Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@12:42:36 GMT

کرونا آغازگر جنگ سرد جدید چین و آمریکا

تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۵۵۶۴۵

کرونا آغازگر جنگ سرد جدید چین و آمریکا

به گزارش ایرنا اختلافات میان دو کشور باعث شده است تا به اذعان بسیاری از ناظران، روابط دو کشور شاهد بیشترین افت در ۴۰ سال گذشته باشد دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا تهدید به لغو توافق اولیه تجاری با چین و افزایش تعرفه ها علیه این کشور کرده و همزمان تصمیم گرفته است شرکت و کارخانه ها را برای خروج از چین ترغیب کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رسانه های چین هم به شکل بی سابقه ای گزارش هایی در خصوص اقدامات آمریکا منتشر کرده و این کشور و برخی از سیاستمداران آمریکایی را به باد انتقاد گرفته اند.

در یک هفته گذشته حملات سیاستمداران و دولتمردان آمریکایی به چین هم افزایش یافته است و از رییس جمهوری تا وزیر خارجه آن کشور و بسیاری از مقام های دیگر پکن را به دلیل سهل انگاری در کنترل کرونا و مخفی کار مورد هجمه قرار داده اند.

آنها همچنین بر این نکته تاکید می کنند که ویروس کرونا از یک آزمایشگاه در شهر ووهان در مرکز چین به بیرون درز کرده و به تدریج به کشورهای دیگر سرایت کرده اما چین آن را پنهان کرده است.

همزمان نهادهای امنیتی در آمریکا گزارش هایی منتشر کرده اند مبنی بر اینکه چین درخصوص شیوع کرونا مخفی کاری کرده است تا بتواند تجهیزات پزشکی مورد نیازش را از دیگر نقاط دنیا وارد و تامین کند.

آمریکا شروع به ترغیب کشورهای دوست و متحد خود کرده است تا آنها نیز کارخانه ها و تولید کنندگان خود را از چین خارج کنند در این میان ژاپن بسته کمکی برای این منظور اختصاص داده و شرکت هایش را تشویق به سرمایه گذاری در آسیای جنوب شرقی کرده است.

از سوی دیگر در چین رسانه ها شروع به حملات گسترده به آمریکا کرده اند و خبرگزاری رسمی چین شینهوا با انتشار ویدیویی از نحوه مدیریت آمریکا بر ویروس انتقاد کرده است.

"شی اینهونگ" استاد دانشگاه خلق در پکن می گوید: راستش را بخواهید چین و آمریکا وارد یک دوره جدید از جنگ سرد شده اند.

او که مشاور دولت چین محسوب می شود، افزود: جنگ سرد میان دو کشور جدی است روابط آنها اصلا شباهتی به ماه های قبل ندارد و اختلافات بشدت گسترده شده است.

رویترز هم به سندی اشاره کرده که محرمانه و متعلق به دولت چین است که در آن اشاره به این شده که احساسات ضد چینی در دنیا به بالاترین میزان از سال ۱۹۸۹ میلادی رسیده است زمانی که جنبش دانشجویی در چین سرکوب شد.

"لو وانلی" از محققان چینی در پکن می گوید: روابط با آمریکا به پایین ترین سطح از سال ۱۹۸۹ میلادی رسیده است.  

او می افزاید: تا این اواخر همواره به روابط چین و آمریکا خوشبین بودم اما شرایط خوبی دیده نمی شود و صداهای دلچسبی از دولت ترامپ به گوش نمی رسد.

او به نظرخواهی از یک هزار نفر در آمریکا توسط موسسه پیو اشاره کرد که در آن ۶۶ درصد نسبت به چین بی علاقگی نشان داده اند و گفته اند نظر خوبی نسبت به پکن ندارند.

"چن جی وو" از دانشگاه هنگ کنگ هم بر این باور است که روابط دو کشور به پایین ترین سطح در ۴ دهه گذشته رسیده است او می گوید دیدگاه آمریکایی نسبت به چین حتی پس از جنبش دانشجویی هم به این بدی نبوده است.

لحن رسانه های چین هم تغییر کرده و از حالت دفاعی به هجومی عوض شده است زمانی که شینهوا در توییتی حتی عبارت همه گیری ترامپ را نیز منتشر کرد و مدیریت بر کرونا را در آن کشور مورد انتقاد قرار داد.

شاید تا قبل از این ترامپ فکر می کرد که توافق تجاری با چین یک امتیاز برای انتخابات ریاست جمهوری است اما به نظر می رسد که با شیوع کرونا دولت وی دیگر آن را یک امتیاز سیاسی نمی داند و انتقادهایش را از چین افزایش داده است.

