Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@04:01:55 GMT

کاهش ۳۵ درصدی مبادله تجاری ایران و امارات بر اثر کرونا

تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۵۴۷۳۱

کاهش ۳۵ درصدی مبادله تجاری ایران و امارات بر اثر کرونا

«فرشید فرزانگان» در گفت و گو با خبرنگار ایرنا این روند نزولی را به علت کاهش تقاضا داست و افزود: شیوع ویروس کرونا در کاهش مصرف مستقیم و اختلال در زنجیره تأمین کشور امارات متحده عربی به‌ویژه دبی نقش مهمی داشته است.

لنج‌های ایرانی برای حمل مواد غذایی به امارات مجوز تردد می‌گیرند

وی درباره نحوه جابجایی بار گفت: صادرات و واردات امارات ‌اکنون با کشتی‌های چوبی، فلزی و شناورهای لندی‌کرافت صورت می‌گیرد؛ در حال حاضر لنج‌های اماراتی که بار مواد غذایی و ماهی غیر دارند، در حال تردد هستند اما به‌زودی به لنج‌های کشورمان برای حمل مواد غذایی به امارات مجوز تردد داده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تردد تجار ایرانی به امارات تسهیل شود

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات با اشاره به سفر تجار و دارندگان اقامت امارات به این کشور بیان کرد: امیدواریم بعد از ماه مبارک رمضان اقداماتی مؤثر در این زمینه انجام شود و با رایزنی فعال اقتصادی وزارت خارجه، تردد تجار ایرانی و دارندگان اقامت این کشور هرچه سریع‌تر به حالت گذشته برگردد.

وی تصریح کرد: بخش خصوصی انتظار دارد که وزارت خارجه کشورمان برای برطرف شدن این مشکل، تمهیداتی را در نظر بگیرد. اکنون فقط پروازهای خطوط هوایی ماهان، کیش ایر و قشم ایر جهت بازگشت اتباع کشورمان انجام می‌شود.

پیش‌بینی روند افزایشی تجارت ایران و امارات در بلند مدت

فرزانگان در پاسخ به سؤال که آیا در بلندمدت افزایش یا کاهشی در حجم روابط دو کشور پیش‌بینی می‌شود، تصریح کرد: در بلندمدت با اتخاذ تدابیر و سیاست‌گذاری‌های جدید با همکاری وزارت خارجه، وزارت صنعت، سازمان توسعه تجارت، اتاق مشترک ایران و امارات و همچنین استفاده از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های منطقه کشور امارات در جهت توسعه صادرات، به‌طورقطع حجم تجارت افزایشی خواهد شد.

به گفته وی، کشور امارات متحده عربی بافاصله قابل‌تأملی از کشورهای دیگر حوزه خلیج‌فارس ازنظر زیرساخت اقتصادی، حمل‌ونقل و آی‌تی در برتری قرار دارد.

فرزانگان تاکید کرد: ضروری است که ارتباط اقتصادی با این کشور پیشرفته، برای کشورمان در اولویت قرار گیرد و به‌طور حتم ارتباط روزافزون کشور امارات متحده عربی می‌تواند مسیر صادراتی محصولات ایرانی را به کشورهای خاور دور از قبیل چین، هند، شمال آفریقا و آمریکای جنوبی افزایش دهد و این امر نقش کلیدی برای توسعه جهش صادرات کشور در سال «جهش تولید» دارد.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات بابیان اینکه برای توسعه و پیشرفت کشورمان در صنایع زیرساختی نیازهایی داریم، بیان داشت: زیرساخت‌های کشور امارات متحده از کشورهای عمان و قطر حداقل ۱۰ سال توسعه‌یافته‌تر است و باید به بخش خصوصی برای تعمیق این ارتباط اقتصادی کمک کنیم.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به فضای سیاسی بین دو کشور توسعه اقتصادی در این فضای موجود، مقدم بر توسعه سیاسی دنبال می‌شود و تعمیق در ارتباط بیشتر با این کشور، خود به توسعه سیاسی با امارات می‌انجامد.

محصولات میوه و تره‌بار، عمده تجارت با امارات

فرزانگان با اشاره به اینکه در حال حاضر عمده تجارت با امارات محصولات میوه و تره‌بار و مواد غذایی است، افزود: سهم حمل هوایی یا ترانزیت هوایی در تجارت دبی ۶۴۱ میلیارد درهم که معادل ۱۷۴ میلیارد دلار، سهم حمل دریایی ۱۳۶ میلیارد دلار (ترانزیت دریایی) و حجم حمل زمینی ۶۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ بوده است.

