان دست‌نیافتنی می‌شد به مسئله رحم اجاره‌ای فکر می‌کردند. از همان زمان هم زنانی که در این بازار فعالیت می‌کردند کسانی بودند که به دلیل فقر و مشکلات مالی تن به چنین کاری می‌دادند.

امروز هم در این زمینه چیزی تغییر نکرده جز قیمت‌هایی که سر به فلک کشیده‌اند.

اکنون مسئله به شکل دیگری هم رقم می‌خورد و هستند کسانی که دلشان نمی‌خواهد زیبایی و فرم بدن خود را به دلیل بارداری از دست بدهند و بدون اینکه مشکلی داشته باشند ترجیح می‌دهند این کار را به فرد دیگری سپرده و با استفاده از رحم اجاره‌ای باردار شوند و در نهایت هم تناسب و زیبایی خود را حفظ کنند.

شاید یکی از دلایلی که باعث شده تا این اندازه قیمت رحم اجاره‌ای در کشور ما افزایش پیدا کند همین مساله باشد.

قیمت‌ها از ۴۰۰ میلیون تومان شروع می‌شود و بسته به شرایط فرد که شامل سن، سلامتی، زیبایی ظاهری و ... است گاهی به ۹۰۰ میلیون تومان هم می‌رسد.

رقمی که برای خیلی از افراد با وجود مشکلات اقتصادی و معیشتی این روز‌ها به‌مراتب بیشتر از قبل وسوسه‌انگیز خواهد بود.

میرزایی، فوق تخصص زنان و زایمان، در این باره می‌گوید: اجاره رحم هم برای بسیاری از افرادی که داوطلب این کار می‌شوند مانند کسانی است که به دلیل مشکلات مالی و فقر اقتصادی حاضر به فروش اعضای بدن خود می‌شوند. در اکثر موارد زنان برای این کار داوطلب می‌شوند تا بتوانند مشکلات اقتصادی و معیشتی خود و خانواده‌هایشان را حل و فصل کنند.

او می‌افزاید: این اتفاق حداقل برای افرادی که واقعا نمی‌توانند بچه‌دار شوند و آرزوی فرزنددار شدن دارند بسیار هم خوب است، اما مساله اینجاست که در این بین افرادی به‌عنوان واسطه حضور دارند که شرایط را سخت‌تر و پیچیده‌تر کرده و باعث می‌شوند تا برخی مشکلات در طول مدت بارداری خود را نشان دهند.

این فوق تخصص زنان و زایمان می‌گوید: قبل از هر چیز فردی که قرار است رحم خود را اجاره دهد باید از نظر سلامتی تائید شود. این کار اغلب از سوی پزشکان متخصص زنان و زایمان انجام می‌شود و برگه تایید سلامت می‌دهند؛ از سوی دیگر فرد باید از نظر اعتیاد و مشکلات دیگری مانند بیماری‌های مقاربتی و ارثی مورد بررسی قرار بگیرد.

اما متاسفانه در برخی موارد اتفاق افتاده که واسطه‌ها این برگه‌ها را به صورت تقبلی در اختیار خانواده خواهان رحم اجاره‌ای می‌گذارند و در نهایت هم ممکن است بارداری به شکل ناموفق تمام شود و یا اتفاقات دیگری رخ می‌دهد و افراد بعد از اینکه پول را پرداخت می‌کنند تازه متوجه می‌شوند که فرد داوطلب مشکلات سلامتی دارد یا معتاد است و ...

میرزایی می‌گوید: به همین خاطر است که افراد متقاضی باید در این زمینه دقت عمل بیشتری به خرج دهند و قبل از اینکه به افراد غیر مسوول مانند واسطه‌ها برای انجام این امور مراجعه کنند از افراد ذی صلاح مشورت بگیرند و در نهایت هم در تمام مراحل تایید سلامت فرد مورد نظر حضور داشته باشند تا دچار مشکلات بعدی نشوند.

او در مورد زنانی که می‌توانند، اما به دلایلی نمی‌خواهند باردار شوند و از رحم اجاره‌ای استفاده می‌کنند نیز می‌گوید: متاسفانه این مساله طی سال‌های گذشته رونق بسیاری پیدا کرده است. از وقتی که مساله ظاهر برای بسیاری از افراد به یک مساله حیاتی تبدیل شد و عمل‌های جراحی زیبایی رونق گرفت این اتفاق هم بیش از هر زمان دیگری رخ می‌دهد و خیلی از افرادی که خود توانایی بارداری دارند به دلایل واهی از رحم اجاره‌ای استفاده می‌کنند.

دیگر خبرها

  • قیمت رحم اجاره‌ای؛ ۴۰۰ میلیون تا ۹۰۰ میلیون تومان!
  • بهره مندی بیش از ۳۶۰ هزار نفر از خدمات روانشناختی و مشاوره بهزیستی مازندران
  • قیمت رحم اجاره‌ای
  • ۲۵۴ معتاد متجاهر در مشهد جمع آوری شدند
  • جمع آوری ۲۵۴ معتاد متجاهر در مشهد
  • جمع آوری۲۵۴ معتاد متجاهر در مشهد
  • کاهش سرقت درچناران با جمع آوری معتادان متجاهر
  • ۲۹ خرده فروش مواد مخدر و معتاد متجاهر در گلبهار دستگیر شد
  • پشت پرده «قلیان اکسیژن»؛ قلیان اکسیژن چیست و قیمت آن چقدر است؟
  • تجلیل از ۲۹ زوج دهه شصتی در قزوین