برچسب‌ها ویروس کرونا چین ایالات متحده آمریکا پروندهٔ خبری هراس جهانی از ویروس کرونا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا چین ایالات متحده آمریکا ویروس کرونا چین ایالات متحده آمریکا دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۵۵۶۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وانگ یی: روابط پکن-واشنگتن رو به ثبات است/ بلینکن: آمریکا از استقلال تایوان حمایت نمی‌کند

وزیر امور خارجه چین در دیدار با وزیر امور خارجه آمریکا در پکن، با او به بحث و رایزنی درباره چالش‌های روابط دوجانبه پکن-واشنگتن، راه‌های بهبود آن و برخی مسائل منطقه‌ای پرداخت.

به گزارش ایسنا، "وانگ یی" وزیر امور خارجه چین در دیدار با "آنتونی بلینکن" همتای آمریکایی خود که به پکن سفر کرده است، گفت که گزینه‌های روابط چین و آمریکا بین ثبات و "چرخه‌ای نزولی" است.

شبکه سی‌ان‌ان در این باره گزارش داد که سفر بلینکن به چین که دومین سفر او به این کشور در بازه زمانی یک ساله است، در شرایطی انجام شده که این دو قدرت جهانی به دنبال گسترش ارتباطشان، ایجاد ثبات در روابط پرتنش خود و رسیدگی به مسائلی از جمله حمایت پکن از روسیه در جنگ اوکراین و اقدامات آن در دریای چین جنوبی و در قبال تایوان هستند.

وانگ یی با اشاره به این که روابط آمریکا-چین "رو به ثبات می‌رود"، به بلینکن گفت: آیا چین و آمریکا باید به مسیر درست به سمت ثبات ادامه بدهند یا به چرخه‌ای نزولی بازگردند؟ این مسئله مهمی پیش روی کشورهای ما است و صداقت و توان ما را محک می‌زند.

وزیر امور خارجه چین همچنین به همتای آمریکایی خود گفت: آیا کشورهای ما باید یک همکاری بین‌المللی در قبال مسائل جهانی را رهبری کنند و به نتیجه دو سر برد برای همه برسند؟ یا به دشمنی و تقابل بپردازند و حتی وارد یک درگیری شوند که نتیجه آن دو سر باخت برای همه است؟

او همچنین بیان کرد: ما امیدواریم که آمریکا عرضه موشک‌های میان برد زمین‌ به زمین به منطقه آسیا-اقیانوسیه، آسیب زدن با منافع چین در زمینه امنیت راهبردی و تضعیف صلح و ثبات منطقه را که به سختی حاصل شده است را متوقف کند.

اظهارات وانگ در پی برآشفتگی مقامات چینی از اقدامات واشنگتن تحت عنوان امنیت ملی مطرح می‌شود که پکن آن را ابزاری برای ممانعت از پیشرفت خود می‌داند. از جمله این اقدامات،  کنترل صادرات محصولات هایتک چین است که کاربرد نظامی نیز دارند. همچنین شامل ممنوعیت سرمایه‌گذاری آمریکا در برخی از بخش‌های  هایتک چین است.

بلینکن نیز در این دیدار به "مسئولیت مشترک" دو کشور در "اطمینان یافتن از شفاف بودن در زمینه تمامی حوزه‌های مورد اختلاف و پرهیز از سوء تفاهم‌ها و اشتباهات محاسباتی" اشاره کرد.

خبرگزاری روسی اسپوتنیک نیز در این باره گزارش داد که بلینکن همچنین به وانگ یی گفت: آمریکا سیاست چین واحد را دنبال می‌کند و استقلال تایوان مورد حمایت آن نیست.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ببینید | بانیان فرقه بهائیت آغازگر کشف حجاب در ایران
  • کرملین: روسیه و چین فشارهای غرب را تحمل می‌کنند
  • دست رد پاکستان به سینه آمریکا درباره رابطه با ایران
  • چین: هیچ کشوری حق دخالت در روابط مسکو و پکن را ندارد
  • وانگ یی: روابط پکن-واشنگتن رو به ثبات است/ بلینکن: آمریکا از استقلال تایوان حمایت نمی‌کند
  • آمریکا نباید از خط‌قرمزها عبور کند
  • پکن: ایالات متحده مانع توسعه چین می‌شود
  • ریابکوف: کاهش روابط با آمریکا را بررسی می‌کنیم
  • محکومیت تهدید تحریم دولت اسلام آباد از سوی آمریکا
  • فیلمی بامزه از متهم اصلی کرونا!