Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-05-07@22:58:37 GMT

سابقه آمریکا در حملات بیولوژیک چگونه است؟

تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۵۷۲۳۰

سابقه آمریکا در حملات بیولوژیک چگونه است؟

این روز‌ها که کرونا گریبان اکثر کشور‌های دنیا را گرفته فرضیه دست ساز بودن این ویروس و ایجاد آن یه منظور جمله بیولوژیک به کشور‌ها مطرح می‌شود بهتر است نگاهی به سابقه جنگ بیولوژیک در جهان انداخت.

*گوشه و کنار نشریات، علیرضا سلطانی: این روزها که کرونا گریبان اکثر کشورهای دنیا را گرفته فرضیه دست ساز بودن این ویروس و ایجاد آن یه منظور جمله بیولوژیک به کشورها مطرح می شود بهتر است نگاهی به سابقه جنگ بیولوژیک در جهان بیندازیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تاریخچه

استفاده از سلاح بیولوژیک در گذشته در خیلی مورد توجه نبوده و عده ای از اساس آن را رد می کنند چرا که بشر در آن سال ها توانایی تشخیص بسیاری از بیماری ها را هم نداشته اما موارد معدودی هم قبل از قرن بیستم گزارش شده که به عنوان مثال می توان به آلوده کردن سرخ پوستان توسط انگلستان از طریق اهدای پتوهای آغشته به آبله (سال 1763 میلادی) اشاره کرد از ابتدای قرن بیستم حمله بیولوژیک به طور جدی مطرح شد و از اولین موارد آن آلوده کردن اسب ها و گاوها به ویروس و فرستادن آنها به سمت دشمن توسط آلمان ها در جنگ جهانی اول بود. گرچه بعد از جنگ جهانی اول پروتکل ژنو در سال 1925 استفاده از سلاح های شیمیایی و بیولوژیک را ممنوع اعلام کرد اما این پروتکل مانع از تحقیق و استفاده کشورها از این سلاح ها نشد.

در طول جنگ جهانی دوم هم کشورها به تحقیق و استفاده از این سلاح ها ادامه دادند و مثلا ژاپن برنامه منظمی برای تحقیق در مورد سیاه زخم و طاعون تدوین کرد و سلاح های مربوط به آن را آماده کرد اما قبل از به کارگیری آنها مجبور به تسلیم شد کشورهای فرانسه، انگلستان و آمریکا هم در سال های جنگ جهانی دوم همکاری مشترکی روی تحقیق و توسعه مشترک سلاح های شیمیایی و بیولوژیکی انجام دادند. در سال های بعد از آن عراق در جنگ با ایران از سلاح های شیمیایی استفاده کرد همچنین آنها را روی کردهای عراق هم به کار برد. اما بعد از جنگ جهانی دوم بیشترین اتهام و اسناد در زمینه تحقیق و استفاده سلاح شیمیایی متوجه آمریکاست.

سابقه آمریکا در جنگ بیولوژیک


آمریکا سابقه طولانی در تحقیق و آزمایش و تولید سلاح های بیولوژیک (از سال 1943) دارد ابتدا دانشمندان آمریکایی بر روی جنگ بیولوژیکی از طریق عامل قطرات بسیار ریز آب در هوا تمرکز کردند و در نهایت به توانایی انتشار عوامل بیولوژیکی مهلک در سطح مناطق وسیعی دست یافتند اما در طول دهه 1950 تحقیقات بر روی توسعه مهمات ضد محصولات گیاهی تمرکز داشت که هدف آن کشاورزی شوروی سابق و چین بود همچنین ارتش آمریکا به عوامل بیولوژیکی و سیستم های پخش آن برای آلوده کردن برنج، گندم و چاودار دست یافت و سلاح های بیولوژیکی مختلفی مانند باسیلوس آنتراسیس عامل بیماری سیاه زخم، فرانسیلا تولارنسیس باکتری عامل تب خرگوش، بروسلا عامل تب مالت، باکتری کوکسیلا بورنتی عامل تب کیو، ویروس عامل آنسفالیت اسب ونزوئلایی، سم بتولینیوم عالم بوتولیسم و عامل بیماری آنتروتوکسین بی استافیلوکوکی تولید کرده و حملاتی را انجام داده است.

