Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-27@07:26:24 GMT

با تورم 20 درصدی، حذف 4 صفر از پول ملی خنثی می شود

تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۵۶۱۲۸

با تورم 20 درصدی، حذف 4 صفر از پول ملی خنثی می شود

خبرگزاری آریا- بازار آریاـ در روز دوشنبه 15 اردیبهشت جاری، مجلس شورای اسلامی به تصویب ماده واحده و جزئیات لایحه اصلاح قانون پولی و بانکی مصوب سال 1351 شمسی رای داد و یا این رای، واحد پول ملی از ریال به تومان تغییر می کند و 4 صفر از واحد پول کشور حذف خواهد شد.
دوره گذار این عملیات حداکثر سه ساله و دوره اجرای این تغییر نیز دو سالهخواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس از تایید این لایحه توسط شورای نگهبان، دولت موظف است ظرف سه ماه پس از شروع اجرای این قانون، آئین نامه اجرایی آن را تهیه کند.
در گفت و گوی «بازار آریا» با علی دینی ترکمانی اقتصاددان، آثار این اقدام و سرنوشت آن با وجود نرخ تورم دو رقمی در سال های آینده و کاهش ارزش پول جدید، بررسی شده است.
*****

*
مجلس به لایحه تغییر واحد پول کشورمان از ریال به تومان و و حذف 4 صفر از پول ملی رای داد. البته در سال 1395 هم دولت آقای روحانی، تغییر واحد پول به تومان را تصویب کرد و لایحه آن را به مجلس فرستاد اما بعداً این لایحه را پس گرفت. بعد از تصویب مجدد در کابینه، دوباره آن را به مجلس فرستاد که الان تصویب شده.
این وضع نشان می دهد که در این سال ها عملاً هیچ کاری انجام نشده و هنوز درگیر این قضیه هستیم. با توجه به این که در حال حاضر حساب و کتاب با ریال و تومان مشکلاتی دارد، این فرآیند طی شده در مورد تغییر واحد پولی را چگونه ارزیابی می کنید؟

-این وضعیت حکمرانی، نشان دهنده وجود ناهماهنگی در سطح بسیار بالا است که وجود دارد. ممکن است که دولت یک لایحه را تصویب کند و به مجلس بفرستد ولی در مجلس با توجه به وجود اختلاف نظر، این موضوع به درازا می کشد و چنین اتفاقاتی رخ می دهد. این مورد، اولین بار نیست و در بسیاری از موارد، چنین وضعی رخ می دهد.

*در آذر سال 1395 که تغییر واحد پولی به تومان در دولت تصویب شده بود، در صحبتی که با جنابعالی داشتم، اعتقاد داشتید که بعد از تصویب مجلس، باید این تغییر پول سریعاً اجرایی شود و تاکید بر سرعت انجام کار داشتید.
در دولت آقای احمدی نژاد و در زمانی که آقای بهمنی رئیس بانک مرکزی بود، آقای قضاوی معاون اقتصادی بانک مرکزیدر سال 1391 اعلام کرد که اجرایی کردن پول جدید18 ماه زمان می بَرد. آقای همتی رئیس فعلی این بانک هم در مجلس اعلام کرده که جایگزینی پول جدید 3 تا 5 سال زمان می برد.
فکر می کنید اگر این چند سال صرف کارهای جایگزینی شود کارها به خوبی پیش خواهد رفت؟

-این تغییر واحد پول، تاثیری بر عملکرد اقتصاد و تورم ندارد.

*آقای همتی هم در جلسه روز گذشته مجلس که این لایحه بررسی شد، اعلام کرد که پول جدید هیچ تاثیری بر کاهش تورم ندارد.

-به خاطر تورم ساختاری مزمن و سقوط شدید ارزش پول ملی، ارقامی که می خواهد خوانده شود خیلی سخت شده. از این نظر، تغییر واحد پولی و حذف 4 صفر می تواند کمک کند و بهتر شود. همین طور کنیم حمل پول راحت تر می شود. از این جنبه ها، سیاستی است که توجیه دارد.
بانک مرکزی می خواهد 3 تا 5 سال زمان بگذارد. به نظر می رسد این کار، یک سیاست اقتصادی همراه با چاشنی انگیزش های سیاسی هم باشد.
بالاخره از دی سال 1396 به این طرف، اتفاقاتی رخ داده و تحریم ها نیز تشدید شده. ممکن است پشت این کار، این پیام را بدهد که سیستم، باثبات است.البته این کار می تواند به صورت ضربتی عملیاتی شود.