وی ادامه داد: وزارت توسعه اقتصادی دوبی اعلام کرده که تجارت مواد غذایی دبی در سه‌ماهه نخست سال ۲۰۲۰ میلادی، بالغ‌بر سه میلیارد دلار معادل ۲.۸۷ میلیون تن بوده و بر این اساس تسهیل تجارت مواد کشاورزی و غذایی، اکنون مهم‌ترین اولویت این کشور است.

فرزانگان معتقد است کشور می‌تواند با حمایت از بخش خصوصی از این فرصت به‌دست‌آمده حداکثر بهره‌برداری را داشته باشد.

برچسب‌ها ویروس کرونا اتاق بازرگانی ایران تجارت امارات‌ متحده ‌عربی خلیج فارس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا اتاق بازرگانی ایران تجارت امارات متحده عربی خلیج فارس ویروس کرونا اتاق بازرگانی ایران تجارت امارات متحده عربی خلیج فارس کشور امارات متحده ایران و امارات میلیارد دلار مواد غذایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۵۴۷۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور ۲۵ هیات تجاری در اکسپو با وجود تحریم نشان از رشد ایران دارد

امتداد - حضور کشور‌های مختلف برای بازدید از توانمندی‌های صادراتی ایران با وجود تحریم‌ها نشان می‌دهد، ایران مسیر رشد و توسعه را طی می کند.

به گزارش پایگاه خبری امتداد به نقل از ایبنا  ، حسین پیرموذن، نایب‌رئیس اتاق ایران در بازدید از نمایشگاه ایران‌اکسپو ۲۰۲۴ (نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران) تأکید کرد: کمک به درآمدزایی کشور با توجه به تنگنا‌های اقتصادی و ارزی حاکم، یکی از برنامه‌های اصلی اتاق ایران در دوره دهم است.

وی تصریح کرد: بخش خصوصی و در رأس آن اتاق ایران تلاش می‌کند طی سالی که به‌عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری شده است، زمینه تولید و صادرات بیشتر را فراهم کند. در این مسیر به حمایت‌های دولت هم نیاز دارد. خوشبختانه همکاری که برای برگزاری ایران‌اکسپو در ابتدای امسال بین بخش خصوصی و دولت صورت گرفت شروع خوب و امیدوارکننده‌ای در همین راستا بود.

پیرموذن ادامه داد: در ایران‌اکسپو توانمندی‌های صادراتی ایران را به نمایش گذاشتیم و با حضور هیأت‌های تجاری از ۲۵ کشور مختلف نشان دادیم که اقتصاد ایران با وجود محدودیت‌های ناشی از تحریم توانسته است سطح تولید و به دنبال آن صادرات خود را ارتقا دهد.

نایب‌رئیس اتاق ایران افزود: هیأت‌های تجاری مختلفی که به دعوت اتاق ایران از نمایشگاه اکسپو دیدن کردند، نشست‌های رودررویی با فعالان اقتصادی ایرانی داشتند که همچنان ادامه دارد. بدون شک ایران برای مقابله با محدودیت‌های ناشی از تحریم به برگزاری نمایشگاه‌هایی از این دست نیاز دارد تا بتواند خود را به بهترین شکل معرفی کند.

پیرموذن از مطلوبیت کالا‌های ایرانی در بین فعالان اقتصادی دیگر کشور‌ها سخن گفت و تأکید کرد: ابراز علاقه‌مندی این تعداد از کشور‌های مختلف برای بازدید از توانمندی‌های صادراتی ایران نشان می‌دهد که باوجود تحریم‌ها، ایران قادر است مسیر رشد و توسعه را طی کند.

وی تأکید کرد: افزایش سطح درآمد‌های ارزی کشور در این تنگنا‌های اقتصادی یکی از برنامه‌های اصلی اتاق ایران است.

منبع: مهر

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • ◄ وزیر راه و شهرسازی عازم ابوظبی شد
  • برنامه های متنوعی برای تسهیل تبادلات مالی با چین داریم
  • تجارت ایران و چین می تواند به ۵۰ میلیارد دلار برسد
  • ظرفیت ۵۰ میلیارد دلاری تجارت ایران و چین
  • تاکید ایران و قطر بر توسعه روابط تجاری و سرمایه گذاری
  • توسعه روابط تجاری و اقتصادی با مالزیایی ها در نمایشگاه اکسپو
  • برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات بعد از ۱۰ سال
  • راه درازی تا فعلیت رساندن کامل ظرفیت‌های تجاری ایران و افغانستان داریم
  • رویدادی در جهت تقویت دیپلماسی تجاری و توسعه صادرات رقم خورد
  • حضور ۲۵ هیات تجاری در اکسپو با وجود تحریم نشان از رشد ایران دارد