صفحات تاریخ موارد متعددی از آزمایش و به کارگیری سلاح های بیولوژیک آمریکا علیه کشورهای مختلف جهان از جمله کوبا و کره و ویتنام را ثبت کرده اند. نمونه ای از جنگ بیولوژیکی که گفته شده توسط آمریکا انجام شده می توان به جنگ کره (1950-1953) اشاره کرد که در طول این جنگ اتحاد جماهیر شوروی، چین و کره شمالی آمریکا را به استفاده از عوامل جنگ بیولوژیکی علیه کره شمالی متهم کردند. در سال های بعد آمریکا اعتراف کرد که توانایی تولید چنین تسلیحاتی را دارد اما از آن استفاده نمی کند همچنین موارد بیشتری از دست داشتن آمریکا در دیگر حملات بیولوژیک موجود است. اما مورد جالبی که این میان وجود دارد اتهامات دولت آمریکا از آزمایشات سلاح های بیولوژیک برای تحقیق و توسعه این سلاح ها است که روی مردم آمریکا انجام داده اند. از جمله این اتهامات موارد ذیل را می توان برشمرد:


آلوده کردن مردم آمریکا به بیماری لایم بین سال های 1950 تا 1975 توسط حشره ساس


آزمایش موسوم sea-spray توسط نیروی دریایی آمریکا با آلوده سازی عمدی ساحل سان فرانسیسکو در کالیفرنیا با دو نوع باکتری باسیلوس گلوبیگی و سراشیا مارسنس، انتشار عامدانه ترکیب شیمیایی روی کادمیوم سولفید بر روی آسمان شهرهای سنت لوئیس در میزوری و مینیاپولیس در مینسوتا در دهه 1950. این شهرها انتخاب شده بودند زیرا از نظر ناهمواری های زمین و آب و هوا و جمعیت به اهداف آمریکا در شوروی همچون مسکو شباهت داشتند. عملیات موسوم به bigitch برای آزمودن استفاده از کک ها در عملیات های جنگی بیولوژیک.


آزمایشات تحت پروژه 112 که یکی از جنجال برانگیزترین آنها در سال 1966 در متروی نیویورک و با انتشار باکتری باسیلوس گلوبیگی روی ریل قطارها انجام شد این باکتری چندین مایل در سراسر سیستم قطار شهری سفر کرد و هزاران شهروند آن را تنفس کردند و به آن آلوده شدند.

کرونا

اخیرا مقامات چینی به صورت رسمی خواهان افشای اطلاعات هیئت ورزشی ارتش آمریکا در ووهان شدند. آنها مدعی اند آمریکا در این مسابقات از طریق نظامیان خود ویروس کوئید 19 را به چین منتقل کرده است. همچنین برخی از منابع و افسران اطلاعاتی روسی نیز از احتمال دست داشتن آمریکا در تولید و شیوع ویروس کرونا صحبت کرده اند. همچنین آمریکا را به انتشار ویروس وبای آفریقایی از آزمایشگاه های این کشور در گرجستان متهم کرده اند.

در نهایت با توجه به اینکه هنوز مدرک محکمی از دست ساز بودن ویروس کرونا در دست نیست نمی توان به طور قطع این ویروس را ساخت آمریکا خواند اما با توجه به سابقه آمریکا در این زمینه و دشمنی همه جانبه با کشورهای مخالف خود این احتمال را نمی توان رد کرد.