*این مصوبه مجلس باید به تایید شورای نگهبان هم برسد و بعد لازم الاجرا شود. آقای بهمنی رئیس سابق بانک مرکزی و نماینده فعلی مجلس گفته 3 سال برای بررسی اجرا کار دارد و 2 سال هم برای اجرایی شدن مصوبه زمان لازم است.
بانک مرکزی نرخ تورم سال 1398 را در حد 41 درصد محاسبه کرده است و مرکز آمار ایران هم نرخ تورم را 35 درصد می داند. با این تورم هایی که هر سال داریم بعد از 5 سال، پول جدید تا حدی بی ارزش می شود.

-ما در 40 سال گذشته، به طور میانگین 20 درصد تورم داشته ایم. چنین وضعیتی، نشان می دهد که سیستم اقتصادی ما یک مشکل اساسی و ساختاری دارد که باید درمان شود.

*رئیس بانک مرکزی در دفاع از لایحه دولت در خصوص حذف 4 صفر پول کشور، گفته که حفظ حیثیت پول ملی بسیار مهم است.
به نظر شما اگر این صفرها از پول ما حذف شود در سطح بین المللی، نگاه بهتری به پول جایگزین یعنی تومان خواهند داشت و حیثیت پول ما حفظ خواهد شد؟

-به هیچ وجه. این موضوع حفظ حیثیت، به نوعی یک نگاه عامیانه است. الان 160 هزار ریال، معادل یک دلار است و در سیستم جدید 16 تومان، معادل یک دلار می شود. کسی که با حساب و کتاب سر و کار داشته باشد، می داند که این 16 تومان با آن 160 هزار ریال، یکسان است و هیچ فرقی ندارد.
بنابراین، چنین فردی دچار توهم نمی شود. بعد هم این که ارزش پول جدید در برابر دلار، ثابت می ماند یا نمی ماند، مهم است.
وقتی 160 هزار ریال، با پول جدید 16 تومان شود و برابر یک دلار باشد، اگر ارزش این 16 تومان در برابر یک دلار ثابت بماند، ارزش پول ملی حفظ می شود.
فرضاً در یک دوره پنج ساله 160 تومان برابر با یک دلار شود، یعنی ارزش پول ملی، یک دهم ارزش اولیه را دارد. بنابراین، اگر فشارهای تورمی و انتظارات تورمی کنترل نشوند، پول ما ارزش خود را از دست خواهد داد.

*ما واقعا امکانات آن را داریم که حداکثر در مدت یک سال جایگزین شدن پول جدید انجام شود و این کار به 5 سال کشیده نشود؟

-ما تجربه جایگزین کردن پول در دوره بعد از انقلاب را داریم. با تکنولوژی آن زمان، پول های جدید، جای پول های قبلی را گرفت. الان هم مشکل خاصی وجود ندارد و حتی کمتر از یک سال، به راحتی می توان این کار را انجام داد.
لازمه این کار، این است که پول جدید چاپ و عرضه شود. ترکیه یا کشورهای دیگر که این کار را انجام دادند، اینقدر زمان نبرد.

*ترکیه توانست به نرخ تورم تک رقمی برسد و بعد پول جدید و حذف صفر پول ملی را اجرایی کرد. در سال های اخیر، نرخ تورم ترکیه دو رقمی شد و به بالای 10 درصد رفت. تجربه ترکیه در زمینه حذف صفرها چه سرنوشتی پیدا کرده است؟

-ترکیه توانست تورم را کنترل کند. به این دلیل که توانست سرمایه های خارجی را جذب کند و عملکرد اقتصادی خیلی خوبی داشته باشد. ترکیه، رشدهای اقتصادی خیلی داشته و رشد باثبات و پایدار داشته داشت.
در جایی که ترکیه، با آمریکا تنش پیدا کرده، ارزش پول ملی آن کاهش پیدا کرده است و همان باعث شده، تورم ترکیه بیش تر شود.

*بالاخره به خاطر تورم و بی ارزش شدن پول ترکیه، این کشور مجدداً باز نیاز خواهد داشت که صفرهایی را همین از پول جدید حذف کند.

-بله. اگر تورم مهار و کنترل نشود، این سیاست هم در بلند مدت، جواب نمی دهد و دوباره باید واحد پول تغییر پیدا کند.

