Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-29@12:02:43 GMT

ایجاد کارخانه کمپوست راهکار جمع آوری زباله گردها نیست

تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۵۸۶۱۵

ایجاد کارخانه کمپوست راهکار جمع آوری زباله گردها نیست

علیرضا باغچقی افزایش تعداد زباله گردها در شهر بجنورد را به دلیل نیازهای اقتصادی این افراد ذکر کرد و افزود: ایجاد کارخانه نمی تواند به جمع آوری زباله گردها کمک کند، بلکه تفکیک از مبدا در این زمینه می تواند کمک کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علیرضا باغچقی، عضو شورای اسلامی شهر بجنورد در گفتگو با خبرنگار عصراترک،  با اشاره به اینکه مرکز خراسان شمالی از نظر نبود کارخانه کمپوست و بازیافت در وضعیت مساعدی قرار ندارد، گفت: از بعد زیست محیطی باید کمترین میزان زباله تولید شود زیرا  تولید زباله باعث ایجاد آسیب به منابع ملی و در خطر افتادن حیات انسان خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان اینکه با صنعتی شدن، سبک زندگی ها، نوع  زباله هایی که تولید می شود نیز متفاوت شده است، گفت: زباله های خشک برای صرفه جویی در هزینه و رعایت موارد بهداشتی باید تفکیک و جمع آوری از مبدا صورت گیرد که این در واقع اصولی ترین شیوه خواهد بود، که متاسفانه در بخش جمع آوری زباله خشک به صورت رسمی و طبق ضوابط بهداشتی مشکلاتی وجود دارد و اصول رعایت نمی شود.


باغچقی با اشاره به اینکه تفکیک زباله های تر و خشک در مرکز شهر دچار مشکل است، گفت: در حواشی شهر به دلیل رفع نیاز اقتصادی زباله های خشک در منزل جدا و فروخته می شوند.


وی با بیان اینکه سازمان پسماند استان در سایت موقت زباله شهر بجنورد طی توافقاتی ایجاد شده، افزود:  باید در کمترین فرصت در این مکان زباله های خشک جدا شود و مابقی زباله ها برای دفن به باباموسی منتقل شود.


این عضو شورای اسلامی شهر بجنورد تصریح کرد: انتقاد زیادی به دفن گاه باباموسی وارد است.


باغچقی ادامه داد: در واقع باید برنامه ریزی ها به گونه ای باشد که به سمتی گام برداشت که بتوان از زباله به عنوان طلای کثیف بهره برداری اقتصادی شود.


 این عضو شورای شهر بجنورد یکی از این راهکارها را احداث کارخانه کمپوست عنوان کرد.


وی با بیان اینکه پروژه کارخانه کمپوست بجنورد در بدو شروع بکار با شکست مواجه شد، گفت: عدم رعایت موازین زیست محیطی در خصوص محل استقرار و سومدیریت مدیران وقت کارخانه، اعتراضات گسترده ی مردمی را به همراه داشت که نه تنها تعطیلی کارخانه را رقم زد بلکه ذهنیت منفی در جهت ایجاد این کارخانه در مکان جدید نیز به جا گذاشته است.

 

ایجاد کارخانه کمپوست راهکار جمع اوری زباله گردها نیست


این کارشناس مسئول در ادامه با اشاره به اینکه از لحاظ زیستی باید مقداری خیلی کمی از زباله ها به زمین برگردد و دفن صورت گیرد، گفت: تدفین کمترین میزان زباله در زمین نیاز به  اجرا، آموزش ها و فرهنگ سازی دارد، این در حالی است که آموزشها بارها صورت گرفته اما در بحث اجرا ضعف بوده که خواسته شده این ضعف را در سایت موقت تفکیک زباله جبران کنند.


  باغچقی گفت: زباله تر وقتی که تفکیک شود در صورتی که کارخانه ای وجود نداشته باشد، در واقع آسیب را ایجاد کرده است.


وی افزایش تعداد زباله گردها در شهر بجنورد را به دلیل نیازهای اقتصادی این افراد ذکر کرد و افزود: ایجاد کارخانه نمی تواند به جمع آوری زباله گردها کمک کند، بلکه تفکیک از مبدا در این زمینه می تواند کمک کند.


باغچقی  تصریح کرد: اگر زباله ها تفکیک شود، زباله های فاقد ارزش اقتصادی به بیرون از منزل آورده می شوند.


وی گفت: صرفا شورا و شهرداری در راه اندازی مجدد کارخانه بازیافت زباله بجنورد نمی تواند تصمیم گیری کند، زیرا با توجه به بحث امنیتی و اجتماعی که در فاز نخست بهره برداری ایجاد شد، بایستی دستگاه های متولی طی هماهنگی با یکدیگر در جهت رفع این مشکل وارد عمل شوند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: کارخانه کمپوست جمع آوری زباله ایجاد کارخانه زباله گردها شهر بجنورد زباله ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۵۸۶۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | تصاویری از ایجاد دریاچه‌ای از زباله در اطراف تهران؛ بی‌توجهی مسئولان به وعده‌ خود!

261 215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900323

دیگر خبرها

  • ضرورت اجرای تفکیک زباله در کردستان
  • مدیریت صحیح پسماند حلقه مفقوده چهارمحال‌ و بختیاری/تهدیدی که می‌تواند به فرصت تبدیل شود
  •  عدم اجرایی شدن کامل طرح تفکیک زباله از مبداء چالشی بزرگ است
  • نابسامانی جمع آوری زباله در منطقه مسکونی مهر رازی کرمانشاه
  • ببینید | تصاویری از ایجاد دریاچه‌ای از زباله در اطراف تهران؛ بی‌توجهی مسئولان به وعده‌ خود!
  • زباله سوز؛ نقطه پایانی رفع ابَرچالش سراوان
  • اهدا کارت همیار پسماند به دانش آموزان لاهیجانی
  • برگزاری مسابقه نقاشی و جمع آوری زباله در شهر همدان
  • ۱۲ درصد زباله شهروندان قمی در روز جمع‌آوری می‌شود
  • لزوم افزایش فرهنگ‌سازی جهت تفکیک زباله از مبدا