نشریه هفت تیر، بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی، شماره ششم 

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: جنگ بیولوژیک آمریکا کرونا سلاح های بیولوژیک جنگ بیولوژیک آلوده کردن جنگ جهانی سلاح ها سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۵۷۲۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اوکراین : حملات سنگین روسیه به نیروگاه‌های ما یک میلیارد دلار خسارت وارد کرده است

وزیر انرژی اوکراین اعلام کرد حملات پهپادی و موشکی اخیر روسیه به سیستم انرژی اوکراین، بیش از یک میلیارد دلار آمریکا، به این بخش، خسارت وارد کرده است.

به گزارش ایسنا، روسیه از ۲۲ مارس، به تلافی حملات پهپادی کی‌یف به زیرساخت‌های انرژی این کشور، نیروگاه‌های تولید برق آبی و حرارتی و همچنین شبکه‌های اصلی اوکراین را هدف حمله قرار داده که به خاموشی در بسیاری از مناطق اوکراین، منجر شده است.

ژرمن گالوشنکو، وزیر انرژی اوکراین، روز یکشنبه گفت: اکنون ما درباره خسارتی بالغ بر یک میلیارد دلار صحبت می‌کنیم اما این حملات ادامه دارد و روشن است که خسارات، افزایش پیدا خواهد کرد.

بر اساس گزارش رویترز، این مقام اوکراینی گفت: خسارت اصلی به تاسیسات تولید نیروی برق آبی و حرارتی و همچنین سیستم‌های انتقال برق وارد شده است. سیستم امروز باثبات است اما وضعیت کاملا پیچیده است و به لطف شرایط جوی مساعد، سیستم انرژی با تولید نیروی خورشیدی و بادی، پشتیبانی شده است.

اوکراین در ماه‌های اخیر، با پهپادهای مملو از مواد منفجره، تعدادی از پالایشگاه‌های نفت روسیه را هدف حمله قرار داد و باعث کاهش تولید سوخت این کشور شد. در پی این اقدامات، روزنامه فایننشیال تایمز به نقل از منابع آگاه گزارش کرده بود این حملات، متحدان کی‌یف در آمریکا را که نگران افزایش قیمت داخلی سوخت در سال برگزاری انتخابات ریاست جمهوری هستند، ناراحت کرده است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، به روزنامه آمریکایی واشنگتن پست گفت: واکنش آمریکا در این مورد مثبت نبود. ما از هواپیماهای بدون سرنشین خود استفاده کردیم. هیچ کس نمی‌تواند به ما بگوید که شما نمی‌توانید.

با این حال، لایحه بسته کمکی واشنگتن به کی‌یف به ارزش ۶۰ میلیارد دلار که مدت‌ها پیش توسط مجلس سنا پیشنهاد داده شده بود اما به دلیل مخالفت جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا در بن‌بست به سر می‌برد، در نهایت با موافقت همین گروه به تصویب رسید و هفته گذشته توسط جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا امضا شد. زلنسکی پس از موافقت آمریکا با تصویب این کمک، خواستار کمک‌های بیشتر تا ۱۰ سال آینده شد!

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • کم رنگ شدن خط قرمز عدم استفاده از تسلیحات غربی علیه روسیه
  • ادعای مهندسی معکوس سلاح کلیدی آمریکا در ایران
  • مهندسی معکوس این سلاح کلیدی آمریکایی در ایران؟!
  • تمرین دفع حملات خارجی در رزمایش مشترک آمریکا و فیلیپین
  • روسیه این سلاح حساس آمریکایی را به ایران فرستاده
  • آکسیوس : تعویق ارسال محموله سلاح از آمریکا به اسرائیل
  • آمریکا ارسال محموله سلاح به مقصد اسرائیل را متوقف کرد
  • اوکراین : حملات سنگین روسیه به نیروگاه‌های ما یک میلیارد دلار خسارت وارد کرده است
  • اوکراین مدعی خسارت یک میلیارد دلاری شد
  • کاخ سفید: کمک نظامی اخیر به کی‌یف حملات روسیه را متوقف نمی‌کند