*
آقای طیب نیا وزیر اقتصاد در دولت اول آقای روحانی گفته بود اقتصاد ما به ثبات نرسیده که چند صفر پول ملی را حذف کنیم.
در وضعیت فعلی که اوضاع اقتصاد ما،نامناسب تر از زمان آقای طیب نیا شده و نرخ تورم تک رقمی آن زمان به بالای 30 درصد فعلی برگشته، چرا تصمیم گرفته شده که این چند صفر حذف شود؟

-من فکر می کنم سیاست های اقتصادی، صرفاً اقتصادی نیست یعنی ممکن است همراه با انگیزش های دیگر هم باشد. برای مثال، به جامعه امید داده شود واین پیام داده شود که وضعیت، باثبات است و ما به آینده نگاه می کنیم و افق های بلند در ذهن داریم.
اگر تعبیر درستی باشد از این طریق سعی می شود جامعه، یک روان درمانی اقتصادی شود.

*یعنی واقعاً این تغییر واحد پولی، تاثیر مثبتی دارد؟

-دو تا بحث وجود دارد. یک بحث، آن چیزی است که می تواند در ذهن سیاستگذاران بگذرد. یکی هم این که تاثیر واقعی آن چگونه است. اما اگر تنش های جهانی ادامه پیدا کند و اگر عملکرد اقتصادی در داخل کشور، ضعیف باشد و فرض بر این باشد که این کار، یک ماه یا دو ماه یا شش ماه تاثیر بگذارد، خیلی سریع تاثیر خودش را از دست می دهد.
در آن حالت، مردم متوجه می شوند این سیاست، تغییر صورت مساله است و نه جواب صحیح به آن مساله و مشکلی که وجود دارد و موجب شده ارزش پول به شدت، پایین بیاید.

*پس نظرتان این است که مقامات دولتی، با در نظر داشتن جنبه روانی، بر حذف 4 صفر پول کشور تاکید دارند؟

-من تصورم بر این است که این موضوع در ذهن شان هست و از طرفی، واحد پول در کوچه و خیابان، تومان است ولی واحد پول رسمی، ریال است.
لذا از این منظر، یک منطقی پشت این کار است و این که واحد پول را منطبق کنیم با آن چیزی که در کوچه و خیابان، جاری است. پیشنهاد اولیه این کار را، من ده سال قبل مطرح کرده بودم.

*اگر همان روند چند دهه گذشته و میانگین نرخ تورم 20 درصدی را در آینده هم داشته باشیم در یک دوره 20 ساله، عملاً خاصیت حذف 4 صفر واحد پولی خنثی خواهد شد؟

-در دو سه، سال آینده قطعاً با شرایطی که اقتصاد ایران دارد و مشکلاتی که وجود دارد نرخ تورم بالای 20 درصد خواهد بود. به نظر من، تورم در سال 1399 در کانال 30 درصد خواهد بود و خیلی بعید است کمتر از 35 درصد شود.
با شرایطی که وجود دارد و با توجه به کسری بودجه دولت و کاهش درآمدهای نفت و از طرفی افزایش نرخ دلار، به نظر می رسد در بهترین حالت نرخ تورم مثل سال 1398 خواهد بود.
در بلند مدت و برای دوره 20 ساله، مسائل سیاسی بر تورم تاثیر می گذارد. اساساً وقتی که هر سال 20 درصد تورم اضافه شود، طبیعی است که 20 سال دیگر، دوباره اعداد و ارقام این واحد پول جدید، بزرگ خواهد شد و ممکن است که لازم شود دوباره 2 یا 3 صفر از آن حذف شود.

 


منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: گفت و گوی علی دینی اقتصاددان تغییر واحد پولی تغییر واحد پول ارزش پول ملی بانک مرکزی خواهد شد پول جدید پول کشور نرخ تورم حذف 4 صفر صفر پول یک دلار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۵۶۱۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدیو) لحظه منفجر شدن سربازان روسی هنگام خنثی کردن مین

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی منبع: جماران

دیگر خبرها

  • رشد ۴۲ درصدی اجاره خانه در فروردین ۱۴۰۳
  • رشد 42 درصدی اجاره خانه در فروردین 1403/ این افزایش در مقایسه با سال های گذشته بی نظیر است
  • جزئیاتی از سهم 60 درصدی سوابق تحصیلی در آزمون سراسری
  • ۳۵ هزار واحد مسکونی به مددجویان بهزیستی واگذار شد
  • (ویدیو) لحظه منفجر شدن سربازان روسی هنگام خنثی کردن مین
  • افزایش ۳۷ درصدی میزان تولید پتروشیمی بوشهر
  • افزایش ۶۲ درصدی تولید انرژی در نیروگاه ری
  • رشد ۱۷ درصدی جوجه ریزی در واحدهای مرغداری سیستان وبلوچستان
  • افزایش ۵.۶ درصدی اهدای خون همدانی‌ها در سال گذشته
  • خراسان شمالی خود کفا در تولید گوشت سفید/افزایش ۲۶ درصدی جوجه ریزی در استان